Skip to main content
beantwoord

Abbonnement wijzigen niet meer 24/7 mogelijk?

EUreiziger24

In verband met veranderingen in mijn reisgedrag de komende tijd belde ik net (23:30 zondagavond) naar NS om mijn Weekend Vrij weer om te zetten naar Dal Vrij. ik doe dit al jaren met enige regelmaat en weet dat NS altijd op de meest gekke tijdstippen nog prima bereikbaar is.

Deze keer was het echter anders, ik kreeg via het keuzemenu de vraag om te bevestigen dat de reden van mijn bellen urgent was, en aan de telefoon werd direct verteld dat de afdeling abbonementen tussen 23:00 en 07:00 gesloten is. Dit zou in het afgelopen halfjaar veranderd zijn?

Nu komt het erop neer dat ik morgen rond 06:00 in de trein wil zitten. Omdat ik NS Flex-klant ben verwacht ik op ieder moment te kunnen wisselen tussen abbonementen, echter kan dit nu niet. Tegen de tijd dat de lijn weer open is, zit ik al in de trein en maak ik vele tientallen euro's aan extra kosten. Waar kan ik dit declareren? Of is er een alternatieve manier om onmiddelijk mijn abbonement om te zetten? 

Beste antwoord door Thom

U kunt nog steeds elk moment van abonnement wisselen, ook al kan dat niet middels uw voorkeur via de telefoon. Aangezien het wel kan en Mijn NS de normale weg hiertoe is. is er niks aan de hand en u hoeft geen onnodig geld uit te geven, dat u derhalve ook niet terug krijgt. Persoonlijk vind ik via de telefoon veel te veel wachttijd kosten. Het wordt wel lastig als Mijn NS er ook uit ligt, maar dat is niet het geval. Mocht dit crepeersituaties opleveren dan mag Klantenservice dat oplossen. U kunt dus nu gewoon van abonnement wisselen en dat kan nog steeds 24 uur per dag.

Bekijk origineel

6 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16505 reacties
  • 9 maart 2025

Je Flex abonnement kun je toch gewoon via je MijnNS account wijzigen? Of heb je soms een buitenlands adres waardoor MijnNS gaat hikken? Of heb je korter dan een maand geleden al gewijzigd waardoor het niet online kan?

• Reisleider*
  • 54 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi ​@EUreiziger24

Dat NS niet meer dag en nacht telefonisch bereikbaar is klopt. Ik had dit in een antwoord op een vraag hier eens wel vermeld. Daarop kreeg ik van een moderator een bericht, dat dit niet (meer) juist is. Telefonische bereikbaarheid is van 7.00-23.00. Buiten deze tijden alleen in noodgevallen, zoals bijvoorbeeld een stranding.

Hierop heb ik wel geantwoord, dat dit zo niet op de website staat en ook in diverse mails van de klantenservice wordt gesproken van dag en nacht telefonische bereikbaarheid. Dit zou worden doorgegeven om aan te laten passen om verwarring hierover te voorkomen. Ik zie dat het nog niet is aangepast.

Dus telefonische bereikbaarheid is 7.00-23.00. Buiten deze tijden in noodgevallen. 

Zoals ​@Momo hiervoor al aangeeft, is het alternatief dit via uw MijnNS 24/7 te regelen.

Dit dient dus nog wel aangepast te worden. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24953 reacties
  • Antwoord
  • 10 maart 2025

U kunt nog steeds elk moment van abonnement wisselen, ook al kan dat niet middels uw voorkeur via de telefoon. Aangezien het wel kan en Mijn NS de normale weg hiertoe is. is er niks aan de hand en u hoeft geen onnodig geld uit te geven, dat u derhalve ook niet terug krijgt. Persoonlijk vind ik via de telefoon veel te veel wachttijd kosten. Het wordt wel lastig als Mijn NS er ook uit ligt, maar dat is niet het geval. Mocht dit crepeersituaties opleveren dan mag Klantenservice dat oplossen. U kunt dus nu gewoon van abonnement wisselen en dat kan nog steeds 24 uur per dag.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13431 reacties
  • 10 maart 2025

Er moet een maand tussen zitten bij het wisselen van abonnement m.u.v. wisselen van basis naar een duurder abonnement. Wisselen van weekend vrij naar dal vrij kan niet binnen een maand.

Je kunt geen compensatie krijgen of extra reiskosten declareren omdat klantenservice niet bereikbaar was.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9194 reacties
  • 10 maart 2025

Heb je dit ook al voorgelegd aan mijn collega's, EUreiziger24? Wellicht is er nog een vorm van coulance mogelijk aangezien je dit niet wist.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24953 reacties
  • 10 maart 2025

Er moet een maand tussen zitten bij het wisselen van abonnement m.u.v. wisselen van basis naar een duurder abonnement. Wisselen van weekend vrij naar dal vrij kan niet binnen een maand.

Formeel niet maar het beleid van NS is dat je niet kunt wisselen via MijnNS, dat wordt immers via de computer geregeld, maar dat je wel naar een duurder abonnement mag wisselen. Bijvoorbeeld, inderdaad, van Weekendvrij naar Dalvrij. Dit kan echter niet via MijnNS maar moet via Klantenservice. Andersom, van duurder naar goedkoper, kan dan uiteraard niet. 

Reageer