beantwoord

Abonnement en prive OV-chip

• 23 mei 2014
  • 7 reacties
  • 474 Bekeken

Ik heb een zakelijk abonnement van Delft naar Den Haag waar ik prive geen gebruik van mag maken. Nu reis ik van mijn werk nog wel eens door naar bijvoorbeeld Rotterdam. Vroeger hoefde ik met mijn abonnement niet in te checken en kon ik een papieren kaartje kopen voor het traject Delft-Rotterdam, nu moet ik met mijn abonnement echter in- en uitchecken. Hoe doe ik dit nu? Ik heb eenmaal geprobeerd in Delft uit te checken en weer terug de trein in te springen, maar dat lukte niet. De in-en uitcheckpaal staat alleen aan het begin van het perron. Kan ik op mijn prive OV-chip aangeven dat ik alleen het traject van Delft naar Rotterdam wil reizen en hoe ik reis ik dan het eerste stuk...???? Op een of andere manier moet er in Delft uitgecheckt worden? In en uit de trein in de spits is geen optie.
icon

Beste antwoord door Dennis 23 mei 2014, 08:44

Je moet helaas bij deze reizen kiezen, uitchecken in Delft, of geen gebruik maken van het zakelijke abonnement en de hele reis privé betalen. Of de werkgever vragen om een reiskostenvergoeding in plaats van het zakelijke abonnement.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je moet helaas bij deze reizen kiezen, uitchecken in Delft, of geen gebruik maken van het zakelijke abonnement en de hele reis privé betalen. Of de werkgever vragen om een reiskostenvergoeding in plaats van het zakelijke abonnement.
Beste Dennis,
Hier is toch niet over nagedacht. Uitchecken in Delft is tijdens de spits geen optie en kan alleen als ik helemaal aan het begin van de trein kan zitten zodat ik bij de palen op Delft Station uitkom. Twee keer betalen voor eenzelfde traject zal ik uit principe niet doen en mijn werkgever vragen om een reiskostenvergoeding is geloof ik geen optie. Ik ga het echter wel aankaarten bij mijn werkgever.
Ik vraag me wel af waarom de NS niet gekozen heeft voor ook in-en uitcheck in de trein zelf. In de tram heb ik geen enkel probleem gehad, daar kon ik als het zakelijk traject eindigde gewoon uitchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me wel af waarom de NS niet gekozen heeft voor ook in-en uitcheck in de trein zelf. In de tram heb ik geen enkel probleem gehad, daar kon ik als het zakelijk traject eindigde gewoon uitchecken.
Dat is om fraude te voorkomen (inchecken als de conducteur eraan komt; in de tram komen controleurs met een hele ploeg tegelijk, en kunnen zo beter optreden als je te laat incheckt).
Achja, fraude. Dus de welwillende burger moet weer lijden onder een kleine groep onverlaten die gratis willen reizen. In de spits is dit overigens geen enkel probleem, want ik zie nooit meer een conducteur.
Ik hoop dat de NS toch zal nadenken over bovenstaande en met een oplossing komt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nog wel een idee. Bij Traject Vrij zakelijk zou NS de optie kunnen bieden dat de factuur voor reizen buiten het vaste traject naar de houder gaat in plaats van naar de werkgever. Het is bij dienstreizen buiten het vaste traject lastiger, maar bij privéreizen buiten het vaste traject handiger.

Of de houder vinkt op Mijn NS aan wat zakelijk is en wat privé, en op basis daarvan komt een reis op de ene of de andere factuur.
Dennis,
Ik zal het eens aan onze vervoerscoordinator voorstellen. Het reizen met de trein wordt zo steeds minder aantrekkelijk en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Dag Shar, de situatie zoals Dennis deze beschrijft is inderdaad juist. Indien er niet privé mag worden gereisd met de Businesscard is het of mogelijk om tussentijds - in jouw geval in Delft- in- en uit checken. Het is ook mogelijk om niet tussentijds in- en uit te checken en in je zakelijke Mijn NS-account aan te geven dat dit een privéreis was. Uiteraard is dit in de praktijk enkel mogelijk indien de werkgever hier akkoord mee gaat, immers de gehele rekening (werk en privé) gaat naar de houder van de Businesscard of de werkgever.

Reageer