beantwoord

Abonnement duurder dan gewoon reizen in geval Hoogvliet-Leiden?

• 28 juli 2014
  • 4 reacties
  • 751 Bekeken

Ik ga voortaan reizen vanuit Hoogvliet Zalmplaat naar Leiden Centraal, 5x per week, meestal in de spits. Normaal gesproken reis ik met auto, echter wilde ik uitzoeken of het goedkoper was om met OV te reizen en een abonnement aan te schaffen. Ik reis NOOIT met ov, dus het gaat me dan om dit specifieke traject. Ik heb gekeken naar een Traject-vrij en naar altijd-voordeel optie, dat leek me het meest van toepassing.

Volgens 9292.nl kost het bovengenoemde traject €8,50.
* Zonder abonnement kost me dit per jaar 8,50*2(heen en weer)*5(aantal werkdagen)*13/3(aantal weken per jaar)*10/12(factor voor 10 maanden werken van 12)=307,- (uitgaande van 10 werkmaanden, 5 werkdagen per week)
* Een trajectvrij abonnement kost volgens de abo-keuzeplanner 181,- per MAAND? dat is 2172 p.j, dat gaat hem mooi niet worden. Ik snap dat je daarbij nog extraatjes krijg, maar daar ga ik geen gebruik van maken. belachelijk (sorry)
* Altijd vrij, in de spits 20% korting, abo kost wel 20,- per maand (of 25 als ik per maand betaal). Dit betekend dat met dit abonnement de reis 0.8(20 procent korting)*307(de 'droge' kosten)+12(aantal maanden)*25(prijs p.m in jaarabo) = 486,- per jaar gaat kosten. (per maand, maar dan wel 10 maanden ipv 12, is de optie 10,- duurder).
Ik heb me hier rijker gerekend, want ik lees net dat dit alleen voor de trein is, de metro is dan wel nog volle mep. Als ik ook met Metro de 20% korting wil hebben moet ik 11,- per maand extra betalen. Dan komt de prijs per jaar op 0.8*307+12*36(=25+11)=€677,- !!!

Maak ik ergens een rekenfout, of verdient de NS graag aan me? Is er een goedkoper alternatief abonnement voor dit traject? Als ik het zo bekijk, kost OV abonnement mij meer dan 2x meer dan gewoon "losse kaartjes" kopen. Is dit niet een beetje absurd? Het hele idee van een abonnement is toch dat vaste reizigers voordeliger uit zijn als ze met OV willen reizen?

Overigens: met de auto kost dit traject per jaar 255,- aan brandstofkosten (ok ok er zijn wegenbelasting, verzekering en onderhoudskosten, maar die maak ik toch al). De reisduur is in beide gevallen van huisdeur tot werkadres ongeveer 1 uur, file meegerekend. Helaas moet ik dan voor de auto kiezen, ook al zou ik wat 'groener' willen zijn, maar dat is mij op het moment de ~300,- niet waard.

:-(

- RickJinx
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 31 juli 2014, 12:28

Hallo RickJinx, ik heb even voor je gekeken. Wat betreft een abonnement voor de trein kan ik je helpen. Ik begrijp dat je van Schiedam Centrum de trein naar Leiden Centraal en weer terug pakt. Met een Traject Vrij Jaar 2e klasse kost je dit € 163,80 per maand en €1965,60 per jaar. Met een Traject Vrij Maand 2e klasse is dat € 203,60 per maand en €2443,20 per jaar. Daarnaast komen nog wel de kosten voor de metro er inderdaad bij. Toch kan je met jouw reisgedrag wel het beste een Traject Vrij abonnement aanschaffen, omdat deze wel het goedkoopste uitvalt.
Bekijk origineel

4 reacties

Volgens 9292.nl kost het bovengenoemde traject €8,50.
* Zonder abonnement kost me dit per jaar 8,50*2(heen en weer)*5(aantal werkdagen)*13/3(aantal weken per jaar)*10/12(factor voor 10 maanden werken van 12)=307,- (uitgaande van 10 werkmaanden, 5 werkdagen per week)
...
Maak ik ergens een rekenfout, of verdient de NS graag aan me?

Dat de NS graag verdient aan haar reizigers is wel duidelijk geworden uit de tariefverhogingen die ze er met de invoering van de chipkaart doorheen gedrukt hebben, volgens mij is er echter eveneens sprake van een rekenfout.
Ik zou verwachten dat u het weekbedrag van 85 euro zou vermenigvuldigen met 52 (aantal weken) in plaats van 13/3.
Ik denk dat ik nu begrijp waar u die 13/3 vandaan haalt. Aantal weken per kwartaal / aantal maanden per kwartaal om aldus op het aantal weken per maand te komen.
Om het bedrag per jaar te krijgen zou u dit nu alleen nog moeten vermenigvuldigen met 10 (het aantal maanden per jaar dat u werkt). U deelt het echter weer door 12, waardoor de aldus verkregen € 307,- niet het bedrag per jaar is, maar per maand.
13/3 is het gemiddelde aantal weken per maand. ... en nu zie ik mijn fout ja. bovenstaande bedragen zijn maandbedragen, niet jaarbedragen 🙂 oeps.

Hmz.

In dát geval. Ehm. Einde post.

Jaartraject nog steeds 2172 per jaar.
Zonder abbo: 3683 per jaar (10 werkmaanden)
20% korting abbo (incl metro) 3378 per jaar.

Altijdvrij goedkopste optie (zonder altijd voordeel abbo, voor metro hoogvliet-r'dam apart nog de altijd voordelen abbo nog nemen is wel duurder)

Vergeleken met auto vergelijkbaar. Moet hier nog even broeden

Bedankt voor het op mijn rekenfoutje wijzen!

wat mij betreft einde post.
Hallo RickJinx, ik heb even voor je gekeken. Wat betreft een abonnement voor de trein kan ik je helpen. Ik begrijp dat je van Schiedam Centrum de trein naar Leiden Centraal en weer terug pakt. Met een Traject Vrij Jaar 2e klasse kost je dit € 163,80 per maand en €1965,60 per jaar. Met een Traject Vrij Maand 2e klasse is dat € 203,60 per maand en €2443,20 per jaar. Daarnaast komen nog wel de kosten voor de metro er inderdaad bij. Toch kan je met jouw reisgedrag wel het beste een Traject Vrij abonnement aanschaffen, omdat deze wel het goedkoopste uitvalt.

Reageer