beantwoord

abo vrij traject diemen/ diemen zuid - schiphol airport

• 26 juli 2019
  • 59 reacties
  • 1499 Bekeken

Beste allen,

Ik heb op dit moment traject vrij abo van diemen zuid - schiphol airport (route: diemen zuid - duivendrecht- adam rai - adam zuid -schiphol)

Ik vraag me af of ik dan met dat abo bij diemen -schiphol route mag nemen aangezien het station allebei in diemen zijn. De route wordt dan diemen-adam science park - adam muiderpoort- adam cs - adam sloterdijk-adm lelylaan - schiphol airport.

Extra vraag: wordt een maandabo automatisch verlengd? Zo niet, moet ik elke maand naar ns bellen om te verlengen? Kun je dan na een maand traject wijzigen?
icon

Beste antwoord door Emma NS 26 juli 2019, 15:08

Beste Ingewikkeld, welkom bij onze Community!

Goed dat je het even navraagt. Je hebt bij sommige Traject Vrij abonnementen te maken met route-keuzes. Dit is omdat je op sommige trajecten op verschillende manieren van A naar B kan, deze optie wordt je gegeven wanneer je een abonnement besteld. Indien jij dit niet hebt gehad, heb je een vaste route jou traject. Deze dien je aan te houden, anders krijg je extra kosten aan het einde van de maand.

Een maandabonnement kun je verlengen in je Mijn NS account, opnieuw aanschaffen of verlengen middels de e-mail die je krijgt net voor het aflopen van het abonnement.
Bekijk origineel

59 reacties

Goed dat je het even navraagt. Je hebt bij sommige Traject Vrij abonnementen te maken met route-keuzes. Dit is omdat je op sommige trajecten op verschillende manieren van A naar B kan, deze optie wordt je gegeven wanneer je een abonnement besteld. Indien jij dit niet hebt gehad, heb je een vaste route jou traject. Deze dien je aan te houden, anders krijg je extra kosten aan het einde van de maand.

Een maandabonnement kun je verlengen in je Mijn NS account, opnieuw aanschaffen of verlengen middels de e-mail die je krijgt net voor het aflopen van het abonnement.

Beste Emma,

Bedankt voor je uitleg...ik heb idd gecheckt met route keuzes..helaas is er geen route keuze voor diemen/diemen zuid-schiphol.
En 2 vaste trajecten kopen vind ik wel zonde van geld.

Echt geen oplossing voor mij dat ik diemen en diemen zuid gebruik van kan maken? Behalve altijd vrij abo of 2 vaste traject vrij??
Reputatie 7
Badge +3
Diemen en Diemen Zuid zijn aparte tariefpunten, dat ze in dezelfde gemeente liggen is niet relevant. Als je vaste traject Diemen Zuid-Schiphol is mag je alleen van Diemen Zuid via Duivendrecht naar Schiphol reizen.
Badge +3
Bij een trajectabonnement Diemen - Schiphol heb je reisadviezen via Amsterdam Centraal, maar ook via Weesp en Diemen Zuid. Beide stations in Diemen zijn dus onderdeel van je traject in dat geval (en Weesp dus ook nog).

De korste route Diemen - Schiphol is 22 TE (zie https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=DMN&end=&end=SHL&companies=&companies%5B%5D=1) en gaat via Science Park, Muiderpoort, Amstel en Duivendrecht.

De route via Amsterdam Centraal (en Sloterdijk en Lelylaan) is net zo lang (volgens de reisplanner althans), en rechtstreeks van Diemen Zuid naar Schiphol (sprinter Hoofddorp) is 17 TE.

Ik zie het probleem dus eigenlijk niet, want je mag zonder kosten tot 10 TE omreizen buiten het kortste traject, en dat doe je dus niet eens want je neemt geen langer trajcect. En dan nog, Diemen - Diemen Zuid (via Weesp) is maar 9 TE, dus daar 17 TE bij en je zit op 26. Ruim binnen de toegestane marge en gegeven reisadviezen dus.

Of je dan ook op Weesp, Amsterdam Centraal (of Sloterdijk of Lelylaan) mag uitstappen (station verlaten langer dan 35 minuten) of je reis daar beginnen is een vraag, maar daar is een ander (ingewikkeld) topic over, dat ging volgens mij om Baarn - Utrecht en of je dan ook via Amersfoort of Hilversum mocht (en dat mag), maar of je daar je reis mag starten of eindigen was nog niet helemaal duidelijk.
NS zou gewoon op de bestelpagina voor Traject Vrij een lijst moeten opnemen van de stations waarmee je met het betreffende abonnement zonder kosten mag in- en uitstappen.
Als klant heb je er recht op om te weten wat voor product je nu eigenlijk koopt in plaats van dat je hiernaar moet gissen.
Badge +3
NS zou gewoon op de bestelpagina voor Traject Vrij een lijst moeten opnemen van de stations waarmee je met het betreffende abonnement zonder kosten mag in- en uitstappen.
Als klant heb je er recht op om te weten wat voor product je nu eigenlijk koopt in plaats van dat je hiernaar moet gissen.

Precies, want bij sommige (omreis)adviezen < 10 TE kan je zomaar aan het terugsteken zijn.

In dit geval via Weesp dus, maar als in/uitstappen daar toegestaan was kan je dus ook zomaar je traject 'verlengen' (abonnement Delft - De Vink en dan van/naar Leiden reizen of zo). Dat kan @Momo je wel vertellen.
Best wel treurig dat Traject Vrij inmiddels vijf jaar bestaat en vrijwel alle kinderziektes, ontbrekende informatie et cetera waar reizigers al sinds de introductie van dit abonnement over klagen en die steeds werden weggewoven met opmerkingen dat het nu eenmaal "een nieuw en erg complex product is" nog steeds aan de orde zijn.
Reputatie 7
Badge +3
In dit geval via Weesp dus, maar als in/uitstappen daar toegestaan was kan je dus ook zomaar je traject 'verlengen' (abonnement Delft - De Vink en dan van/naar Leiden reizen of zo). Dat kan @Momo je wel vertellen.

Verkeerd voorbeeld Robbie, bij mijn Traject Vrij De Vink -Delft moest ik gewoon extra De Vink - Leiden betalen wanneer ik van/naar Leiden ging. En De Vink en Leiden liggen achter elkaar, niet op 2 verschillende routes.
Wat ik wel zonder extra kosten kon was van/naar Den Haag Centraal.
Badge +3
Nou ja dat dus.

Bij Diemen - Schiphol mag je prima via Weesp ('terugsteken' ook al kom je niet meer langs Diemen maar gaat daarna naar Diemen Zuid en verder...) maar van of naar Weesp mag dus niet. Duidelijk.

Dat gezegd hebbende, mag je dan wel van/naar Amsterdam CS (ik denk het wel). Maar Sloterdijk of Lelylaan? Ik betwijfel het, want (ver) buiten kortste traject.

Als je gewoon vanaf Diemen (of soms Diemen Zuid) van en naar Schiphol wilt dan lijkt dat me geen enkel probleem, want de reisplanner geeft beide opties.

Laatst nog de vraag over een Traject Vrij van Utrecht naar soms CS en soms naar Zuid, en hoe dat dan creatief af te vangen. Dat lukte op 2 TE na dus niet, maar dit is een ander geval en totaal haalbaar volgens mij.

Er zou inderdaad een melding of zoekmogelijkheid moeten zijn (anders dan geldige reisadviezen opzoeken) om te kijken welke stations dan echt onderdeel zijn van je traject (minder dan 10 TE omreizen en niet terugsteken).

Zie ook Barendrecht - Rotterdam - Eindhoven en dan van/naar Lombardijen... veel te @Ingewikkeld allemaal inderdaad, en de NS puzzelen er ook nog over.
Reputatie 7
Badge +3
Bij een trajectabonnement Diemen - Schiphol heb je reisadviezen via Amsterdam Centraal, maar ook via Weesp en Diemen Zuid. Beide stations in Diemen zijn dus onderdeel van je traject in dat geval (en Weesp dus ook nog).
Dat er reisadviezen via Amsterdam Centraal zijn betekent niet dat de stations op die route ook tot het afgekochte traject horen. Je mag wel omreizen buiten je afgekochte traject als de reisplanner zo'n specifieke treinrit aangeeft maar onderweg in/uitstappen niet.
Badge +3
Dat er reisadviezen via Amsterdam Centraal zijn betekent niet dat de stations op die route ook tot het afgekochte traject horen. Je mag wel omreizen buiten je afgekochte traject als de reisplanner die specifieke treinrit aangeeft maar onderweg in/uitstappen niet.
Oké, maar Diemen - Schiphol (kortste traject, via Muiderpoort en Amstel en Duivendrecht en zo) is 22 TE en Diemen Zuid - Schiphol is slechts 17 TE.

En omdat er ook reisadviezen zijn via Diemen Zuid (!) vraag ik me dus serieus af waarom je daar niet gewoon mag in/uitstappen. 🤔

Krijg je dan echt Diemen Zuid - Duivendrecht of zo gefactureerd, uiteraard tegen de hoofdprijs van een losse enkele reis?
Diemen is meer makkelijker te komen voor Amsterdam CS. Maar Diemen - Schiphol moet je altijd via Amsterdam Centraal, Sloterdijk en Lelylaan reizen. Ik vind deze route te lang en de rechtstreekse sprinters staan op CS vaak te lang stil. Terwijl Diemen Zuid het meest simpel is. Want de reistijd is flink korter en het is iets beter voor de portemonnee. Maar anderzijds hangt er precies van af waar je precies in Diemen woont. Maar ik zou mijn hoofdje niet langer over breken. Het makkelijkst is het nemen van het dichtsbijzijnde station. Vanuit Weesp gezien is naar Schiphol ook via Duivendrecht het kortste route.Je hebt alleen 's-avonds na 20 u pech, want de serie 5700 rijdt dan niet meer met als gevolg dat je voor Diemen Zuid eens in het halfuur een trein gaat. Voor Diemen is iets beter bereikbaar maar vanuit Sloterdijk kun je in het ergste geval ook de tram 19 pakken die schijnt ook naar Diemen te gaan maar dan moet je eerst vanuit Schiphol naar Sloterdijk zien te komen.
Reputatie 4
Als we het antwoord van @Tochjo in dit topic mogen geloven (https://community.ns.nl/abonnementen-2/tussenstations-gratis-uitchecken-traject-leiden-centraal-amsterdam-muiderpoort-57488), er er inmiddels geen wijzigingen hebben plaatsgevonden, dan geldt dus het volgende.
Het traject Diemen - Schiphol Airport is 22 TE. In de reisplanner worden reisadviezen via Amsterdam Centraal (26 TE) en via Weesp/Amsterdam Zuid (31 TE) gegeven. Beide routes zijn minder dan 10 TE langer dan de kortste route, dus op alle stations op die route zou je zonder extra kosten mogen in- en uitchecken, ook Weesp, Lelylaan en Sloterdijk. TS kan in geval van een trajectabonnement Diemen - Schiphol Airport zonder extra kosten dus ook op Diemen Zuid opstappen.
Reputatie 7
Badge +3
TS kan in geval van een trajectabonnement Diemen - Schiphol Airport zonder extra kosten dus ook op Diemen Zuid opstappen.
Ja maar dat was de vraag niet. TS wil met een trajectabonnement Diemen Zuid-Schiphol in Diemen opstappen.
Reputatie 4
Uit de latere reactie van TS blijkt dat deze graag van beide stations gebruik wil maken. Dat is dus mogelijk als TS zijn trajectabonnement wijzigt naar Diemen - Schiphol Airport. Dat is wel duurder dan Diemen Zuid - Schiphol Airport, maar kan lonen als TS vaker van station Diemen in plaats van Diemen Zuid gebruik wilt maken.

@Ingewikkeld om het voordeligste uit te zijn, is het handig om te weten hoe vaak je gebruik wilt maken van station Diemen in plaats van Diemen Zuid, en eventueel andere stations rond Amsterdam.
Wat we nodig hebben is een reisplanner met geavanceerder voorcalculatie; een planner die op basis van je (fictieve of echte) abonnement laat zien wat verschillende reizen kosten.

Met mijn trajectkaart Bussum-Zuid - Leiden CS kan ik kosteloos van en naar Amsterdam CS reizen. Het zal wel met de 10TE regel te maken hebben.
Beste allen!!

Wow dank jullie allemaal voor de hulp!!
Ik woon echt dichtbij het station diemen, ook dichtbij de bushalte die naar diemen zuid gaat.
Mijn reiskosten worden toch vergoed door mijn werkgever tot 200 euro per maand.

Dus ik denk dat ik 50% in diemen in/uit stap en 50% in diemen zuid in/uitstap. Daarom wil ik gebruik van maken van beide station.

Nogmaals als ik vast traject van diemen-schiphol (via adam cs dus) neem (langere TE dan diemen zuid-schiphol), betekent dat ik dan in diemen zuid in/uit mag stappen dan? Toen ik de klantenservice dit vroeg, ze zeggen dat het niet kan...of ik moet 2 vaste traject nemen of die dure altijd vrij abbonement nemen....nou dit vind ik beide zonde van het geld en is ook nog over 200 euro!
Wat we nodig hebben is een reisplanner met geavanceerder voorcalculatie; een planner die op basis van je (fictieve of echte) abonnement laat zien wat verschillende reizen kosten.

Die is jaren geleden ook toegezegd, tot die belofte weer werd ingetrokken.
Reputatie 4
@Ingewikkeld het is een boeiende case, dus ik denk graag mee 😉

Laat ik nogmaals aangeven dat ik niet 100% zeker ben van de werking van de '10 TE regel', dat zijn er maar weinig en NS geeft ook geen duidelijkheid. @Martin7182 bevestigt wel uit eigen ervaring dat afwijken met minder dan 10 TE van zijn afgekochte traject geen extra kosten oplevert. Dit zou dan ook voor jou gelden in geval van een trajectabonnement Diemen - Schiphol Airport en opstappen bij Diemen Zuid. Verder zou je ook naar andere stations in Amsterdam moeten kunnen reizen die op de trajecten liggen die de reisplanner aangeeft, maar ook daarvoor zou het handig zijn als iemand anders dat kan bevestigen.
Ik geef graag wat meer duidelijkheid over de "10 TE regel".

Terugsteken op een traject is niet toegestaan. Reizigers mogen een alternatieve route reizen (die 10 trajecteenheden langer is) maar niet een route waarbij de klant verder reist, terugsteekt en daar in en uitcheckt.
De reiziger mag vrij reizen op het afgekocht traject en de toegestane reisroutes van station A naar station B. Er zit alleen een verschil in het reizen van en naar de tussenstations:

• Op de tussenstations die deel uitmaken van het afgekocht traject mag de reiziger kosteloos uit- en inchecken.
  • · Op de tussenstations die deel uitmaken van de toegestane reisroute, worden bij het uit- en inchecken mogelijk kosten in rekening gebracht*. In bepaalde gevallen is het mogelijk om restitutie aan te vragen

*Alleen wanneer de toegestane reisroute 10 of meer Tariefeenheden langer is dan het traject.
Dat wordt dus:
Diemen - Schiphol: 22 TE (afgekocht traject via Amsterdam CS)
Diemen - Weesp - Diemen Zuid - Schiphol: 31 TE (alternatieve, via reisplanner toegestane route)

Verschil: 9 TE, dus je mag kosteloos uitchecken op alle tussenstations, waaronder Diemen Zuid.

De terugweg geeft ook dit traject aan:
Schiphol - Duivendrecht - Amsterdam Muiderpoort - Diemen: 22 TE

Dus je zou ook op Amsterdam Amstel kosteloos mogen uitchecken. Geen idee of dit ook voor de heenreis geldt.
Reputatie 4
Over afgekocht traject zeggen de Productvoorwaarden dit:
Vast traject: Het spoortraject waar u als onderdeel van uw Traject Vrij abonnement of Grensabonnement onder bepaalde voorwaarden 100% korting krijgt. Afhankelijk van het gekozen traject van het Traject Vrij abonnement is dit:
• In geval van volledig NS traject: de kortst mogelijke en dus goedkoopste route.

De kortste route op de tariefeenhedenkaart is 22 TE en loopt via Muiderpoort en Duivendrecht.
Volgens het eerste punt van @Danny NS mag TS dan uitchecken op Sciencepark, Muiderpoort, Amstel, Duivendrecht, RAI en Zuid.
Via Amsterdam Centraal (26 TE) en via Weesp (31 TE) zijn toegestane routes volgens de reisplanner en minder dan 10 TE langer dan de kortste route.
Volgens het tweede punt mag TS dan ook kosteloos uitchecken op Weesp, Diemen Zuid, Centraal, Sloterdijk en Lelylaan.
Kijk eens....ik heb vandaag gestest vanuit diemen in en uit te checken. En ik kon dus kostloos in diemen in en uitstappen!!

Screenshot aangepast door moderator vanwege privégegevens.
Badge +3
Ik zou niet te vroeg juichen. Bij Traject Vrij wordt altijd eerst een prijs van 0,00 euro getoond. Na enige tijd wordt de prijs aangepast naar de juiste prijs voor reizen buiten het afgekochte traject. Ik geloof dat daar tegenwoordig een tijd van maximaal drie dagen voor staat. Het zou dus goed kunnen dat de ritten toch iets gekost hebben, en dat lijkt me ook waarschijnlijk.
Ik zou niet te vroeg juichen. Bij Traject Vrij wordt altijd eerst een prijs van 0,00 euro getoond. Na enige tijd wordt de prijs aangepast naar de juiste prijs voor reizen buiten het afgekochte traject. Ik geloof dat daar tegenwoordig een tijd van maximaal drie dagen voor staat. Het zou dus goed kunnen dat de ritten toch iets gekost hebben, en dat lijkt me ook waarschijnlijk.
Ohlala dat wist ik niet....ik zal over 3 dagen weer kijken of ns iets heeft aangepast....ik hoop dat 0.00 euro blijft!

Reageer