vraag

aanvragen kidsvrij

• 29 juli 2020
  • 13 reacties
  • 243 Bekeken

Ik wil voor mijn zoontje kidsvrij op zijn ov chipkaart zetten. Er staat nog niets op zijn kaart, alleen de machtiging om 10 euro af te schrijven als het saldo te laag wordt. Maar ik krijg dus tijdens het aanvragen de foutmelding:

U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart.

Wie kan mij helpen...

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U zult het automatisch afschrijven op moeten heffen op ov-chipkaart.nl

Kidsvrij kent geen reizen op saldo. Een kind kan altijd gratis mee als de hoofdreiziger aan de criteria daartoe voldoet. U kunt proberen het automatisch opladen er daarna weer op te zetten als Kidsvrij er eenmaal op staat. Gesteld dat u dit nodig en nuttig vindt voor uw kind.

In zijn algemeenheid is het combineren van een nieuw abonnement met bestaande wel vaker een probleem en kan het zo opgelost worden. Het is een workaround.

Interessant, want hij moet ook weleens met de bus en dan is automatisch afschrijven wel handig. Dank voor de tip.

Badge +3

Automatisch opladen zou Kids Vrij totaal niet in de weg mogen staan, maar als het helpt dan zet het inderdaad uit en daarna weer aan. Betekent wel twee keer langs een automaat om de wijziging te bevestigen, maar één keer moest toch al om Kids Vrij op te halen.

Wellicht dat uitloggen uit Mijn NS helpt, en dan bestellen viia https://www.ns.nl/abonnementen/kids-vrij.html

Reputatie 3

Dat zou moeten gaan. Sterker nog ik heb 3 kids vrij kaarten. 2 met saldo en eentje met autoreload.

Inderdaad voor bus en tram.

Hoi Huibf,

Het kan inderdaad zo zijn dat het automatisch opladen ermee stort, maar ik ben het ook eens met RobertB! Dit zou vaak geen problemen moeten opleveren. Het kan zijn dat er iets anders per ongeluk dwars zit op de kaart. Als je wil kan ik even met je meekijken. Stuur je mij dan een privébericht met hierin je NAW-gegevens, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer?

Badge +3

Oh, en als een ov-chipkaart nog korter dan 2 maanden geldig is dan kan er geen enkel NS product meer op, dus ook geen ‘gratis’ abonnement zoals Kids Vrij of OV-fiets, of één maandje Traject Vrij.

In dat geval, bestel Kids Vrij op een nieuwe kaart. Dat kost dan wel € 7,50 en een week levertijd.

Reputatie 7
Badge +4

Zelf had ik Dalvrij voos senioren tijdens de Coronacrisis stopgezet met Flex. Omdat Flex Dalvrij voor 65 plus nog niet bestaat, klassiek Dalvrij genomen, maar dat conflicteerde met OV-fiets en Stallen op rekening. Die twee er af, Dalvrij er op, en de twee abonnementen los genomen. Toen nog automatisch opladen, en klaar. Ik kan me voorstellen dat mensen het wat een gedoe vinden maar het werkt prima. Niet iedereen zal verwachten dat het conflicteert, maar dat doet het dus wel.

Badge +3

Dat OV-fiets en Stallen op Rekening in de weg staan om een klassiek Dal Vrij te nemen vind ik vreemd.

Dat is dan echt een fout in het bestelsysteem, want fiets-gerelateerde zaken staan helemaal niet als product op een kaart, dus kunnen ook nooit conflicteren bij in/uitchecken!

Misschien dat het bestelsysteem een abonnement ‘op rekening’ ziet (wat OV-fiets en SoR zijn, en automatisch opladen in feite ook) en daarom een bestelling voor een abonnement op saldo niet accepteert?

Technisch gezien kan het gewoon allemaal samen op één account/kaart. Bovendien is automatisch opladen geen product van NS dus mogen/hoeven ze daar helemaal niet naar te kijken.

Reputatie 7
Badge +4

Zou ik met je eens zijn als het niet anders was gebleken te zijn. Ik was evenzeer verbaasd. 

Een OV-Fiets abonnement nestelt zich bij aanschaf, indien de OV-chipkaart nog leeg is, als 'Hoofdabonnement’. Van de klasse ‘Hoofdabonnement’ mag er maar 1 op de OV-chipkaart staan. 

Badge +3

Een OV-Fiets abonnement nestelt zich bij aanschaf, indien de OV-chipkaart nog leeg is, als 'Hoofdabonnement’. Van de klasse ‘Hoofdabonnement’ mag er maar 1 op de OV-chipkaart staan. 

Oke, dat klinkt plausibel want dat was ook dé manier voor mensen zonder iDeal om NS Flex te kunnen bestellen (regel een OV-fiets abonnement bij een balie en zet dat later via Mijn NS om naar Flex of een ander abonnement naar keuze, want je IBAN is bekend en de incassomachtiging heb je dan al gegeven, dus die € 0,01 overmaken niet nodig).

En koppel daar later weer (los of als uitbreiding van een klassiek abonnement) weer OV-fiets aan.

Dan is het dus de vraag of het kind van @Pappa Olaf toevallig een OV-fiets abonnement heeft (wat verder niet op de kaart staat dus, maar wel als ‘blokkerend’ in het systeem)?

Op een verder lege kaart staat dan inderdaad alleen zichtbaar automatisch opladen (wat geen NS product is, dus verder nooit in de weg zou kunnen/mogen zitten) en hooguit Reizen op Saldo NS (wat verder overbodig is, en geen abonnement is dus ook geen ‘hoofdabonnement’ kan zijn)…

Dit is dus echt een gevalletje klantenservice, tenzij TS iets fout doet bij het bestellen voor zijn kind (vekeerde kaartnummer o.i.d.)

Reputatie 7
Badge +4

Het ging om automatisch opladen maar mogelijk stond er ook OV-fiets op. 

Badge +3

Ben heel benieuwd naar de vorderingen van @Pappa Olaf met deze kwestie.

Het lijkt allemaal een beetje op het ‘pasfoto aanleveren’ probleem, waarbij een foto met bril en dik montuur afgekeurd wordt wegens een foutmelding (geen gezicht herkenbaar of andere suffe meldingen).

Reageer