Abonnement gewijzigd, maar toch kosten op nieuwe traject

  • 28 maart 2018
  • 69 reacties
  • 1644 Bekeken

Beste NS,

Tot mijn schrik zag ik vandaag dat er i.p.v. de verwachte €211 opeens €391 is afgeschreven voor mijn NS abonnement.
Bijna 2x zoveel dus. Ik had wel wat extra gereisd, maar niet om dit enorme verschil te verklaren.

Afgelopen februari ben ik verhuist van Houten naar Woerden. Hiervoor heb ik op 5 februari mijn abonnement Traject Vrij (Houten Castellum > Amsterdam Zuid) omgezet naar (Woerden > Amsterdam Zuid). Hiervan heb ik ook bevestiging gekregen per mail.
Als ik nu inlog op Mijn NS zie ik echter dat het abonnement nog steeds op Houten Castellum > Amsterdam Zuid staat.

Is hier iets mis gegaan? Ik ben er van uit gegaan dat het doorgeven van de wijziging via Mijn NS en de bevestigingsmail afdoende was. Helaas heb ik niet meer gecheckt of dit ook daadwerkelijk is doorgevoerd.

Nu heb ik (heel veel) extra kosten gemaakt zonder dat ik mij daarvan bewust was - feitelijk mijn woon-werkverkeer waar ik het abonnement voor heb dubbel betaald.

Ik zou graag weten wat er niet goed is gegaan en ik zou graag gerestitueerd worden voor de dubbel gemaakte kosten op mijn woon-werkverkeer traject Woerden Amsterdam Zuid.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mike

69 reacties

Hi Char.S. Welkom bij de Community.

Vervelend dat je afgelopen maanden teveel hebt betaald voor je abonnement. Het goed doorlezen van de e-mail en instructies behoort tot je eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je telefonisch, via Social Media of via chat je contract wijzigt, krijg je ook de mededeling dat je je wijziging dient op te halen bij de automaat voor een bepaalde datum. Wijzig je je abonnement zelf online via Mijn NS dan kan je deze info lezen in de mail die je krijgt ter bevestiging van de wijziging. Het is dus hoe dan ook van belang dat je de mail goed doorleest. Helaas kunnen wij je abonnement niet met terugwerkende kracht wijzigen of de kosten vergoeden.

Beste NS, nog een gedupeerde hier. Een e-mail met als titel “Bevestiging wijziging NS-abonnement“ kan niet anders dan misleidend worden opgevat. Ik betaal al sinds april 2019 teveel, en voel mij niet goed geinformeerd! Ik hoor graag wat er uiteindelijk als terugkoppeling is gekomen na de berichten van hierboven (1 jaar geleden). Hartelijke groet en hoor graag van jullie.


Heb je de mail toen wel goed gelezen? Vervelend dat je sinds april 2019 teveel betaalt, maar waarom reageer je nu pas? Een wijziging moet je binnen een maand bevestigen. Het enige wat nu nog kan is contact opnemen met NS klantenservice of opnieuw een abonnement afsluiten.

 


 

Ik ben er vanwege de titel van de mail (“Bevestiging wijziging NS abonnement”) en het begin van de mail (overzicht van mn nieuwe traject en kosten) vanuit gegaan dat de wijziging werd doorgevoerd. Daarbij heb ik blijkbaar niet genoeg naar beneden gescrolld. Ik vind deze informatie erg misleidend, en ik ben blijkbaar niet de enige. “Gelukkig” scheelt mijn trajectwijziging maar 1 station, waardoor de extra kosten relatief meevallen, maar daardoor heb ik niet eerder opgemerkt dat ik teveel betaal. Facturen zijn alleen te vinden in Mijn NS en ontvang ik niet per mail; zolang je ervan uitgaat dat alles goed geregeld is zie ik geen reden om in de facturen te duiken…. Het was dat ik er nu toevallig naar keek ivm het afsluiten van een mogelijk nieuw abonnement.
 

Mijn vraag aan NS of er naar mijn extra gemaakte kosten gekeken kan worden en of mijn traject met terugwerkende kracht kan worden gewijzigd. Daarnaast graag de manier van communicatie omtrent het wijzigen van een trajectkaart verhelderen om toekomstige misleidingen te voorkomen.

 

Hartelijk dank voor jullie reactie.

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS, nog een gedupeerde hier. Een e-mail met als titel “Bevestiging wijziging NS-abonnement“ kan niet anders dan misleidend worden opgevat. Ik betaal al sinds april 2019 teveel, en voel mij niet goed geinformeerd! Ik hoor graag wat er uiteindelijk als terugkoppeling is gekomen na de berichten van hierboven (1 jaar geleden). Hartelijke groet en hoor graag van jullie.


Heb je de mail toen wel goed gelezen? Vervelend dat je sinds april 2019 teveel betaalt, maar waarom reageer je nu pas? Een wijziging moet je binnen een maand bevestigen. Het enige wat nu nog kan is contact opnemen met NS klantenservice of opnieuw een abonnement afsluiten.

Beste NS, nog een gedupeerde hier. Een e-mail met als titel “Bevestiging wijziging NS-abonnement“ kan niet anders dan misleidend worden opgevat. Ik betaal al sinds april 2019 teveel, en voel mij niet goed geinformeerd! Ik hoor graag wat er uiteindelijk als terugkoppeling is gekomen na de berichten van hierboven (1 jaar geleden). Hartelijke groet en hoor graag van jullie.

Mijn collega's van de klantenservice zijn veprlicht dit bij elk gesprek via elk kanaal te melden dat deze handeling dient gedaan te worden anders zal de wijziging niet plaatsvinden. Ik heb dit nogmaals bij mijn collega's onder de aandacht gebracht. Ik zal Thomas vragen of hij nog een terugkoppeling heeft ontvangen.
Het gaat er niet zozeer om of wij het nodig vinden, volgens de reactie van Miriam is het op dit moment de praktijk. Of jij/wij dat nodig vinden of niet. Daar reageerde ik op.

Aanpassen naar Altijd Vrij zorgt voor andere problemen bij verificatie met de backoffice.
Reputatie 6
Badge +2
Bijzonder slecht, en dat is nog een understatement. Volgens de terugkoppeling van Miriam wordt de data op de OV-chipkaart bij iedere transactie teruggezonden naar de backend om die te gebruiken voor traject-verificatie. Ik hoop dat dat een fout is en deze informatie enkel wordt gebruikt om te presenteren bij controle, waar de backend gewoon de eigen tabel gebruikt.
De trajectinfo doorsturen lijkt zoals eerder besproken niet nodig, maar als je bedoelt dat iemand gemakkelijk zelf het traject op de ovc kan schrijven kan die ook Altijd Vrij erop zetten, dus dan is het een algemener probleem (behalve als het soort abo beter is beveiligd is dan het traject).
Bijzonder slecht, en dat is nog een understatement. Volgens de terugkoppeling van Miriam wordt de data op de OV-chipkaart bij iedere transactie teruggezonden naar de backend om die te gebruiken voor traject-verificatie. Ik hoop dat dat een fout is en deze informatie enkel wordt gebruikt om te presenteren bij controle, waar de backend gewoon de eigen tabel gebruikt.
Reputatie 6
Badge +2

Dit wordt bij elke transactie meegestuurd naar de backoffice om op die manier een (buiten-traject) prijs te kunnen bepalen.Gezien de kwaliteit van versleuteling op de OV-chipkaart hoop ik van harte dat dat onzin is maar in de terugkoppeling is geslopen tussen de schijven door.

201805 22 12:44 ovcgeheugen
Bedoel je dat de kwaliteit van versleuteling op de OV-chipkaart goed is of slecht? En wat heeft dat ermee te maken?
Dit wordt bij elke transactie meegestuurd naar de backoffice om op die manier een (buiten-traject) prijs te kunnen bepalen.

Gezien de kwaliteit van versleuteling op de OV-chipkaart hoop ik van harte dat dat onzin is maar in de terugkoppeling is geslopen tussen de schijven door.
Update: Ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen. Op dit moment wordt de informatie van het afgekochte traject inderdaad op de OV-chipkaart gezet. Dit wordt bij elke transactie meegestuurd naar de backoffice om op die manier een (buiten-traject) prijs te kunnen bepalen. Bij een aanpassing van het afgekochte traject, moet deze informatie bij een automaat op de kaart worden gezet. Wel begrijp ik dat hier aan wordt gewerkt en dat in de toekomst zal veranderen.

@Hart treinreiziger Ik ontvang graag in een privébericht de volgende gegevens:

- Volledige naam
- Postcode en huisnummer
- Geboortedatum
- OV-Chipkaartnummer
- IBAN-rekeningnummer

Als je op mijn naam klikt en vervolgens op 'Stuur bericht' dan ga ik aan de hand van je gegevens nog even kijken naar de extra kosten.
Update: Ik vind het erg vervelend om dit te moeten melden, maar ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen. Zodra ik deze binnen heb zal ik dit direct laten weten.
Update: Helaas kan ik nog geen terugkoppeling geven, maar heb ik wel weer een reminder verzonden.

@marv87: Uiteraard zullen we hier ook naar gaan kijken.
Hebben jullie al wel gezorgd dat de TS het geld van de dubbele kosten terug krijgt?
Update: Ik neem dit topic even van Stijn over omdat hij aan het genieten is van een welverdiende vakantie. Hij heeft mij al het contact dat er is geweest doorgestuurd dus ik ben volledig op de hoogte. Ik begrijp dat er nog geen definitieve terugkoppeling is en heb daarom nogmaals even een reminder verzonden. Hopelijk weten we snel meer.
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen en zal een reminder sturen.
Nog enige progressie op dit onderwerp? 🙂 Dank!
Het vraagstuk is nogmaals doorgestuurd en ligt momenteel rechtstreeks bij de eindverantwoordelijke hiervan. Van deze persoon heb ik momenteel nog geen terugkoppeling ontvangen echter.
Beste NS,

Tot mijn schrik zag ik vandaag dat er i.p.v. de verwachte €211 opeens €391 is afgeschreven voor mijn NS abonnement.
Bijna 2x zoveel dus. Ik had wel wat extra gereisd, maar niet om dit enorme verschil te verklaren.

Afgelopen februari ben ik verhuist van Houten naar Woerden. Hiervoor heb ik op 5 februari mijn abonnement Traject Vrij (Houten Castellum > Amsterdam Zuid) omgezet naar (Woerden > Amsterdam Zuid). Hiervan heb ik ook bevestiging gekregen per mail.
Als ik nu inlog op Mijn NS zie ik echter dat het abonnement nog steeds op Houten Castellum > Amsterdam Zuid staat.

Is hier iets mis gegaan? Ik ben er van uit gegaan dat het doorgeven van de wijziging via Mijn NS en de bevestigingsmail afdoende was. Helaas heb ik niet meer gecheckt of dit ook daadwerkelijk is doorgevoerd.

Nu heb ik (heel veel) extra kosten gemaakt zonder dat ik mij daarvan bewust was - feitelijk mijn woon-werkverkeer waar ik het abonnement voor heb dubbel betaald.

Ik zou graag weten wat er niet goed is gegaan en ik zou graag gerestitueerd worden voor de dubbel gemaakte kosten op mijn woon-werkverkeer traject Woerden Amsterdam Zuid.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mike


Beste Mike / @MTvanBaalen, is er bij jou verder nog enige service geleverd voor dit probleem?
Dank!
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen en zal een reminder sturen.

Nog enige progressie op dit onderwerp? 🙂 Dank!
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen en zal een reminder sturen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor #44 dat klopt en zijn al andere topics over. Het 'starttarief' bij NS is € 2,30 en je reizen buiten het traject worden gefactureerd als losse reizen.

Dus alsof je van Centraal naar Muiderpoort gegaan bent (€ 2,30), en daar (geforceerd) op je Traject incheckt enz.

Maar dat was volgens mij niet anders bij de oude trajectjaarkaarten (dus voordat Traject-Vrij werd geintroduceerd). Daarmee reisde je niet op rekening maar moest je wanneer je buiten je traject reisde bij de kaartautomaat een los papieren kaartje kopen voor die reis, eventueel met 40% korting wanneer dat in de daluren was. Ik heb dat oude abonnement nooit gehad, heb mijn Traject-Vrij pas in augustus 2014 aangeschaft en toen was NS al compleet over op de OV-chipkaart.
Als er al traject naar de kaart wordt geschreven als additionele data, dan is het hooguit geinig voor bij controle (volledig afgekocht dus niet moeilijk doen over incheck).
Dan wordt het inderdaad weggeschreven als additionele data bij een subscription tegenwoordig. Ik zie ook geen enkel praktisch/technisch nut behalve presentatie bij controle.
Tijdens controle zie ik bij Traject Vrij wel het traject. De enige reden die ik mij kan bedenken, is dat als men vergeten is in te checken, ik al direct kan kijken of ze op hun traject zitten en geen UVB hoef uit te schrijven.

Iets anders kan ik zo snel ook niet bedenken.
Hier even een update. Zojuist de klantenservice maar gebeld om te kijken of men iets voor mij kan betekenen. Er bleek geen mogelijkheid tot coulance. Toen ik aangaf dan graag een klacht in te willen dienen vroeg ze mij nogal kortaf om mijn gegevens. Ze zei dat ze hiermee de klacht in zou dienen, ik vroeg op welke termijn ik een reactie kan verwachten. Het antwoord: "Ik kan u geen garantie geven dat u antwoord krijgt" ?! Waarom wist ze mij niet uit te leggen. Het wordt steeds gekker... @Stijn NS ik wacht in grote nieuwsgierigheid af. Ik heb er achteraan gemaild, maar ik durf geen indicatie geven over de termijn waarop ik meer informatie kan geven. Ik hoop spoedig meer te kunnen zeggen.
Badge +3
Voor #44 dat klopt en zijn al andere topics over. Het 'starttarief' bij NS is € 2,30 en je reizen buiten het traject worden gefactureerd als losse reizen.

Dus alsof je van Centraal naar Muiderpoort gegaan bent (€ 2,30), en daar (geforceerd) op je Traject incheckt enz.

Ben het betreffende topic even kwijt, maar andersom dus ook bij incheck binnen je traject en (ook al is het maar één station) verder reizen begint er een nieuwe reis vanaf het laatste station op je traject. Weg langeafstandkorting! Afhankelijk van je vertrekstation zou de reguliere prijs naar Muiderpoort of Centraal zelfs vaak hetzelfde zijn (en een trajectabonnement ook precies hetzelfde kosten)!

Voor een reis ABCD waarbij BC je traject is betaal je dus 2 losse kaartjes AB en CD (eventueel met daluren korting). Als je maar een kort traject hebt (bijv. Utrecht - Amsterdam) loopt dat aardig op en is zelfs duurder als je dan een ritje Eindhoven- Alkmaar maakt.

Beter zou zijn als een paaltje/poortje bij een incheck bij 0 tariefeenheden begint, en aan het eind van je reis de X gereisde tariefeenheden registreren. Dan mag de backoffice later betrekenen wat het verschil is met het aantal eenheden van je Traject Vrij (én de prijs daarvan)!

Wikipedia:
Het minimumtarief voor een treinkaartje is gelijk aan de prijs voor 8 tariefeenheden. Het gevolg hiervan is dat treinkaartjes voor een traject van minder dan 8 tariefeenheden relatief duur zijn. Een kaartje voor Utrecht Centraal-Utrecht Vaartsche Rijn (1 tariefeenheid) is even duur als een kaartje voor Utrecht Centraal-Houten (8 tariefeenheden).

Voorbeeld: Utrecht - Muiderpoort is 35 tariefeenheden. Naar Amsterdam Centraal komen er daar 4 bij. Het verschil (zonder dalurenkorting) is € 7,60 - € 6,90 dus € 0,70 en als je van verder komt nog (veel) minder. Dát zou in rekening gebracht moeten worden.

Bron: Hier.
Helemaal zoals het systeem inderdaad bedacht is. De trajectberekening direct bij het poortje/paaltje doen is niet praktisch haalbaar, dus men vangt alle transacties af en doet de verwerking naderhand 🙂

Reageer