beantwoord

Aantal dagen in één maand

• 7 november 2019
  • 6 reacties
  • 165 Bekeken

Hoeveel dagen is één maand volgens de NS bij een NS Flex abonnement?

En waar ergens kan ik dit teruglezen op de site van NS?

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 november 2019, 07:31

Een maand is bijvoorbeeld een hele kalendermaand, of van 7 oktober tot en met 6 oktober, of van 11 februari tot en met 10 maart. Een nieuwe maand begint dus altijd op dezelfde dag van een kalendermaand en een maand heeft niet altijd evenveel dagen.

Dat betekent bijvoorbeeld ook dat een abonnement dat ingaat op de 1e van de maand voor het eerst weer gewijzigd kan worden op de 1e van de volgende maand, en een abonnement dat ingaat op de 7e van de maand kan voor het eerst weer gewijzigd worden op de 7e van de volgende maand, enzovoorts.

Dit volgt uit mijn ervaring met NS Flex; deze informatie kon ik niet terugvinden op de website.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Een maand is bijvoorbeeld een hele kalendermaand, of van 7 oktober tot en met 6 oktober, of van 11 februari tot en met 10 maart. Een nieuwe maand begint dus altijd op dezelfde dag van een kalendermaand en een maand heeft niet altijd evenveel dagen.

Dat betekent bijvoorbeeld ook dat een abonnement dat ingaat op de 1e van de maand voor het eerst weer gewijzigd kan worden op de 1e van de volgende maand, en een abonnement dat ingaat op de 7e van de maand kan voor het eerst weer gewijzigd worden op de 7e van de volgende maand, enzovoorts.

Dit volgt uit mijn ervaring met NS Flex; deze informatie kon ik niet terugvinden op de website.

Helemaal duidelijk, bedankt.

Het laatste is ook eigenlijk een beetje de reden waarom ik het vraag. Kon het ook niet vinden, in de voorwaarden staat het namelijk ook niet (althans via zoeken niet te vinden, lees liever een boek).

Mijn inziens ontbreken heel veel van dit soort simpele, en in mijn optiek toch logische vragen, op de site van NS c.q. tijdens/vooraf het afsluiten van een abonnement.

En ook hier geen enkele reactie vanuit de NS. Zouden ze bij NS eigenlijk wel hun dienstverlening willen verbeteren?

Badge +3

Er werd hier eerst (in de testfase en beginperiode) vaak gesproken over 30 dagen, maar in de praktijk bleek dat dus gewoon de kalenderdatum van de maand te zijn.

Na een wijziging op 27 november kan je dus op (of na) 27 december weer wijzigen.

Valt de wijziging samen met je maandelijkse factuurdatum, dan wordt de volgende maand wél eerst gefactureerd (en een paar dagen later geïncasseerd) maar krijg je bij wijzigen naar een goedkoper Flex abonnement binnen enkele dagen ook je geld terug via een tussentijdse (credit)factuur.

Je hoeft in dat geval dus niet een maand te wachten op restitutie van abonnementskosten voor een vooraf betaalde maand.

Omgekeerd (wisselen naar duurder abonnement) werkt ook zo, je krijgt meteen een factuur/incasso voor de kosten tot aan je volgende reguliere factuurdatum, ook al gaat dat soms maar om één dag en een heel klein bedrag.

Bij mijzelf dus een keer € 0,17 voor een dag Dal Voordeel en ook een keer € 0,27 voor 4 dagen Weekend Voordeel. Die berekening gaat wél uit van 30 dagen in een maand.

Reputatie 4

het kan wel/niet uitmaken in de berekening van restitutie.betalen als je via FLEX verandert van soort ABO. Wordt dan standaard de maand als 30 days gezien of nog gedifferentieerd naar echt 31/28/29(2020 is schrikkel!)? Maakt bij die kortingsdingen amper wat uit,maar wel bij netvrij e.d. Lijkt me wel een uitdagende klus voor programmeurs om dat ook nog zo in te passen.

Reputatie 5

het kan wel/niet uitmaken in de berekening van restitutie.betalen als je via FLEX verandert van soort ABO. Wordt dan standaard de maand als 30 days gezien of nog gedifferentieerd naar echt 31/28/29(2020 is schrikkel!)? Maakt bij die kortingsdingen amper wat uit,maar wel bij netvrij e.d. Lijkt me wel een uitdagende klus voor programmeurs om dat ook nog zo in te passen.

Programmeren met data en tijden is heel eenvoudig. Er is één gouden devies: Probeer het niet zelf. Nee, je bent niet anders dan al die anderen die met dit soort dingen moeten rekenen. Ja, het is al eens uiteprogrammeerd. En ja, die code kun jij gebruiken. (Vrijwel?) elke hoog niveau programmeertaal die je voor de ontwikkeling van een systeem als dit zou kunnen gebruiken, heeft op een of andere manier kalender- en kloklogica ingebouwd. Die houdt rekening met schrikkeljaren, schrikkelsecondes, (veranderingen van) tijdzones, veranderingen van kalender (gregoriaans, juliaans etc.) etc. Je wilt je er inderdaad echt niet aan branden dat nu vanaf de grond zelf te gaan doen.

1 maand later is dus gewoon 1 maand later. En dat is soms 28, 29, 30 of 31 dagen, soms een seconde of een uur langer of korter en soms nog heel wat anders (bij m.n. veranderingen van kalender of tijdzone).

Reageer