beantwoord

Abonnement beëindigd door NS, hoe krijg ik een nieuw abonnement?

• 6 november 2020
  • 8 reacties
  • 69 Bekeken

Ik heb recent een factuur gekregen waar ik niets van wist op een emailadres en postadres van 8 jaar oud. Ik heb die uiteraard niet kunnen betalen omdat ik daar niets van wist. Vervolgens schijnt dit bij Bos incasso te hebben gelegen maar die hebben het weer teruggestuurd naar de NS. Nu ben ik hier achtergekomen en heb ik alsnog de NS betaald (incl incassokosten). Klopt het dat ik nu mijn huidige en enige ov chipkaart niet meer kan gebruiken om daar een nieuw abonnement te zetten Ik wil Ns flex maandtraject, maar krijg nog foutmeldig van kredietcheck voldoet niet. 

Ik heb al contact met focum gehad en zij hebben mijn gegevens niet in hun systeem staan zeggen zijn. En de NS helpdesk kan me niet helpen en verwijzen weer naar focum. 

Ik snap er helemaal niets meer van. Graag hulp

icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 november 2020, 13:36

Als een abonnement is stopgezet door een betaalachterstand zal dat de reden zijn waarom je geen NS Flex abonnement kunt bestellen. Door de manier van betalen bij NS Flex (reizen op rekening, of krediet als het waren) lopen we als NS een hoger financieel risico dan bij de oude abonnementen, waarbij ook de gevolgen van onbetaalde rekeningen strenger zijn. Wanneer een bepaalde rekening uit handen gegeven wordt aan een incassobureau door een te late betaling en daarbij een abonnement wordt stopgezet, dan gaat er een periode van 6 maanden in waarin geen nieuw NS Flex abonnement kan worden besteld. Dit is dus een interne check, Focum komt hierbij niet aan te pas.

Ik vind het vervelend dat je de communicatie over de betreffende rekening gemist hebt, maar uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid om de contactinformatie bij te houden en ervoor te zorgen dat de communicatie die wij versturen correct aan komt. Je kunt wel nog een klassiek Traject Vrij abonnement aanschaffen, maar dit zal waarschijnlijk op een nieuwe OV-chipkaart moeten.

Bekijk origineel

8 reacties

Beste JLJh1986, welkom bij de NS Community. 

Jammer dat wij nog een oud e-mailadres in oNS systeem hebben staan. Zal ik dat voor je aanpassen? Wil je mij dan een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en jouw nieuwe e-mailadres? 
Het klopt dat je op jouw oude kaart geen abonnement meer kunt zetten, omdat het abonnement door oNS is beëindigd omdat er niet betaald was. Daarom is het niet mogelijk om daar nog eens een abonnement mee af te sluiten. Heb je al geprobeerd om op onze website een NS Flex abonnement te bestellen op een nieuwe kaart? Als jouw oude abonnement langer dan een half jaar geleden door ons is beëindigd, zou je succes kunnen hebben met de aanvraag van een nieuw abonnement op een nieuwe kaart via de website

Ik heb de titel van jouw topic aangepast zodat deze beter vindbaar is.

Badge +3

Als een kaart geblokkeerd is krijg je volgens mij een hele andere melding dan die over een kredietcheck. Bestellen op een nieuwe kaart zal dus waarschijnlijk ook vastlopen op die kredietcheck (ook al zegt Focum dat je niet bij ze bekend bent). Met de kaart lijkt me dus weinig aan de hand.

Wat je wel kunt doen/proberen is bijv. een OV-fietsabonnement bestellen (desnoods op een nieuwe kaart, probeer het eerst met de huidige) en dat later omzetten naar NS Flex. Daarbij lijkt de kredietcheck (althans die van Focum) omzeild te worden.

@Robert B @Rizana NS maar ik heb er op dit moment sinds 3 maanden al een abonnement op staan! Daluren oid,geen flex trouwens. Die loopt gewoon door kennelijk. Maar bij omzetten naar NS flex vast traject krijg ik de foutmelding.

Het beëindigde abonnement waardoor ik nu geen flex mag afsluiten gaat om een ov fiets abo wat ik jaren geleden heb afgesloten.

Nog gekker, de factuur waar het allemaal om gaat is op een of andere manier op mijn ov fiets abo gezet, terwijl het een om treinreis ging en die factuur is vervolgens naar een oid emailadres en postadres gegaan waarmee ik 8 jaar geleden dat ov fiets abo heb afgesloten. Im reis dagelijks met de trein en deze specifieke factuur is er ineens tussendoor gekomen uit het niets en nu lijk ik dus f*cked omdat de NS zelf niet snapt wat er aan de hand is.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb de factuur nu 3 dagen geleden betaald. Zou het kunnen zijn dat ik wat langer moet wachten zodat de NS en focum eea kunnen verwerken om vervolgens mijn werk ns account / bankrekening weer vrij te geven? 

Als een abonnement is stopgezet door een betaalachterstand zal dat de reden zijn waarom je geen NS Flex abonnement kunt bestellen. Door de manier van betalen bij NS Flex (reizen op rekening, of krediet als het waren) lopen we als NS een hoger financieel risico dan bij de oude abonnementen, waarbij ook de gevolgen van onbetaalde rekeningen strenger zijn. Wanneer een bepaalde rekening uit handen gegeven wordt aan een incassobureau door een te late betaling en daarbij een abonnement wordt stopgezet, dan gaat er een periode van 6 maanden in waarin geen nieuw NS Flex abonnement kan worden besteld. Dit is dus een interne check, Focum komt hierbij niet aan te pas.

Ik vind het vervelend dat je de communicatie over de betreffende rekening gemist hebt, maar uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid om de contactinformatie bij te houden en ervoor te zorgen dat de communicatie die wij versturen correct aan komt. Je kunt wel nog een klassiek Traject Vrij abonnement aanschaffen, maar dit zal waarschijnlijk op een nieuwe OV-chipkaart moeten.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een ieders eigen verantwoordelijkheid om contactgegevens actueel te houden. Deze casus toont maar weer eens aan hoe belangrijk het is om instanties van een (e-mail-)adreswijziging op de hoogte te brengen.

Badge +3

Een klassiek (op saldo) Traject Vrij is alleen nog als jaarabonnement verkrijgbaar, maar na in ieder geval 6 maanden kan je dat dan wel omzetten naar Flex.

Ik kan alsnog nu wel een ns flex vast traject aanschaffen als ik dat via een nieuwe ov chipkaart doe. Dat zou dan eigenlijk niet moeten kunnen als ik jullie zo hoor. En ik ben overigens door de ns helpdesk 3x naar focum verwezen, dat heb ik niet zelf bedacht. En het feit dat je 6 maanden geen ns flex kan afsluiten (wat nu toch weer niet lijkt te kloppen) werd door niemand vd helpdesk gezegd. En heb 2 mensen aan de lijn gehad met 4 verschillende gechat en zelfs ouderwets aan het loket geweest. Het had me wel veel tijd en geld gekost als de helpdesk weet hoe het systeem werkt ipv je van het kastje naar de muur sturen keer op keer. Als klap op de vuurpijl krijg je ook nog doodleuk te horen dat het niet mogelijk is om een klacht in te dienen bij de NS. Dat is wat meerdere helpdeskers hebben gezegd. Heel bijzonder allemaal 

Ik kan alsnog nu wel een ns flex vast traject aanschaffen als ik dat via een nieuwe ov chipkaart doe. Dat zou dan eigenlijk niet moeten kunnen als ik jullie zo hoor. En ik ben overigens door de ns helpdesk 3x naar focum verwezen, dat heb ik niet zelf bedacht. En het feit dat je 6 maanden geen ns flex kan afsluiten (wat nu toch weer niet lijkt te kloppen) werd door niemand vd helpdesk gezegd. En heb 2 mensen aan de lijn gehad met 4 verschillende gechat en zelfs ouderwets aan het loket geweest. Het had me wel veel tijd en geld gekost als de helpdesk weet hoe het systeem werkt ipv je van het kastje naar de muur sturen keer op keer. Als klap op de vuurpijl krijg je ook nog doodleuk te horen dat het niet mogelijk is om een klacht in te dienen bij de NS. Dat is wat meerdere helpdeskers hebben gezegd. Heel bijzonder allemaal 

Nou ja, je kan wel een klacht indienen, alleen je krijgt nooit een antwoord. Beetje treurig van zo'n organisatie dat wel.

Reageer