beantwoord

Aanhouden Voordeelurenabonnement

• 21 januari 2015
  • 13 reacties
  • 546 Bekeken

Ik profiteer nog steeds van de voordeeluren tussen 16:00 en 18:30. Ik wil echter een weekendvrij aanschaffen, maar hou graag mijn ouderwetsche voordeeluuren abo... Nu lees ik dat mijn voordeelurenabo AUTOMATISCH wordt be-eindigd als ik een weekend vrij neem. Is dat zo, of kan ik - eventueel op een andere OVCHIP - op mijn naam een weekend vrij nemen?
icon

Beste antwoord door Thom 21 januari 2015, 14:54

Nee hoor, u houdt gewoon uw oude ov-chipkaart met het voordeelurenabo en neemt een nieuwe (gratis) ov-chipkaart, die u al wordt aangeboden bij het weekendvrijabonnement. U mag meerdere ov-chipkaarten hebben. Het opzeggen van uw VDU hoeft dus helemaal niet. In dit geval betaalt u wel het abonnementsgeld van 60 euro per jaar voor de VDU en het maandbedrag voor het Weekendvrijabonnement. Alleen als u uw nieuwe Weekendvrij op de ov-chipkaart met het VDU zet, bent u uw VDU kwijt.

Bij Weekendvrij zit de nieuwe dalvoordeelkaart wel ingebouwd, dus in die zin is het dubbel maar als u de korting in de middagspits wilt behouden, dan is uw oude VDU de enige manier. Als u met uw weekendvrij door de week voor half zeven, eigenlijk 6.35, incheckt, mag u met korting reizen, dat kan voor negen uur niet met een VDU. Sommige mensen vinden twee of meer kaarten verwarrend en de kans op fouten bij onachtzaamheid kan wel wat toenemen.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee hoor, u houdt gewoon uw oude ov-chipkaart met het voordeelurenabo en neemt een nieuwe (gratis) ov-chipkaart, die u al wordt aangeboden bij het weekendvrijabonnement. U mag meerdere ov-chipkaarten hebben. Het opzeggen van uw VDU hoeft dus helemaal niet. In dit geval betaalt u wel het abonnementsgeld van 60 euro per jaar voor de VDU en het maandbedrag voor het Weekendvrijabonnement. Alleen als u uw nieuwe Weekendvrij op de ov-chipkaart met het VDU zet, bent u uw VDU kwijt.

Bij Weekendvrij zit de nieuwe dalvoordeelkaart wel ingebouwd, dus in die zin is het dubbel maar als u de korting in de middagspits wilt behouden, dan is uw oude VDU de enige manier. Als u met uw weekendvrij door de week voor half zeven, eigenlijk 6.35, incheckt, mag u met korting reizen, dat kan voor negen uur niet met een VDU. Sommige mensen vinden twee of meer kaarten verwarrend en de kans op fouten bij onachtzaamheid kan wel wat toenemen.
Badge
Swinden, welkom op het forum. Als je het Weekend Vrij abonnement op je OV-chipkaart plaatst waar ook het Voordeelurenabonnement opstaat, dan wordt het Voordeelurenabonnement inderdaad automatisch beëindigd. Je kan het Weekend Vrij + nieuwe OV-chipkaart aanvragen. Dan heb je 2 abonnementen op 2 OV-chipkaarten. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.
Mooi, geregeld. Maar waarom duurt het zo'n bezopen lange tijd voor mijn abo kan ingaan?? Ik wil meteen reizen, maar de komende weken moet ik nog gewoon betalen op zaterdag 😞
Reputatie 4
Badge
Omdat de leveringstijd van de chipkaart tussen de twee dagen en twee weken ligt laat NS het abonnement uit voorzorg pas ingaan na twee weken.

Wanneer je zelf de persoonlijke OV-chipkaart had gekocht i.p.v. het gratis aanbod van NS aan te nemen dan zou je op de dag van ontvangst van de kaart al gebruik hebben kunnen maken van het abonnement.
Wanneer je zelf de persoonlijke OV-chipkaart had gekocht i.p.v. het gratis aanbod van NS aan te nemen dan zou je op de dag van ontvangst van de kaart al gebruik hebben kunnen maken van het abonnement.

Alleen is het dan wel wat zuur dat swinden al over een OV-chipkaart beschikt, maar dat de NS het niet toestaat om een voordeelurenabonnement te combineren met Weekend Vrij.
Exact... Maar het is wel te begrijpen: ik heb straks twee chipkaarten, waarbij ik tussen 16:00 en 18:30 de "oude" gebruik. Twee elkaar overlappende abonnementen op 1 chipkaart is wat moeilijk: ik kan bij het inchecken niet aangeven met wel abo ik incheck. Maar de clou is natuurlijk dat NS de oude voordeelkorting in de avondspits wil uitfaseren. Ik ben allang blij dat ik er met deze trukendoos nog onderuit kom.
Het lijkt me tamelijk eenvoudig, NS onderscheidt volgens mij vier tariefsoorten die je op de volgende wijze kunt rangschikken:
Reizen op rekening
100 procent korting
40 procent korting
20 procent korting
Vol tarief

De CICO hoeft dus alleen maar van boven naar beneden deze tariefsoorten af te lopen en te controleren of er minimaal 1 product op uw kaart staat waarmee u op basis van het tijdstip van inchecken voor deze tariefsoort in aanmerking komt en te stoppen wanneer dit het geval is.
Als je dat eenvoudige algoritme aanhoudt maakt het niet uit of er 1 reisproduct op de kaart staat of 100.
Oh ja... technisch is het natuurlijk geen enkel probleem - je zou een eenvoudig algorithme kunnen maken die voor de klant (lees zijn/haar chipkaart) gewoon de gunstigste prijs berekent aan de hand van het potentieel aan geladen abo's en de tijd van inchecken. Maar Translink is al niet in staat om die bezopen dubbele berekening van het instaptarief aan te pakken als ik met twee vervoerders reis. Kansloze missie. En... NS heeft er geen enkel belang bij dat ik graag mijn avondspitskorting behoud. Het valt me nogmaals al lang mee dat ik deze kromme constructie kan gebruiken, ondanks de forse korting op het Weekendvrij.
Reputatie 2
Het aanhouden van je VDU heeft alleen zin, als je vaak genoeg in de middagspits reist om de € 61,30 (zoveel kost hij sinds 1 jan!) in die reisperiode eruit te halen. Daarnaast behoud je ook het recht op korting voor 9 uur in juli, augustus en tussen kerst en Oud & Nieuw. Dat jaarbedrag heb je met een beetje reizen in een van die periodes er snel uit. Daarnaast krijgen senioren met een VDU gratis RailPlus, bij de nieuwe abonnementen moeten zij deze ook aanschaffen. Tip: Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië- en Hongarije-gangers die een kortingskaart in een van die landen kopen, krijgen RailPlus gratis erbij. Met de aanschaf van een Tsjechische In-Karta voor 3 jaar betaal je bijv. minder, (plm, € 36) dan dat 3 jaren RailPlus bovenop een NS-abonnement je kost.
Nou, nu dus al mijn ov chip in huis. En nu komt het: ik kan NIET mijn abo meteen in laten gaan. Logica van NS: u heeft een chipkaart aangevraagd en dan is de verwerking voor het abo 2 weken. Als u al een chipkaart had, dan kon het wel meteen. Nu heb ik mijn chipkaart binnen 2 dagen op de mat liggen maar de ingangsdatum kan niet gewijzigd worden. WAT een bezopen verhaal! Een datum wijzigen... dat is een spannende actie! Administratieve onzin vind ik dit.
Reputatie 7
Badge +4
Helaas, de volgorde had dan moeten zijn: u neemt een nieuwe chipkaart en zodra u die heeft, kunt u een abonnement nemen en er nagenoeg meteen opzetten, vaak binnen een uur. Dat kan wel.

Ik heb om die reden een nieuwe en ongebruikte chipkaart en ik vind het wel prettig dat ik dan meteen een abonnement zal kunnen nemen. Het is de enige ov-chipkaart waar ik direct voor betaald heb, de andere kaarten waren bij de prijs inbegrepen.
Het is dus NOG idioter! Als ik een LOSSE chipkaard had aangevraagd had ik nu wel meteen het abo erop kunnen zetten.
Wat is zit voor een waanzin? We leven in 2015, waar ik vanaf Kangerlusaq in Groenland kan whatsappen maar een simpele electronische actie om een abo op een bestaande chipkaart te zetten akn niet? Ja het kan wel, als u niet eerst had aangegeven een abo erop te willen zetten. Dus je vraagt een kaart aan en zegt niet: ik wil hier een ns abo op zetten.
Sorry, maar de logica ontgaat mij.
Reputatie 2
Kijkend naar vergelijkbare kaarten heb ik het vermoeden dat het OV-chipkaart alsvolgt werkt:
Er zitten enkel productslots op, elk met een identificatiecode. Hierbij wordt door de NS een slot gebruikt met een bepaald ID-code. Omdat deze altijd deze ID-code op de kaart gebruikt kan er geen ander product in dit slot worden gezet zonder het eerdere product te overschrijven.
Dit zou ook verklaren waarom sommige busabonnementen, soms van concurrenten, niet tegelijktijd op dezelfde OV-chipkaart kunnen staan. Maar zeker of het systeem zo werkt weet ik niet. Helaas zal TLS er waarschijnlijk weinig over willen zeggen, maar misschien dat een van de techneuten uit Nijmegen dit kunnen vertellen.

Reageer