beantwoord

Abonnement

Reputatie 1

Hoelang moeten wij ouderen nog wachten tot we weer van ons abonnement en stuwmeer aan treinkaartjes gebruik mogen maken?

icon

Beste antwoord door Mark NS 3 mei 2020, 16:10

Daar heeft momenteel niemand een antwoord op helaas. Dat is volledig afhankelijk van hoe lang er maatregelen nodig zijn, in welke mate en op welke termijn deze versoepeld kunnen worden en welke maatregelen er in het OV genomen gaan worden. Vooralsnog is het dringende advies om alleen te reizen indien dat strikt noodzakelijk is.

Bekijk origineel

37 reacties

Daar heeft momenteel niemand een antwoord op helaas. Dat is volledig afhankelijk van hoe lang er maatregelen nodig zijn, in welke mate en op welke termijn deze versoepeld kunnen worden en welke maatregelen er in het OV genomen gaan worden. Vooralsnog is het dringende advies om alleen te reizen indien dat strikt noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat stuwmeer zal wel meevallen. Gerekend vanaf half maart zal dat er op dit moment 1 per abonnement zijn. Of u moet meerdere abonnementen hebben.

Reputatie 1

MoDe niet zo bijdehand alsjeblieft!

Er bestaan ook nog Kruidvat en ActievandeDagkaartjes.
En 17 mei verloopt mijn volgende keuzekaartje.

Dan heb ik er al 4, waar ik niks mee kan.

En een dagje weg met de trein was voor mij altijd een manier om me te ontspannen!

Dat gaat nu al maanden niet op.

En voorlopig zie ik nog geen verbetering in deze toestand.

Reputatie 7
Badge +3

Hoelang moeten wij ouderen nog wachten tot we weer van ons abonnement en stuwmeer aan treinkaartjes gebruik mogen maken?

Dat kan maanden maar wellicht ook nog jaren duren, het is onvoorspelbaar. Als u echt op kortere termijn op reis wil adviseer ik u om eens bij de autodealer of de fietsenwinkel langs te gaan, dan bent u volledig vrij om onbeperkt te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

MoDe niet zo bijdehand alsjeblieft!

Er bestaan ook nog Kruidvat en ActievandeDagkaartjes.
En 17 mei verloopt mijn volgende keuzekaartje.

Dan heb ik er al 4, waar ik niks mee kan.

En een dagje weg met de trein was voor mij altijd een manier om me te ontspannen!

Dat gaat nu al maanden niet op.

En voorlopig zie ik nog geen verbetering in deze toestand.

Tja als je meerdere kaartjes hebt, loopt het al snel op. Maar als op 17 mei de volgende verloopt, heb je geluk gehad, want die van maart verliep een paar dagen na de oproep om thuis te blijven.

Je kunt jouw Keuzedagen abonnement opzeggen, als je niet op meer codes zit te wachten. Wil je in 2021 wel weer Keuzedagen hebben, dan moet je ze voor december 2020 weer aanvragen. Eind december kunnen ze niet meer (op)nieuw aangevraagd worden en blijven ze alleen beschikbaar voor hen die ze nog hebben.

De codes van jouw actiekaartjes kun je misschien doorverkopen. Die van het Kruidvat blijven tot het eind van het jaar geldig.

Dat kan maanden maar wellicht ook nog jaren duren, het is onvoorspelbaar. Als u echt op kortere termijn op reis wil adviseer ik u om eens bij de autodealer of de fietsenwinkel langs te gaan, dan bent u volledig vrij om onbeperkt te reizen. 

En als je dus geen rijbewijs hebt en slecht ter been bent dan heb je dus pech gehad?? 

Reputatie 7
Badge +3

En als je dus geen rijbewijs hebt en slecht ter been bent dan heb je dus pech gehad?? 

Ik vrees inderdaad dat dat de conclusie is. 

Reputatie 1

Ik vrees inderdaad dat dat de conclusie is. 

Ik snap er niks meer van van wie nou de reactie is dat wij ouderen pech gehad hebben.

Maar ik vind het schandalig!!

Je zou ons kunnen vragen om niet in de spits te reizen , maar ons gewoon voor meerdere maanden of jaren uitsluiten van openbaarbaar vervoer, hoe durf je dit te opperen!

Dit is discriminatie en dat is strafbaar!

Reputatie 1

Nog even een toevoeging: Ik zie mijn niet op de fiets naar Venlo gaan!!!

Reputatie 7
Badge +3

De overheid heeft duidelijk gesteld dat niet-noodzakelijke reizen uitgesteld moeten worden. Een dagje uit met de trein naar Venlo is zo’n niet-noodzakelijke reis.

Tegelijkertijd mogen we als burgers zelf bepalen of we iets een niet-noodzakelijke reis vinden of niet. We hebben geen (schriftelijke) toestemming nodig voordat we op reis gaan en ook NS kan (en mag) niet controleren of u een plezierreisje aan het maken bent of niet. De plezierreisjes worden van alle kanten ontmoedigd.

Wel zou ik als oudere Nederlander wel meerdere keren nadenken voordat ik met het OV ergens naartoe zou reizen. Maar ik kan me best voorstellen dat familiebezoek in sommige gevallen noodzakelijk is. Daar zijn dan wel risico’s aan verbonden en ik zou zeker niet tijdens de spits reizen. En als het erg druk is op het perron zou ik een trein later nemen.

Reputatie 1

De overheid heeft duidelijk gesteld dat niet-noodzakelijke reizen uitgesteld moeten worden. Een dagje uit met de trein naar Venlo is zo’n niet-noodzakelijke reis.

Tegelijkertijd mogen we als burgers zelf bepalen of we iets een niet-noodzakelijke reis vinden of niet. We hebben geen (schriftelijke) toestemming nodig voordat we op reis gaan en ook NS kan (en mag) niet controleren of u een plezierreisje aan het maken bent of niet. De plezierreisjes worden van alle kanten ontmoedigd.

Wel zou ik als oudere Nederlander wel meerdere keren nadenken voordat ik met het OV ergens naartoe zou reizen. Maar ik kan me best voorstellen dat familiebezoek in sommige gevallen noodzakelijk is. Daar zijn dan wel risico’s aan verbonden en ik zou zeker niet tijdens de spits reizen. En als het erg druk is op het perron zou ik een trein later nemen.

Beste Imark,

Als duidelijk was hoe lang dit ging duren, dan zou ik je gelijk geven.

Maar nu is het een situatie zonder einde en wordt er hier en daar zelfs over jaren gepraat.

Daardoor begint mijn geduld op te raken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap er niks meer van van wie nou de reactie is dat wij ouderen pech gehad hebben.

Maar ik vind het schandalig!!

Je zou ons kunnen vragen om niet in de spits te reizen , maar ons gewoon voor meerdere maanden of jaren uitsluiten van openbaarbaar vervoer, hoe durf je dit te opperen!

Dit is discriminatie en dat is strafbaar!

Het geldt niet alleen voor ouderen maar voor iedereen, ik schaar mij niet onder de ouderen, maar zit wel in dezelfde situatie, geen auto  en ook mij is de trein nu even geen uitje.

Denk er wel aan dat het virus niet discrimeert, dat zal u graag besmetten. De maatregelen en de oproep niet te reizen als het niet echt noodzakelijk zijn er echt niet om u en anderen te pesten.

Reputatie 7
Badge +3

Over het opraken van geduld zal iedereen u begrijpen en met u meeleven. Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die min of meer gedwongen worden om weer met de trein te gaan reizen die daar helemaal niet op zitten te wachten. 

Maar als u het risico wilt nemen om vanaf 2 juni, met mondkapje op, met de trein te gaan reizen dan is er niemand die u zal tegenhouden. Of dat verstandig is laat ik in het midden.

Net heb ik een mail van NS ontvangen met daarin alle maatregelen vanaf 2 juni. Er staat in de kop dat er bij abonnementen gepauzeerd kan worden of een tegemoetkoming zou kunnen ontvangen.  Omzetten naar NS flex met abonnement gaat blijkbaar niet terwijl dat wel aangekondigd is dat dat zou gaan gebeuren. Men raadt je af om met een daluren abonnement over te stappen op NS flex. Raar is dat. Dus NS zegt betaal rustig je maandbedrag maar je mag niet reizen.....

Het is mij zo niet duidelijk welk abonnement jij hebt, maar je schrijft dat het niet mogelijk voor je is om over te stappen van een Daluren abonnement naar NS Flex Basis? Dit is juist een mooie manier om je abonnement “te pauzeren” nu je geen gebruik maakt van de trein. Je kunt het beste contact opnemen met mijn collega via de Klantenservice, via een privébericht op Facebook wordt je snel geholpen op dit moment. 

Dan kunnen we specifiek kijken wat de mogelijkheden voor jou zijn. 

Ik heb een daluren abonnement maar in de mail wordt juist door NS afgeraden dat te doen omdat er straks geen NS flex abonnement is dus terug kun je dan niet meer.

Badge

Wordt het in de mail misschien afgeraden om het Voordeeluren abonnement om te zetten ipv  het daluren abonnement ??

Yes

Nee er wordt afgeraden om een oa voordeelurenabonnement of een daluren abonnement om te zetten in flex omdat er geen flex abonnement  mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +1

Voor het Voordeelurenabonnement geldt eigenlijk: opzeggen/wijzigen naar NS Flex Basis en nooit meer de mogelijkheid hebben om het VDU opnieuw af te sluiten, daarmee betaal je geen abonnementskosten meer. Óf doorbetalen en het abonnement met zijn voordelen (bijv. middagspits korting) t.o.v. het Dal Voordeel abonnement behouden tot eind 2020, daarna worden de voorwaarden gelijk getrokken met Dal Voordeel. Aan de contract houder de keuze welke van de 2 opties voor hem/haar het voordeligst is.

Het Dal Vrij en Dal Voordeel abonnement zijn allebei wel bij Flex beschikbaar. Voor de klassieke varianten hiervan geldt dat je ze op ieder gewenst moment kan omzetten naar NS Flex. De leeftijdskorting is nog niet bij Flex beschikbaar en zou je voorlopig dus het klassieke abonnement opnieuw moeten aanvragen wanneer je die weer wilt gebruiken. 

Rizana NS: 

mis het wel al mogelijk om over te stappen op NS flex met Dalvrij abonnement zoals loklok8 zegt?

Reputatie 7
Badge +3

In de mail die ik ontvangen heb staat onder “Top 5 vragen” een link naar hoe een abonnement te wijzigen. Daar staat:

• Als je Keuzedagen, een Voordeelurenabonnement of een abonnement met leeftijdskorting (zoals geldig bij Weekend vrij of Dal vrij) hebt, raden we je af om over te stappen naar NS Flex, omdat deze niet met een NS Flex abonnement te combineren zijn.

Een Voordurenabonnement wijzigen naar NS Flex basis kan wel, maar binnen Flex is het niet mogelijk om later te wijzigen naar een Voordeelurenabonnemnt en het Voordeelurenabonnement is later niet opnieuw af te sluiten als klassiek abonnement omdt dit niet meer verkocht wordt. Wat u dan wel kan doen is later binnen NS Flex wijzigen naar een Dal Voordeel abonnement of een klassiek Dal Voordeel abonnement afsluiten. U heeft dan geen 40% korting in de middagspits wat wel het geval is met het Voordeelurenabonnement. Bedenk wel dat vanaf 2021 ook het Voordeelurenabonnement geen korting meer geeft in de middagspits dus dat voordeel verdwijnt sowieso al.

Aangezien de meeste mensen tot de wijziging nog wel graag die 40% in de middagspits willen houden wordt afgeraden een Voordeelurenabonnement te wijzigen naar Flex omdat je dan niet meer terug kan naar het oude abonnement. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. 

Momo en Rizana NS bedankt voor jullie reacties maar NS zegt naar mijn analyse van de tekst : stopzetten abonnement of op flex basis over gegaan. Dat laatste raadt ze af bij het geval als je een dalvrij abonnement met korting hebt.

Het lijkt mij derhalve ook een ontmoedigingsbeleid naar ouderen toe om te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Momo en Rizana NS bedankt voor jullie reacties maar NS zegt naar mijn analyse van de tekst : stopzetten abonnement of op flex basis over gegaan. Dat laatste raadt ze af bij het geval als je een dalvrij abonnement met korting hebt.

Het lijkt mij derhalve ook een ontmoedigingsbeleid naar ouderen toe om te reizen. 

Heb je het nu over een dal voordeel of een dal vrij abonnement met leeftijdskorting?

Een dalvrij abonnement.

Reageer