Ik had niet verwacht dat ik ooit nog naar dit forum zou komen om mijn beklag te doen, maar vandaag die dag dan toch aangebroken: ik mag gaan klagen en niet zo'n beetje ook. De administratieve afdeling van NS heeft het namelijk weer eens volledig verkloot voor de onschuldige reiziger.
Op 23 augustus 2020 ontving ik een factuur van de NS. Doordat ik te maken heb met schulden en daarbij behorend budgetbeheer (let op: geen bewind, dat is nogal een wezenlijk verschil), wordt deze factuur niet automatisch afgeschreven, maar wordt er een handmatige overboeking gedaan. De factuur is dan ook, net als eigenlijk iedere maand, op de 16e overgemaakt. Iets later dan de normale betalingstermijn van 2 weken, maar ruim op tijd om geen extra kosten mee te brengen en ruim op tijd om mijn abonnement op normale wijze door te laten gaan.
Op 6 oktober, bijna 3 weken na betaling, krijg ik mail van de NS: mijn abonnement wordt beëindigd wegens wanbetaling. Een blik op de administratie toont aan dat de betaling zeker is doorgevoerd, dus hup, alle betalingsinformatie wordt doorgestuurd naar de klantenservice van NS. Tevergeefs, want de klantenservice kan er niets mee doen en de financiële afdeling is tergend langzaam in alles, waardoor ik nu zonder abonnement zit.
Gezien mijn financiële situatie, zit ik nu gedwongen aan huis gekluisterd, zonder enige mogelijkheid om te reizen. Mijn NS Flex Altijd Vrij is geblokkeerd. Ik kan geen bus meer in, ik kan geen trein meer in en belangrijker: ik kan niet meer aan mijn plicht voldoen om op mijn werk te verschijnen op de momenten dat mijn baas mij daar verwacht, aangezien een retourtje Hoogeveen-Leeuwarden toch echt de duur is wanneer je op een beperkt weekbudget dient te leven. En laat ik nou net vandaag een belangrijke afspraak hebben op mijn werk, waarvoor ik toch echt aanwezig moet zijn. Zonder vervoer wordt dat lastig. Beter nog: door de fouten van NS komt mijn baan op het spel te staan.
Lieve moderators, kunnen jullie zorgen dat er een beetje vaart achter het uitzoekwerk van de financiële afdeling komt en ik vandaag nog uitsluitsel heb over mijn betaling én het herstellen van mijn abonnement? Dan kan ik proberen om de boel op mijn werk een beetje te sussen, zodat ik de kans dat ik mijn baan kwijt ben, verklein.
Beste antwoord door JerVoo
Het bedrag blijkt binnen te zijn gekomen bij Bureau Nabetalingen. Mijn budgetbeheerder heeft het bedrag al maanden naar Bureau Nabetalingen overgemaakt en iedere keer is het goed gegaan, tot ineens de laatste factuur.
Bureau Nabetalingen gaat het bedrag nu terugstorten, terwijl alsnog de openstaande factuur moet gaan worden, waarna ik weer een klassiek Altijd Vrij abonnement kan afsluiten.
Nog steeds niet de gewenste oplossing, maar het is in ieder geval een oplossing.