beantwoord

Aanvragen nieuwe producten op bestaande OV chipkaart

• 3 juli 2018
  • 7 reacties
  • 149 Bekeken

Beste,
ik probeer via MijnNS een product Weekend Vrij te bestellen... ik kwam er alleen achter dat dit niet mogelijk is via mijn NS (althans, ik heb het niet kunnen vinden).
Het enige dat ik tegenkwam is een overzicht van mijn bestaande producten (die ik eventueel, per product, kan uitbreiden). Maar hier kan ik dus geen nieuwe producten bestellen. Klopt dit? Blijft dit altijd zo? Want dat is echt super onhandig.

Daarna probeerde ik dus via de NS site via de link Producten mijn Weekend Vrij product te bestellen... en hier zag ik dat als ik dit abonnement bestel naast mijn hoofdproduct, dat ik dan maar 23 euro per maand hoef te betalen, tegenover 33 euro als ik dit niet doe.
Nu snap ik deels de korting niet, en ook niet hoe dit hoofd-product/naast-product in elkaar steekt. Als het goed is kan je toch maar één product op je kaart hebben staan (vanwege hoe een systeem er bij jullie in elkaar steekt), dus hoe kan je dan een hoofd/naast-product hebben? Welke combinaties zijn dan mogelijk?
En ik begrijp niet waarom er in zo een situatie korting wordt gegeven.. kunnen jullie dat ook toelichten?

Sorry voor de vele vragen, maar er was mij een boel niet duidelijk
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 juli 2018, 17:00

Nieuwe abonnementen kunnen inderdaad niet worden afgesloten via Mijn NS. Bestaande abonnementen kunnen er wel worden gewijzigd. Als u nu een ander abonnement hebt, bijvoorbeeld Dal Voordeel, dan kunt u dat wijzigen in Weekend Vrij.

Bijabonnementen zijn abonnementen die abonnementhouders kunnen aanschaffen voor gezinsleden die op hetzelfde adres wonen. Zo kan een vader bijvoorbeeld met tien euro korting voor zijn thuiswonende dochter een Weekend Vrij-abonnement aanschaffen. Als u geen gezinslid hebt dat op hetzelfde adres woont en al een abonnement heeft, dan kunt u Weekend Vrij niet als bijabonnement aanschaffen. U moet dan de reguliere prijs betalen.

Inderdaad kan er maar één abonnement op een kaart staan. Als u al een abonnement hebt, dan kunt u dit mogelijk wijzigen in Weekend Vrij. Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat uw abonnement een Traject Vrij-abonnement is en reizen op rekening niet kan worden gecombineerd met reizen op saldo, dan moet u het Weekend Vrij-abonnement aanschaffen samen met een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. U hebt dan twee kaarten en moet goed opletten met welke u incheckt. Wellicht ten overvloede: u kunt Weekend Vrij niet als bijabonnement aanschaffen bij een ander abonnement van uzelf.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Nieuwe abonnementen kunnen inderdaad niet worden afgesloten via Mijn NS. Bestaande abonnementen kunnen er wel worden gewijzigd. Als u nu een ander abonnement hebt, bijvoorbeeld Dal Voordeel, dan kunt u dat wijzigen in Weekend Vrij.

Bijabonnementen zijn abonnementen die abonnementhouders kunnen aanschaffen voor gezinsleden die op hetzelfde adres wonen. Zo kan een vader bijvoorbeeld met tien euro korting voor zijn thuiswonende dochter een Weekend Vrij-abonnement aanschaffen. Als u geen gezinslid hebt dat op hetzelfde adres woont en al een abonnement heeft, dan kunt u Weekend Vrij niet als bijabonnement aanschaffen. U moet dan de reguliere prijs betalen.

Inderdaad kan er maar één abonnement op een kaart staan. Als u al een abonnement hebt, dan kunt u dit mogelijk wijzigen in Weekend Vrij. Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat uw abonnement een Traject Vrij-abonnement is en reizen op rekening niet kan worden gecombineerd met reizen op saldo, dan moet u het Weekend Vrij-abonnement aanschaffen samen met een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. U hebt dan twee kaarten en moet goed opletten met welke u incheckt. Wellicht ten overvloede: u kunt Weekend Vrij niet als bijabonnement aanschaffen bij een ander abonnement van uzelf.
Ah top! Bedankt, dat beantwoord al mn vragen 🙂
Reputatie 4
Hi seb123! Welkom bij onze community!

Ik zie dat Tochjo een prachtig antwoord heeft gegeven. Dank je wel!
Ik had toch nog een vraag... namelijk over de betaal methode. Ik woon samen met mijn vriendin, zij heeft al een Weekend Vrij abonnement en ik wil er dan eentje met die korting.
Daarvoor kies ik haar als hoofdabonnement houder, maar dit betekend dus ook dat zij voor de kosten gaat betalen terwijl ik dat liever zelf wil doen. Kan ik ergens ervoor zorgen dat ik zelf de maand lasten betaal?

Daarnaast wil ik even checken.. mocht ik (binnen een jaar) over willen stappen naar een Altijd Vrij abonnement (of een ander duurdere versie dan het Weekend Vrij), dan kan dit toch kosteloos en met weinig moeite? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Op het moment dat je een abonnement wilt bestellen als bijabonnement, met de daarbij behorende korting, dan zal de eigenaar van het hoofdabonnement waaraan het wordt toegevoegd ook de beheerder worden van het nieuwe bijabonnement. Je kunt eventueel naderhand wel het rekeningnummer laten wijzigen, maar dat zal dus pas ingaan vanaf de tweede betaling.

Wat betreft je tweede vraag, je kunt inderdaad overstappen naar een duurder abonnement binnen het eerste contractjaar. Deze wijziging kan dan maandelijks op dezelfde datum als dat het abonnement is ingegaan. Denk er wel aan dat je de korting van het bijabonnement dan kwijt raakt, gezien je geen duurder bijabonnement kunt hebben dan wat het hoofdabonnement is. Na die wijziging wordt het nieuwe abonnement een op zichzelf staand hoofdabonnement.
Wat betreft je tweede vraag, je kunt inderdaad overstappen naar een duurder abonnement binnen het eerste contractjaar. Deze wijziging kan dan maandelijks op dezelfde datum als dat het abonnement is ingegaan. Denk er wel aan dat je de korting van het bijabonnement dan kwijt raakt, gezien je geen duurder bijabonnement kunt hebben dan wat het hoofdabonnement is. Na die wijziging wordt het nieuwe abonnement een op zichzelf staand hoofdabonnement.
@Stijn NS als je vanuit een nieuw bijabonnement Weekend Vrij na (stel) 3 maanden wilt
upgraden naar Dal Vrij, hoe lang is dit geval de opzegtermijn van je nieuwe abonnement?
Het contractjaar blijft hetzelfde. Stel je besteld een Bijabonnement Weekend Vrij dat ingaat op 15.08.2018. Het contractjaar van dat abonnement loopt dan een jaar, tot 15.08.2019. Zou je het vervolgens upgraden naar een Dal Vrij abonnement per 15.12.2018, dan blijft 15.08.2019 als het einde van het eerste contractjaar gelden en kun je het vanaf dat moment beëindigen.

Reageer