beantwoord

1e klas reizen met Dal voordeel

Gisteren, donderdag 29 juni tussen 17.30 en 17.59 uur op NS station Amsterdam Sloterdijk vraag ik aan NS beambten hoe ik de reis van Amsterdam Sloterdijk naar Maastricht met mijn Dal Voordeel abonnement 2de klasse kan wijzigen in een enkele reis 1e klasse. Ik word verwezen naar het loket aldaar.
De beambte achter het loket vraagt mijn OV-kaart, doet iets (ik kan niet zien wat) en zegt: uw reis staat erop!
In Maastricht kom ik tot de ontdekking dat het volledige tarief is berekend voor deze enkele reis. Dit klopt niet, ik heb immers een Dal Voordeel Abonnement?
Hoe en waar kan ik geld terugvragen?
icon

Beste antwoord door Thom 30 juni 2017, 15:38

Als u een Dalvoordeelabonnement heeft, dan klopt het dat u het volle tarief moet betalen als u tijdens de middagspits incheckt. En dat deed u.
Heeft u het oude Voordeelurenabonnement dan krijgt u korting als u op de tijd incheckt.

De tijd van inchecken bepaalt uw tarief - tot u weer uitcheckt. In dit geval vol tarief. Het is niet zo dat u na half zeven dan automatisch met korting reist. In uw geval werd tot uw uitchecken vol tarief berekend, dat is volgens de voorwaarden. Er is niks fout gegaan, al kan ik me voorstellen dat u er niet zo gelukkig mee bent.

Het lijkt In uw geval krom maar de meeste mensen maken juist gebruik van deze regel. Wie namelijk in de daluren incheckt, mag tegen dalurentarief de reis in de spits afmaken. Voor u is het inderdaad ongunstig. U wist het niet maar ik denk dat dit als bekend is verondersteld door de NS-medewerkers.

Kan het zijn dat u veronderstelt dat u met een modern Dalvoordeelabonnement reisde en veronderstelde dat u korting had en de voorwaarden van deze twee abonnementen door elkaar haalde?

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Als je in de middagspits incheckt, betaal je inderdaad vol tarief. Je hebt alleen recht op korting bij inchecken na 18.30.

Dal voordeel:

Inchecken voor 6.30 = korting
6.30-9.00 = vol
9.00-16.00 = korting
16.00-18.30 = vol
Na 18.30 korting
Dat er van 18:00 uur tot 18:30 uur het volle tarief berekend wordt, had ik misschien kunnen weten. Maar daarna zat ik nog 2 hele uren in de trein, kwam pas om 20:34 uur in Maastricht aan.
Waarom heeft geen van de NS personeelsleden mij hierop attent gemaakt?
Reputatie 7
Badge +4
Als u een Dalvoordeelabonnement heeft, dan klopt het dat u het volle tarief moet betalen als u tijdens de middagspits incheckt. En dat deed u.
Heeft u het oude Voordeelurenabonnement dan krijgt u korting als u op de tijd incheckt.

De tijd van inchecken bepaalt uw tarief - tot u weer uitcheckt. In dit geval vol tarief. Het is niet zo dat u na half zeven dan automatisch met korting reist. In uw geval werd tot uw uitchecken vol tarief berekend, dat is volgens de voorwaarden. Er is niks fout gegaan, al kan ik me voorstellen dat u er niet zo gelukkig mee bent.

Het lijkt In uw geval krom maar de meeste mensen maken juist gebruik van deze regel. Wie namelijk in de daluren incheckt, mag tegen dalurentarief de reis in de spits afmaken. Voor u is het inderdaad ongunstig. U wist het niet maar ik denk dat dit als bekend is verondersteld door de NS-medewerkers.

Kan het zijn dat u veronderstelt dat u met een modern Dalvoordeelabonnement reisde en veronderstelde dat u korting had en de voorwaarden van deze twee abonnementen door elkaar haalde?
Hallo Mandarines, welkom op het NS Serviceforum!

Ik snap dat je erg baalt van deze situatie, maar wat Thom en Slidestops beide al aangeven klopt. Het moment van inchecken is bindend voor de hele reis. Jouw incheck met een Dal Voordeelabonnement was tijdens de middagspits, waardoor de gehele reis op vol tarief is berekend. We kunnen daarom deze kosten ook niet compenseren.
Dank voor uw antwoord, heel helder. Ik heb idd gedacht dat de voorwaarden van het oude Voordeelurenabonnement nog van toepassing waren, terwijl ik een Dalvoordeel abonnement heb.
Toch had het NS personeel even bij mij kunnen checken of ik op de hoogte was van de regeling, nietwaar?
Reputatie 7
Badge +4
Dat had men kunnen doen. U heeft geen recht op teruggave, maar NS wil mensen soms tegemoet komen als ze zich bij het inchecken, door gebrek aan kennis van de gang van zaken, vergissen. Succes is niet gegarandeerd, echter u zou even contact op kunnen nemen met Klantenservice en uw vergissing voorleggen.
Wie weet komt men u tegemoet, maar ik ben niet in de positie u iets toe te kunnen zeggen. 030-7515155. Bel in de avonduren, overdag is het zeer druk.

Reageer