1e klas reizen, 2e klas declareren | NS Community
beantwoord

1e klas reizen, 2e klas declareren

  • 15 March 2022
  • 5 reacties
  • 607 Bekeken

Ik reis sinds de pandemie 1e klas en dat bevalt beter dan 2e klas!

Nu declareer ik de reiskosten bij m’n opdrachtgever, maar die wilt alleen de reiskosten van 2e klas betalen.

Ik wil zelf het verschil wel betalen, alleen op de uitdraai van de NS staat natuurlijk 1e klas.

Hoe kan ik 1e klas blijven reizen en een ns uitdraai van 2e klas krijgen?

Dus ik wil de 2e klas kosten declareren en 1e klas blijven reizen waarbij ik het verschil uit eigen zak betaal.

graag een oplossing aub.

mvrgr,

Eric

icon

Beste antwoord door Robert B 15 March 2022, 19:59

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Verwacht van NS hier geen opl. voor-dat is gewoon te ingewikkeld. Enige mogelijkheid die ik zie is zelf via de travelplanner bekijken wat de prijzen zijn voor jouw ritten in 1e/2e kl. (eventueel doorklikken-dan komt elk denkbaar tarief te voorschijn). En dan heb je nog geluk dat je geen algemeen ABO hebt-dan zou er bij elke rit 0 komen.

Met wat goed zoeken op de site van NS moet je ook de algemene tarieventabel kunnen vinden-daar staat per KM wat normale/gereduc. kaartjes in 1e/2e kosten, print die uit, dan heb je een direkt vergelijk bij de hand. NS en heel het OV in heel NL verhoogt de prijzen steeds per 1/1.

NS heeft alleen met u als klant te maken en niet met uw werkgever. NS geeft daarom alleen een overzicht van wat u aan kosten hebt gemaakt, hoe u dat verder afhandelt met uw baas is uw zaak.

Reputatie 7
Badge

Dat lijkt mij ook iets tussen werkgever en werknemer. Daar heeft NS niks mee te maken lijkt me.

Reputatie 6
Badge +2

Deel het totaalbedrag voor treinreizen bij NS door 1,67.

Badge +3

Je zou vanuit Mijn NS een declaratieoverzicht kunnen downloaden als CSV (kommagescheiden tekstbestand) en dat in Excel of ander spreadsheetprogramma importeren.

De kolom Af is de door jou betaalde prijs, en de kolom Kl geeft de klasse aan. Vervolgens maak je een kolom Vergoeding met als conditie ‘als Kl==1’ dan Vergoeding=Af/1,67 en anders Vergoeding=Af.

Tel de kolom Vergoeding op en je hebt je reiskosten keurig op basis van 2e klas.

‘Gelukkig’ is er bij NS Flex en een handmatige toeslag (vanuit Mijn NS of de NS app) geen verschil meer tussen reizen doordeweeks en in het weekend. Dat was eerst doordeweeks 65% en in het weekend 50% maar sinds 2022 altijd 67%.

Er is wel een probleempje met Blauwnet (en mogelijk andere vervoerders), want daar is de 1e klas toeslag 70% bij NS Flex.

Reageer