beantwoord

Abonnement beïndigd, maar loopt nog door..

• 17 december 2020
  • 29 reacties
  • 849 Bekeken

Ik heb op 19 november mijn NS Flex Altijd Vrij abonnement stop gezet, maar nou zie ik tot mijn verbazing dat het abonnement (bijna een maand later) dus gewoon nog actief is.

Hoe kan dit geregeld worden dat het als nog stop gezet word en het abonnementsgeld vergoed wordt?

icon

Beste antwoord door Robert B 17 december 2020, 18:24

Vreemd inderdaad, maar het lijkt de laatste tijd vaker voor te komen.

Wat staat er in Mijn NS (Producten) als prijs voor je abonnement? Bij anderen stond daar dan het Flex abonnement maar met een prijs van € 0,00

Neem in ieder geval contact op met de klantenservice. Ik neem aan dat je bij het pauzeren van je abonnement de gebruikelijke twee e-mails (aanvraag wijziging en bevestiging een kwartiertje later) ontvangen hebt?

Bekijk origineel

29 reacties

Badge +3

Vreemd inderdaad, maar het lijkt de laatste tijd vaker voor te komen.

Wat staat er in Mijn NS (Producten) als prijs voor je abonnement? Bij anderen stond daar dan het Flex abonnement maar met een prijs van € 0,00

Neem in ieder geval contact op met de klantenservice. Ik neem aan dat je bij het pauzeren van je abonnement de gebruikelijke twee e-mails (aanvraag wijziging en bevestiging een kwartiertje later) ontvangen hebt?

De prijs staat nog op € 413,00 per maand (NS Flex Altijd Vrij + ICDirect).

Over de e-mails: Ik heb er toen niet zo goed opgelet, maar nu met terugwerkende kracht zie ik dat ik nooit mailtjes heb gehad.

Ik ga even contact opnemen met de Klantenservice

Dat is spijtig zeg. Laat je ons hier weten wat er uit het gesprek kwam?

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het om wijzigen van NS Flex Altijd Vrij naar Flex zonder abonnement of om compleet opzeggen van NS Flex (plus abonnement)? Bij wijzigen naar Flex zonder abonnement is wijzigen via MijnNS genoeg en hoeft u niet langs een automaat. Bij compleet opzeggen moet dit worden bevestigd bij een automaat waarbij NS Flex van de kaart gehaald wordt. Zonder deze stap blijft het abonnement doorlopen. Maar in allebei de gevallen moet u daarover mailtjes ontvangen. Heeft u die mails niet ontvangen dan is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan.

Gaat het om wijzigen van NS Flex Altijd Vrij naar Flex zonder abonnement of om compleet opzeggen van NS Flex (plus abonnement)? Bij wijzigen naar Flex zonder abonnement is wijzigen via MijnNS genoeg en hoeft u niet langs een automaat. Bij compleet opzeggen moet dit worden bevestigd bij een automaat waarbij NS Flex van de kaart gehaald wordt. Zonder deze stap blijft het abonnement doorlopen. Maar in allebei de gevallen moet u daarover mailtjes ontvangen. Heeft u die mails niet ontvangen dan is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan.

Het ging inderdaad alleen om het wijzigen van een NS Flex + ICDirect, naar de €5 variant.
Maar aangezien ik ook geen bevestigingsmail gehad heb, ben ik bang dat iets misgegaan is in het systeem..

Badge +3

Je bent niet de enige (uit andere voorbeelden).

Als je vanaf de wissel op 19 november niet meer gereisd hebt (trein) dan goede kans dat het nog rechtgezet kan worden.

Het gaat niet om kruimels in dit geval (zoals een Dal Voordeel van €5 dat toch doorliep).

Wellicht gaat de incasso alsnog door, maar dat krijg je dan later wel terug. Misschien dat @Erryt NS via PB/DM iets voor je kan betekenen?

Je bent niet de enige (uit andere voorbeelden).

Als je vanaf de wissel op 19 november niet meer gereisd hebt (trein) dan goede kans dat het nog rechtgezet kan worden.

Het gaat niet om kruimels in dit geval (zoals een Dal Voordeel van €5 dat toch doorliep).

Wellicht gaat de incasso alsnog door, maar dat krijg je dan later weer terug. Misschien dat @Erryt NS via PB/DM iets voor je kan betekenen?

Helaas heb ik een paar keer gereisd in de tussenliggende periode. Toen ik daar een reiskosten overzicht van wilde maken zag ik dat alle kosten op €0 stonden en toen zag ik dat het abonnement nog op NS Flex Altijd Vrij + ICDirect stond, á €413.

Ik heb net contact gehad met de klantenservice via de chat, maar veel verder dan “We zien niks in het systeem staan” kwam de klantenservice niet..

Badge +3

Helaas heb ik een paar keer gereisd in de tussenliggende periode. Toen ik daar een reiskosten overzicht van wilde maken zag ik dat alle kosten op €0 stonden en toen zag ik dat het abonnement nog op NS Flex Altijd Vrij + ICDirect stond, á €413.

Ik heb net contact gehad met de klantenservice via de chat, maar veel verder dan “We zien niks in het systeem staan” kwam de klantenservice niet..

Ik ben geen NS maar als ik zeg ‘de aanhouder wint’ dan zeg ik niets geks, zeker omdat je dus niet de enige bent.

Ik kijk het graag voor je na. Ik heb alleen na vandaag vakantie waardoor het kan zijn dat ik even niets van mij laat horen. Je mag mij een privébericht sturen met daarin jouw naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mailadres.

Ik ben geen NS maar als ik zeg ‘de aanhouder wint’ dan zeg ik niets geks, zeker omdat je dus niet de enige bent.

Thanks hiervoor! Ik ga morgen even de klantenservice bellen, want via chat gebeurde er niets.

Badge +3

Ik heb Erryt (op zijn verzoek) naar een soortgelijk geval verwezen (toevallig ook november), dus denk dat het wel goed komt als je hem even via PB/DM benadert.

Net contact gehad met de telefonische klantenservice. De medewerker gaf inderdaad aan dat er rond die periode storingen zijn geweest in het systeem en hij gaat zorgen dat het teveel betaalde bedrag terugbetaald wordt! :)

Net contact gehad met de telefonische klantenservice. De medewerker gaf inderdaad aan dat er rond die periode storingen zijn geweest in het systeem en hij gaat zorgen dat het teveel betaalde bedrag terugbetaald wordt! :)

Helaas is het toch nog niet opgelost..

De persoon van de klantenservice heeft alleen slechts €163,20 uitbetaald.
Terwijl mijn abonnement €413 bedraagt en ik voor ongeveer €123 aan reiskosten heb gemaakt in die periode. Dus had de terugbetaling iets van €290 moeten zijn.

Ik heb vier mensen aan de lijn gehad bij de NS klantenservice en allemaal kunnen ze me niet uitleggen waarom het bedrag €163,20 is en allemaal zeggen ze: Er is geen bewijs van uw wijziging op 19 november.
En dat laatste klopt, ik heb geen mailtje ontvangen. Alleen op de website stond er dat de wijziging gelukt was, met het bericht "Je krijgt binnen 2 werkdagen een factuur per e-mail met het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt". Maar omdat er dus blijkbaar iets mis is gegaan in het systeem van NS op dat moment, is het dus niet goed in het systeem gekomen en is ook de bevestigingsmail niet naar mij verstuurd.

Daarom krijg ik dus nu van iedere NS klantenservice medewerker te horen: Er is geen bewijs en je had zelf contact moeten opzoeken naar de klantenservice. Dus de verantwoordelijkheid wordt mij nu in de schoenen geschoven, terwijl deze overduidelijk bij de NS ligt. Ik heb een bevestiging gekregen op de website. Dat ik daarna geen mail heb gehad, heb ik over het hoofd gezien, maar is natuurlijk niet mijn verantwoordelijkheid om in de gaten te houden. Het goed werken van het NS systeem is de verantwoordelijkheid van de NS. Niet die van mij.

Ik ga even Erryt even een PB sturen

Badge +3

Het lijkt erop dat het abonnement per het telefonisch contact beëindigd is (omgezet naar Flex Basis) en je daarbij een deel van de maand tot je volgende maandelijkse factuurdatum hebt teruggekregen.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, zeker omdat men toegegeven heeft dat er een eerdere storing was. Op de (credit)factuur zou moeten staan om welke periode het precies gaat.

Ik heb een privébericht ontvangen en ben dit nog aan het uitzoeken. Bedankt voor de link, Robert.

Ik heb het helemaal uitgezocht en helaas was er destijds geen storing gaande. Daarnaast is er geen bevestiging verstuurd wat ten alle tijden gebeurt als er een wijziging of beëindiging in het systeem wordt gezet. Er is inderdaad door een collega aangegeven dat er een storing was en Peter zijn geld terug zou krijgen. Dit bleef foutieve informatie van deze medewerker. Er is een dag eerder en later ook contact opgenomen en deze collega's samen met andere contacten erna hebben bevestigd dat er geen storing was en daardoor geen restitutie zal plaatsvinden. Het advies aan allen is ook om de bevestiging in de gaten te houden als er een wijziging wordt doorgevoerd. Hiermee kan je aantonen dat je het abonnement daadwerkelijk hebt gewijzigd of beëindigd. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er geen storing was, waarom is dan geen bevestigingsmail gestuurd? En waarom gaf een medewerker wel aan dat er een storing was? Daarnaast geeft TS aan dat op de website (wordt hiemee MijnNS bedoeld?) stond er dat de wijziging gelukt was, met het bericht "Je krijgt binnen 2 werkdagen een factuur per e-mail met het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt". Jammer dat hij hier geen printscreen van gemaakt heeft als bewijs.

Komt er dus op neer dat je kunt dus én niet meer vertrouwen op wat een klantenservice medewerker zegt én er niet meer vanuit gaan dat wat de website (MijnNS?) aangeeft juist is. 

Zo zijn er ook diverse klanten met een NS Flex abonnement waar aangegeven wordt dat het bedrag per maand €0 is, is ook niet juist. Om over de fout met betrekking tot Oudjaarsdag maar niet te spreken. 

Waarom mijn collega heeft aangegeven dat er een storing was is een fout van mijn collega geweest. Ik durf niet te zeggen waarom Peter te zien had gekregen dat de wijziging was doorgevoerd. Er is in ieder geval geen bevestigingsmail verstuurd omdat er in het systeem geen wijziging was doorgevoerd.

Reputatie 7
Badge +3

Als jullie ooit nog durven te adverteren met Reiziger op 1, 2 en 3, maken jullie je wel compleet belachelijk. Het is inmiddels al jaren duidelijk: Systeem op 1, 2 en 3 t/m 100.

Zelfs al zóu er geen storing zijn geweest en heeft Peter het allemaal verzonnen, dan zou je nog uit coulance kunnen compenseren voor de fout van de medewerker. Dure les, maar dan moeten ze maar beter opgeleid worden.

Sorry voor de toon, maar ik kan me hier zo over opwinden ...

Dat is waar het nu telkens op neerkomt. Ik had beter op moeten letten, ik had een printscreen moeten maken van het scherm, ik had in de gaten moeten houden of de NS gewoon netjes werkt en een bevestigingsmail had verstuurd.

Het is natuurlijk super makkelijk om als groot bedrijf te zeggen: Heb je bewijs dat je abonnement gewijzigd hebt? Nee, dat heb ik niet, en hoe komt dat? Omdat ik geen bevestigingsmail heb. En hoe komt dat? Omdat het systeem niet werkte.

Zolang NS blijft volhouden dat hun systeem geen fout had, moet ik opdraaien voor de kosten.

Als jullie ooit nog durven te adverteren met Reiziger op 1, 2 en 3, maken jullie je wel compleet belachelijk. Het is inmiddels al jaren duidelijk: Systeem op 1, 2 en 3 t/m 100.

Zelfs al zóu er geen storing zijn geweest en heeft Peter het allemaal verzonnen, dan zou je nog uit coulance kunnen compenseren voor de fout van de medewerker. Dure les, maar dan moeten ze maar beter opgeleid worden.

Sorry voor de toon, maar ik kan me hier zo over opwinden ...

Nou mrfreeze je bent nu wel heel kritisch je weet toch wel inmiddels dat de systemen van NS 100% full proof zijn en dat daar nooit wat mee mis gaat (nou ja ze programmeren wel eens een verkeerde feestdag). Het is toch echt allemaal de schuld van @Petervdw . Er zijn toch ook helemaal geen topics op dit forum die het tegendeel bewijzen. En dat een klantenservice medewerker iets anders zegt dan het beleid van NS; Komt toch echt echt nooit voor……..  

Reputatie 7
Badge +3

Dat is waar het nu telkens op neerkomt. Ik had beter op moeten letten, ik had een printscreen moeten maken van het scherm, ik had in de gaten moeten houden of de NS gewoon netjes werkt en een bevestigingsmail had verstuurd.

Het is natuurlijk super makkelijk om als groot bedrijf te zeggen: Heb je bewijs dat je abonnement gewijzigd hebt? Nee, dat heb ik niet, en hoe komt dat? Omdat ik geen bevestigingsmail heb. En hoe komt dat? Omdat het systeem niet werkte.

Zolang NS blijft volhouden dat hun systeem geen fout had, moet ik opdraaien voor de kosten.

Had je het abonnement stopgezet cq beëindigd of gewijzigd? In het 1e geval krijg je als het stopzetten/beëindigen goed gegaan is bevestigingen per mail of per post afhankelijk van welke instellingen je hebt. Heb je in MijnNS gekeken hoe jouw instellingen staan?

Van mijn saldo abonnement kreeg ik ook bericht bij wijziging.

Had je het abonnement stopgezet cq beëindigd of gewijzigd? In het 1e geval krijg je als het stopzetten/beëindigen goed gegaan is bevestigingen per mail of per post afhankelijk van welke instellingen je hebt. Heb je in MijnNS gekeken hoe jouw instellingen staan?

Van mijn saldo abonnement kreeg ik ook bericht bij wijziging.

Hi MoDe, Ik had een wijziging gedaan, van NS Flex Altijd Vrij + ICDirect naar NS Flex Dal Voordeel.

Ik heb dit vaker gedaan en ging altijd gewoon goed, dan kreeg ik een mailtje met een wijzigingsverzoek.
Wat er dit keer blijkbaar mis is gegaan is dat ik wel de bevestiging kreeg op mijn scherm na de wijziging, maar dit niet correct door het systeem geregistreerd is en ik dus ook geen bevestigingsmail heb gehad. Het ontbreken van de bevestigingsmail had ik op dat moment niet bij stil gestaan, maar het lijkt me ook niet mijn verantwoordelijkheid om dat ik de gaten te houden. Zodra er staat dat er het geluk is en ik binnen 2 dagen een factuur krijg, dan ga ik er vanuit dat het systeem van NS daarna gewoon netjes zijn werk doet.

Ik realiseerde mij dus pas een maand later dat het abonnement niet was gewijzigd naar een abonnement dat €408 goedkoper was en toen heb ik direct actie onder nomen. Dit is inmiddels 19 dagen geleden.

NS houdt vol dat ze geen wijziging van mijn kant zien en vragen daardoor om bewijs van mijn kant. Dat heb ik niet, want ik heb nooit een mail gekregen en ik heb ook geen screenshot gemaakt van het wijzigen van mijn abonnement (even eerlijk wie doet dat wel? Behalve ik dan, vanaf nu..)

De ene keer zegt de klantenservice dat ze zien dat er in die tijd wel meer mis ging in het systeem en dan later wordt dit toch teruggetrokken en kan ik fluiten naar mijn geld. Het is gewoon zeer teleurstellend dat NS er zo makkelijk mee wegkomt. Wat doe je in zo'n situatie?

Reputatie 7
Badge +3

NS houdt vol dat ze geen wijziging van mijn kant zien en vragen daardoor om bewijs van mijn kant. Dat heb ik niet, want ik heb nooit een mail gekregen en ik heb ook geen screenshot gemaakt van het wijzigen van mijn abonnement (even eerlijk wie doet dat wel? Behalve ik dan, vanaf nu..)

Zo'n screenshot maken doe ik ook niet standaard. Maar ik ben wel lichtelijk controlfreak en laat de pagina met zo'n bevestigingstekst wel open staan, sluit die niet af, tot de mail binnen is. Krijg ik die mail niet of duurt het te lang, dan maak ik wel even een screenshot. Ook bij andere bedrijven/ instanties wanneer het iets belangrijks betreft.

Ja ik vanaf nu dus ook, alleen lijkt me niet mijn verantwoordelijkheid.

NS trekt gewoon geld van je rekening, zou wel netjes zijn als ze het terugstorten als het onterecht was.

Reageer