beantwoord

Aanvraag KidsVrij in de nieuwe situatie moet duidelijker

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 18220 reacties
Kan NS de site zo snel mogelijk aanpassen aan de nieuwe omstandigheden?

Voor abonnementhouders is KidsVrij gratis en wordt ook de ov-chipkaart vergoed.
Is er geen sprake van een abonnement dan kan Kidsvrij gratis worden aangevraagd maar het kind moet wel een eigen chipkaart hebben of er moet er eentje gekocht worden voor 7,50.

Ieder kind met Kidsvrij mag met iedere volwassene mee rijden. Er wordt gesuggereerd dat dit alleen geldt voor ouders en grootouders.

Geef duidelijk aan voor welke abonnementen en welke situaties wat geldt.

Het lijkt me handig dat de procedures ook helder worden aangeboden op het forum. De informatie is nog niet bijgewerkt en zou ook op Mijn NS goed moeten worden aangegeven.

Hierbij het dringende verzoek deze informatie aan te passen. Ik heb er moeite mee als informatie op een site niet wordt bijgewerkt en geactualiseerd. Dat KidsVrij gratis zou worden is allang bekend maar de site is nog niet overal aangepast. Dat had wel gekund en ook gemoeten.

Het bespaart de Klantenservice en daarmee ook de moderatoren veel werk en laat een site nu zelfs bedoeld zijn informatie actueel te houden....

Zet er geen communicatiedeskundige op maar iemand die verstand heeft van eenvoudige, ondubbelzinnige en heldere taal. Ik ben bloedserieus als ik vind dat je daar beter een leerkracht van groep 8 op kunt zetten dan een communicatiedeskundige. Informatie moet voor een kind van twaalf begrijpelijk zijn.

Graag actie, ook namens een aantal forumleden 😉
icon

Beste antwoord door Jan NS 2 april 2015, 19:22

Ik heb je suggesties doorgezet naar de beheerders van de website. Naar mijn weten betaal je bij het bijabonnement voor Kids Vrij ook voor de ov-chipkaart. Je moet namelijk al een ov-chipkaart in je bezit hebben voor het bestellen van een bijabonnement. Het meereizen met iedere volwassene kan inderdaad meer expliciet worden genoemd. Wederom bedankt voor het meedenken Thom.
Bekijk origineel

15 reacties

Ik heb je suggesties doorgezet naar de beheerders van de website. Naar mijn weten betaal je bij het bijabonnement voor Kids Vrij ook voor de ov-chipkaart. Je moet namelijk al een ov-chipkaart in je bezit hebben voor het bestellen van een bijabonnement. Het meereizen met iedere volwassene kan inderdaad meer expliciet worden genoemd. Wederom bedankt voor het meedenken Thom.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, als je een abonnement hebt en Kidsvrij als bijabonnement nam, is de 7,50 voor de chipkaart sinds kort doorgestreept. Er heeft hier een discussie over gelopen. Of het moet weer veranderd zijn, ik zal het even nalopen. Voorheen lukte het.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bij-abonnement-kids-vrij-ov-chipkaart-gratis-10176

Het kan wel maar het moet anders want dit is voor de meeste mensen niet intuïtief te vinden:

Ga naar de NS site;

Kies Producten;

Kies abonnementen;

Kies Kids Vrij;

Kies Lees meer;

Kies Koop nu;

Zet een vinkje bij Ik ben hoofdabonnementhouder etc.;

Kies verder;

Vul het ovchipkaartnummer van het hoofdabonnement in;

Selecteer het product uw hoofdabonnement, dit moet u wel het recht op Kidsvrij geven;

Kies verder;

Kies voor aanvragen nieuwe OV-chipkaart; (Die is nu gratis!)

Kies verder en volg dan de procedure met de foto's en dergelijke. Maak de gescande pasfoto desnoods wat lichter.

Het wijst zich nu vanzelf.

Je moet dit per kind herhalen. De ingangsdatum van 1 april voor Gratis Kids vrij is niet relevant want het was al gratis voor abonnementhouders. Dat de chipkaart voor de kinderen gratis is, is wel nieuw en het is denk ik een tegemoetkoming aan de vaste reizigers nu KidsVrij voor alle kinderen gratis wordt. Niet-abonnementshouders moeten dan de chipkaart wel kopen en abonnementhouders hebben dan toch nog een voordeeltje met de gratis chipkaart. Dat is althans mijn veronderstelling.

Succes!
Klopt het dat er bij de hoofdkaart keuze geen optie is voor : Reizen op Saldo NS Korting,
Mijn kaart wordt namelijk niet herkend,
Nee, als je een abonnement hebt en Kidsvrij als bijabonnement nam, is de 7,50 voor de chipkaart sinds kort doorgestreept. Er heeft hier een discussie over gelopen. Of het moet weer veranderd zijn, ik zal het even nalopen. Voorheen lukte het.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bij-abonnement-kids-vrij-ov-chipkaart-gratis-10176

Volgens de NS KlantenService is een KinderOV-Chipkaart gewoon 7,50, dat is volgens hun altijd zo geweest.

Het kan wel maar het moet anders want dit is voor de meeste mensen niet intuïtief te vinden:

Ga naar de NS site;

Kies Producten;

Kies abonnementen;

Kies Kids Vrij;

Kies Lees meer;

Kies Koop nu;

Zet een vinkje bij Ik ben hoofdabonnementhouder etc.;

Kies verder;

Vul het ovchipkaartnummer van het hoofdabonnement in;

Selecteer het product uw hoofdabonnement, dit moet u wel het recht op Kidsvrij geven;

Kies verder;

Kies voor aanvragen nieuwe OV-chipkaart; (Die is nu gratis!)

Kies verder en volg dan de procedure met de foto's en dergelijke. Maak de gescande pasfoto desnoods wat lichter.

Het wijst zich nu vanzelf.

Je moet dit per kind herhalen. De ingangsdatum van 1 april voor Gratis Kids vrij is niet relevant want het was al gratis voor abonnementhouders. Dat de chipkaart voor de kinderen gratis is, is wel nieuw en het is denk ik een tegemoetkoming aan de vaste reizigers nu KidsVrij voor alle kinderen gratis wordt. Niet-abonnementshouders moeten dan de chipkaart wel kopen en abonnementhouders hebben dan toch nog een voordeeltje met de gratis chipkaart. Dat is althans mijn veronderstelling.

Succes!
Reputatie 6
Badge +2

Ik geef een abonnement op en het wordt herkend, maar de € 7,50 staat niet doorgestreept, en staat er niet "gratis". Dit was misschien een tijdelijke actie.
Reputatie 6
Badge +2
Klopt het dat er bij de hoofdkaart keuze geen optie is voor : Reizen op Saldo NS Korting,
Mijn kaart wordt namelijk niet herkend,

Dat klopt. Een hoofdkaart is niet aan de orde als je geen abonnement hebt. Kids Vrij van € 0,01 is niet gebonden aan een bepaalde begeleider.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind "Vul uw OV-chipkaartnummer in" ook wel verwarrend als de kaart van het kind wordt bedoeld. Het jonge kind wordt met "u" aangesproken. Een volwassene die het jonge kind helpt bij zijn aanvraag (of de aanvraag voor hem doet) kan denken dat de volwassene wordt aangesproken.
Beste allemaal,
Ik heb - naar aanleiding van tips door onder andere Thom, waarvoor mijn dank - voor onze kleinzoon een 'kids vrij' abonnement aangevraagd met mij als hoofdabonnementhouder. Ondanks dat hij al een OV kaart heeft ( in de beurs van zijn moeder) heb ik er een nieuwe bij besteld, die ik voor hem bewaar. De totale kosten waren €0,02. Prima geregeld dus.
Bedankt allen, Blijkt dat het wel zou kunnen, mits je een abonnement hebt die in het lijstje genoemd staat. Helaas, maar een oud abonnement heeft ook zijn voordelen. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Citaat mulder:

Volgens de NS KlantenService is een KinderOV-Chipkaart gewoon 7,50, dat is volgens hun altijd zo geweest.

einde citaat.

Ik beroep me op het antwoord van NS. Het bleek ook te werken, zij het op een wat ontoegankelijke en weinig intuïtieve wijze. Vandaar dat ik het stap voor stap heb opgeschreven.

Klantenservice had dit moeten weten maar goed JanNS was het ook niet bekend waaruit maar weer blijkt dat het forum nut heeft 😉 Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet geloofde toen ik het las, dus erg vreemd vind ik dat niet.

Gemarkeerd als antwoord: Herman NS op 12 februari 2015, 10:33

Hallo Sintara,

Je kunt inderdaad een bijabonnement bestellen via de webshop als het hoofdabonnement is ingegaan. Vervolgens kan er worden gekozen om bij het bijabonnement kosteloos een OV-chipkaart te bestellen. Dit is overigens niet mogelijk via de Mijn NS-account, want deze zal je doorverwijzen naar de webshop.

Wil je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en IBAN-nummer? Dan kan ik kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Vriendelijke groet,
Herman NS

En nu maar hopen dat NS het niet meer veranderd. Op deze manier hebben abonnementhouders toch nog een voordeeltje, nu voor iedereen het abonnement gratis is.
Reputatie 6
Badge +2

Ik geef een abonnement op en het wordt herkend, maar de € 7,50 staat niet doorgestreept, en staat er niet "gratis". Dit was misschien een tijdelijke actie.

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/aanschaffen-kids-vrij-11017/index1.html#post72373: "nu (..) blijkt de kaart opeens wel 7,50 te kosten."
Reputatie 7
Badge +4
Hm, het lijkt inmiddels niet meer te kunnen, ik kom er niet bij in ieder geval.

Dan heeft NS na het bericht van Herman wel wat uit te leggen.
De NS lijkt het gratis maken van Kids Vrij dus te hebben aangegrepen om het juist duurder te maken voor abonnementhouders. Wederom een verkapte prijsverhoging van de abonnementen en weer dusdanig uitgevoerd dat de abonnementhouder pas doorheeft dat hij de klos is als het al te laat is...
Reputatie 6
Badge +2
De doorgestreepte € 7,50 suggereerde al een beetje dat het een tijdelijke actie was.Of het was een vergissing, en alleen bedoeld voor een hoofdabonnement (nu nog steeds aangegeven met doorgestreepte € 7,50).
Het zegt mijns inziens genoeg over de communicatieve vaardigheden van de NS dat wij moeten gissen naar het hoe en waarom.

Reageer