beantwoord

10-tariefeenhedenregel afgeschaft?


Reputatie 3
Badge
Op dit forum is heel veel discussie geweest over de berekening van de kosten van reizen buiten het vaste traject als je Traject Vrij hebt.
Dat heeft zelfs geleid tot een mooie actie van de klantenservice om zaken eens goed op een rij te zetten. Zie dit topic.

Daarbij is ons een- en andermaal verteld dat er sprake is van een zogenaamde 10-tariefeenhedenregel. Als er volgens de reisplanner meerdere routes van begin naar eind van het traject mogelijk zijn, mag je zonder extra kosten in- en uitchecken op alle stations langs de kortste route en op alle stations langs alternatieve routes die niet meer dan 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route. Zie (onder zeer veel meer) dit antwoord van de klantenservice.

Inmiddels staat op de nieuwe pagina over Traject Vrij op de NS-site te lezen:

"Indien u echter niet op de goedkoopste route reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht."

Moeten we hieruit concluderen dat de 10-tariefeenhedenregel niet meer bestaat? Is dat ook de verklaring dat die regel werkelijk nooit ergens officieel naar buiten toe is gebracht, behalve in dit forum?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 2 juli 2015, 13:29

Hoi allemaal. Even ter afronding van dit topic: inmiddels heeft Hessel een geupdate versie geplaatst in een ander topic (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-traject-vrij-extra-uitleg-voor-de-liefhebbers-10452/index3.html).
Bekijk origineel

25 reacties

Dat heeft zelfs geleid tot een mooie actie van de klantenservice om zaken eens goed op een rij te zetten. Zie dit topic.
Mooie actie vind ik wel erg eufemistisch over iets dat uiteindelijk niet veel meer bleek dan een eerste kladje (too little, too late) nadat we meer dan een half jaar lang uitsluitend tegenstrijdige informatie kregen en in slaap werden gesust met de (inmiddels weer ingetrokken) toezegging dat we de reiskosten buiten het afgekochte traject vooraf eenvoudig zouden kunnen gaan inzien via de reisplanner.
Nu de door Hessel beloofde update inmiddels ook alweer veel te lang op zich laat wachten is mijn vertrouwen in de bereidheid en/of capaciteiten van de NS om ons van de juiste informatie met betrekking tot Traject Vrij te voorzien tot onder het nulpunt gedaald.
Dag IskOV. Terechte vraag, ik hoopte al wat meer te kunnen vertellen hierover, maar ik ben daarvoor afhankelijk van de productspecialist. En vooralsnog zijn er helaas zaken geweest die zijn aandacht meer op hebben geëist.

Het is namelijk geen regel, zoals productvoorwaarden regels zijn. Daar kom ik wel uit. Maar het is een technische regel die het systeem vertelt hoe een prijs wordt bepaald. Dit soort business rules zijn niet per definitie onderdeel van voorwaarden of communicatie, zeker wanneer ze in je voordeel werken. Voor de overgrote meerderheid van onze klanten en eerlijk gezegd ook voor mijzelf wordt dat al snel te technisch. Maar belofte maakt schuld, ik blijf er achteraan zitten en hoop spoedig met een update van dit topic te kunnen komen.
Het is namelijk geen regel, zoals productvoorwaarden regels zijn. Daar kom ik wel uit. Maar het is een technische regel die het systeem vertelt hoe een prijs wordt bepaald. Dit soort business rules zijn niet per definitie onderdeel van voorwaarden of communicatie. Voor de overgrote meerderheid van onze klanten en eerlijk gezegd ook voor mijzelf wordt dat al snel te technisch.

Wat een merkwaardig antwoord. Ik word geacht om de NS te machtigen een door hen te bepalen bedrag te incasseren van mijn bankrekening en de NS weigert mij nu al bijna een jaar te vertellen hoe dat bedrag wordt berekend omdat dat te technisch zou zijn voor mij?
Wat een merkwaardig antwoord. Ik word geacht om de NS te machtigen een door hen te bepalen bedrag te incasseren van mijn bankrekening en de NS weigert mij nu al bijna een jaar te vertellen hoe dat bedrag wordt berekend omdat dat te technisch zou zijn voor mij?
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend. Maar dat is net even wat anders dan al je technische regels te publiceren, eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat iemand daar interesse in zou hebben. Maar op dit forum blijkt duidelijk dat dit voor een aantal van jullie anders geldt. Vandaar ook dat ik me inspan om ze boven tafel te krijgen. Ze zijn namelijk geen geheim, we voorzien er alleen nog niet in.
Als abonnee heb je het recht om te weten wat je koopt. Dat houdt in dat je vooraf van elke reis moet kunnen bepalen welke aanvullende kosten in rekening worden gebracht als je betaalt voor dat abonnement. Daarvoor zijn nu twee mogelijkheden afgeserveerd: De mogelijkheid om het op te zoeken met behulp van de reisplanner zou te duur zijn, de mogelijkheid om in plaats daarvan de berekeningssystematiek te onthullen is te technisch. Welk haalbaar alternatief ziet NS hiervoor?
Van mij hoef je de technische regels niet te publiceren, ik was ook al dik tevreden geweest met de eerder beloofde optie in de reisplanner om zelf vooraf de kosten te kunnen berekenen. Helaas bleek die belofte een dode mus te zijn. We hebben hier vaker geprobeerd te vragen hoe specifieke reizen worden berekend en tot mijn ontzetting is het eerder regel dan uitzondering dat elke moderator tot een andere prijs komt. Foute antwoorden worden slechts zelden verwijderd of gecorrigeerd, zodat het volstrekt onduidelijk is hoeveel waarde we kunnen hechten aan deze "antwoorden". Gevolg daarvan is dat het reizen buiten het afgekochte traject nog het meest wegheeft van een kansspel.

Mensen willen gewoon vooraf weten wat een bepaalde reis ze gaat kosten, net zoals het voorheen was. Als jullie niet in staat of niet bereid zijn om die informatie te geven, dan zou je mijns inziens geen reizen op rekening mogen aanbieden, want nu word ik gedwongen tot het ondertekenen van een blanco chèque bij het afslutien van Traject Vrij.
Als abonnee heb je het recht om te weten wat je koopt. Dat houdt in dat je vooraf van elke reis moet kunnen bepalen welke aanvullende kosten in rekening worden gebracht als je betaalt voor dat abonnement. Daarvoor zijn nu twee mogelijkheden afgeserveerd: De mogelijkheid om het op te zoeken met behulp van de reisplanner zou te duur zijn, de mogelijkheid om in plaats daarvan de berekeningssystematiek te onthullen is te technisch. Welk haalbaar alternatief ziet NS hiervoor?
De berekeningssystematiek léék ons te technisch, maar nu er vraag naar blijkt te zijn gaan we die wel publiceren. Voor 99% is dat ook al gebeurd, alleen de haast mythische 10-TE-regel blijft nog even in raadselen gehuld. Ook die hoop ik snel met voorbeelden te kunnen illustreren. Belofte die ik alvast doe: de technische regel werkt in je voordeel, het is geen onderdeel van de voorwaarden en wordt dat ook niet. Ik hou niet van de term, maar je zou het kunnen zien als coulance.
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend.
Die vragen worden meestal niet beantwoord en als ze wel beantwoord worden geven verschillende moderatoren verschillende antwoorden.

Maar dat is net even wat anders dan al je technische regels te publiceren, eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat iemand daar interesse in zou hebben.Wat? - Het is basaal consumentenrecht om te weten wat je koopt. Een supermarkt die een ongelabelde zak voorverpakte appels verkoopt is strafbaar omdat je als consument het recht hebt om te weten of het pink lady's of Jonagolds zijn, zelfs al is de zak doorzichtig. Bij treinabonnementen kan het om flinke bedragen gaan als je verwacht om voor minstens een jaar een bepaald reisrecht aan te schaffen, terwijl het feitelijke reisrecht anders is.
Reputatie 6
Badge +2
Het is dus niet helemaal een blanco cheque. Er zijn voorwaarden, die corresponderen met voor elke mogelijke reis een bovengrens voor de prijs. Daarbij maakt men kans voor bepaalde reizen minder te betalen. Wel zou het voor veel mensen prettiger zijn de daadwerkelijke prijs vooraf te weten, vooral als men geen liefhebber is van kansspelen, en/of de onzekerheidsmarge op bepaalde reizen groot is.
Reputatie 6
Badge +1
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend.
Dat doen we ook wel vaker. Maar tot nu toe zijn we daar niet wijzer van geworden....Zo ben ik er nog steeds niet achter hoe een ritje Arnhem-Utrecht geheel buiten mijn traject € 2,30 of € 2,20 kost, en waarom de prijs voor reizen buiten mijn traject anders is dan de reisplanner aangeeft. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/kostenberekening-traject-vrij-reizen-buiten-traject-meedere-vervoerders-11557.

Ook mij gaat het niet om alle precieze technische stappen (al zou dat waarschijnlijk wel een stuk duidelijkheid verschaffen!), maar ik wil net als Dennis, Pe_pe en Theofiel wel graag kunnen beredeneren hoe de prijs van mijn reis ongeveer in elkaar steekt. Het genoemde geval Ede Centrum-Arnhem is een programmeerfout in het systeem, maar bij Arnhem-Utrecht kan ik er voorlopig echt geen chocola van maken...
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend.
Dat doen we ook wel vaker. Maar tot nu toe zijn we daar niet wijzer van geworden....Zo ben ik er nog steeds niet achter hoe een ritje Arnhem-Utrecht geheel buiten mijn traject € 2,30 of € 2,20 kost, en waarom de prijs voor reizen buiten mijn traject anders is dan de reisplanner aangeeft. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/kostenberekening-traject-vrij-reizen-buiten-traject-meedere-vervoerders-11557.

Dag Keuzereiziger. De verklaring voor die bedragen is dat je een abonnement hebt afgesloten met vrije routekeuze, waardoor aanvullend alleen het stukje Arnhem-Ede Wageningen in rekening wordt gebracht. Zoals Bart heeft geadviseerd is het vermoedelijk voor jou een stuk voordeliger om hetzelfde abonnement voor alleen het Connexxion-traject aan te schaffen. Ook als je af en toe naar Utrecht reist.
Reputatie 6
Badge +1
Dag Keuzereiziger. De verklaring voor die bedragen is dat je een abonnement hebt afgesloten met vrije routekeuze, waardoor aanvullend alleen het stukje Arnhem-Ede Wageningen in rekening wordt gebracht. Zoals Bart heeft geadviseerd is het vermoedelijk voor jou een stuk voordeliger om een abonnement via Barneveld aan te schaffen. Ook als je af en toe naar Utrecht reist.

Beste Hessel, ik heb een abonnement afgesloten voor alléén het traject met Connexxion, omdat dat veel goedkoper is (en omdat vanaf Ede Centrum via Ede en Utrecht naar Amersfoort reizen veel langer is). Maar het lijkt er idd op dat het systeem denkt dat ik een abonnement met vrije keuze heb afgesloten.

Dat ik slechts Connexxion heb afgekocht blijkt overigens ook uit het feit dat mij kosten in rekening gebracht worden voor het traject Ede Centrum-Ede Wageningen(-Arnhem). Dat hoort ook zo, want daar betaal ik niet voor in mijn abonnement, maar de prijsberekening klopt niet.
Maar het lijkt er idd op dat het systeem denkt dat ik een abonnement met vrije keuze heb afgesloten.
Geluksvogel, want daar lijkt het dan inderdaad op. Verdient nog eens nadere bestudering.
Reputatie 6
Badge +1
Maar het lijkt er idd op dat het systeem denkt dat ik een abonnement met vrije keuze heb afgesloten. Geluksvogel, want daar lijkt het dan inderdaad op. Verdient nog eens nadere bestudering.
Hmm... misschien moet ik nog eens testen wat het kost als ik met alleen NS naar Amersfoort reis, en zien wat het dan gaat kosten... om te zien of het systeem werkelijk denkt dat ik in sommige gevallen gerekend moet worden onder de 'vrije routekeuze' reizigers
Reputatie 6
Badge +2
ik hoopte al wat meer te kunnen vertellen hierover, maar ik ben daarvoor afhankelijk van de productspecialist. En vooralsnog zijn er helaas zaken geweest die zijn aandacht meer op hebben geëist.
Ik vind het wel bedenkelijk. Er is in de hele NS-organisatie maar één persoon die in detail verstand heeft van Traject Vrij, en die heeft geen tijd om zijn kennis met anderen (zoals de klanten, de klantenservice en eventuele collega's op zijn eigen afdeling) te delen.
Reputatie 6
Badge +2
Bovendien is, als ik het goed begrijp, de rekenmodule alleen maar ingebouwd in het factureringsprogramma, en niet beschikbaar voor toepassing op fictieve of nog niet gemaakte reizen, waardoor deze rekenmodule niet toegepast kan worden door NS (klantenservice of "afdeling Traject Vrij") om klanten vooraf over de tarieven van reizen te informeren (in de gevallen waarbij het tarief niet direct duidelijk is), of zelfs maar om meer voorbeelden te produceren.
Het zou mijn niet eens verbazen als er helemaal geen rekenregels zijn maar er iemand met de hand elke nieuwe combinatie van abonnement en reis handmatig uitrekend en vervolgens in een lijst opneemt die vervolgens bij volgende reizigers gebruikt kan worden. Daarom is het ook niet mogelijk om het in de reisplanner op te nemen.

Als die rekenregels er wel zijn zou het niet maanden hoeven te duren daar inzicht in te geven.
Reputatie 6
Badge +2
Het zou mijn niet eens verbazen als er helemaal geen rekenregels zijn maar er iemand met de hand elke nieuwe combinatie van abonnement en reis handmatig uitrekend en vervolgens in een lijst opneemt die vervolgens bij volgende reizigers gebruikt kan worden. Daarom is het ook niet mogelijk om het in de reisplanner op te nemen.

Als die rekenregels er wel zijn zou het niet maanden hoeven te duren daar inzicht in te geven.

Vogens Hessel gebeurt de berekening wel automatisch, maar heeft het maken van een interface geen prioriteit. Volgens hem is de grote belangstelling op dit forum voor dit onderwerp niet representatief voor die van de hele klantenpopulatie.
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend. Maar dat is net even wat anders dan al je technische regels te publiceren, eerlijk gezegd had ik nooit gedacht dat iemand daar interesse in zou hebben. Maar op dit forum blijkt duidelijk dat dit voor een aantal van jullie anders geldt.

In dit topic heeft een gewone reiziger die gewoon probeert te berekenen welke kosten ze maakt bij gebruik van een Traject Vrij abonnement een aantal specifieke vragen gesteld, waaronder de vraag naar de kosten van herchecken in Leiden met een Traject Vrij abonnement Bodegraven - Rotterdam Centraal. Die vraag wordt door jullie (net als eerdere soortgelijke vragen) niet beantwoord en door te weigeren de werkelijk geldende regels voor de tariefberekening openbaar te maken, stellen jullie de stamgasten van dit forum ook niet in staat om een betrouwbaar antwoord te geven.

Vind je dat een reiziger zeurt als die wil weten of een korte boodschap buiten de poortjes netto kosteloos is, of in dit geval tot €2,80 + €7,20 = €10,00 kost? - Zo niet, waarom onthouden jullie die reiziger dat antwoord?
Je mag ons altijd vragen hoe een reis wordt berekend.

Kijk, dat bedoel ik nou. Zelfs als ik jullie eraan help herinneren dat er door een niet-frequente forumbezoeker zo'n vraag gesteld is en nog altijd op een antwoord wacht (om uit te sluiten dat het slechts aan de aandacht ontsnapt is), komt er geen antwoord op. Dat het gevraagd mag worden heeft dus geen enkele meerwaarde.
Dit topic staat duidelijk ook op negeren.
Hoi allemaal. Even ter afronding van dit topic: inmiddels heeft Hessel een geupdate versie geplaatst in een ander topic (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-traject-vrij-extra-uitleg-voor-de-liefhebbers-10452/index3.html).
Zoals al opgemerkt, is het inderdaad zo dat de diepgaande kennis omtrent het Traject Vrij niet bij ons allemaal aanwezig is. Dit heeft te maken met de complexiteit ervan. Dat betekent echter niet dat jullie geen antwoord verdienen natuurlijk.
...
Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat jullie tijdig een terugkoppeling krijgen (of dit nu met een statusupdate is, of met aanvullende informatie)!


Beste Sivan. Juist omdat het product zo complex is en juist omdat de kennis bij vrijwel niemand aanwezig is, is het zo belangrijk om daar nu eindelijk eens verandering in te brengen. Hebben wij als consument niet gewoon recht om te weten waar we nu eigenlijk voor betalen op het moment dat we Traject Vrij aanschaffen? Ja, we hebben na heel lang wachten, doorvragen en nog meer wachten een aantal uitgewerkte rekenvoorbeelden gekregen, maar de reeds vele malen beloofde informatie die ons in staat moet stellen om zelf vooraf te berekenen hoeveel een reis ons gaat kosten en om achteraf te controleren of het gefactureerde bedrag correct is, ontbreekt nog steeds, hoewel deze ons al talloze malen beloofd is.

Om nu dan nog te spreken over een "tijdige terugkoppeling" ervaar ik dan ook als ronduit beledigend. Van een tijdige terugkoppeling zou sprake zijn geweest als we deze informatie hadden gekregen VOORDAT de Jaartrajectkaart werd afgeschaft en we werden geacht over te stappen op de uiterst schimmige opvolger. We zijn inmiddels het stadium "Schandalig laat" al maanden gepasseerd.
Hoi Theofiel. Je was me voor. Ik heb inmiddels gezien dat Hessel in het andere topic een PDF heeft geplaatst. Ik heb mijn tekst daarom even aangepast.

Je geeft aan dat je de mogelijkheid wil hebben om zelf vooraf te berekenen hoeveel een reis je gaat kosten, en om achteraf te controleren of het bedrag op de factuur, terecht is. Ik heb inmiddels begrepen dat deze wens binnen NS is uitgezet, maar dat dit voorlopig niet haalbaar is.

Wat betreft je punt over het tijdig terugkoppelen; dat ben ik helemaal met je eens. Dat is ook precies de reden dat ik als Community Coördinator aan de slag ben gegaan. Ik wil zorgen dat jullie op tijd goed antwoord krijgen. Bedankt daarom voor je eerlijke reactie.
Zoals ik in het andere topic al aangaf, bevat het document niet meer dan de uitwerking van een paar voorbeelden, waarbij bovendien expliciet is aangegeven dat we hieraan geen rechten kunnen ontlenen en dat de NS deze op elk moment zonder kennisgeving mag wijzigen.
Dit komt mijns inziens dus op geen enkele wijze overeen met de toegezegde informatie.

Als de NS de informatie die nodig is om het te incasseren bedrag te berekenen niet kan of wil leveren, dan rest mijns inziens geen andere mogelijkheid dan te stoppen met de verkoop van Traject Vrij in de huidige vorm. Je hebt als consument immers recht om te weten waarvoor je betaalt.

Reageer