beantwoord

Abonnement Dal en traject samen mogelijk?

• 3 oktober 2018
  • 17 reacties
  • 428 Bekeken

Ik heb momenteel een Dal vrij abonnement wat ik veel gebruik voor privé. Ik wil hier nu een trajectkaart bij - omdat ik voor mijn werk in de spits rij van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel.
Dus: op één kaart Dal vrij voor buiten de spits/weekenden etc + in de spits vrij reizen op het Ut-Amstel traject.

Ik wil dat de trajectkaart maandelijks opzegbaar is.

Weet iemand of dit - twee abonnementen op één kaart - überhaupt mogelijk is? Want als ik mijn abonnement wil aanpassen, dan cancelt hij automatisch mijn Dal - wat ik niet wil. Twee kaarten is erg onhandig, omdat ik na het werk ook nog wel eens wat anders ga doen en niet terugreis naar Utrecht. In dat geval wil ik gewoon reizen met 40% korting...

Ik hoor graag!
icon

Beste antwoord door Tochjo 3 oktober 2018, 10:00

Dal Vrij (gratis reizen buiten de spits) en Traject Vrij kunnen niet op één OV-chipkaart gecombineerd worden. Als u beide abonnementen wil, zit er niets anders op dan toch elk op een eigen OV-chipkaart te laden.

Of bedoelt u, gezien uw opmerking "gewoon reizen met 40% korting", dat u Dal Voordeel (40 procent korting buiten de spits) en Traject Vrij wil combineren? In dat geval hebt u alleen Traject Vrij nodig, want daarmee krijgt u ook 40 procent korting buiten de spits buiten het afgekochte traject.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Twee abonnement op 1 kaart is niet mogelijk als we het over deze 2 hebben. 2 losse kaarten zijn nodig 😉
Badge +3
Dal Vrij (gratis reizen buiten de spits) en Traject Vrij kunnen niet op één OV-chipkaart gecombineerd worden. Als u beide abonnementen wil, zit er niets anders op dan toch elk op een eigen OV-chipkaart te laden.

Of bedoelt u, gezien uw opmerking "gewoon reizen met 40% korting", dat u Dal Voordeel (40 procent korting buiten de spits) en Traject Vrij wil combineren? In dat geval hebt u alleen Traject Vrij nodig, want daarmee krijgt u ook 40 procent korting buiten de spits buiten het afgekochte traject.
Ontzettend bedankt! Dan ga ik voor het traject!

Dan nog de vervolgvraag: als ik mijn huidig abonnement wil omzetten naar traject krijg ik niet de optie om aan te vinken dat hij maandelijks opzegbaar is... Enig idee hoe dit kan? Wanneer je een 'nieuwe kaart' aanvraagt kan dit wel. En nog eentje dan: mijn rekeningnummer aanpassen - dit staat niet onder het kopje mijn gegevens... Enig idee waar ik die kan vinden?

Nogmaals bedankt!
Anna
Hi Anna1989. Welkom bij de Community.

Ik begrijp dat je graag een Traject Vrij maandabonnement wilt gaan gebruiken in plaats van je huidige Dal Vrij? Een Dal Vrij abonnement is een jaarabonnement. Deze kan niet worden gewijzigd in een maandabonnement. Deze kan alleen worden gewijzigd naar een ander jaarabonnement. Bij het wijzigen van je abonnement ga je weer een nieuw contract aan met de daarbij behorende voorwaarde dat het product het eerste jaar niet tussentijds opzegbaar is. Overigens kan een Traject Vrij maandabonnement wel op dezelfde kaart gezet worden als waar het Dal Vrij abonnement op staat. Je Dal Vrij abonnement is dan echter een maand lang niet te gebruiken omdat het maandabonnement het Dal Vrij abonnement die periode overschrijft. Je kan dus op je huidige kaart het Traject Vrij maandabonnement afsluiten en eventueel contact opnemen met onze Klantenservice om je oude abonnement op te zeggen.

Het rekeningnummer kan je in je account wijzigen via 'producten' en vervolgens 'aanpassen of uitbreiden'. Achter je rekeningnummer zie je dan een link om deze te wijzigen.
Reputatie 6
Badge +1
In de voorwaarden van NS abonnementen staat dat upgraden naar een duurder abonnement binnen het contract altijd mag. Dus je abonnement aanpassen van Dal Voordeel naar Traject Vrij is geen nieuw abonnement! Het kan zijn dat het systeem dat technisch niet aankan, maar dat is iets anders. Als je je bestaande abonnement upgrade kun je er gewoon iedere maand van af (mits je eerste jaar van je eerste abonnement al afgelopen is natuurlijk).
Bedankt! Dan nog een vraagje: wat bedoel je met 'mits je eerste jaar van je eerste abonnement al afgelopen is natuurlijk'? Ik heb mijn Dal al vele jaren...
Reputatie 6
Badge +1
Je sluit bij je abonnement een contract voor minimaal ëén jaar. Als je na 6 maanden je abonnement wijzigt kun je niet na 10 maanden opzeggen natuurlijk. Jij hebt je abonnement al lang, dus je kunt ook na wijziging iedere maand opzeggen.
Ik heb hierover intern nog het één en ander uitgevraagd.

Zoals ik al aangaf ga je, op het moment dat je je abonnement wijzigt van Dal Vrij naar Traject Vrij, een nieuw contract aan. Dit staat (nog) niet duidelijk aangegeven in onze productvoorwaarden. Kortom, dat heb ik aangekaart bij de verantwoordelijke afdeling. De productvoorwaarden aanpassen heeft echter meer omhanden dan alleen een zin toevoegen. Alle klanten moeten hierover geïnformeerd worden. Deze aanpassing staat genoteerd voor de volgende ronde productvoorwaarden aanpassingen. Wanneer klanten telefonisch een wijziging doorgeven worden ze uiteraard wél op de hoogte gebracht van deze voorwaarde.

Kortom, wanneer je je abonnement upgrade van Dal Vrij naar Traject vrij ga je dus een nieuw abonnement aan met wederom een looptijd van minimaal 1 jaar. Downgraden kan in dat jaar niet, upgraden of je traject wijzigen wel. Echter, als je toch eerder van het abonnement af wilt kan je overstappen naar NS Flex (zonder abonnement). Dat kan namelijk op elk gewenst moment. NS Flex kan je elke maand zelf aanpassen.
Reputatie 6
Badge +1
Sorry Denice, nu begrijp ik er niets meer van. NS verkoopt een product waarvan de geldende productvoorwaarden niet geldig zijn?
Je mag je abonnement niet veranderen van Dal Voordeel naar Traject Vrij (=duurder dus een upgrade), maar wel upgraden?
Misschien kun je alles nog eens rustig uitleggen...
Badge +3
Een Traject Vrij abonnement is ook in een maandversie beschikbaar. Je moet dat vervolgens elke maand handmatig verlengen want anders loopt het na een maand gewoon af.

Ik zie het probleem dus niet, behalve dat Traject Vrij met een looptijd van een maand ongeveer een derde duurder is dan wanneer je het aangaat voor een jaar.
Badge +3
Zoals ik al aangaf ga je, op het moment dat je je abonnement wijzigt van Dal Vrij naar Traject Vrij, een nieuw contract aan.
Ik heb sterke twijfels bij de juistheid van deze bewering, aangezien we de afgelopen jaren altijd gehoord hebben dat de contractdatum van het eerste abonnement blijft gelden bij de wijziging van een doorlopend abonnement. Kan een andere moderator deze bewering bevestigen?
Het spijt mij dat ik dit kan en moet bevestigen. Dit is sinds afgelopen zomer veranderd.
Badge +3
Teleurstellend.
Reputatie 7
Badge +4
Het was wel correct geweest het hier dan ook aan te geven. De berichten waarin geschreven werd dat de contractdatum bleef gelden bij de wijzing naar een ander abonnement, en die zullen er ongetwijfeld zijn geweest, hadden dan gecorrigeerd behoren te worden.
Ik ben dat met je eens. Ik had het vermoeden dat dit hier ook al was vermeld. Dit is namelijk een aantal maanden geleden al gewijzigd.
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben dat met je eens. Ik had het vermoeden dat dit hier ook al was vermeld. Dit is namelijk een aantal maanden geleden al gewijzigd.

Misschien moeten we dan ook even met urgentie aan de bel trekken bij de schrijvers van de productvoorwaarden. Als je met de huidige gepubliceerde productvoorwaarden naar de rechter stapt krijg je namelijk altijd gelijk.
Ik heb dit onderwerp meteen begin oktober na de reactie van Keuzereiziger bij de verantwoordelijke collega's neergelegd. De productvoorwaarden aanpassen heeft alleen meer omhanden dan alleen een zin toevoegen. Alle klanten moeten hierover natuurlijk ook geïnformeerd worden. Achter de schermen is men hier druk mee bezig.

Momenteel heb ik een verzoek uitstaan om deze informatie duidelijk weer te geven in Mijn NS wanneer men zijn/haar product gaat wijzigen en je met deze voorwaarde dan ook akkoord dient te gaan voordat je je wijziging kan bevestigen.

Reageer