abonnement internationaal reizen | NS Community
beantwoord

abonnement internationaal reizen

  • 16 June 2022
  • 7 reacties
  • 1252 Bekeken

Ik woon in Breda en heb sinds kort een baan in Antwerpen. Als gevolg van de toenemende files wil ik eigenlijk vaker met de trein naar Antwerpen reizen. Bestaat er een abonnement voor dit traject? 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 17 June 2022, 11:35

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Konginggreeve, en welkom op de NS Community!

Een internationaal abonnement bestaat helaas niet. Vroeger was er nog een grensabonnement, maar ook deze is inmiddels niet meer in omloop. In plaats daarvan is dit opgenomen in het Traject Vrij abonnement, waarbij je een grensstation kunt kiezen. In jouw geval zou dat zijn station Hazeldonk.
Van Breda naar Hazeldonk kost een Traject Vrij abonnement je € 72,40. Voor het gedeelte in België tot aan Antwerpen kun je contact opnemen met de NMBS

Reputatie 7
Badge +1

De NMBS verkoopt ook abonnementen tot de grens, in verschillende varianten: 1 jaar, 3 maanden, 1 maand of 5 retours binnen 15 dagen (halftijds abonnement). De NS- en NMBS-abonnementen hoeven niet parallel te lopen; de looptijd kun je zelf bepalen. De prijs kun je helaas niet automatisch opzoeken maar ik weet toevallig dat de afstand van Antwerpen tot de grens 40 tariefkilometer is, dus dan kom je tot de volgende prijzen:

1 jaar: 1446

3 maanden: 405

1 maand: 145

5 retours/15 dagen: 49,50

Als je in Antwerpen nog bus of tram gebruikt, kun je daar via de NMBS meteen een combiabonnement voor kopen; dat is wat goedkoper dan een los abonnement voor De Lijn. Je moet dat tegelijk met het NMBS-abonnement kopen:

1 jaar: 311

3 maanden: 121

1 maand: 45

Er is geen combiabonnement voor het halftijds NMBS-abonnement maar daarvoor kun je een tienrittenkaart kopen voor 17€. Kan ook bij het NMBS-loket.

Bij de NMBS zal je abonnement (behalve de halftijdse versie) op een chipkaart komen te staan (de MOBIB-kaart), die 5 € kost en 5 jaar meegaat.

Reputatie 7
Badge +1

Bekijk eens het verschil in tariefstelling voor 40 KM tussen BE en NL-minstens het dubbele.

@Aurora NS Hazeldonk heeft/is geen station. Het is enkel een administratief grenspunt. 

Badge +3

@Aurora NS Hazeldonk heeft/is geen station. Het is enkel een administratief grenspunt. 

Het lijkt erop dat Hazeldonk (grens) -als vervanging van het Grensabonnement- inderdaad nu als ‘station’ gekozen kan worden voor Traject Vrij.

https://twitter.com/VanuPhantom/status/1615427444713918506

Waarom die persoon dat zou willen (die heeft al Dal Vrij) is me onduidelijk. Voor de rest nogal prijzig voor dat stukje.

Nee, het is een tariefpunt. Of een grenspunt. Maar geen grensstation. Je ziet of voelt er niks van, het is puur een administratief iets.

 

Is ook een van de zaken die ik in de datalevering van SNCB heb moeten fixen: grenspunten werden echt als stop aangeduid. Op Google Maps zie je dat nog altijd terug, o.a. op de grens tussen Eijsden en Vise staat een fictief station. Met recensies van mensen dat het niet bestaat.

Of bijvoorbeeld Gouvy (lux):

 

 

Badge +3

Oei, als antwoord op waarom je met Dal Vrij geen ‘grensabonnement’ nodig zou hebben dit:

Ik heb nu meerdere conducteurs en personeel bij NS International gehad die daar een andere mening over hadden wat mij dus ook enorm verward. Zou je me erop kunnen wijzen waar staat dat mijn Dal Vrij totaan de grens geldig is, dat zou handig zijn voor mij om te weten!

En:

Dankjewel, zouden jullie dit dan A.U.B in de voorwaarden willen zetten en het nogmaals goed communiceren met jullie personeel? Ik heb hier namelijks al meerdere malen problemen mee gehad omtrent conducteurs die beweerden dat mijn abbo niet totaan / vanaf de grens geldig is.

Omdat:

(ik): Het probleem met personeel is dat je niet met je abonnement incheckt, maar op je internationale ticket (of zowel NL/BE abonnementen) vrij reist, dan is inchecken niet nodig!

Ik heb in beide situaties gezeten (zowel met België en met Duitsland) en het gaat nooit 100 % soepel, behalve bij de IC Brussel, waar het personeel meestal wel begripvol is, maar alleen als ik het vraag bij het instappen.

Reageer