beantwoord

Aantal verkochte NS-abonnementen

• 20 november 2014
  • 11 reacties
  • 537 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Gewoon uit nieuwsgierigheid was ik benieuwd of er ergens gegevens bekend/openbaar zijn over het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van een bepaald reisproduct. Is daar iets over bekend? Ik vraag me af hoe populair bepaalde reisproducten nu eigenlijk zijn.

Concreet zou je de vraag ook kunnen stellen als 'Hoe veel mensen bezitten een Altijd Vrij abonnement?' of 'Welk percentage van de OV-chipkaartgebruikers heeft een Dal Voordeel abonnement op hun kaart staan?'
icon

Beste antwoord door Herman NS 21 november 2014, 10:33

Hallo keuzereiziger,

Dit soort gegevens worden niet gepubliceerd. Ik ben bang dat je het moet doen met het totaalbedrag aan reizigersopbrengsten uit het jaarverslag.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Bekijk origineel

11 reacties

Ik vraag me ook af welk % van de reizigers er nu met de OV chipkaart reist en hoeveel er nog een los kaartje kopen.
ik ben erg benieuwd hoeveel weekend vrij abonnementen er zijn verkocht.
Reputatie 6
Badge +1
Heeft er niemand een idee?
Waarom denken jullie dat NS dergelijke gegevens zal verstrekken?
Reputatie 1
Waarom denken jullie dat NS dergelijke gegevens zal verstrekken?
Natuurlijk verstrekken ze niet alle details, maar dit zijn volgens mij gegevens die je (globaal) ook in je jaarverslag, of bedrijfspresentatie, opneemt, dus in die context kan ik me voorstellen dat deze gegevens ook hier misschien wel gedeeld kunnen worden
Badge
Beste Keuzereiziger,

In ons jaarverslag, financiele verslag en halfjaarsverslag kan je een groot aantal cijfers terugvinden. Ik adviseer je om deze verslagen eens door te bladeren.

Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 6
Badge +1
Beste Keuzereiziger,

In ons jaarverslag, financiele verslag en halfjaarsverslag kan je een groot aantal cijfers terugvinden. Ik adviseer je om deze verslagen eens door te bladeren.

Vriendelijke groet, Robby

Helaas Robby, in het jaarverslag staat alleen maar een totaalbedrag aan reizigersopbrengsten. Daar wordt je niet echt wijzer van als je wilt weten wie er waarmee hoe vaak reist. Iemand een andere suggestie?
Dit soort gegevens worden door NS altijd zorgvuldig onder de pet gehouden, onder het smoesje 'concurrentiegevoelig'. Ook voor officiële openbare onderzoeken van de overheid levert NS dat soort gegevens niet en als de Tweede Kamer geïnformeerd moet worden, dan belanden dit soort cijfers in een bijlage die alleen voor de volksvertegenwoordigers vertrouwelijk ter inzage is.

Bedenk bijvoorbeeld ook dat de abonnementen die NS verkoopt ook geldig zijn bij andere vervoerders en dat NS er belang bij heeft om te voorkomen dat die andere vervoerders kunnen narekenen of NS daarbij wel een eerlijke verdeelsleutel van de opbrengsten hanteert.
Hallo keuzereiziger,

Dit soort gegevens worden niet gepubliceerd. Ik ben bang dat je het moet doen met het totaalbedrag aan reizigersopbrengsten uit het jaarverslag.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 6
Badge +1
Hallo keuzereiziger,

Vriendelijke groet,
Herman NS

Stel, ik ben de baas van Arriva (of Connexxion, Syntus of Veolia). Zou de NS mij dan wel vertellen hoe veel abonnementhouders ik kan verwachten? Of beschouwt de NS dergelijke verkopen als bedrijfsgeheim?
Stel, ik ben de baas van Arriva (of Connexxion, Syntus of Veolia). Zou de NS mij dan wel vertellen hoe veel abonnementhouders ik kan verwachten? Of beschouwt de NS dergelijke verkopen als bedrijfsgeheim?
Dat zijn juist de mensen voor wie NS het geheim houdt. Als er een lijn wordt aanbesteed, kan NS een betere schatting van de opbrengsten maken en dat geeft ze een concurrentievoordeel. Bij de recente aanbesteding van de concessie Limburg is er zelfs een rechtszaak over publicatie van de relevante cijfers gevoerd.

Reageer