beantwoord

5 mei

• 26 april 2021
  • 5 reacties
  • 1653 Bekeken

Kan ik met weekend vrij abonnement op 5 mei gratis reizen dit jaar?

icon

Beste antwoord door Tochjo 26 april 2021, 17:50

Nee, want Bevrijdingsdag staat dit jaar niet in de lijst met feestdagen die NS hanteert.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Nee, want Bevrijdingsdag staat dit jaar niet in de lijst met feestdagen die NS hanteert.

Reputatie 7
Badge +1

Bevrijdingsdag wordt enkel in een jaar dat eindigt op een 0 of 5 gezien als NS feestdag gezien, zoals ook te lezen is in de voorwaarden, dit jaar is dat dus niet het geval:

NS Feestdagen: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag, en Bevrijdingsdag in een jaar met een jaartal dat eindigt met het cijfer 0 of 5. Dit alles tenzij NS minstens drie maanden voor uw reisdatum op ns.nl andere dagen aangeeft

Badge +3

Toch wel gek, want volgens https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen is Bevrijdingsdag elk jaar een feestdag.

Maar goed, er zijn genoeg mensen die (net als op andere feestdagen) gewoon moeten werken of het niet nodig vinden om een dag vrij te nemen. Op Hemelvaartsdag trouwens hetzelfde, en dat is bij de NS wél een feestdag.

Ikzelf vind Bevrijdingsdag veel ‘feestelijker’ dan Hemelvaart.

Reputatie 7
Badge +3

Of een dag volgens de Rijksoverheid een officiële feestdag is wil niet automatisch betekenen dat bedrijven dat ook als feestdag zien. Bij veel bedrijven is 5 mei eens in de 5 jaar een feestdag in de zin dat het bedrijf gesloten is en werknemers een vrije dag krijgen (die dus niet van het vakantiedagen tegoed af gaat). Op zo'n dag reizen er dus fors minder mensen naar hun werk, wat dan blijkbaar voor NS reden is die dag ook te zien als feestdag. 

Hemelvaartsdag is bij de meeste bedrijven meen ik wel altijd een feestdag waarop men vrij krijgt en is ook bij NS een feestdag.

Waar nog wel eens discussie over is, is Goede Vrijdag. Volgens de Rijksoverheid een officiële feestdag, bij NS (dit jaar) een feestdag, al is dat dacht ik andere jaren wel eens niet zo geweest. Maar er zijn dan veel minder bedrijven die dit als feestdag zien en de werknemers vrij geven. Waar ik gewerkt heb was het een halve vrije dag, alleen de ochtend werken en dan om 12 uur of half 1 (lag eraan hoe laat je begonnen was die dag) lekker naar huis. Dat we die halve dag vrij waren stond in de arbeidsvoorwaarden (wij hadden geen CAO). En in de tijd dat het bedrij nog in Leiden was gevestigd (voor mijn tijd helaas) was ook 3 oktober een vrije dag waarop het bedrijf gesloten was en werknemers een vrije dag kregen. Voor niet Leienaars, dat is Leiden's ontzet, scholen zijn dan ook gesloten. 

Reputatie 7
Badge +3

Fijn om de jaarlijkse  discussie over 5 mei als feestdag te zien voeren.

Reageer