beantwoord

40 euro incassokosten voor vaga correspondentie NS

• 24 maart 2019
  • 3 reacties
  • 188 Bekeken

Goede dag,
Op 19 januari verliep mijn 40%-kortingsabonnement. Eigenlijk wilde ik mijn abonnement opzeggen, maar via Facebook heeft een medewerker mij overtuigd om tegen een korting van 21 euro het abonnement nog een jaar door te laten lopen.

De correspondentie via Facebook verliep prima en op 20 januari ontving ik een mail met onderstaande toelichting.

De incasso van € 31,00 zal omstreeks 24 januari 2019 van rekeningnummer "*****" ten name van W DRIESSEN plaatsvinden.

Toen er plotseling toch 52 euro was afgeschreven van mijn rekening heb ik de incasso gelijk terug laten storten. Dit was immers niet de afspraak en omdat ik toch al twijfelde om klant te blijven schrok ik hier natuurlijk extra van.
Vervolgens heb ik zelf contact met NS moeten zoeken om opheldering te krijgen. Zij vertelde mij dat het volledige bedrag in rekening werd gebracht, maar dat de 21 euro korting vervolgens terug zou worden gestort. Hoewel ik niet blij was met de situatie heb ik toestemming gegeven een nieuwe incasso in gang te zetten.

Zelf was ik op reis (ook dat heb ik aangegeven) en ik was niet in staat om geld over te schrijven binnen de gestelde termijn die mij nog restte. Uiteindelijk is de betaaltermijn verlopen en heeft NS Syncasso ingeschakeld. Een bedrijf dat geen enkele inhoudelijk feedback kan geven over de situatie. Zij incasseren alleen geld en blijven je net zo lang mailen en de prijs ophogen, totdat je betaalt.

Nog voordat Syncasso contact opnam heb ik NS al gevraagd om vanuit coulance mij de kans te geven het bedrag alsnog over te mogen maken. Dit werd mij niet gegeven.

Na 7 jaar lang klant te zijn geweest (daarvoor ook, maar als student) krijg ik nu dus een "boete" van 40 euro. Waarom? Omdat NS op Facebook en in de mail andere instructies geeft over hoe de betaling verloopt. Ik kan dat niet bevatten. Daarom heb ik ook gelijk mijn abonnement opgezegd en reis ik de komende jaren niet met trein. Jammer, want ik zou het graag doen.
icon

Beste antwoord door Danny NS 24 maart 2019, 13:22

Hoi W. Driessen en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het spijt me echter om te horen dat het een negatieve ervaring was!

Het lijkt erop dat er iets mis ging in de communicatie naar jou toe hoe het zal gaan met betalingen na het invoeren van een korting.
Na een mislukte betaling kunnen we niet een tweede incasso versturen op je rekening dus zullen we je ook niet vragen om toestemming hiervoor.

Ik heb een paar vragen aan je ter verduidelijking van je case:
  • Ik neem aan dat je een herinnering en een aanmaning van ons hebt ontvangen maar hierover geen contact hebt gezocht met oNS?
  • Je geeft aan te hebben gevraagd voor de vervaldatum van de aanmaning om alsnog te betalen, wat voor reactie heb je toen precies gekregen? In de aanmaning staat immers beschreven hoe je het bedrag handmatig kan overmaken.
  • Waar sta je momenteel? Ik begrijp dat er nu incassokosten bij zijn gekomen?
Ik hoop dat we jou plezier in treinreizen terug kunnen krijgen, we vervoeren je immers graag 😀.
Bekijk origineel

3 reacties

Hoi W. Driessen en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Het spijt me echter om te horen dat het een negatieve ervaring was!

Het lijkt erop dat er iets mis ging in de communicatie naar jou toe hoe het zal gaan met betalingen na het invoeren van een korting.
Na een mislukte betaling kunnen we niet een tweede incasso versturen op je rekening dus zullen we je ook niet vragen om toestemming hiervoor.

Ik heb een paar vragen aan je ter verduidelijking van je case:
  • Ik neem aan dat je een herinnering en een aanmaning van ons hebt ontvangen maar hierover geen contact hebt gezocht met oNS?
  • Je geeft aan te hebben gevraagd voor de vervaldatum van de aanmaning om alsnog te betalen, wat voor reactie heb je toen precies gekregen? In de aanmaning staat immers beschreven hoe je het bedrag handmatig kan overmaken.
  • Waar sta je momenteel? Ik begrijp dat er nu incassokosten bij zijn gekomen?
Ik hoop dat we jou plezier in treinreizen terug kunnen krijgen, we vervoeren je immers graag 😀.
Hoi Danny,
Ik zal puntsgewijs antwoorden:

• Ik heb wel contact gezocht met de NS, zowel telefonisch als via Facebook. Ik was het namelijk in eerste instantie totaal niet eens met dat ik degene was die plotseling actie moest ondernemen. Nu is een bedrag overmaken normaal niet veel werk, maar ik was op reis en heb aangegeven dat ik dat op dat moment niet kon doen. Ik heb daarop om uitstel gevraagd van het hele abonnement en de bijhorende betaling (omdat ik anders niet zou betalen binnen de gestelde termijn), maar dat was volgens de NS geen optie. Er moest betaald worden voor 4 maart en anders zouden ze een incassobureau inschakelen.
  • De vervaldatum ging super snel. Ik heb tot na de vervaldatum in de clinch gelegen met NS op Facebook over een oplossing. We kwamen daar totaal niet uit. Uiteraard heb ik tijdens de discussie niet het geld overgemaakt vanwege bovenstaande reden en omdat ik het niet eens was over hoe ik behandeld werd en dat er geen oplossing werd geboden voor het feit dat ik ook nog eens niet in de gelegenheid was om de transactie te doen. Uiteindelijk, na de vervaldatum, maar voordat Syncasso contact met mij opnam, heb ik (omdat ik klaar was met de discussie en nog steeds op reis ben en hier dus totaal niet op zit te wachten) aangeboden om toch maar het geld over te schrijven. Daar wilde de NS niets meer van weten.
  • De korting die mij initieel is aangeboden kan ik niet meer krijgen. Men wil nu dat ik het volle bedrag betaal (52 euro) PLUS 40 euro incassokosten. Zodra ik dat gedaan heb krijg ik de 52 euro weer terug en komt het abonnement te vervallen. Waarom dat laatste zo omslachtig moet is mij niet duidelijk, maar het staat er echt zo.
Er zijn wat mij betreft 2 oplossingen die mij terug de trein in zouden krijgen: 1) het hele abonnement komt te vervallen en ik reis zonder korting en dus wat minder vaak, of 2) ik krijg alsnog het kortingsabonnement voor 31 euro en ik blijf reizen. Optie 3 is natuurlijk dat ik de incassokosten betaal (en al dan niet juridische stappen onderneem vanwege het feit dat de incasso geweigerd heb n.a.v. foute info), maar dan kom ik echt niet meer terug in de trein. Want als je zo lang zonder problemen klant bent geweest van de NS ineens zo behandeld wordt, dan zou ik van iedere dienstverlener afscheid nemen. Check voor de aardigheid mijn reis geschiedenis. Ik denk dat ik duizenden euros aan de NS heb betaald en nooit problemen heb gegeven.
Bedankt voor de extra info!

Stuur je mij een privébericht met je NAW-gegevens, geboortedatum en facebook gebruikersnaam? Ik kijk dan met je mee of ik nog iets voor je kan betekenen in deze situatie.

Reageer