beantwoord

9x meer dan half uur vertraging in 3 weken tijden

• 11 februari 2020
  • 4 reacties
  • 145 Bekeken

Goedendag,

Ik heb in de afgelopen 3 weken meer dan 9x zeer grote vertragingen gehad op het traject tussen blaak en Dordrecht door het uitvallen van de intercity. Het is bijna elke dag feest geweest, de intercity van 17.40 rijdt eigenlijk standaard niet. De sprinters die net een paar minuten eerder en later gaan zitten eigenlijk sowieso altijd vol en de andere rijden niet omdat er al 3 weken aan een defect spoor wordt gewerkt. Ik wil daarom ook een claim invoeren, maar geen idee hoe ik dat kan doen aangezien het volgens de regels pas mag als een trein 30 minuten verteaging heeft, maar er staat niks over wat er mogelijk is als er een trein uitvalt.

Daarnaast vindt ik het sowieso onzin want ik betaal elke maand een redelijk bedrag voor een abbonnement maar de dienstverlening is echt bar slecht. De sprinter die tussen Rotterdam en Dordrecht rijd is zo smerig en oud, ik ga letterlijk liever op de grond zitten dan 1 van die vieze harde stoelen. Dit verwacht je niet in Nederland, zeker niet voor het bedrag wat je betaalt.

Ik snap best dat er af en toe een vertraging kan zijn, en dat er sporen stuk gaan die gerepareerd moeten worden. Maar de communicatie en tegemoetkoming naar reizigers mag echt stukken beter.  Daarnet stond ik op station Blaak en werd er bij een trein het volgende omgeroepen "mensen gebruik alsjeblieft je verstand, vol is vol over 10 minuten komt er nog een trein". Ik vond de toon van dit bericht zeer onprofessioneel en het klopte ook niet eens. De volgende trein viel namelijk al uit, de volgende was pas over 25 minuten. En de meeste mensen die in de trein wilde stonden al 40 mins te wachten  omdat de vorige sprinter al vol zat en de rest niet rijdt. 

Ik snap ook niet waarom de NS afgelopen zaterdag aangaf dat op zondag tijdens de storm alle treinen zouden rijden zonder problemen en er geen enkele reden was om uit voorzorg treinen uit te laten vallen. Sowieso tijden al minder treinen door defecte sporen aan alle kanten,  en uiteindelijk zijn er echt heel veel treinen tussenuit gevallen. Ik stoor me dan ook echt eraan dat NS er alles aan doet dat het lijkt dat ze op papier geen vertragingen hebben. Zo vallen heel vaak treinen volledig uit als ze meer dan 10 minuten vertraging hebben, dit wordt ook niet geregistreerd  als een storing. De Communicatie kan echt een stuk transparanter en eerlijker!

Ik klaag niet snel en ben ondertussen na 12 jaar reizen met de trein veel gewend, maar dit wordt echt teveel nu. Kom op NS je kan het best, vervang die super oude sprinter met een iets grotere en nieuwe trein en het traject rotterdam-dordrecht wordt er 10x beter op. En gezien de drukte en overvolle treinen zou er genoeg geld verdient moeten worden op dit traject om dat te realiseren. 

icon

Beste antwoord door Jeroen 11 februari 2020, 18:51

De problemen aan het spoor in de tunnel bij station Blaak zijn de verantwoording van ProRail, de NS moet zich aanpassen aan de beperkingen die opgelegd worden door ProRail en probeert zo min mogelijk treinen op de te heffen.  Daarnaast zijn er tijdens de afgelopen weken langere sprinters ingezet waar mogelijk tussen Den Haag Centraal en Dordrecht v.v.

Helaas is er vandaag wederom een stremming van 2 tunnelbuizen op dit traject waardoor de NS met minder treinen zal moeten rijden omdat er minder spoor beschikbaar is.

Wat betreft de oudere sprinters, deze worden momenteel vervangen door de nieuwe sprinter SNG en zodra er genoeg nieuwe treinstellen beschikbaar zijn zullen deze de SGM verder gaan vervangen. Als ik het goed had komen deze nieuwe sprinters dan ook op uw traject te rijden.

Tijdens de storm hebben er behoorlijk veel treinen wel gereden, helaas zijn er tijdens stormen altijd problemen op het spoor daar is niet aan te ontkomen.  Eerder werd de NS verweten te snel naar een uitgeklede dienstregeling over te stappen en dat is afgelopen zondag niet gedaan waardoor er meer treinen hebben gereden dan er met een LUD gereden zouden hebben. 

Maar u had blijkbaar liever gehad dat de NS zo en zo al minder treinen had laten rijden ??  Maar u klaagt wel over het feit dat er nu ook weer minder treinen rijden vanwege problemen met het spoor in de tunnel van station Blaak?   Dit staat wel erg haaks op elkaar.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge

De problemen aan het spoor in de tunnel bij station Blaak zijn de verantwoording van ProRail, de NS moet zich aanpassen aan de beperkingen die opgelegd worden door ProRail en probeert zo min mogelijk treinen op de te heffen.  Daarnaast zijn er tijdens de afgelopen weken langere sprinters ingezet waar mogelijk tussen Den Haag Centraal en Dordrecht v.v.

Helaas is er vandaag wederom een stremming van 2 tunnelbuizen op dit traject waardoor de NS met minder treinen zal moeten rijden omdat er minder spoor beschikbaar is.

Wat betreft de oudere sprinters, deze worden momenteel vervangen door de nieuwe sprinter SNG en zodra er genoeg nieuwe treinstellen beschikbaar zijn zullen deze de SGM verder gaan vervangen. Als ik het goed had komen deze nieuwe sprinters dan ook op uw traject te rijden.

Tijdens de storm hebben er behoorlijk veel treinen wel gereden, helaas zijn er tijdens stormen altijd problemen op het spoor daar is niet aan te ontkomen.  Eerder werd de NS verweten te snel naar een uitgeklede dienstregeling over te stappen en dat is afgelopen zondag niet gedaan waardoor er meer treinen hebben gereden dan er met een LUD gereden zouden hebben. 

Maar u had blijkbaar liever gehad dat de NS zo en zo al minder treinen had laten rijden ??  Maar u klaagt wel over het feit dat er nu ook weer minder treinen rijden vanwege problemen met het spoor in de tunnel van station Blaak?   Dit staat wel erg haaks op elkaar.

Reputatie 7
Badge +3

Was zo te lezen een inspectie door ProRail. Zal wel nodig geweest zijn, maar kon dit niet vroeger zodat de spits er geen last had?

Reputatie 7
Badge +3

En wat betreft de oude sprinters,  in https://dordtcentraal.nl/actueel/vanaf-half-december-weer-intercitys-naar-brabant/ wordt aangegeven dat er vanaf juni nieuwe sprinters gaan rijden. Geen idee of die planning nog steeds klopt, volgens mij was de eerdere planning februari, maar alles is wat opgeschoven.

In juni gaan ook de nieuwste sprintertreinen rijden in Dordrecht. Deze Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) heeft een toilet aan boord, stopcontacten en USB-poorten (ook in de tweede klasse), gelijkvloerse instap en speciale ruimtes voor rolstoelen en fietsen. De SNG gaat rijden op het traject Dordrecht-Den Haag Centraal.

Reputatie 6

In juni pas? Dat is dan een gewijzigde planning, want lange tijd werd er gezegd dat dat vanaf januari al zo zou zijn.

Reageer