beantwoord

Abonnement

  • 7 August 2023
  • 5 reacties
  • 150 Bekeken

Vandaag kwam ik erachter dat er een abonnement staat op een oude verlopen kaart die elk jaar automatisch wordt verlengd. 
De kaart is in 2020 verlopen maar het abonnement loopt door en de kosten van €60,- worden via automatisch incasso geïnd.
Nadat ik heb gebeld met een medewerker blijkt dat ik dit geld niet terug kan krijgen want het is mijn eigen verantwoordelijkheid om dit abonnement te stoppen of op mijn nieuwe kaart te zetten?
Het is natuurlijk raar dat een kaart verloopt maar het abonnement niet stop wordt gezet en gewoon doorloopt. Hier heb ik in de tussentijd ook geen bericht over gehad en de kaart stond ook niet in mijn NS.

icon

Beste antwoord door MoDe 7 August 2023, 13:15

Bekijk origineel

5 reacties

Nadat ik heb gebeld met een medewerker blijkt dat ik dit geld niet terug kan krijgen want het is mijn eigen verantwoordelijkheid om dit abonnement te stoppen of op mijn nieuwe kaart te zetten?

Dat lijkt me logisch, u bent immers een abonnement aangegaan voor onbepaalde tijd tot het moment dat u dat opzegt 

Als ik een krantenabonnement neem en vervolgens verhuis zonder mijn nieuwe adres door te geven kan ik achteraf ook niet mijn geld terug vorderen omdat ik de krant niet heb gelezen.

Verder wat slordig dat u dit pas na drie jaar ontdekt terwijl al die tijd het abonnementsgeld jaarlijks is afgeschreven van uw rekening.

Reputatie 7
Badge +3

Ov-chipkaart is niet van NS. Wel is het een service dat NS abonnementhouders van een nieuwe kaart voorziet wanneer deze verloopt. Mogelijk heb je berichten hierover gemist. Maar NS is niet aansprakelijk voor kosten van ongebruikte abonnementen, je bent zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van een abonnement. Je had zelf bij ov-chipkaart.nl een nieuwe kaart kunnen bestellen (kan nog steeds, kies voor kaartvernieuwing) en de kosten van de nieuwe kaart terugvragen aan NS.

Reputatie 7
Badge +3

U zou wel ieder jaar dat het jaarabonnement verlengd is hierover een bericht moeten hebben ontvangen, een eerste bericht zo'n 6 (of was het 8?) weken voor de verlengddatum dat het abonnement per xx-xx-xxxx wordt verlengd en op de verlengdatum zelf dat het abonnement is verlengd voor een jaar. Daarnaast is er natuurlijk ook de afschrijving van het abonnementsbedrag van uw betaalrekening die u had kunnen zien als u uw rekening regelmatig checkt. 

Reputatie 5

Ha, dat had mij ook kunnen overkomen! Natuurlijk is het raar dat een abo doorloopt zonder geldige kaart, maar NS en OV-Chipkaart zijn twee aparte eenheden in de OV-bureaucratie. Doorgaans regelt NS voor abonnementhouders een nieuwe kaart bij OV-Chipkaart. De kans is klein, maar er kan iets misgegaan zijn. Controleer, als u er nog bij kunt, of u de afgelopen jaren e-mails ontving over abonnement en kaart van OV-Chipkaart of van NS, en of die instanties beschikken over uw juiste adres.
Log zo mogelijk in op mijn NS, of maak een account, om te kijken wat daar aan gegevens staat. Maar iedereen zal zeggen dat u beter op had moeten letten. De kans dat u nog geld terugkrijgt is vrijwel nihil. Mocht u van het abonnement af willen zeg het dan nu op, of wijzig het in Flex. En neem u voor bank en e-mail voortaan regelmatig te controleren, ook op eventueel niet-ontvangen berichten.

Reputatie 7
Badge +3

Doorgaans regelt NS voor abonnementhouders een nieuwe kaart bij OV-Chipkaart. De kans is klein, maar er kan iets misgegaan zijn. 

Er is wel lange tijd een storing geweest bij NS bij het versturen van mails om een nieuwe foto te uploaden voor een nieuwe kaart wanneer de oude kaart verlopen was en hierdoor hebben veel abonnementhouders niet automatisch een nieuwe kaart ontvangen. Maar dat was vanaf ongeveer augustus 2022 tot begin juni dit jaar. Dit speelde dus niet in 2020, al kan er toen natuurlijk ook iets mis zijn gegaan. Maar dan zou iemand nog wel de mails betreffende de jaarlijkse verleninging van het jaarabonnement moeten hebben ontvangen. Wat misschien nog zou kunnen is dat iemand intussen een ander e-mailadres in gebruik heeft en dit niet heeft aangepast in het MijnNS account. Ook dat valt onder eigen verantwoordelijkheid. 

Reageer