beantwoord

5 minuten regel

• 22 augustus 2016
  • 29 reacties
  • 3267 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
dag,
mijn dochter gaat naar school reizen en heeft dan de trein van 6.37. Kan ze dan van daluren gebruik maken, wanneer ze incheckt vóór 6.35?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 22 augustus 2016, 16:25

Nog even ter verduidelijking. Het voordeelurenabonnement is een oud abonnement dat niet meer verkrijgbaar is. Voor dit abonnement zijn de oude voordeeluren nog van toepassing. Ik schat echter in dat Marina eerder aan een product als Dal Voordeel of Dal Vrij zit te denken. De spits gaat officieel om 06:35 in en daarvoor gelden nog de daluren. Het antwoord is dus 'ja'.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Als ze geen voordeelurenabbonement heeft, dan kan dat inderdaad.
Nog even ter verduidelijking. Het voordeelurenabonnement is een oud abonnement dat niet meer verkrijgbaar is. Voor dit abonnement zijn de oude voordeeluren nog van toepassing. Ik schat echter in dat Marina eerder aan een product als Dal Voordeel of Dal Vrij zit te denken. De spits gaat officieel om 06:35 in en daarvoor gelden nog de daluren. Het antwoord is dus 'ja'.
https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/dal-voordeel

Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting

Inchecktijd is namelijk van toepassing wat uw reis betreft.

Letterlijke 5 minuten regel: Bij overgang van Spitstarief op daltarief, dat is om 9:00 uur en om 18:30 uur mag u 5 minuten eerder inchecken.

Bij overgang van Daltarief op spitstarief, dat is om 6:30 uur en 16:00 uur dan geldt de inchecktijd van uiterlijk 1 minuut eerder, dus om 6:29 en 15:59 nog als daltarief.

Checkt u tijdens de spits vanaf 6:30, dus om 6:30 uur, 6:31 uur of in uw voorbeeld 6:35 uur in: Dan geldt helaas het spitstarief.

Na een incheck bent u verplicht om binnen 30 minuten de trein te pakken. Dus voor de trein van 6:37 mag u dus tussen 6:08 en 6:37 inchecken.

Ter toevoeging: U mag dus niet om 6:25 ingecheckt zijn en pas om 7:07 de trein te pakken om alsnog te profiteren (waarschijnlijk om misbruik van een kortingsproduct te voorkomen)

In het geval van uw dochter:

Check in om 6:29 of eerder: Kortingstarief is van toepassing.
Check in om 6:30 uur of tussen 6:31 en 8:55: Spitstarief is van toepassing. (Ook als u dus in uw voorbeeld incheckt tussen 6:30 uur en 6:35 uur)

Checkt u in tijdens de daluren, dus voordat het spitstarief in gaat en checkt u uit tijdens de spitsuren en stapt u vervolgens over d.m.v. een 2e check-in dan geldt de 2e deel van uw reis als reizen tijdens de spitsuren, maar reist u voor het 1e deel van uw reis met korting.

Volgens mij is het tijdstip van 6:35 onjuist en moet dit 6:30 uur zijn.

Inchecken om 6:29 = korting
Inchecken om 6:30 en bijvoorbeeld om 6:35 uur = spitstarief.

8:55 - 8:59: 5 minuten regel en mag er alvast ingecheckt worden om met korting te reizen.
Vroeger mocht er pas vanaf 9:00 ingestapt worden, maar nu blijkt dat dit in het voordeel van de reiziger ook tussen 8:55 en 9:00 uur mag.

Met de invoering van de OV Chipkaart en nieuwe abonnementen heeft NS er voor gekozen dat er tegenwoordig ook een spitstarief geldt van 16:00 en 18:30 uur.

In het voordeel van de reiziger: Checkt u tijdens de daluren in, dan mag u ook in de spits reizen tot u bent uitgecheckt.

Bron: https://www.ns.nl/producten/reizen-met-korting/p/dal-voordeel
Reputatie 3
De informatie staat er inderdaad weer onvolledig op de NS site, maar het tijdstip van 6.35 is wel degelijk goed. Hetzelfde geldt in de middag tot 16.05

Deze informatie is dus onvolledig NS !!!!

Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting
Reputatie 7
Hoezo onvolledig, de vraag van TS is niet wanneer de daluren zijn, maar of je tot 6.35 kunt inchecken, dat antwoord is ja.
Reputatie 3
De informatie op de website van NS is onvolledig, zie de link in reactie 3.

Daar staat :

Je kan dus ook 5 minuten na het aflopen van de daluren nog inchecken en reizen met korting.
Reputatie 7
Dit zal ongetwijfeld bewust zijn. Hoe meer tijden je noemt hoe onduidelijk het word. De 5 min in de spits is een coulance tijd, voor als je nét te laat bent. Ik snap best dat dit niet gecommuniceerd wordt. Voor ervaren reizigers of voor mensen die graag dingen uitzoeken en bewust met het treinreizen bezig zijn, zoals wij, is het inderdaad misschien onvolledig. Voor 99% is het echter wel duidelijker zo op deze manier. Ik denk dat dat de reden is 😉 een overkill van informatie is nooit bevorderlijk.
Reputatie 3
Ja het zal ongetwijfeld bewust zijn om je klanten niet goed te informeren. Dat heeft de NS altijd al als reden opgegeven.
Hoezo onvolledig, de vraag van TS is niet wanneer de daluren zijn, maar of je tot 6.35 kunt inchecken, dat antwoord is ja.

De vraag gaat weldegelijk over korting. Haar dochter wilt namelijk met korting met de trein reizen van 6:37 uur terwijl dit een tijdstip in de Spits is en vraagt of het mogelijk is om op een eerder tijdstip in te checken omdat de inchecktijd bepaald of iemand op daltarief of spitstarief reist.
Reputatie 7
@michael Dat snap ik, daar was vanuit mijn 1e reactie en de reactie van KJ ook al op geantwoord.
Ik bedoel dan ook dat de vraag is of ze om 6.35 in kan checken voor de daluren, de rest van de info die volgde was niet meer relevant.
Dit zal ongetwijfeld bewust zijn. Hoe meer tijden je noemt hoe onduidelijk het word. De 5 min in de spits is een coulance tijd, voor als je nét te laat bent. Ik snap best dat dit niet gecommuniceerd wordt. Voor ervaren reizigers of voor mensen die graag dingen uitzoeken en bewust met het treinreizen bezig zijn, zoals wij, is het inderdaad misschien onvolledig. Voor 99% is het echter wel duidelijker zo op deze manier. Ik denk dat dat de reden is 😉 een overkill van informatie is nooit bevorderlijk.

Oke ik weet dat er wel een 5 minuten vóór regel is maar niet de 5 minuten na.... regel als coulance. Dit staat namelijk ook niet vermeld.

In uw geval geldt een incheck tussen 6:30 en 6:35 dus alsnog als korting ter coulance om iemand alsnog korting te gunnen.
Reputatie 7

Oke ik weet dat er wel een 5 minuten vóór regel is maar niet de 5 minuten na.... regel als coulance. Dit staat namelijk ook niet vermeld.

In uw geval geldt een incheck tussen 6:30 en 6:35 dus alsnog als korting ter coulance om iemand alsnog korting te gunnen.

De stelregel is gewoon zo: er is altijd een extra marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger. (Dus voor of na)
De informatie op de website van NS is onvolledig, zie de link in reactie 3.

Daar staat :

Je kan dus ook 5 minuten na het aflopen van de daluren nog inchecken en reizen met korting.

Wat de tekst betreft gaat het om de laatste 5 minuten van het spitsuur voor de zogenaamde 5-minuten incheck regel.

De toevoeging over uitchecken tijdens de spitsuren heeft namelijk te maken dat er wat betreft de prijsbepaling wordt gekeken naar de inchecktijd en niet naar de uitchecktijd.
Na het lezen van berichten met soortgelijke forums ben ik erachter te komen dat uw dochter daadwerkelijk mag inchecken tot 6:35 uur. Volgens berichten van 2 jaar geleden is het dus al minstens 2 jaar van toepassing.

Ondanks de spits om 6:30 uur begint kan uw dochter nog inchecken tot 6u:34m:59s uur. Als uw dochter incheckt om 6:35 uur, dan checkt uw dochter dus in volgens spitstarief.

Ondanks mijn eerdere berichten is het antwoord dus ja.
Op de gewone website van NS (dus niet de forums) is hier geen informatie over beschikbaar en ga dus uit dat de antwoorden van diverse personen juist is. Enigste informatie van de 5 minuten regel die ik had kunnen vinden heeft te maken met reizen rond 9:00 waarbij om 8:55 al ingecheckt mag worden. 9:00 is namelijk het tijdstip dat de spits voorbij is en de daluren weer ingaan waarbij u opnieuw korting krijgt.

De prijsbepaling is van toepassing op het moment van het incheckte tijdstip.

Excuses voor het ongemak.
Zijn we klaar :?

In tegenstelling tot mijn eerdere bericht i.v.m. gebrek aan informatie op de website van NS ben ik na het lezen van soortgelijke forums tot de conclusie gekomen dat uw antwoord juist is.

Excuses voor het vermelden dat het door uw aangegeven tijdstip onjuist is. Ik ben van mening dat dit soort informatie, namelijk dat iemand aan het begin van de spits nog 5 minuten tijd heeft om in te checken om alsnog met korting kan reizen (6:30 - 6:35 uur en 16:00 - 16:05 uur) ook vermeld moet worden op de website zelf.

Soortgelijke forum voor reizen in de ochtendspits met incheck rond zelfde inchecktijd als de dochter van Marinavdb (tekst is 1 jaar oud)
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dal-voordeel-voor-0630-incheck-mag-na-0630-op-de-trein-stappen-7128

Tevens is op een nog ouder bericht (2 jaar oud) een gelijke antwoord gegeven op het moment dat het bij NS voortaan verplicht werd om in- en uit te checken.

Hierdoor ben ik van mening dat vanwege deze antwoorden op de forums van 1 en 2 jaar geleden de kans zeer hoog is dat het gegeven antwoord van Klaas-Jan NS juist is.

Nogmaals excuses voor het ontstane ongemak.
Reputatie 6
Badge +2
Na het lezen van berichten met soortgelijke forums ben ik erachter te komen dat uw dochter daadwerkelijk mag inchecken tot 6:35 uur. Volgens berichten van 2 jaar geleden is het dus al minstens 2 jaar van toepassing.
We weten het van http://locov.nl/actueel/publicaties/locov201193892besluit.aspx, van 5 jaar geleden.

''Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting'' is als 5-minutenregel overigens nog veel minder dan de helft van het verhaal, het is waardeloos, je kan nauwelijks 5 minuten voor daluren inchecken maar in de spitsuren uit, dat is binnen 5 minuten of na meer dan 7 uur (wat niet eens mag); zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/houdt-de-marge-5-minuten-de-ns-business-card-dal-abonnement-2873/index1.html#post41869. bijdragevandennis 201608
Reputatie 3
Daar heb je inderdaad gelijk in, je kan bijna niet 5 minuten voor de daluren inchecken en in de spits uitchecken.

Waarom NS dit zo slecht communiceert is mij een raadsel, klanten zijn niet dom.
Reputatie 7
Jullie hebben al een paar keer aangegeven dat het niet goed is, maar geef eens een voorbeeld hoe het voor de gemiddelde reiziger beter gecommuniceerd zou kunnen worden, misschien dan KJ er dan nog wat mee kan wat betreft doorzetten en aanpassen.
Dus als je iets hebt wat duidelijker is, ga je gang 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Jullie hebben al een paar keer aangegeven dat het niet goed is, maar geef eens een voorbeeld hoe het voor de gemiddelde reiziger beter gecommuniceerd zou kunnen worden, misschien dan KJ er dan nog wat mee kan wat betreft doorzetten en aanpassen.
Dus als je iets hebt wat duidelijker is, ga je gang :)

Twee aparte regels:

Het moment van inchecken is bepalend.
Er is zowel bij het begin als bij het eind van de daluren een marge van 5 minuten in het voordeel van de reiziger.

Bij de tweede regel kunnen ook de daaruit volgende exacte tijden genoemd worden die als daluren gelden.bijdragevandennis 201608
We weten het van http://locov.nl/actueel/publicaties/locov201193892besluit.aspx, van 5 jaar geleden.

''Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting'' is als 5-minutenregel overigens nog veel minder dan de helft van het verhaal, het is waardeloos, je kan nauwelijks 5 minuten voor daluren inchecken maar in de spitsuren uit, dat is binnen 5 minuten of na meer dan 7 uur (wat niet eens mag); zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/houdt-de-marge-5-minuten-de-ns-business-card-dal-abonnement-2873/index1.html#post41869. bijdragevandennis 201608

U heeft het over de tekst die ik zelf ook heb gelezen dat je aan het einde van de spits tussen 8:55 en 9:00 uur, maar ook tussen 18:25 en 18:30 uur al mag inchecken. En dat iemand die in de daluren heeft ingecheckt ook in de spits mag reizen.

Ik heb het over iets wat ik alleen op forums heb gelezen en niet op de website van NS zelf.
Namelijk dat iemand aan het begin van de spits nog 5 minuten tijd heeft en dus bij een incheck tussen 6:30 en 6:35 en 16:00 - 16:06 alsnog met dalkorting kan reizen.

De spits begint dan niet om 6:30 en 16:00 zoals de website aangeeft, maar 5 minuten later om 6:35 en 16:05 uur.
Reputatie 7
Badge +4
Niet tot 16.06 maar hooguit tot net voor 16.05. Vanaf 16.05.00 reis je tegen spitstarief. Ik neem aan dat het een typefout is.
Niet tot 16.06 maar hooguit tot net voor 16.05. Vanaf 16.05.00 reis je tegen spitstarief. Ik neem aan dat het een typefout is. Klopt inderdaad, was een typefout van mij waar ik niet op had gelet.
Reputatie 6
Badge +2

U heeft het over de tekst die ik zelf ook heb gelezen dat je aan het einde van de spits tussen 8:55 en 9:00 uur, maar ook tussen 18:25 en 18:30 uur al mag inchecken. En dat iemand die in de daluren heeft ingecheckt ook in de spits mag reizen.

Ik heb het over iets wat ik alleen op forums heb gelezen en niet op de website van NS zelf.
Namelijk dat iemand aan het begin van de spits nog 5 minuten tijd heeft en dus bij een incheck tussen 6:30 en 6:35 en 16:00 - 16:06 alsnog met dalkorting kan reizen.

De spits begint dan niet om 6:30 en 16:00 zoals de website aangeeft, maar 5 minuten later om 6:35 en 16:05 uur.

Dat stond ook al in het gelinkte. Het is alleen maar een tip dat de Locov-site soms handig is.

Reageer