beantwoord

1e klas studenten ov

• 14 december 2017
  • 30 reacties
  • 24818 Bekeken

Is het mogelijk om je studenten ov 2e klas vrij om te zetten naar 1e klas met bijbetaling?
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 december 2017, 17:52

Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt hoogstens per dag je kaart upgraden, maar dat wordt een dure grap.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

25€ per dag voor de hele dag
9€ per dag met inchecken de daluren
5€ voor een dag het weekend
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt hoogstens per dag je kaart upgraden, maar dat wordt een dure grap.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

25€ per dag voor de hele dag
9€ per dag met inchecken de daluren
5€ voor een dag het weekend
Reputatie 7
Badge +4
Dat is niet mogelijk. Zie verder de opmerkingen van Slidestops 😉
Wanneer wordt dit mogelijk? Veel studenten lopen ook stage en reizen veel en zijn ook hard aan het werk om een goede positie in de arbeidsmarkt in te nemen, het lijkt me dan ook alleen eerlijk als wij hierin dezelfde kansen krijgen ook voor het openbaar vervoer! Dan kan ik eindelijk mijn zaken regelen en werken op mijn laptop tijdens mijn twee uur durende reis!

Groet van een trein reizende student
Hoi jgvo,

Vooralsnog is er nog geen 1e klas Studentenreisproduct, maar je zou bij DUO je wens kunnen aangeven 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer wordt dit mogelijk? Veel studenten lopen ook stage en reizen veel en zijn ook hard aan het werk om een goede positie in de arbeidsmarkt in te nemen, het lijkt me dan ook alleen eerlijk als wij hierin dezelfde kansen krijgen ook voor het openbaar vervoer! Dan kan ik eindelijk mijn zaken regelen en werken op mijn laptop tijdens mijn twee uur durende reis!

Groet van een trein reizende student

U heeft toch echt dezelfde kansen, want iedereen mag een eersteklaskaartje kopen. Niemand uitgezonderd. Het heeft een prijs en die keuze maakt u zelf.

Goedkoop zijn de overgangskaarten in drie varianten, voor weekend, dal of de hele dag. De studentenkaart heeft al een prijs die ver onder de marktwaarde ligt, een eersteklasvariant zal er niet komen.

De eersteklasreiziger is aangeschoten wild, en kennelijk alleen maar goed voor de extra inkomsten. Die zit hier echt niet op te wachten. Drie maanden per jaar de ramp met de upgradekaartjes op zondagavond is al erg genoeg.
Reputatie 7
Badge +3
In de spits zal NS hier niet aan gaan meewerken omdat de eerste klas dan al vol is. Maar wellicht is het een idee voor de daluren.
Badge +3
Je 'betaalt' al 90+ euro (als lening) voor je SRP per maand.

Niets staat je in de weg om dat stop te zetten en voor € 130 per maand een 1e klas Dal Vrij abonnement bij NS te nemen (neem vooral de Flex-versie, die kan je dan in de vakantie stoppen of omzetten naar iets anders).

Bij reizen in de spits wordt het wel prijzig, dan kost vrij reizen € 334 + € 227 = € 561 per maand, maar als je niet te ver/door heel NL hoeft te reizen is een Traject Vrij misschien een optie?

Bus/tram/metro zal je dan wel gewoon moeten betalen, maar een student heeft wel een (of meerdere) fietsen, toch?
Beste allen,

Ik bedoel dus niet dat wij als student een andere aanbieding verwachten. Ik zou graag alleen zien dat het bestaande upgrade abbonement voor normale reizigers om ruim te betalen voor een upgrade naar eerste klas, ook beschikbaar wordt voor studenten met een reisproduct. Ik wilde laatst voor een dag upgraden, dus toen heb ik de eerste klas upgrade gekocht, echter bleef ondanks de hoge kosten de klasse op twee staan, dit is dus wat ik bedoel 😬.

@Thom studenten zijn niet anders dan anderen hé, maar de zakenmensen, praktische handjes en slimme koppen van de toekomst 😉. Ik geloof dat er dus geen probleem hoeft te zijn als een dergelijk persoon eerste klas zou willen reizen en hier hetzelfde voor betaalt!
Bij inchecken blijft 2e klas idd zichtbaar, een toeslag kan niet worden ingecheckt en bij controle lezen we de toeslag uit.
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat je hiervoor primair bij DUO moet zijn, zij bieden het studentenreisproduct immers aan.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel studenten hier voor zouden kiezen. En zouden de studenten die dit kiezen, dit zelf betalen, of extra bijlenen bij DUO?
Bij inchecken blijft 2e klas idd zichtbaar, een toeslag kan niet worden ingecheckt en bij controle lezen we de toeslag uit.

Aha, dus dan zou de toeslag wel te zien zijn?
Badge +3
Ja, volgens mij kan je met een SRP gewoon de toeslag laden, maar kost je dus wel minimaal €9 per weekdag.

Als je een week-SRP hebt en in het weekend 1e klas wilt reizen (op saldo dus, met 40% korting) moet je een andere Klassewissel laden.

Zie ns.nl/klassewissel voor alle info.
Badge +3
Overigens klopt de info op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html dus niet voor studenten!

Bij een Week-SRP (op saldo met 40% korting in het weekend) moet je dus dit doen:

Reist u met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Voordeelurenabonnement), dan betaalt u de aangepaste prijs voor de reis in de andere klasse. Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse.

Maar vervolgens staar er..

In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Nu tijdelijk voor € 5 met de Toeslag 2-1 Weekenddag.

Okee, dat dus ook voor studenten met een Weekend-SRP (op vrijdag na 12:00 reizen die gratis). En hoe zit het dan met Weekend Vrij, geldig op vrijdag na 18:30?

Ik denk dat @Loes wel kan bevestigen dat een toeslag op een ov-chipkaart wel voldoende bewijs is om met een SRP 1e klas te mogen reizen?

Met Flex Weekend Vrij of Dal Vrij is het inderdaad ellende, een upgrade 1e klas. Dat wordt dan een dure grap als je verder wilt dan ca. 20 km
Reputatie 7
Badge +4
Beste allen,

Ik bedoel dus niet dat wij als student een andere aanbieding verwachten. Ik zou graag alleen zien dat het bestaande upgrade abbonement voor normale reizigers om ruim te betalen voor een upgrade naar eerste klas, ook beschikbaar wordt voor studenten met een reisproduct. Ik wilde laatst voor een dag upgraden, dus toen heb ik de eerste klas upgrade gekocht, echter bleef ondanks de hoge kosten de klasse op twee staan, dit is dus wat ik bedoel 😬.

@Thom studenten zijn niet anders dan anderen hé, maar de zakenmensen, praktische handjes en slimme koppen van de toekomst 😉. Ik geloof dat er dus geen probleem hoeft te zijn als een dergelijk persoon eerste klas zou willen reizen en hier hetzelfde voor betaalt!

Het is natuurlijk afwachten, omdat de term student niet meer gereserveerd is voor mensen met een potentiële universitaire achtergrond. Met MBO ben je ook student, althans wat het studentenproduct aangaat. Maar het kan zeker, dat is ongetwijfeld zo. De problemen in de eerste klas worden echt niet veroorzaakt door de mensen die normaal bijbetalen en die categorie, ook als het studenten zijn, vormt geen enkel probleem.

Met de gratis upgradekaartjes uit de spoordeelweken geeft het te veel overlast, gezien het massale karakter ervan en ook vanwege de devaluatie van het eersteklaskaartje op zondagavond daardoor. Studenten reizen al tegen een buitengewoon laag tarief ver onder de marktwaarde en dan ook nog gratis in de eerste klas, dat is gekkenwerk. Ik heb geen enkel probleem met mensen die voor de eerste klas daadwerkelijk betalen, wie het ook zijn.

Veel eersteklasreizigers betalen voor meer kans op een zitplaats in de Nederlandse Studententreinen 😉 Zakenmensen reizen meestal in een huurauto, die ze leaseauto noemen. Voor praktische handjes heb ik alleen maar respect. Wat mijn ogen zien, maken mijn handen kapot.

De kaart leest de tweede klasse uit, maar met een eersteklas upgrade heeft u toch een geldig kaartje. Het zou inderdaad op de kaart moeten worden gezet, en als zodanig uitleesbaar behoren zijn.
Toevallig vandaag nog een reiziger met het SRP in de 1e klas tegengekomen met een toeslag 2-1. Deze manier is gewoon toegestaan.
Reputatie 4
Hoi jgvo,

Vooralsnog is er nog geen 1e klas Studentenreisproduct, maar je zou bij DUO je wens kunnen aangeven :)

Jullie zouden die mogelijkheid kunnen aanbieden.
Reputatie 7
Badge +4
Graag tegen het normale prijsverschil tussen de eerste en de tweede klas. Op de studententrajecten kunnen we nu op zondagavond weer gaan staan door die idiote gratis upgrade,

De marketing voor de eerste klas moet zich richten op de klanten die daadwerkelijk voor de eerste klas willen betalen. Met een studentenkaart gratis in de eerste klas. De studenten lachen zich dood, dat snap ik ook wel. Maar de eersteklasbetalers niet. Het betekent zondagmiddag al terug als je niet lang kunt staan.
Reputatie 4
De marketing voor de eerste klas moet zich richten op de klanten die daadwerkelijk voor de eerste klas willen betalen. Met een studentenkaart gratis in de eerste klas. De studenten lachen zich dood, dat snap ik ook wel. Maar de eersteklasbetalers niet. Het betekent zondagmiddag al terug als je niet lang kunt staan.

Gelijk heb je terwijl ik normaal voor een enkele reis 1e klas in het weekend bijvoorbeeld van Middelburg naar Tilburg 16,30 betaal. 11,30 enkele reis en 5 euro weekend toeslag 1e klas.
Reputatie 4
Graag tegen het normale prijsverschil tussen de eerste en de tweede klas. Op de studententrajecten kunnen we nu op zondagavond weer gaan staan door die idiote gratis upgrade,

400 euro per jaar vind ik een redelijk bedrag om daar naast je studenten ov 1e klas mee te reizen.
Reputatie 5
Hierbij ook de opmerking - hoewel dit kritiek noch advies is - dat het geen zin heeft om de spitskaart voor €25 aan te schaffen aangezien ik nog nooit heb gehoord van een conducteur die de dalurenkaart van €9 niet ten allen tijden goedkeurt. Ik denk dat ze allang blij zijn dat ik gewoon netjes betaal voor mijn zitplaats. En voor een retour Leiden - Amsterdam is €9 echt wel genoeg, per dag.
Reputatie 7
Badge +4
U betaalt natuurlijk niet netjes, want u betaalt te weinig. Een slappe conducteur is niet de norm en rechtvaardigt uw gedrag ook niet. Genoeg is als u de juiste prijs afrekent, die is niet afhankelijk van uw subjectieve opvatting en ook niet €4,50 per rit. Ik neem aan dat als u voor dit bedrag meent te kunnen reizen, u in ieder geval uw zitplaats aanbiedt aan iemand die wel correct betaalt, zodat niet iemand nog voor u moet blijven staan ook.

Als iemand bij AH bewust te weinig afrekent is dat gewoon winkeldiefstal, ook al vindt hij het bedrag wel genoeg. U betaalt te weinig voor uw dienst. Ik neem aan dat u het ook goed vindt dat uw werkgever u voor uw dienst aan hem te weinig salaris betaalt, omdat hij dat wel genoeg vindt.
Reputatie 5
Jammer dan. Ik betaal graag voor de extra luxe, maar laat me geen onredelijkheid opleggen als deze toch niet wordt gehandhaafd. Extra betalen voor de 1e klas betekent natuurlijk ook altijd een zitplaats en gelukkig heb ik het nog maar een enkele keer meegemaakt dat deze er niet was.
Reputatie 7
Badge +3
Jammer dan. Ik betaal graag voor de extra luxe, maar laat me geen onredelijkheid opleggen als deze toch niet wordt gehandhaafd. Extra betalen voor de 1e klas betekent natuurlijk ook altijd een zitplaats en gelukkig heb ik het nog maar een enkele keer meegemaakt dat deze er niet was.
Eerste klas reizen betekent helemaal niet altijd een zitplaats in de spits.
Reputatie 5
In de praktijk heb ik nog nooit anders meegemaakt. De kans is nu hoogstens 1 op ~90 dat dit voorkomt, aangezien ik al een dag of 90 met het SRP reis en nog nooit dit probleem ben tegengekomen. Het heeft inderdaad al wel een paar keer zodoende vol gezeten dat ik noodgedwongen naast een vreemde moest zitten, bij het gangpad.
Reputatie 7
Badge +3
In de praktijk heb ik nog nooit anders meegemaakt. De kans is nu hoogstens 1 op ~90 dat dit voorkomt, aangezien ik al een dag of 90 met het SRP reis en nog nooit dit probleem ben tegengekomen. Het heeft inderdaad al wel een paar keer zodoende vol gezeten dat ik noodgedwongen naast een vreemde moest zitten, bij het gangpad.

En daarvoor betaalt u nog steeds €16 te weinig ......

Reageer