beantwoord

1e klasGeld terug bij vertraging

• 10 december 2014
  • 4 reacties
  • 303 Bekeken

Ik heb een 1e klas voordeelurenabonnement 60+ Met 7 vrij reizen
Is de vergoeding geld terug bij vertraging hetzelfde voor 1e klasse als voor 2e klasse?
Ik zie in de tarievenlijst geen verschil maar er is wel een vergoeding voor 2e naar 1e klasse en De tegenwaarde voor de vrij reizen kaart 1e klasse is beduidend hoger dan voor een 2e klasse.
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 december 2014, 19:48

Het is niet zo dat je met je eerste klasse keuzedagen (enorm) benadeeld wordt ten opzichte van de tweede klasse. Je krijgt namelijk waar je recht op hebt. Een keuzedag eerste klasse kost EUR 7,07. Bij een uur vertraging hoor je, als keuzedagen gelijk worden gesteld aan dagkaarten, dan de helft retour te krijgen. Dat zou 3,53 zijn, maar is dus afgerond naar 3,50. Mensen die met een tweede klasse keuzedag reizen zouden bij een uur vertraging niets terugkrijgen, aangezien ze dan recht zouden hebben 3,50/2=1,75 en dat is minder dan het minimumbedrag, maar krijgen toch 3,50, was dus heel netjes is.

Je wordt dus absoluut niet enorm benadeeld en als het echt een bezwaar zou zijn, dan adviseer ik je om voortaan ook tweede klasse keuzedagen te nemen of om helemaal geen keuzedagen aan te schaffen. Je krijgt die keuzedagen al bijna gratis. Het geeft dus geen pas om dan ook nog te gaan zeuren over randzaken.
Bekijk origineel

4 reacties

Het is niet zo dat je met je eerste klasse keuzedagen (enorm) benadeeld wordt ten opzichte van de tweede klasse. Je krijgt namelijk waar je recht op hebt. Een keuzedag eerste klasse kost EUR 7,07. Bij een uur vertraging hoor je, als keuzedagen gelijk worden gesteld aan dagkaarten, dan de helft retour te krijgen. Dat zou 3,53 zijn, maar is dus afgerond naar 3,50. Mensen die met een tweede klasse keuzedag reizen zouden bij een uur vertraging niets terugkrijgen, aangezien ze dan recht zouden hebben 3,50/2=1,75 en dat is minder dan het minimumbedrag, maar krijgen toch 3,50, was dus heel netjes is.

Je wordt dus absoluut niet enorm benadeeld en als het echt een bezwaar zou zijn, dan adviseer ik je om voortaan ook tweede klasse keuzedagen te nemen of om helemaal geen keuzedagen aan te schaffen. Je krijgt die keuzedagen al bijna gratis. Het geeft dus geen pas om dan ook nog te gaan zeuren over randzaken.
Jammer van de negatieve toonzetting ( zoals het geeft geen pas, zeuren ) op een zakelijke vraag. Het gaat niet om het bedrag maar om het principe. In tegenstelling tot wat u beweert is de vergoeding voor een keuzedag 60+ bij een vertaging van 60 minuten of meer € 3,50 en dat geldt ook voor 2e klasse en is de vergoeding voor overgang 2-1 keuzedag 60+ €6
Dus de vergoeding voor 2e en 1e klasse is blijkbaar hetzelfde, (€3,50 ), of niet?
De vergoeding voor een keuzedag is gelijk voor eerste en tweede klasse. Als je even leest, dan zie je dat ik dat ook geschreven heb. Dat bij gebruik van een overgangsbewijs 2-1 een hogere vergoeding wordt gegeven is logisch, die kosten namelijk ook veel meer.
Reputatie 7
Badge +4
Het ligt iets genuanceerder:

Voor geld terug op een Dagkaart rekent NS altijd de kwart van de waarde van de kaart bij dertig + minuten vertraging en de helft van de waarde van de kaart bij 60+ minuten vertraging. Voor een eersteklas Keuzedag is dat € 49,50 / 7 = € 7,- (afgerond). De helft daarvan is € 3,50. NS baseert zich dus op de prijs van een eersteklas Keuzedag en daarom is dit hetzelfde bedrag.

Dit is een door mij geredigeerd antwoord van NS en kwam naar voren in een eerdere discussie. Het hier vermelde is daarom het juiste antwoord op uw vraag, denk ik. Een typering als enorm benadeeld lijkt me dan ook wat over the top. Maar ik vroeg hier indertijd ook naar en zelfs NS-medewerkers hadden dit niet paraat. Ik prijs Femke dan ook voor het uitzoeken er van en voor haar eerlijke, zij het niet voor de hand liggende, antwoord.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/gtbv-maakt-geen-onderscheid-keuzedag-eerste-tweede-klas-2451

Reageer