2 abonnementen op 1 ov chipkaart

• 4 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 1272 Bekeken

Ik heb in het verleden altijd een Weekend vrij abonnement gehad icm een (papieren) Maand traject abonnement. Mijn Weekend vrij abonnement is een bij-abonnement bij die van mijn partner en is eerder dit jaar 2014 verlengd. Sinds dat het papieren Maand traject is verandert naar een Traject vrij moest ik dit abonnement bij mijn Weekend vrij abonnement op mijn OV chipkaart laten zetten. Nu blijkt het dat er geen 2 abbonementen op één OV chipkaart geladen kunnen worden, traject vrij+weekend vrij kan dus niet. Dit gaf in eerste instantie al problemen omdat ik er pas achter kwam dat dit niet kon bij het aanschaffen van het traject vrij abbonement 2 dagen voordat ik deze nodig had. Ik heb de klantenservice opgebeld en naar aanleiding daarvan heb ik tot mijn frustratie urgent een 2e OV chipkaart besteld en hierdoor ruim 1 week met de volle prijs in de spits moeten reizen.  Nu reis ik 1 week met 2 OV chipkaarten welke er vrijwel identiek uitzien, de ene keer heb ik de kaart met Traject vrij nodig en de andere keer die van Weekend vrij. Dit is heel vervelend er frustrerend,  ik heb al perongeluk de verkeerde kaart gebruikt en daarnaast niets beseffend beide kaarten ingecheckt. Nu wil ik graag met maar 1 OV chipkaart reizen, aangezien het Traject vrij abonnement belangrijker is zou ik die kaart met het Weekend vrij abonnement willen opzeggen. De NS doet nu moeilijk omdat het Weekend vrij abonnement pas begin 2015 opgezegd mag worden.. Hoe kan ik nu de dupe worden van het feit dat er geen 2 abonnementen op 1 ov chipkaart kunnen?

5 reacties

Badge
Ach, ik heb momenteel drie ov-chipkaarten in gebruik: één van mijn werk (mobiliteitskaart), één privé (Dal Voordeel) en één van mijn werk die ik ook privé gebruik (N-ster-abonnement voor bus/tram/metro). Laatstgenoemd abonnement loopt bijna af, en dan heb ik nog twee ov-chipkaarten in gebruik. Is dat een ideale situatie? Nee, natuurlijk niet. En wat uw situatie betreft: m.i. hadden de systemen ook zo kunnen worden ingericht dat bijvoorbeeld Traject Vrij en Weekend Vrij wel op één ov-chipkaart kunnen; het systeem zou dan het voordeligste product moeten kiezen. Maar zo lang dat niet het geval is, kunt u toch door middel van bijvoorbeeld een klein stickertje met een letter (W voor Weekend Vrij en T voor Traject Vrij) op uw ov-chipkaart duidelijk(er) maken welk product er op die kaart staat. Natuurlijk, dat is niet dé ideale situatie. Maar is dat echt "heel vervelend en frustrerend"?
Als ik het goed begrijp heeft u het Weekend Vrij abonnement al meer dan een jaar. Dan heeft u nu maandelijks het recht het abonnement op te zeggen, op dezelfde dag van de maand als waarop het abonnement oorspronkelijk is ingegaan.

Daarnaast is er een bepaling die stelt dat "als de aantallen of soorten vervoerbewijzen waarop korting wordt verleend, op een bepaald moment worden beperkt en u kunt aantonen dat het Abonnement voor u daarom aanmerkelijk in gebruikswaarde is verminderd, heeft u het recht het Abonnement op de zeggen tegen een moment dat is gelegen tot 3 maanden na de inwerkingtreding van de beperking." U had een maandtrajectkaart en u moest overstappen op Traject Vrij Maand, dat in tegenstelling tot een maandtrajectkaart een kortingsrecht oplevert buiten het vaste traject dat grotendeels overlapt met Weekend Vrij en daardoor is Weekend Vrij voor u aanmerkelijk in gebruikswaarde verminderd. Daarbij komt nog de onhandigheid van moeten reizen met twee verschillende OV-chipkaarten. Het is in de geest van de productvoorwaarden dat ook dat een grond is om het abonnement te mogen beëindigen.

E.e.a. staat in de Productvoorwaarden abonnementen consumenten (pdf), artikelen 5.2 en 5.3.
Hallo guidoruben, welkom op het NS Serviceforum. Het is inderdaad niet mogelijk om twee abonnementen op één ov-chipkaart te zetten. Weekend Vrij is altijd een jaarabonnement, die na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is. Als je dit zou willen, zou je mij een privébericht kunnen sturen met daarin je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer. Ik begrijp dat het lastig is om met twee kaarten te reizen, maar een andere oplossing kan ik je in deze situatie niet bieden.

Groet, Stephan
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

@ Hendrik, ik begrijp dat jij wel met deze omslachtige constructie van meerdere ov chipkaarten hebt leren reizen. Ook al zou ik eventueel stickers om mijn ov chipkaart kunnen plakken, alsnog vind ik het heel vervelend om met meerdere OV kaarten te moeten reizen. Dit heeft er mede ook mee te maken dat mijn reiskosten op dit moment per kaart anders worden gefactureerd (1 met saldo en 1 met een rekening), allemaal heel omslachtig. 

Ik krijg nu op beide kaarten korting in daluren en de enige meerwaarde van het Weekend vrij abonnement is het gratis reizen in het weekend. Het Trajectvtij abonnement is om deze reden ook duurder als het papieren Maand traject. Het geld dat ik betaal voor het abonnement is ongeveer gelijk aan hoeveel ik in de weekenden reis. Dit vind ik het gedoe van een 2e OV kaart niet waard.

@Pe_pe, bedankt voor het meedenken en goede ideeën. Het contract dat in februari 2014 door mijn vriendin is verlengd is helaas zodanig verlengd dat er een nieuw contract is opgesteld en ik daarom weer vastzit aan een contract van 1 jaar. Dus op grond hiervan kan ik mijn bij-abonnement niet opzeggen. Ik heb met de NS gesproken en hun gezegd dat het Weekend overbodig is geworden (artikel 5.4) omdat ik ook Dal korting krijg bij Traject vrij. Nou ivm reiskostenvergoeding van mijn werk verleng ik mijn Traject vrij per maand en om deze reden zegt de NS dat ik het Weekend vrij op basis van artikel 5.4 niet kan opzeggen. 

@Stephan_NS, bedankt voor je reactie echter schiet ik met de oplossing die je geeft niets op aangezien mijn vriendin haar contract nog loopt tot februari 2014.

Ik zou het netjes van de NS vinden om mij in deze situatie toestemming te geven mijn Weekend vrij te beëindigen.  Ik word er de dupe van dat jullie het papieren Maandtraject abonnement hebben afgeschaft (het traject vrij abonnement is tevens duurder).

Hebbej jullie verder nog advies of suggesties? 

Alvast bedankt!
Iemand verder nog advies of suggesties?

Reageer