beantwoord

40% korting met weekend vrij in daluren alleen in tweede klas?

  • 5 December 2022
  • 7 reacties
  • 310 Bekeken

Goedemorgen, een vraag over NS-flex weekend vrij, ik sluit dit abonnement soms af met de toeslag 1e klas en ook de toeslag 40% korting in de daluren erbij. Nu zie ik bij de toeslag 40% korting in de daluren staan 2e klas. Vraagje voor de zekerheid: betekent dat dus dat je in de daluren door de week dan in de eerste klas geen korting krijgt? Ik neem aan dat je dat ook automatisch zult zien op de nota, maar toch handig om van te voren zeker te weten. Ik heb ook het idee dat dit er voorheen niet bij stond, maar weet dat natuurlijk niet zeker, zou het veranderd zijn? Dank alvast voor de reactie(s)!

icon

Beste antwoord door Robert B 5 December 2022, 18:46

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zie reactie op jouw andere vraag over voordeelabonnementen.

Badge +3

Buiten je vrij reizen periode heb je bij NS Flex de keuze om 1e of 2e klas te reizen, waarbij je natuurlijk ook 40% korting krijgt op het 1e klas tarief als je die optie van € 3,10 gekozen hebt.

Het staat er inderdaad vrij knullig, want die keuze voor 1e of 2e klas buiten het weekend bepaal je helemaal zelf (via Mijn NS of de NS app).

De enige uitzondering is Traject Vrij 1e klas, daarbij heb je geen keuze voor 2e klas buiten je traject (40% dalkorting is daarbij wel inbegrepen).

Dank Robert, toch vraag ik me af of wat je zegt waar is (alhoewel ik het graag zou willen). Je streept de teksten daarover al rood aan. En als je dat interpreteert zoals het er staat, krijg je de korting buiten de spits alleen in 2e klas. Je kunt er inderdaad zelf voor kiezen om dan ook 1e klas te reizen, maar dan betaal je volgens mij (en de tekst) het volle tarief.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dan heeft u ook korting op de eerste klas prijs, maar u moet er wel wat voor doen. Het wordt zo vermeld omdat deze abonnementen goedkoop standaard eerste klas geven in het weekend, maar de klanten willen doorgaans door de week dat hogere tarief niet betalen. Dat vinden mensen veel te duur en daarom is het zo geregeld. De meeste klanten wilden dat zo en vroegen er om. Dit speelde met name bij Dalvrij en Weekendvrij.

 

Als u dus korting wilt in de eerste klas door de week moet u een extra handeling verrichten en dat is de eerste klas aanzetten. De meeste Weekendvrij eersteklasreizigers zullen dat niet doen. Als iemand door de week in de spits eerste klas vol tarief moet betalen, kost dat erg veel. Het is een beetje maf, maar het werkt zo.

Wat @Robert B  zegt, klopt dus wel.

Ah nou snap ik het, dank Thom! Dus op eerste klas zetten is voldoende. Dat had ik eerlijk gezegd al, dus dan gaat het sowieso goed met de korting, nogmaals dank voor de reactie! En het zou inderdaad wat duidelijker verwoord kunnen worden bij het kopen van het abonnement, dit vond ik er net nog over elders op de NS-site:

‘Heb je dalurenkorting als extra gekozen bij je NS Flex Weekend Vrij-abonnement? Dan reis je standaard in de 2e klas, met 40% korting in de daluren. Je kunt zelf kiezen voor de 1e klas.’

Achter de laatste zin zou dan voor de duidelijkheid moeten staan als je het mij vraagt: ‘Ook dan geldt 40% korting’.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het ook terug zien in de tarievenlijst, alle prijzen voor de 1e klas worden met een standaard percentage verhoogd tov de 2e klas prijs. 

 

 

Badge +3

Simpel gezegd: als je met Flex Weekend Vrij buiten het weekend 1e klas wilt reizen stel je dat in via Mijn NS of de NS app.

Je betaalt dan 67% meer dan wat dezelfde reis 2e klas je zou kosten, dus als je de doordeweekse 40% dalkorting hebt krijg je die korting ook op 1e klas.

De optie voor 1e klas betalen kan je instellen voor een dag of periode (handig als je zou vergeten het weer naar 2e klas te zetten) maar hoe dan ook kan je het op elk moment weer terug zetten naar 2e klas, dus dat kan ook voor één (deel van) een reis zijn.

Dan wissel je naar 2e klas voorafgaand aan een overstap of volgende reis. Best wel Flex dus (alleen doordeweeks dus, reizen in het weekend blijft gewoon 1e klas zolang je daar € 6,10 per maand voor over hebt).. 😂

Reageer