beantwoord

abonnement beeindigd


Ik heb vorig jaar mijn dal voordeel abonnement omgezet in een flex basis. Enige tijd na de aanvraag heb ik het flex basis abonnement op mijn kaart geladen en sindsdien reis ik zonder korting, maar het bleek dat de abonnementskosten nog wel afgeschreven werden. Nu zegt de NS klantenservice dat ik binnen 30 dagen naar de kaartautomaat had gemoeten (dat stond niet in de emails) en dat daarom het abonnement niet beëindigd is (dwz de betaling is niet beëindigd, maar de korting wel!), en dat ik de kosten dus ook niet terug kan krijgen.

Dat kan toch niet zomaar? Klant heeft aangegeven het abonnement te beëindigen, dienst (korting) wordt niet meer geleverd, dan moet het innen van de betalingen ook stoppen. In het email bericht stond “Had u hiervoor een abonnement op saldo? Deze is nog niet beëindigd. Dat gebeurt automatisch als u uw NS Flex-bestelling op uw OV-chipkaart zet.” wat toch echt suggereert dat op het moment dat het nieuwe abonnement ingaat en de korting vervalt, ook de kosten voor het kortingsabonnement vervallen (wat ook logisch zou zijn).

Hoe kan ik het teveel betaalde abonnementsgeld terugkrijgen? Klantenservice is tot nu toe niet behulpzaam helaas.

icon

Beste antwoord door Robert B 29 July 2022, 16:47

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het teveel betaalde abonnementsgeld krijg je niet terug. Je hebt immers zelf het abonnement niet van de kaart gehaald. Dat had bij de einddatum van dat abonnement gemoeten. Dat er niets klaar stond toen je flex ophaalde kan kloppen als opzegtermijn nog niet verstreken was van oude abonnement.

Het beste kun je nu het abonnement opnieuw opzeggen en daarna bij de automaat van de kaart halen.

Reputatie 7
Badge +3

Huh? Hij geeft toch aan dat de wijziging bevestigd is bij een automaat? (Enige tijd na de aanvraag heb ik het flex basis abonnement op mijn kaart geladen) Hij geeft toch nergens aan dat er niks klaar zou hebben gestaan? Het is alleen - volgens NS - te laat bevestigd, waardoor de kosten doorlopen.

(dit was antwoord op MoDe) Dit begrijp ik niet - ik heb de instructies van de NS gevolgd om het oude abonnement van de kaart te halen, namelijk door het flex abonnement erop te laden. Er was geen specifieke einddatum op opzegtermijn van het oude abonnement (maandelijks opzegbaar). En het feit dat ik geen korting meer kreeg op mijn reizen bevestigde voor mij dat het stoppen van het abonnement gelukt was. 

 
Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de precieze tekst van de e-mail(s) niet. Ik dacht dat daarin wel de termijn van een maand genoemd werd, maar ik kan me vergissen of de tekst kan zijn veranderd. Feit blijft dat er betaald wordt voor een dienst die niet geleverd wordt en dat zou niet moeten kunnen/mogen.

Ik zou toch nogmaals proberen contact op te nemen met de klanteNService, want dit is wel een vreemde gang van zaken. En het zou zeker niet de eerste keer zijn dat de ene medewerker behulpzamer is dan de andere.

Reputatie 7
Badge +3

Dit begrijp ik niet - ik heb de instructies van de NS gevolgd om het oude abonnement van de kaart te halen, namelijk door het flex abonnement erop te laden. Er was geen specifieke einddatum op opzegtermijn van het oude abonnement (maandelijks opzegbaar). En het feit dat ik geen korting meer kreeg op mijn reizen bevestigde voor mij dat het stoppen van het abonnement gelukt was. 

Heb jij binnen een maand na beëindigen flex er op gezet, maar nog voor de laatste dag dat het opgezegde abonnement geldig was? Ik kon een opgezegd abonnement pas na de laatste dag dat hij nog geldig was er pas afhalen. Eerder stond er niets klaar.

Maandelijks opzegbaar betekent wel dat opzegging alleen per dag kan waarop het ooit is ingegaan.

Heb jij binnen een maand na beëindigen flex er op gezet, maar nog voor de laatste dag dat het opgezegde abonnement geldig was?

 

Ik heb pas na meer dan een maand na de aanvraag voor beëindiging Flex erop gezet (ca 3 maanden), maar NS geeft nu aan dat dat eerder had gemoeten. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb jij binnen een maand na beëindigen flex er op gezet, maar nog voor de laatste dag dat het opgezegde abonnement geldig was?

 

Ik heb pas na meer dan een maand na de aanvraag voor beëindiging Flex erop gezet (ca 3 maanden), maar NS geeft nu aan dat dat eerder had gemoeten. 

Dat was helaas te laat. Als de beëindiging niet binnen maand van de kaart gehaald is, blijft deze actief en betaal je door. Flex overruled het oude abonnement, vandaar dat je geen korting kreeg. Zeg het oude abonnement opnieuw op als je dat nog niet gedaan hebt en haal hem er op tijd af.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was helaas te laat. Als de beëindiging niet binnen maand van de kaart gehaald is, blijft deze actief en betaal je door. Flex overruled het oude abonnement, vandaar dat je geen korting kreeg.

Dat was allemaal al duidelijk uit de openingspost 🙂

Vraag is nu of er (nog steeds) in de e-mail(s) staat dat het binnen een maand opgehaald moet worden.

Daarnaast is het een interessante vraag of - als je dat niet gedaan hebt - het wel terecht is dat je geen korting meer krijgt terwijl je daar wel voor betaalt. Dat Flex het saldo-abonnement overrulet zal best, maar is een technisch dingetje waar je klanten niet mee lastig moet vallen. Dan zou je als NS moeten zorgen dat het ophalen van Flex ook niet meer mogelijk is na die maand. Dan betaal je nog steeds voor je abonnement, maar krijg je ten minste ook de bijbehorende korting.

Vraag is nu of er (nog steeds) in de e-mail(s) staat dat het binnen een maand opgehaald moet worden.

In de 3 emails die ik ontvangen heb staat geen datum en staat dat het oude abonnement automatisch beëindigd wordt als het Flex abonnement opgehaald wordt. Na verdere navraag zegt NS nu dat er ook een andere email verstuurd is, die ik niet ontvangen heb, waar wel een datum in zou staan en welke dus de 3 emails die ik wel ontvangen heb tegenspreekt. Tja… 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Vraag is nu of er (nog steeds) in de e-mail(s) staat dat het binnen een maand opgehaald moet worden.

In de 3 emails die ik ontvangen heb staat geen datum en staat dat het oude abonnement automatisch beëindigd wordt als het Flex abonnement opgehaald wordt. Na verdere navraag zegt NS nu dat er ook een andere email verstuurd is, die ik niet ontvangen heb, waar wel een datum in zou staan en welke dus de 3 emails die ik wel ontvangen heb tegenspreekt. Tja… 

 

 

Als dat er letterlijk zo in staat heeft NS mijns inziens geen poot om op te staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij is het al weer 3 jaar geleden dat ik overstapt ben van Traject Vrij naar Flex. Toen ontving ik, zover ik terug kan zien, 2 emails, in de eerste email stond dat ik zodra de overstap verwerkt was ik een bevestiging zou ontvangen en helemaal onderaan die eerste mail een tekst voorzien van een druk gedrukte “Let op” dat de overstap pas definitief zou zijn als ik NS Flex had geactiveerd bij een automaat en daar stond een datum bij voor welke dat gedaan moest, die datum was 1 maand na de aanvraag van de overstap. In de tweede email waarin stond dat de bestelling van NS Flex klaarstond bij een automaat stond geen datum, alleen een uitleg hoe Flex te activeren.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

't Zou natuurlijk kunnen dat TS die e-mail of die tekst gemist heeft. Maar dan vind ik nog steeds dat ook de activering van Flex na die datum niet meer mogelijk zou moeten zijn. Nu wordt Flex wel geactiveerd, terwijl het vorige abonnement niet beëindigd wordt. Dat zou niet moeten kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

't Zou natuurlijk kunnen dat TS die e-mail of die tekst gemist heeft. Maar dan vind ik nog steeds dat ook de activering van Flex na die datum niet meer mogelijk zou moeten zijn. Nu wordt Flex wel geactiveerd, terwijl het vorige abonnement niet beëindigd wordt. Dat zou niet moeten kunnen.

Daar heb je gelijk in. Er zijn decafgelopen paar jaar meerdere berichten geweest van mensen die in een soortgelijke situatie terecht kwamen. Deels omdat zij de beeindigingsmail niet goed gelezen hadden en deels omdat ze dachten dat het bij te laat ophalen van flex het oude abonnement opgezegd was omdat deze niet bij bestellingen meer stond.

Dank Momo, ik heb nogmaals gezocht maar heb zo’n email niet ontvangen. Ik kreeg eerst 2 voor zover ik kan zien identieke emails tegelijkertijd, met uitleg hoe het Flex abonnement op de kaart te zetten en de waarschuwing 

Goed om te weten
De beëindiging van een reizen op saldo abonnement is pas definitief als u NS Flex op uw OV-chipkaart zet bij een kaartautomaat. Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

 

Ik kreeg een herinnering ook over het activeren van het Flex abonnement:

U heeft uw bestelling van NS Flex nog niet op uw OV-chipkaart gezet. Dat betekent dat u er nog geen gebruik van kunt maken.
 
Had u hiervoor een abonnement op saldo? Deze is nog niet beëindigd. Dat gebeurt automatisch als u uw NS Flex-bestelling op uw OV-chipkaart zet. Doe dit s.v.p. zo snel mogelijk: als u uw abonnement niet beëindigt, lopen de kosten door.

 

Mogelijk is er wel nog een andere email (met datum) verstuurd die in een spam filter is blijven hangen. maar dan nog is de berichtgeving in ieder geval misleidend, en inderdaad vreemd dat ik wel nog het Flex abonnement kon laden en dat dat het betaalde abonnement overruled. 

 

 

Badge +3

Het suffe is dat een beëindiging van een saldo-abonnement maar een maand klaar blijft staan om te bevestigen, maar een bestelling voor NS Flex een jaar blijft staan.

Het is dus niet zo dat bij het ophalen van NS Flex je saldo-abonnement automatisch beëindigd wordt, want die twee bestellingen staan in feite los van elkaar.

Bij later dan een maand ‘overstappen’ krijg je dus NS Flex maar blijft ook je saldo-abonnement nog op je kaart staan, ook al kan je daar geen gebruik meer van maken want Flex krijgt voorrang.

Andersom ook, zolang je niet naar een automaat gaat reis je nog op je oude abonnement, maar ondertussen betaal je al wel voor NS Flex (per de gekozen ingangsdatum).

Neem aan dat de Klantenservice dat ook wel snapt, en (een deel van) de gemaakte kosten kan compenseren, afhankelijk van wie je treft.

Meestal gaat het dan om maximaal 3 maanden, maar er is een (zeldzaam) voorbeeld waar iemand meer dan 500 euro vergoed heeft gekregen voor iets soortgelijks (onmogelijk mee kunnen reizen maar toch maandenlang voor betaald).

Afgezien van de informatie in een willekeurige e-mail zie ik over die 30 dagen/1 maand ook niets terug in de voorwaarden van NS Flex.

Update:

Ik heb het hard geprobeerd, maar de klantenservice blijft erbij dat "Had u hiervoor een abonnement op saldo? Deze is nog niet beëindigd. Dat gebeurt automatisch als u uw NS Flex-bestelling op uw OV-chipkaart zet" helemaal niet suggereert dat mijn oude abonnement automatisch beëindigd zou worden als ik de NS Flex bestelling op mijn kaart zou zetten. 

 

Wel lijkt er inderdaad ook 1 email met datum gestuurd te zijn, ik heb daar nu een kopie van gezien. Ik heb die email destijds niet ontvangen, maar is waarschijnlijk in een spam filter blijven hangen (iets met felicitaties, een geldbedrag, een link waar informatie ingevuld kan worden en een deadline is natuurlijk verdacht...)

 

Dus, ik ben het niet eens met de NS en vraag me nog altijd af of dit wel mag, maar dank voor alle reacties hier waardoor ik in ieder geval snap wat er fout gegaan is. 

 

Overigens heb ik “uit coulance” wel 1 van de 6 maanden teruggekregen. 

 

 

 

Badge +3

Overigens heb ik “uit coulance” wel 1 van de 6 maanden teruggekregen. 

Ik zou voor meer gaan, maar dat terzijde 😴

Een oud NS abonnement dat je hoe dan ook, waarom dan ook en wegens NS Flex of wat dan ook nooit (meer) hebt kunnen gebruiken, na de datum van je handeling bij een automaat.

Dat win je! Wat nou 1 maand vergoeden van een dubbel abonnement als je daar (uiteindelijk zelf) achter komt?

Ik ben niet snel boos maar TS @mxyz compenseren lijkt me prima, en dan niet één maand.

Bovendien is er aantoonbaar niet gereisd? (aanname) 🤔

Bij een overstap van een abonnement op saldo naar NS Flex krijg je automatisch een mail met titel NS Flex - Overstappen. Daarin staat de tekst:

 

Belangrijk: nog 2 stappen nodig voor de overstap naar NS Flex


1. Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
2. Zet uw nieuwe NS Flex abonnement op uw kaart.


Dit moet u doen vóór datum en kan bij de NS-kaartautomaat of een ophaalpunt 
voor de OV-chipkaart. Een NS-kaartautomaat vindt u op het station en een ophaalpunt 
staat in een supermarkt, boekhandel of instelling in uw buurt. Voer uw postcode in op ovchipkaart.nl om te zien waar u dichtbij terecht kunt.

 

Indien dit na 14 dagen niet is gebeurd sturen wij een herinnering dat dit nog niet is gebeurd. Indien je na de aangegeven datum langs een automaat gaat kan je NS Flex vaak wel bevestigen, maar dan ben je te laat met de bevestiging waardoor het oude abonnement nog doorloopt. Ik ben bang dat hier nu sprake van is. Mijn collega heeft dan het abonnement met terugwerkende kracht met verlengdatum beëindigd. Dat is het uiterste wat we dan kunnen doen en dat is dan uit coulance gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

Indien je na de aangegeven datum langs een automaat gaat kan je NS Flex vaak wel bevestigen, maar dan ben je te laat met de bevestiging waardoor het oude abonnement nog doorloopt.

 

En dit zou dus niet moeten kunnen. Twee oplossingen:

  • Ook na die datum het oude abonnement automatisch beëindigen bij het activeren van Flex
  • Na die datum ook Flex niet meer kunnen activeren, zodat het oude abonnement nog gebruikt kan worden

Moeten betalen voor een abonnement dat je niet kúnt gebruiken is absurd, ook al heb je zelf een zinnetje of een mailtje gemist.

Je krijgt ook een bevestiging per mail als je de beëindiging hebt opgehaald bij de automaat. Zodoende weet je helemaal zeker dat het is gelukt.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar als je geen mailtje krijgt, heb je geen trigger dat het níet gelukt is.

Ik vind eerlijk gezegd dat je hier vrij laconiek over doet. Dit is echt wel een flinke flaw in het systeem. En ik denk juridisch volstrekt onhoudbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Indien je na de aangegeven datum langs een automaat gaat kan je NS Flex vaak wel bevestigen, maar dan ben je te laat met de bevestiging waardoor het oude abonnement nog doorloopt.

 

En dit zou dus niet moeten kunnen. Twee oplossingen:

  • Ook na die datum het oude abonnement automatisch beëindigen bij het activeren van Flex
  • Na die datum ook Flex niet meer kunnen activeren, zodat het oude abonnement ook nog gebruikt kan worden

Moeten betalen voor een abonnement dat je niet kunt gebruiken is absurd, ook al heb je zelf een zinnetje of een mailtje gemist.

Er worden meerdere mails en/of brieven gestuurd is mijn ervaring met opzeggen van op saldo abonnementen.

Echter zijn er meer mensen die deze community vinden met een soortgelijk topic als TS. Merendeel heeft niet alle mails/brieven gelezen, waardoor opzegging niet goed is gegaan.

Ik ben het eens dat een nieuw abonnement niet zou moeten kunnen ingaan als opgezegd abonnement niet is verwijderd. Wel zou er dan een melding moeten komen als het oude abonnement niet op tijd is verwijderd. Daarnaast zouden er data in de mail gezet moeten worden met tot wanneer een opgezegd abonnement verwijderd kan worden en vanaf welke dag een nieuw abonnement opgehaald kan worden. Er komen ook regelmatig vragen over abonnementen die niet klaar stonden, waarvan ingangsdatum in toekomst ligt.

Wij versturen altijd een mail met daarin een datum voor wanneer het oude abonnement moet worden beëindigd. Dit gebeurd automatisch en gaat altijd naar het e-mailadres wat is opgegeven door de klant zelf. Ik wil TS helemaal niet tegenspreken, maar indien er behoefte is wil ik dit best uitzoeken of dit en wanneer dit is gebeurd voor TS. In dat geval mag mxyz mij een privébericht sturen.

Badge +3

TS heeft al aangegeven dat zo’n mail verstuurd lijkt, maar door hem niet is gezien.

Het is enorm verwarrend dat je met een en dezelfde handeling (klaarstaande producten ophalen) soms wel en soms niet het oude abonnement beëindigt, afhankelijk van het moment waarop je dat doet. Dat is een situatie die niet zou moeten kunnen. Als de beëindiging van het oude abonnement en de activering van NS Flex even lang klaarstaan, dan is het hele probleem opgelost. Dat zou moeten worden geregeld.

(dit was antwoord op MoDe) Dit begrijp ik niet - ik heb de instructies van de NS gevolgd om het oude abonnement van de kaart te halen, namelijk door het flex abonnement erop te laden. 

Het oude abonnement van de kaart halen en het nieuwe abonnement er op zetten zijn twee zaken die los staan van elkaar. Immers u zou het abonnement ook kunnen beeindigen zonder een nieuw abonnement te nemen of een nieuw abonnement kunnen nemen zonder een oud abonnement te beëindigen. 

Reageer