beantwoord

1e klas met korting reizen icm met een OV Vrij 2e klas

• 12 juni 2019
  • 14 reacties
  • 221 Bekeken

Ik heb een NS Business Card met OV Vrij 2e klas.

Nu wil ik ook eens 1e klas reizen met de extra kosten op eigen rekening. Nu verkoopt de NS alleen op de automaat nog dag klasse wissel, wat voor mij altijd duurder is dan een los kaartje.

Ik weet dat over dit onderwerp hier veel besproken is, maar op onderstaande geen antwoord kunnen vinden.

Mijn vraag is, kan ik voor mijzelf, een los 1e klas kaartje kopen, tijdens de spits met 20% en buiten de spits met 40% korting?
Ik bezit nogmaals een NS Business Card met OV Vrij 2e klas.

Als andere met mij mee reizen (samenreiskorting) krijgen ze ook 40% korting buiten de spits (wel zelfde klasse).
Nu reis ik alleen, en de oude upgrade 2-1 klas voor een bepaald traject bestaat helaas niet meer, en de dag upgrade is voor mij altijd duurder dan een los kaartje tegen vol tarief. Voor de trajecten dat ik reis.

Maar ik vind het ook vreemd als ik de volle 100% voor een los 1e klas kaartje moet betalen, voor de momenten dat ik eens 1e klas wil reizen, terwijl ik ook beschik over een OV Vrij 2e klas abonnement. En ik ontlast hiermee ook de 2e klas.
icon

Beste antwoord door marv87 12 juni 2019, 15:40

Als je een E-ticket besteld kan je tegenwoordig ook aangeven dat je 'meereist' in de daluren. Daarmee kan je een E-ticket met 40% korting kopen. Dit kan ook voor 1e klas, eigenlijk betaal je nog te veel omdat je gezien je OV-vrij eigenlijk alleen de meerprijs voor 1e klas zou moeten betalen, maar dit komt redelijk in de buurt van de 'eerlijke' prijs.

Helaas blijft de NS altijd aangeven dat dit formeel niet mag (maar ik verwacht geen conducteur hier een boete voor gaat geven), want de NS geeft ook geen enkele optie hoe het dan wel kan (anders dan een los extra abonnement 'dalvoordeel' kopen.
Bekijk origineel

14 reacties

Als je een E-ticket besteld kan je tegenwoordig ook aangeven dat je 'meereist' in de daluren. Daarmee kan je een E-ticket met 40% korting kopen. Dit kan ook voor 1e klas, eigenlijk betaal je nog te veel omdat je gezien je OV-vrij eigenlijk alleen de meerprijs voor 1e klas zou moeten betalen, maar dit komt redelijk in de buurt van de 'eerlijke' prijs.

Helaas blijft de NS altijd aangeven dat dit formeel niet mag (maar ik verwacht geen conducteur hier een boete voor gaat geven), want de NS geeft ook geen enkele optie hoe het dan wel kan (anders dan een los extra abonnement 'dalvoordeel' kopen.
Reputatie 7
Badge +4
De kortingen die u noemt, kunnen alleen met een AltijdVoordeelabonnement, maar dan telt uw tweede klas abonnement niet mee. Er zijn geen losse kaartjes met 20 of 40 procent korting.
Reputatie 7
Badge +4

Het is niet legaal en is derhalve niet correct. De conducteur die een beetje oplet, zal dit niet goed vinden.
De klassewissel kost u voor het weekend overigens vijf euro. Daar komt u normaal met een los eersteklaskaartje niet erg ver mee, zelfs met korting niet.

Het gaat meer om door de midweek, voor weekend is het inderdaad erg voordelig met die 5 euro, maar op deze momenten reis ik niet vaak met de trein.

Het is niet legaal en is derhalve niet correct. De conducteur die een beetje oplet, zal dit niet goed vinden.

Deze oplossing is mijn meerdere keren juist door conducteurs en balie medewerkers geadviseerd. Ik weet dat het niet volgens de regels is, maar als het NS personeel het zelf als tip geeft dan lijkt mij dat in orde toch?
Reputatie 7
Badge +4
Op een uitspraak van een conducteur die niet na te gaan is, kunt u zich nooit beroepen. Alles wat kan, of niet wordt gecontroleerd, mag daarmee nog niet. ;-)

De regelgeving is bepalend, die moet voor iedereen helder zijn. U zou zich ook kunnen beroepen op een conducteur die het wel correct uitlegt. Maar ja, die zegt iets wat u niet uitkomt. ;-)Dat zou dan even zwaar moeten wegen.

Het is helder dat het nooit zo kan zijn.
Op een uitspraak van een conducteur die niet na te gaan is, kunt u zich nooit beroepen. Alles wat kan, of niet wordt gecontroleerd, mag daarmee nog niet. ;-)

De regelgeving is bepalend, die moet voor iedereen helder zijn. U zou zich ook kunnen beroepen op een conducteur die het wel correct uitlegt. Maar ja, die zegt iets wat u niet uitkomt. ;-)Dat zou dan even zwaar moeten wegen.

Het is helder dat het nooit zo kan zijn.

Voor mij is het niet helder, een conducteur meldt mij dat het mag. Hoe kan ik als klant dan bepalen dat de conducteur liegt?
Reputatie 7
Badge +4
De verantwoordelijkheid van uw keuzes ligt altijd bij u zelf. U kunt er ook voor kiezen het advies van de conducteur te volgen die wel op de hoogte is, als u zo redeneert. Je moet je van de juiste regelgeving vergewissen. Het eigen voordeel is daarbij niet bepalend als het daarmee in strijd is. Zelfverantwoordelijke zelfbepaling is het kenmerk van volwassenheid. (Prof. Bladergroen) ;-)

Liegen is overigens de waarheid bewust verdraaien, doorgaans in het eigen voordeel.
Hoe kan ik zien aan een conducteur of dit er één is die wel op de hoogte is of niet?

Ik weet zelf heel goed hoe de regels zijn. Dat gaf ik in mijn reactie al aan, dat het formeel niet mag. Maar niet iedere klant weet dat voor iedere regel, daarom kan het zijn dat een klant een vraag stelt aan een conducteur.

Je zou er als klant toch vanuit mogen gaan dat het antwoord van een NS conducteur gewoon klopt en dat het niet nodig is dat je bij ieder antwoord van een NS-conducteur je ook altijd moet navragen of hij echt zeker weet of hij goed op de hoogte is van de regels?
Reputatie 7
Badge +4
Dat zou zo moeten zijn, maar we weten allemaal wel dat het niet altijd zo is. Een opmerking zoals hierboven is buiten de werkelijkheid. U kunt zich nooit beroepen op wat een conducteur ooit eens gezegd zou hebben. Als dat zou kunnen moeten we er rekening mee houden dat veel mensen zich de meest vreemde uitspraken van conducteurs zullen herinneren, soms zelfs in het eigen voordeel.

Ik heb conducteurs nog wel eens wat uitgelegd, lol.
Welkom bij de Community, WillemRDM.

Ik heb je vraag even bij mijn collega's van onze zakelijke afdeling moeten neerleggen. Het komt er helaas op neer dat het niet is toegestaan voor jezelf een ticket met 40% Samenreiskorting te kopen. Met een OV-Vrij abonnement 2e klas heb je geen recht op korting 1e klas. De enige optie is om op de NS-Business Card van klasse te wisselen, dit kan bij de kaartautomaat of online. Op de factuur komt dan het verschil in prijs tussen 2e en 1e klas te staan, vol tarief. Deze factuur gaat naar je werkgever. Staat je werkgever 1e klas reizen niet toe dan kan je er ook geen gebruik van maken helaas. Het is niet mogelijk om deze kosten van elkaar te scheiden.
Badge +3
Het probleem zit hem in de NS Business Card, want met Flex is het geen enkel probleem om een dagje 1e klas te reizen. Dan betaal je wel per reis een toeslag van 67% (of 50% in het weekend).

De toeslag voor een dag bij de kaartautomaat is soms ook duur (tot €25 op weekdagen in de spits), maar die is alleen voor klassieke Vrij Reizen abonnementen.

Edit: Als het is zoals Denice_NS zegt dan kan dat eerste dus ook met een BC.
Welkom bij de Community, WillemRDM.

Ik heb je vraag even bij mijn collega's van onze zakelijke afdeling moeten neerleggen. Het komt er helaas op neer dat het niet is toegestaan voor jezelf een ticket met 40% Samenreiskorting te kopen. Met een OV-Vrij abonnement 2e klas heb je geen recht op korting 1e klas. De enige optie is om op de NS-Business Card van klasse te wisselen, dit kan bij de kaartautomaat of online. Op de factuur komt dan het verschil in prijs tussen 2e en 1e klas te staan, vol tarief. Deze factuur gaat naar je werkgever. Staat je werkgever 1e klas reizen niet toe dan kan je er ook geen gebruik van maken helaas. Het is niet mogelijk om deze kosten van elkaar te scheiden.

Hartelijk dankt voor uw heldere reactie. Ik had het ook nagevraagd op Rotterdam Centraal, daar durfde ze geen officiële uitspraak over te doen.

Vind dit erg jammer, de klasse wissel is voor mij alleen voor lange zakelijke reizen toegestaan. En mag uiteraard het OV Vrij ook privé gebruiken, alleen mag dit niet voor extra kosten op de zakelijke factuur zorgen.

Maar ik kan toch wel via de automaat een dagkaart klasse wissel 2-1 activeren en deze dan direct op de automaat afrekenen? (en dus niet op de zakelijke factuur terecht komt). Zo lees ik dit namelijk wel terug op de website.
Maar in bijna alle gevallen, behalve in het weekend is dit wel duurder dan een los kaartje helaas.

Ik vind het tevens wel een soort van diefstal van de NS, de prijzen van een OV Vrij zijn alleen maar omhoog gegaan, en de diensten alleen maar minder.

Daarnaast stimuleert dit niet om de 2e klas te ontlasten.
Het probleem zit hem in de NS Business Card, want met Flex is het geen enkel probleem om een dagje 1e klas te reizen. Dan betaal je wel per reis een toeslag van 67% (of 50% in het weekend).

...

Edit: Als het is zoals Denice_NS zegt dan kan dat eerste dus ook met een BC.

Beste Robert, dat klopt denk ik, maar dan word dit verrekent via de zakelijke factuur, wat voor privé gebruik niet is toegestaan (in mijn geval).

Bij mijn BC zit ook eens een tussenpersoon (bedrijf) tussen, wat het allemaal wat ingewikkelder maakt.

Reageer