beantwoord

Abonnement beëindigd door betalingsachterstand, nieuw afsluiten lukt niet

• 14 december 2019
  • 17 reacties
  • 251 Bekeken

Ik heb afgelopen maandag bericht ontvangen dat mijn doorlopende "traject vrij"-abonnement beëindigd zou worden omdat er niet voor betaald zou zijn. Het blijkt nu dat NS per 31 maart 2019 gestopt is met het innen van de maandelijkse kosten van mijn bankrekening. De reden is mij onbekend, het betreft mijn reguliere betaalrekening, er heeft altijd voldoende saldo op gestaan en ik heb de machtiging niet beëindigd.
Ik vind het bijzonder vervelend om onbewust ruim acht maanden lang zwart gereden te hebben en daarom wil ik de achterstallige kosten graag alsnog betalen.
Daarnaast blijkt het abonnement al gisteren beëindigd te zijn, enkele dagen eerder dan was aangekondigd. Het lukt mij echter niet om via de website een nieuw abonnement af te sluiten. Ik krijg de foutmelding: "U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart." Het betreft mijn reguliere en enige OV-chipkaart. Graag uw advies hoe nu verder te handelen, want ik reis vrijwel elke werkdag met de trein.

icon

Beste antwoord door MoDe 14 december 2019, 08:45

Als het een Flex abonnement was dan kunt u deze het komende half jaar niet meer afsluiten.

Het beste kunt u een klassiek abonnement op een nieuwe OV-chipkaart afsluiten.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als het een Flex abonnement was dan kunt u deze het komende half jaar niet meer afsluiten.

Reputatie 7
Badge +4

Het is hier een openbaar forum, voor uw probleem zult u contact op moeten nemen bij Klantenservice. Daar kunnen ze bij de benodigde gegevens. Mogelijk veronderstelt u dat het hier een postadres van Klantenservice is, en dat is dus niet het geval. 

Reputatie 7
Badge

Schijnbaar heb je dus zo'n 9 (!) maanden je bankafschriften niet gecontroleerd. Dat is toch wel onwaarschijnlijk lang. Verder nooit post of mail ontvangen over de toch wel forse achterstand van NS of incassobureau @desmit124  ?

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft het over een Traject Vrij abonnement, dat is (nog) niet beschikbaar als een NS Flex abonnement. Het kan dus geen Flex zijn.

Maar wel een wonderlijke situatie, NS die zomaar 8 maanden lang de facturen niet incasseert en dat jij als klant dit niet opmerkt.  Ook vreemd dat er pas afgelopen maandag bericht ontvangen is dat het Traject vrij-abonnement beëindigd zou worden, dan moeten er al eerder betalingsherinneringen zijn geweest, zeker als er al 8 maanden geen betaling is geweest. 

Los van de betaling die je dan nu nog moet doen, wanneer het niet lukt een nieuw abonnement te bestellen op je huidige kaart, kun je wel een nieuw abonnement op een nieuwe kaart aanvragen. De ingangsdatum is dan een week vanaf de datum van bestellen.

Bedankt voor de reacties. Ik dacht dat ik langs deze route in contact met de klantenservice zou komen, maar zo werkt dat blijkbaar niet. Ik zal ze maar gaan bellen, want een mailadres kan ik nergens vinden. En nee, ik heb inderdaad ruim acht maanden lang geen enkel bericht van NS ontvangen, terwijl ik gewoon per e-mail en post bereikbaar ben geweest. Ik check mijn afschriften wel af en toe op ongewone afboekingen, maar het wegvallen van deze maandelijkse afboeking was mij oprecht niet opgevallen.

Ik heb met de klantenservice gebeld. Mijn ruim acht maanden zwartrijden zijn een fout van de NS en voor hun rekening. Waarom zij mijn abonnement per 31/3 hebben beëindigd zonder daar melding van te doen en zonder de pas te blokkeren, blijft onduidelijk. De huidige blokkade wordt nu opgeheven en daarna zou ik probleemloos een nieuw abonnement moeten kunnen aanschaffen.

Hallo desmit124, welkom op de NS Community.

Heel gek dat het zo is gelopen. Als ik het goed begrijp is het dus in maart (of daarvoor) al fout gegaan met de betaling en is na het beëindigen je abonnement op je kaart blijven hangen? Als er een productblokkade staat op je kaart dan kan er geen nieuw abonnement op. Dat kan dan alleen op een nieuwe OV-chipkaart. Op je huidige kaart zou je wel moeten kunnen blijven reizen, maar niet met een abonnement. 

Beste Maxime NS, je interpretatie klopt helemaal. Wel is mij telefonisch gezegd dat de blokkade inmiddels is opgeheven en dat ik alleen nog even langs een ophaalautomaat moet om daarna een nieuw abonnement op de kaart te kunnen zetten. Ik ga het in elk geval proberen, want deze kaart gebruik ik ook voor het overige OV.

Wij kunnen blokkades nooit ongedaan maken. Ik weet niet precies wat mijn collega heeft gedaan. Wil je laten weten of dat zo lukt? Anders is het wel echt een nieuw abonnement met een (gratis) nieuwe kaart.

Beste Maxime NS, je had helaas gelijk. Ik ben langs de ophaalautomaat geweest, daar gebeurde wel het een en ander, maar een nieuw abonnement kan ik nog steeds niet op de kaart zetten. Ik ga op zoek naar een andere oplossing, misschien kan ik mijn andere OV-zaken over laten zetten op een nieuwe NS-kaart.

Heb je dan andere abonnementen op deze kaart staan van andere vervoerders? Ik weet niet of dat om te zetten is, maar via onze site kan je Traject Vrij bestellen met een nieuwe kaart.

Ik heb inderdaad inmiddels al Traject Vrij met een nieuwe kaart besteld. Ik denk dat ik dan t.z.t. alleen nog de oude kaart moet opzeggen en het saldo terugvragen en dat ik voor de nieuwe kaart automatisch opwaarderen moet activeren. Bedankt voor de adviezen!

Reputatie 5

Wat mij even ontgaat is hoe het mogelijk is geweest om zo lang zonder betalingen te reizen. NS is eind maart gestopt met het innen van betalingen, en daar is nu pas naar gehandeld?

Daarnaast is het ook niet netjes dat er door fouten aan kant van de NS een kaart geblokkeerd kan worden zonder dat dat onmiddelijk te corrigeren is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad het wonderlijke aan het verhaal. NS heeft dus wel toegegeven dat zij zelf een fout hebben gemaakt, maar daar heeft men toch wel maanden zitten slapen om nu pas het abonnement te beëindigen. 

Maar het kan blijkbaar. Zelf heb ik iets dergelijks een keer gehad met het abonnement voor de kabel TV, dat werd ineens ook niet meer afgeschreven. Dat ging om een veel lager bedrag per maand, ik meen in die tijd iets van €13-€14 per maand, wat ik eerst ook niet opmerkte en de eerste keer dat ik het wel zag dat het niet rond de gebruikelijke datum werd afgeschreven nog dacht dat het dan wel later zou gebeuren en er niet echt meer naar heb gekeken. Ik had toen ook wat andere dingen aan mijn hoofd, wilde verhuizen, kijken naar ander ander huis, ander huis gekocht en had dus wat dingen te regelen. Dichter naar de verhuisdatum moest ik ook alle adreswijzigingen en overzetten van energie, telefoon, internet en TV kabel regelen en toen dacht ik weer aan de niet gedane afschrijving. Het was toen al een maand of 6 niet afgeschreven dus heb ik zelf contact opgenomen met (toen nog) Casema waarna ik een brief met rekening kreeg waarin ze melden dat door een fout aan hun kant de facturen een aantal maanden niet waren betaald en of ik even wilde betalen. Nergens enige melding van het feit dat ik zelf aan de bel had getrokken (geen bedankt voor uw oplettendheid mevrouw oid) of hoe die fout was ontstaan. Wie weet hoe lang het niet betalen wel door had kunnen gaan als ik het niet zelf had gemeld.

Badge +3

Off topic maar *kuch* Casema haha…

Moet ineens aan Klaas (Kleesbees) uit Zeist denken die dat ook had… Doffe ellende altijd, maar achteraf wel lachwekkend :sweat_smile:

Neem aan dat je ze (Casema) een dikke vinger hebt gegeven als ze alsnog met een factuur kwamen voor 6 maanden?

Reputatie 7
Badge +3

Haha, ja zo lang geleden, zal eind 2006 geweest zijn (verhuisd begin 2007).

Ach gewoon netjes die rekening betaald en verder nooit ellende gehad met ze, niet daarvoor en ook niet daarna. Maar je vraagt je wel af hoe het kan dat een bedrijf, of het nu Casema of NS is, zomaar maanden geen facturen incasseert. Want zowel het abonnement als dat van Casema gaan/gingen per automatische incasso dus het niet zo dat ze je zelf niet betaald hebt. En wanneer een incasso niet lukt omdat er niet genoeg saldo op de rekening staat zijn ze er altijd snel bij met een herinnering, in ieder geval NS, van Casema of nu Ziggo weet ik dat niet.

Reputatie 5

In ieder geval niet netjes om alsnog met een rekening te komen nadat de klant dit zelf meldt. Sterker nog, voor mij genoeg reden om er in dat geval nooit wat van te zeggen. Het is uiteindelijk altijd aan hen om de dienst te leveren en daarna de gemaakte kosten in rekening te brengen. Gebeurt dat laatste niet, dan kan ik daar ook niet meer van maken.

Reageer