beantwoord

Abonnement

• 1 september 2020
  • 18 reacties
  • 287 Bekeken

Welk abonnement is voor mij het goedkoopst als ik 3 dagen per week reis van Amsterdam Centraal naar Haarlem Spaarnwoude en terug.

icon

Beste antwoord door Sanne NS 1 september 2020, 10:43

Je reist dus alleen maar tijdens de spits. Ik zou dan als ik jou was kijken naar het Altijd Voordeel abonnement. Hiermee krijg je tijdens de spits 20% korting en in de daluren 40% korting. Een traject vrij kan namelijk op jouw traject niet uit, omdat je weinig reist. Dit is het enige abonnement dat verder geldig is in de spits. Heeft dit je geholpen?

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als vuistregel geldt dat bij vier dagelijkse ritten in de spits TrajectVrij uit kan. Het maakt wel veel uit of u in de spits reist of niet.

Goedemorgen Larse van Eck en welkom op de NS Community! 

Ik denk graag even met je mee naar een passend abonnement voor je. Kan je mij laten weten rond welke tijden je van plan bent om te gaan reizen en of dit altijd 3 dagen zal zijn of dat het kan variëren? Dan zoek ik het voor je uit! 

Dit zal op de maandag ( 0745 en 1704 zijn) dinsdag (1704) woensdag (0745) donderdag (0745) en vrijdag (1704). Op woensdag vanuit Haarlem Spaarnwoude naar AMS centraal. En de donderdag van Centraal naar Haarlem Spaarnwoude en vrijdag van Haarlem Spaarnwoude naar Centraal

Je reist dus alleen maar tijdens de spits. Ik zou dan als ik jou was kijken naar het Altijd Voordeel abonnement. Hiermee krijg je tijdens de spits 20% korting en in de daluren 40% korting. Een traject vrij kan namelijk op jouw traject niet uit, omdat je weinig reist. Dit is het enige abonnement dat verder geldig is in de spits. Heeft dit je geholpen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn dus 6 enkele reizen in de week? Dat is een totaal van 6 x €4,30 = 25,80.

Als je verder geen andere treinreizen maakt is er maar één abonnementsvorm die in aanmerking komt: Altijd Voordeel. Daarmee krijg je 20% korting wanneer je in de spits reist. Kost €23 per maand (Flex) en je krijgt maar €20,64 korting per 4 weken. Zonder andere treinreizen kan dit dus niet uit.

Reputatie 7
Badge +4

Ik kwam ook tot die berekening en in aanmerking nemend dat u ook wel eens niet zult reizen, zijn losse kaartjes goedkoper. Zodra u echter ook andere ritten maakt met de trein, kan het wel uit want dan heeft u 40 procent korting in de daluren en dat telt snel op. Twintig procent korting in de spits is mooi, maar in de praktijk halen mensen het omslagpunt vaak niet. Door in de daluren ook reizen te maken, wordt het veelal wel terugverdiend. Op basis van de gegevens die u verstrekt is dit niet na te gaan. U valt een beetje tussen wal en schip, en zelfs het dan voor de hand liggende Altijd Voordeel is gezien de relatief korte afstand nog dubieus, zoals blijkt uit de berekening van iMark.

Een korte afstand en drie reisdagen in de spits is een ongunstige situatie.

Ja het is zo dat ik in principe op drie dagen reis:

Maandag Amsterdam Centraal → Haarlem-Spaarnwoude (Retour in spitsuren)
Dinsdag Amsterdam Centraal → Haarlem-Spaarnwoude (Spits enkel ochtendrit)
Woensdag Haarlem-Spaarnwoude → Amsterdam Centraal (Spits enkel ochtendrit)
Donderdag Amsterdam Centraal → Haarlem-Spaarnwoude (Spits enkel ochtendrit)
Vrijdag Haarlem-Spaarnwoude → Amsterdam Centraal (Spits enkel middagrit)

Hierbij kan ik, omdat ik net ben afgestudeerd, gebruik maken van een kortingscode. Echter scheelt het een paar cent.. Of ik een abonnement neem (Traject Vrij) of geen abonnement de totale kosten verschillen bijna niet. Welk voordeel heb ik als ik Traject Vrij reis? Hoef ik dan niet telkens een saldo van €20,- op mijn OV hebben en reis ik dan ook met korting in het weekend?

Op basis van bovenstaand kan ik dan mijn keuze maken!

Reputatie 7
Badge +4

In zijn algemeenheid is het voordeel van TrajectVrij dat u net zo veel en vaak op dit traject heen en weer kunt reizen als u wilt. Als het een deel is van een ander traject dan wordt die korting ook verrekend, bijvoorbeeld als u van Amsterdam naar Leiden reist. U krijgt dan vanaf Haarlem Spaarnwoude 40 procent korting als u in de daluren incheckt. Dat is inbegrepen bij dit abonnement. Bij inchecken in de spits, betaalt u niet voor Amsterdam-Haarlem Spaarnwoude en NS berekent dit automatisch voor u. Het tarief is dan 100 procent vanaf Spaarnwoude naar Leiden. Anders gezegd: het Dalvoordeelabonnement is inbegrepen.

U heeft met TrajectVrij geen saldo nodig. Er komt een rekening aan het eind van de abonnementsmaand, die automatisch wordt afgeschreven

TrajectVrij kan voor u alleen uit als u naast de normale reizen ook nog een aantal andere maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen abonnement neemt kun je ook steeds losse e-tickets kopen. Dan hoef je helemaal geen saldo te gebruiken.

De tickets kun je ook kopen in de app voor de smartphone.

Verder is het “probleem” van het minimumsaldo van €20 op de OV-chipkaart eenvoudig op te lossen door automatisch opladen te laten activeren. Of door over te stappen op NS Flex Basis. Dan krijg je de rekening voor gemaakte reizen achteraf en hoef je helemaal geen saldo voor het OV te gebruiken. Zonder abonnement betaal je dan wel eenmalig €10 administratiekosten.

Traject Vrij voor een maand kost voor dit traject €108,60. Onbeperkt reizen tussen Amsterdam Centraal en Haarlem Spaarnwoude met daarnaast 40% korting op alle treinreizen buiten het vaste traject. Dat kan al heel snel aantrekkelijk worden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is ook aangekondigd dat er na de zomer aangepaste abonnementen komen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken. Daar is verder nog niet over uitgeweid hoe die er uit komen te zien, dus dat is nog even afwachten, maar mogelijk zou daar iets passends bij kunnen zitten. Door het vaker thuiswerken is voor veel reizigers een Traject Vrij niet meer passend.

https://nieuws.ns.nl/halfjaarcijfers-ns-nettoverlies-van--185-miljoen-afspraken-over-aanvullende-steun-voor-ov-sector-noodzakelijk/

https://www.nu.nl/economie/6070759/ns-komt-na-de-zomer-met-aangepaste-abonnementen-voor-thuiswerkers.html

Reputatie 7
Badge +3

Het is inmiddels september en we hebben nog niets gezien van NS. In ieder geval biedt NS Flex de mogelijkheid om abonnementen per maand af te sluiten. Dus @Larse van Eck zou een maand Traject Vrij kunnen nemen en kunnen overstappen op iets anders na een maand. 

Ik verwacht niet dat er voor 1 oktober nieuwe abonnementsvormen te koop zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit.

Reputatie 5
Badge

En WOON je ook net naast dat CS? Of moet je in AMS nog een stukkie GVB?

Elk NS-abo is pas (ietsepietsie) voordeliger vanaf tenminste 4 dg/week, zeker als je aan de spits gebonden bent.

je zou kunnen bekijken of de BUS niet wat voor je is-misschien wel dichter bij huis, stopt ook langs Spaarnwou t.o. die IKEA en met een zone-ABO heb je veel meer reismogelijkheden dmv die zones.

Bus 80 naar Zandvoort rijdt elke 30 min (al was dat ooit zelfs elke 10 toen het nog NZH was) start vanaf dat wat luguber geworden bus´station´ naast de parkeergarage Marnixstraat en rijdt doorheen oud+nieuw West.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een goede suggestie. Lijn 80 rijdt in 30 minuten van Busstation Elandsgracht naar Station Spaarnwoude. De bus rijdt overigens een stuk vaker dan @bahnrider beweert: iedere 15 minuten.

Er bestaat een abonnement voor regelmatige reizigers: Randstad Noord Zone Abonnement. Als centrumzone kies je dan 5523. Je hebt dan (bijna) onbeperkt reizen met bus, tram en metro in het gebied op bijgevoegd kaartje.

Het 3-sterabonnement kost 136,40 per maand. Een jaarabonnement kost 10 keer de prijs van een maandabonnement. Geldig in alle bussen, trams en metro's van GVB, EBS en Connexxion in het gebied. Maar volgens Connexxion niet geldig in Niteliner N80.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inmiddels september en we hebben nog niets gezien van NS.

In ieder geval biedt NS Flex de mogelijkheid om abonnementen per maand af te sluiten. Dus @Larse van Eck zou een maand Traject Vrij kunnen nemen en kunnen overstappen op iets anders na een maand. 

Ik verwacht niet dat er voor 1 oktober nieuwe abonnementsvormen te koop zijn. Maar je weet het natuurlijk nooit.

De definitieve aankondiging van de jongerenkaarten van €7,50 kwam ook pas een week voor de ingangsdatum, dus met NS weet je het maar nooit. Maar de de astronomische zomer duurt nog tot 21 september, dus als je aankondiging van “na de zomer” letterlijk neemt is 1 oktober best aannemelijk. Het is in ieder geval iets om in de gaten te houden.

Badge +3

Dat zijn dus 6 enkele reizen in de week? Dat is een totaal van 6 x €4,30 = 25,80.

Als je verder geen andere treinreizen maakt is er maar één abonnementsvorm die in aanmerking komt: Altijd Voordeel. Daarmee krijg je 20% korting wanneer je in de spits reist. Kost €23 per maand (Flex) en je krijgt maar €20,64 korting per 4 weken. Zonder andere treinreizen kan dit dus niet uit.

De gegeven reistijden zijn de 6 enkele reizen in de spits. Zo te zien wordt er op de dagen met een reis in de spits ook retour gereisd, maar dan in de daluren? Dan is Altijd Voordeel wél voordeliger dan losse tickets of geen abonnement (voltarief).

Reputatie 7
Badge +3

Ik had uit het overzicht opgemaakt dat er standaard per week 6 ritten worden gemaakt, allemaal in de spits. Over meer ritten buiten de spits lees ik verder niets.

Badge +3

Als je de reactie met de tijden ziet als een reactie op @thom dan lijkt me dit aannemelijk, tenzij TS op dinsdagchtend en woensdag/donderdagmiddag en vrijdagochtend met iemand meerijdt in de auto?

Reputatie 7
Badge +3

Speculeren kan altijd nog.:grinning:

Reageer