Abonnement en ook handmatig opladen, niet automatisch opladen | NS Community
beantwoord

Abonnement en ook handmatig opladen, niet automatisch opladen


Voor mijn ouders heb ik weekendVrij abonnement gehaald, omdat ze graag in weekenden bij ons komen voor de kleinkinderen. Abonnementskosten gasn af van onze rekening.  Eerder konden ze op andere dagen zelf saldo op kaart zetten als ze doordeweeks ergens naartoe wilden met de trein. Nu staat standaard automatisch opladen aan en betekent dit dus dat het van onze rekening af gaat. Hoe zetten wij dit weer uit?

icon

Beste antwoord door Robert B 4 March 2022, 18:35

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Weekend Vrij is een NS Flex abonnement met betaling van reiskosten achteraf (maandelijks per automatische incasso). Dit gaat via dezelfde incasso als de vooruit te betalen abonnementskosten.

Dat is iets anders dan automatisch opladen, waarbij er (indien nodig) saldo op de kaart zelf gezet wordt (dat je enkele dagen later ook per automatische incasso betaalt).

Voor trein kan je achteraf betalen (Reizen op Rekening) niet uitzetten, want Weekend Vrij op saldo bestaat niet meer.

Voor bus, trein en metro kan het wel uitgezet worden, mocht je dat willen. Dat is met name nodig bij een kortingsabonnement voor bus/tram/metro, want via NS Flex krijg je geen korting.

Dank voor de reactie.

Ik begrijp het verschil tussen automatische incasso en automatisch opladen.

Wij willen dus wel automatische incasso voor de maandelijkse abonnementskosten voor weekendVrij €31,60.

Maar we willen geen automatische incasso voor de overige reiskosten - en dat willen mijn ouders ook niet.

En om te voorkomen dat dat toch gebeurt, willen mijn ouders de mogelijkheid behouden dat zij zelf saldo op de kaart kunnen laden. Misschien moet ik de vraag anders stellen: Kunnen zij alsnog handmatig zelf saldo op hun kaart zetten? Voorheen kon dat namelijk wel.  

In de (marketing)mail die ik heb gekregen, wordt bejubeld dat we met dit abonnement 'nooit meer saldo hoeven laden’. En dat het saldo dat nog op de kaart stond automatisch wordt verrekend met de volgende factuur. Maar voor ons is dat juist niet gewenst en dus geen goed nieuws.. 

Hoi N1377. Welkom bij de Community.

Op het moment dat er NS Flex Weekend Vrij op een OV-chipkaart staat, reis je op rekening. Zowel doordeweeks als in het weekend. Het is dus niet mogelijk om doordeweeks op saldo te reizen en in het weekend niet. De enige manier om dit wel te kunnen is door gebruik te maken van een tweede OV-chipkaart waar het NS Flex abonnement dus niet op staat. Deze zouden zij dan kunnen voorzien van Automatisch Opladen en deze koppelen aan hun eigen bankrekening.

Badge +3

En om te voorkomen dat dat toch gebeurt, willen mijn ouders de mogelijkheid behouden dat zij zelf saldo op de kaart kunnen laden. Misschien moet ik de vraag anders stellen: Kunnen zij alsnog handmatig zelf saldo op hun kaart zetten? Voorheen kon dat namelijk wel.

Het slechte nieuws is dat saldo laden op een kaart met NS Flex niet meer kan bij een NS automaat (of in ieder geval geen enkele zin heeft omdat het toch niet gebruikt wordt*).

Het goede nieuws is dat je i.p.v. van tevoren handmatig saldo laden op een kaart altijd gewoon kunt reizen en (achteraf) precies de kosten van de reis betaalt (voltarief of met 40% korting doordeweeks in de daluren). Dus staat er nooit meer ongebruikt saldo op een kaart.

* Dit voor treinreizen, zoals ik al zei kan je in bus/tram/metro nog op saldo reizen als je wilt. Dat saldo moet je dan laden bij bijv. een supermarkt, of online bestellen en daarna ophalen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reactie.

Ik begrijp het verschil tussen automatische incasso en automatisch opladen.

Wij willen dus wel automatische incasso voor de maandelijkse abonnementskosten voor weekendVrij €31,60.

Maar we willen geen automatische incasso voor de overige reiskosten - en dat willen mijn ouders ook niet.

En om te voorkomen dat dat toch gebeurt, willen mijn ouders de mogelijkheid behouden dat zij zelf saldo op de kaart kunnen laden. Misschien moet ik de vraag anders stellen: Kunnen zij alsnog handmatig zelf saldo op hun kaart zetten? Voorheen kon dat namelijk wel.  

In de (marketing)mail die ik heb gekregen, wordt bejubeld dat we met dit abonnement 'nooit meer saldo hoeven laden’. En dat het saldo dat nog op de kaart stond automatisch wordt verrekend met de volgende factuur. Maar voor ons is dat juist niet gewenst en dus geen goed nieuws.. 

Op 1 kaart kan geen abonnement reizen op rekening staan en reizen op saldo. Weekend vrij is er alleen als flex (reizen op rekening). Als de wens is om doordeweeks op saldo te reizen dat zal er een 2e kaart met reizen op saldo aangeschaft moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex reis je met de trein altijd op rekening en dus met een automatische incasso. Alles komt op 1 factuur, dus zowel het abonnementsgeld als de reizen Het is niet mogelijk om het abonnementsgeld per automatische incasso te betalen en de kosten van treinreizen apart met saldo. Alleen reizen met bus, tram of metro zouden van saldo betaald kunnen worden door het BTM gedeelte van Flex uit te laten zetten. 

Ok, helder.

Dank voor jullie snelle reacties.

Toch nog een vraag:

Kan je op dezelfde kaart een aanvullende dalvoordeel abonnement 'op saldo' zetten? Of moet dit een fysiek andere kaart zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, je kunt op dezelfde kaart niet zowel een NS Flex abonnement als een saldo abonnement zetten. Dan zou je dat saldo abonnement echt op een andere kaart moeten zetten. 

Je zou misschien de betaling van het Flex Weekend Vrij kunnen veranderen naar de rekening van je ouders en dat jij iedere maand het bedrag van het abonnement naar hen overmaakt. Op die manier betaal jij ook voor het abonnement. Dat is makkelijker dan met 2 kaarten gaan reizen, dat gaat geheid een keer mis, dat ze voor een bepaalde reis met de andere kaart inchecken (mij ook een keer overkomen).

Ok, dank.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens kost weekendvrij 21,40/mnd /pp als de opa+oma al >65 zijn. Reis je ENkel in die weekends, dan komen er ook geen bijkomende kosten bij!

Reageer