beantwoord

abonnement en corona

• 24 maart 2020
  • 19 reacties
  • 1345 Bekeken

Betaald NS mijn abonnementskosten (weekendvrij)terug nu ik mij aan de voorschriften van RIVM en NS moet houden en dus niet kan reizen of is er een tegemoetkoming ?

icon

Beste antwoord door Thom 24 maart 2020, 18:09

Nee, maar u kunt wel per direct onder de verdere kosten uit. Er is een truc. U neemt Flex Basis, zonder abonnement, en daarmee vervalt uw huidige abonnement. U heeft dan geen abonnementskosten meer van WeekendVrij. Het gaat per direct in. Volg wel de procedure goed. U moet de bestelling bevestigen op het kaartautomaat. Vergeet dat niet. Een eventueel restant krijgt u terug. Flex Basis is Flex zonder abonnement. Kies als u op Mijn NS zit dus ‘voor een ander abonnement.’

Als u al Flex WeekendVrij heeft en het is korter dan een maand, dan moet u even contact opnemen met Klantenservice. Maar dat gaf u niet aan. Ook in dat geval is er vaak wel wat mogelijk.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daarom zou het ook heel goed mogelijk kunnen zijn dat nu nog langer dan een maand duurt voor abonnementhouders weer een nieuw abonnement nodig hebben en de coulance van NS Flex eerder dan een maand na wijzigen niet eens nodig is.

Het kan misschien wel handig zijn voor iedereen die nu wijzigt naar Flex en later weer een klassiek abonnement wil afsluiten, om zsm Flex weer stop te zetten. Dit om te voorkomen dat wanneer mensen weer naar werk mogen om te werken ze massaal NS gaan bellen, chatten, twitteren om het te stop te zetten en dat daarmee  de klantenservice (nogmaals) overbelast raakt.

Reputatie 7
Badge +4

Flex geldt wel voor minimaal een maand, maar daarna kunt u het elke dag beëindigen en omzetten naar Weekendvrij Flex. Weer omzetten naar Klassiek Weekendvrij kan ook, maar dan moet Flex helemaal van de kaart gehaald worden. Niet meer handig nu denk ik, want per 2021 wordt Weekendvrij sowieso een Flexabonnement. U kunt Weekendvrij desnoods ook op een tweede kaart zetten als het echt binnen de eerste maand moet.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, maar u kunt wel per direct onder de verdere kosten uit. Er is een truc. U neemt Flex Basis, zonder abonnement, en daarmee vervalt uw huidige abonnement. U heeft dan geen abonnementskosten meer van WeekendVrij. Het gaat per direct in. Volg wel de procedure goed. U moet de bestelling bevestigen op het kaartautomaat. Vergeet dat niet. Een eventueel restant krijgt u terug. Flex Basis is Flex zonder abonnement. Kies als u op Mijn NS zit dus ‘voor een ander abonnement.’

Als u al Flex WeekendVrij heeft en het is korter dan een maand, dan moet u even contact opnemen met Klantenservice. Maar dat gaf u niet aan. Ook in dat geval is er vaak wel wat mogelijk.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.

Badge

wel vreemd dat ik de actie moet ondernemen want ik wil reizen en mag dat niet , ik betaal voor een dienst en NS kan die nu niet waar maken voor mij

De regering legt de maatregelen op, NS heeft hier ook alleen maar gevolg aan te geven.  Systemen zijn niet ontworpen voor dit soort dingen en alles is dus handmatig aanpassen voor de medewerkers op de klantenservice.  Ik denk dat het voor u minder moeite is dan wat het in de organisatie van de NS kost om dit allemaal te regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een klassiek Dalvrij 1e klas en reis nog omdat ik een "vitaal" beroep heb. Mijn partner heeft een bijabonnement, geen vitaal beroep en werkt nu zeker tot 1 juni thuis. Vrijetijdsreizen maken wij nu niet. Dat bijabonnement alleen kan dus niet tijdelijk gestopt worden? Ik kan ook niet over naar Flex omdat dat niet kan inclusief het bijabonnement?

Flex kent (nog) geen bijabonnementen. Met deze specifieke vraag kun je het beste contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via Twitter Facebook of chat.

Stel dat ik over ga op flex basis kan ik dan op ieder moment weer overgaan op weekendvrij of moet ik dan 1 maand wachten ?

Badge +3

Als je een huidig (al dan niet Flex) abonnement omzet naar Basis dan doen ze bij de Klantenservice niet moeilijk als je het bijv. na 3 weken weer wilt ‘upgraden’ naar iets duurders.

Reputatie 7
Badge +3

En niemand weet ook hoe lang de situatie van thuiswerken en het gesloten houden van scholen nog zal duren. De maatregelen die nu gelden tot 6 april zouden ook langer kunnen duren.

Badge +3

Denk eigenlijk niet dat scholen nog regulier open gaan dit schooljaar, hooguit voor examens onder toezicht en opvang (zoals nu) voor ouders met bepaalde beroepen.

En voor mensen die nu kunnen thuiswerken zal 1 juni ook verder niet zo’n probleem zijn.

Werkoverleggen (in groepen), en verplichte jaarlijkse cursussen zoals EHBO/BLS/BHV/reanimatie al helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +4

Het is koffiedik kijken. Voorlopig gaan alle lijnen in de grafieken nog behoorlijk steil omhoog en zes april is al over twee weken. Afvlakken is niet meer dan het begin van wat minder steil. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, NS betaalt geen abonnementskosten terug, wel kunt u uw abonnement per direct omzetten naar Flex basis.

Edit: @Thom was sneller

Reputatie 7
Badge +4

Ach, great minds. ;-)

wel vreemd dat ik de actie moet ondernemen want ik wil reizen en mag dat niet , ik betaal voor een dienst en NS kan die nu niet waar maken voor mij

Reputatie 7
Badge +4

Voor uw gevoel staat dat niet los van elkaar en dat is wel begrijpelijk maar wetgeving werkt anders. Met deze manier van doen bent u toch uit de verdere kosten. NS kan niet zo maar automatisch abonnementen laten vervallen. Er is naast uw rechtsgevoel ook regelgeving. En dat is wat telt. Deze truc valt binnen de wetgeving, is legaal en daar kunt u gebruik van maken - wat ik ook zou doen in uw geval.

Het is via MijnNS weinig gedoe, minutenwerk, maar het bespaart u geld. Ik zou het maar doen. Kijk snel even op MijnNS, bij uw huidige abonnement.

Strikt genomen kunt u nog reizen, al is het verre van aan te raden. Mensen in vitale beroepen moeten echter van hun abonnement gebruik kunnen blijven maken.

Reputatie 6

Ik heb een klassiek Dalvrij 1e klas en reis nog omdat ik een "vitaal" beroep heb. Mijn partner heeft een bijabonnement, geen vitaal beroep en werkt nu zeker tot 1 juni thuis. Vrijetijdsreizen maken wij nu niet. Dat bijabonnement alleen kan dus niet tijdelijk gestopt worden? Ik kan ook niet over naar Flex omdat dat niet kan inclusief het bijabonnement?

Reputatie 7
Badge +4

De truc die we hier beschrijven is alleen mogelijk omdat bij de overgang naar Flex geldt dat een klassiek abonnement meteen vervalt. Srikt genomen zou je het als oneigenlijk gebruik kunnen zien, maar persoonlijk is het in deze nare tijden een prachtige oplossing om van een niet te gebruiken abonnement af te komen.

Het bijabonnement van uw vrouw is echter gekoppeld aan uw abonnement. Als uw jaar om is, toetst NS of het bijabonnement nog gekoppeld is aan uw abonnement en zo nee dan gaat het bijabonnement over naar een hoofdabonnement met dito kosten. U kunt wel zelf de truc van de overgang naar Flex toepassen, maar bijabonnementen bestaan niet bij Flex. 

Ik zou als ik u was contact opnemen met Klantenservice of in dit geval coulance mogelijk is, zodat het bijabonnement, gezien de bijzondere omstandigheden, vervalt. U heeft er echter geen recht op. Ook niet op basis van eerder genoemde mogelijkheid.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ook in het verder uitstekende topic  van Jouke NS staat er niets over vermeld.

Reputatie 6

Dank voor de snellereactie @MoDe en @Thom

Bedank voor dit informatie. Ik verwacht tot en met 1 juni alleen maar reizen met een fiets in een straal van 15 km. Een klassieke Dal Vrij heb ik nu voorlopig niet meer nodig. Voor een stukje zekerheid nam ik een Flex Dal Voordeel. Kost €5 maar biedt extra zekerheid.

Badge +3

Bedank voor dit informatie. Ik verwacht tot en met 1 juni alleen maar reizen met een fiets in een straal van 15 km. Een klassieke Dal Vrij heb ik nu voorlopig niet meer nodig. Voor een stukje zekerheid nam ik een Flex Dal Voordeel. Kost €5 maar biedt extra zekerheid.

Je had ook gewoon Flex Basis kunnen nemen als je toch niet gaat treinen de komende tijd, maar helaas staat dan tot bijna op het laatste scherm er de 'waarschuwing’ dat alles goedkoper dan €5 per maand je €10 zou kosten aan ‘inschrijf/administratiekosten’.

Dat is dus niet waar als je al een klassiek doorlopend NS abonnement hebt!

Reageer