beantwoord

2 abonnementen op 1 kaart

• 14 november 2020
  • 8 reacties
  • 189 Bekeken

Ik had t/m feb 2019 een voordeeluren abonnement. Vanaf maart 2019 ben ik overgestapt naar het NS Flex abonnement.

Maar deze overstap is niet goed gegaan en heb tot op heden 2 abonnementen op mijn kaart staan. En dus ook voor allebei de abonnementen moeten betalen. 

In de email die ik destijds kreeg om de overstap definitief te maken, stond dat ik bij de kaart automaat mijn NS Flex abonnement moest ophalen. Dit heb ik toen niet voor de desbetreffende datum gedaan en heb dus nooit het NS Flex geactiveerd.

ik ging er vanuit dat het NS Flex abo dan niet zou worden doorgevoerd en mijn voordeeluren abo wel door zou gaan.

Maar dit bleek niet het geval te zijn. Ik heb vanaf maart 2019 nu moeten betalen voor allebei de abonnementen.

Ik heb vandaag contact gehad met de klantenservice via de chat. En zij gaven aan dat ik het geld niet terugkrijg van eigenlijk de dubbel betaalde abonnementskosten. Terwijl zij ook aangaven dat deze 2 abonnementen ook niet werken op 1 kaart.

En ook dat het mijn eigen schuld en verantwoordelijkheid is, dat ik geen contact heb opgenomen in de tussentijd. En zij geen geld teruggeven voor de dubbele abonnementen. 
Zij kunnen ook niet meer de gegevens terugzien van maart 2019, maar ik neem wel aan dat ze de transacties van mijn bankrekening kunnen zien.

Ook heb ik vanaf maart 2019 niet meer met de trein gereisd en dus ook 0% gebruik gemaakt van de abonnementen. En toch zal ik het geld niet terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Thom 14 november 2020, 13:36

Hoe vervelend ook, het probleem is natuurlijk wel ontstaan doordat u zelf uw Flexabonnement niet heeft geactiveerd. Dan had u het geld voor het restant van het VDU abonnementsjaar terug gekregen en had u met Flex verder kunnen reizen.

U ziet nu hoe vervelend de gevolgen zijn als u ergens van uit gaat, terwijl dat niet het geval is. Het stond overigens wel duidelijk in de brief vermeld en bij telefonisch contact wordt het altijd meegedeeld. Dat is een beleidsregel van NS. 

Een kortingsabonnement krijgt u niet terug als u niet met de trein reist en er geen gebruik van maakt. Als u er aan verdient in de zin dat het goed voor u uitkan, hoeft u het meerdere ook niet terug te betalen.

Het is juist dat deze twee abonnementen niet tegelijkertijd zullen werken. Als u Flex niet activeerde, werkt het Voordeelabonnement gewoon door. Bij activeren zou het VDU automatisch niet meer werken, en Flex automatisch wel.

Afgezien van het verrekenen met een nieuw Flexabonnement worden vooruit betaalde abonnementen niet terugbetaald, of u er gebruik van maakt, doet niet terzake.

Don’t shoot the messenger, maar zo werkt het. . Hoe sneu ook, u had de instructie in de brief moeten opvolgen en het Flexabonnement moeten activeren. Dan was er niets aan de hand geweest. U heeft geen recht op teruggave, maar kunt een beroep doen op coulance. Ik  ben bang dat het wordt afgewezen. Klantenservice kan 18 maanden terugzien. NS moet in uw geval ook rekening houden met de precedentwerking. Uw vraag in uw slotzin is hiermee ook beantwoord, al kan ik me voorstellen dat u het graag anders had gezien.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoe vervelend ook, het probleem is natuurlijk wel ontstaan doordat u zelf uw Flexabonnement niet heeft geactiveerd. Dan had u het geld voor het restant van het VDU abonnementsjaar terug gekregen en had u met Flex verder kunnen reizen.

U ziet nu hoe vervelend de gevolgen zijn als u ergens van uit gaat, terwijl dat niet het geval is. Het stond overigens wel duidelijk in de brief vermeld en bij telefonisch contact wordt het altijd meegedeeld. Dat is een beleidsregel van NS. 

Een kortingsabonnement krijgt u niet terug als u niet met de trein reist en er geen gebruik van maakt. Als u er aan verdient in de zin dat het goed voor u uitkan, hoeft u het meerdere ook niet terug te betalen.

Het is juist dat deze twee abonnementen niet tegelijkertijd zullen werken. Als u Flex niet activeerde, werkt het Voordeelabonnement gewoon door. Bij activeren zou het VDU automatisch niet meer werken, en Flex automatisch wel.

Afgezien van het verrekenen met een nieuw Flexabonnement worden vooruit betaalde abonnementen niet terugbetaald, of u er gebruik van maakt, doet niet terzake.

Don’t shoot the messenger, maar zo werkt het. . Hoe sneu ook, u had de instructie in de brief moeten opvolgen en het Flexabonnement moeten activeren. Dan was er niets aan de hand geweest. U heeft geen recht op teruggave, maar kunt een beroep doen op coulance. Ik  ben bang dat het wordt afgewezen. Klantenservice kan 18 maanden terugzien. NS moet in uw geval ook rekening houden met de precedentwerking. Uw vraag in uw slotzin is hiermee ook beantwoord, al kan ik me voorstellen dat u het graag anders had gezien.

“Het is juist dat deze twee abonnementen niet tegelijkertijd zullen werken. Als u Flex niet activeerde, werkt het Voordeelabonnement gewoon door. Bij activeren zou het VDU automatisch niet meer werken, en Flex automatisch wel.”

Maar het betalen ging dan wel voor beide abonnementen? Ook al was het flex niet geactiveerd.

“Het is juist dat deze twee abonnementen niet tegelijkertijd zullen werken. Als u Flex niet activeerde, werkt het Voordeelabonnement gewoon door. Bij activeren zou het VDU automatisch niet meer werken, en Flex automatisch wel.”

Maar het betalen ging dan wel voor beide abonnementen? Ook al was het flex niet geactiveerd.

Want in de mail die ik toen kreeg stond dat de overstap van voordeeluren naar flex pas definitief was, als ik het flex zou ophalen bij de automaat.

Maar er stond niet duidelijk in dat het voordeeluren én het flex allebei zouden doorlopen. 
Ook niet dat het voordeeluren er ook afgehaald moest worden.

Het is ook voor mij geen probleem om 1 van deze abonnementen te betalen, maar voor beide betalen vind ik wel een beetje krom. 😕

Badge +3

Ik zou nogmaals proberen te bellen met uitleg dat je een ‘dubbel’ abonnement hebt, waarbij het VDU eigenlijk al per maart niet meer nodig was.

Het is natuurlijk wel zo dat het VDU ‘van de kaart gehaald’ moet worden, en daar heb je een maand de tijd voor. Daarvoor zal dus een nieuwe beëindiging klaar gezet moeten worden, want het is nu nog gewoon actief.

Voor het ‘ophalen’ van Flex heb je een jaar de tijd, dus dat kan dan alsnog tegelijkertijd met het stoppen van het VDU.

Voor wat betreft vergoeding in dit soort situaties, die gaat in de gevallen die ik gezien heb tot maximaal 3 maanden terug. Dat is voor een VDU dus € 16,75 en op voorwaarde dat het abonnement niet gebruikt is.

Een andere optie zou kunnen zijn om de bestelling voor NS Flex (die nog niet opgehaald is) in zijn geheel ongedaan te maken. Als dit om Dal Voordeel gaat en áls je daar die 3 maanden coulance krijgt is dat € 15,00

Reputatie 7
Badge +3

Flex gaat per direct in, ook al activeer je het abonnement niet direct.

Bij de opzegging van VDU zal een mail gestuurd zijn waarin staat dat deze nog van dat kaart gehaald moeten worden.

Omdat de opzegging van VDU een tijd geleden is, zal VDU opnieuw opgezegd moeten worden om hem van de kaart te kunnen halen. Zolang deze niet bij een OV automaat van de kaart gehaald, loopt het abonnement door.

Uit het feit dat er nu voor 2 abonnementen betaald wordt, maar niet gereisd wordt, concludeer ik dat je Flex met abonnement hebt afgesloten. Wanneer verwacht wordt de komende tijd niet te reizen, dan kun je het beste Flex terugzetten naar basis, zonder abonnement. Je hebt dan geen kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou nogmaals proberen te bellen met uitleg dat je een ‘dubbel’ abonnement hebt, waarbij het VDU eigenlijk al per maart niet meer nodig was.

Het is natuurlijk wel zo dat het VDU ‘van de kaart gehaald’ moet worden, en daar heb je een maand de tijd voor. Daarvoor zal dus een nieuwe beëindiging klaar gezet moeten worden, want het is nu nog gewoon actief.

Voor het ‘ophalen’ van Flex heb je een jaar de tijd, dus dat kan dan alsnog tegelijkertijd met het stoppen van het VDU.

Voor wat betreft vergoeding in dit soort situaties, die gaat in de gevallen die ik gezien heb tot maximaal 3 maanden terug. Dat is voor een VDU dus € 16,75 en op voorwaarde dat het abonnement niet gebruikt is.

Een andere optie zou kunnen zijn om de bestelling voor NS Flex (die nog niet opgehaald is) in zijn geheel ongedaan te maken. Als dit om Dal Voordeel gaat en áls je daar die 3 maanden coulance krijgt is dat € 15,00

NS is momenteel niet scheutig met vergoeding voor ongebruikte/niet van de kaart afgehaalde  abonnementen. Mocht je iets terugkrijgen dan heb je geluk, maar reken er niet te vast op. Coulance is geen recht.

Badge +3

Het VDU is ‘beëindigd’ is door een overstap naar NS Flex (Dal Voordeel of andere variant waar je maandelijks voor betaalt).

Dan heb je dus een maand om dat te bevestigen bij een ophaalpunt, anders loopt het VDU gewoon door, net als het (nog niet opgehaalde) Flex abonnement.

Via Mijn NS zou je het Flex abonnement (als je niet reist) na een maand ook kunnen omzetten naar Basis (zonder abonnement), maar het probleem is dat je Flex abonnement pas zichtbaar is in Mijn NS nadat je het opgehaald hebt.

Reageer