Abonnement omgezet, oude zou stoppen maar is niet gebeurd...

• 2 oktober 2014
  • 2 reacties
  • 171 Bekeken

Hallo, ik heb vandaag de onderstaande brief per post naar NS Klantenservice gestuurd. Nu lees ik hier op dit forum berichten dat terugstorten van bedragen wel een paar maanden kan duren en ook dat brieven pas na enkele weken in behandeling worden genomen.

Ik hoop dat hier iemand wat voor me kan regelen want ik ben echt heel boos en teleurgesteld en hoop echt dat ik het onterecht betaalde bedrag heel wat sneller terug heb dan over een paar maanden pas..

Sorry voor het lange verhaal, EVA vond hem ook te lang worden, vandaar een brief ipv mail want een normaal e-mailadres bestaat ook al niet:

Beste meneer/mevrouw,

Op 31 augustus heb ik mijn oude voordeelurenabonnement omgezet naar Weekend vrij. Op de website vond ik onder de veelgestelde vragen de volgende informatie (http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html) die op mij van toepassing is:
"Hoe stap ik over van een Voordeelurenabonnement naar Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel of Altijd Vrij abonnement?
Wilt u profiteren van de voordelen van een ander abonnement? Dan kunt u uw huidige abonnement gewoon opzeggen. Als u wilt overstappen, dan:

Wordt bij het aanvragen van uw nieuwe abonnement uw Voordeelurenabonnement automatisch beëindigd. Let op: dit geldt alleen wanneer u het abonnement op dezelfde OV-chipkaart laat plaatsen als uw huidige Voordeelurenabonnement. Het resterende abonnementsgeld wordt vervolgens teruggestort op uw rekening. Eenmaal overgestapt kunt u niet meer terugkeren naar uw huidige Voordeelurenabonnement."

Dit is precies mijn situatie, ik stapte voor de einddatum van het lopende Voordeelurenabonnement over op Weekend Vrij. Want de einddatum van het Voordeelurenabonnement was 17 september en ik stapte per 31 augustus over op Weekend Vrij. Dit abonnement is op dezelfde OV Chipkaart gezet, hierover kan geen twijfel bestaan want ik ben slechts in het bezit van één OV Chipkaart.

Het Weekend Vrij abonnement bleek inderdaad geactiveerd te zijn en ik heb hier ook een aantal keer gebruik van gemaakt. Wel zag ik op Mijn NS dat het oude Voordeelurenabonnement ook nog in het systeem stond. Ik dacht eerst dat dit misschien wat verwerkingstijd nodig had en vertrouwde erop dat het goed zat, ook omdat ik bij het in- en uitchecken had gezien dat ik reisde met Weekend Vrij.

Het bleek toch niet goed te zitten want in mijn bankgegevens zag ik dat NS 60 euro had afgeschreven, dit heb ik toen gestorneerd en op 22 september 2014 gebeld met de klantenservice van de NS. De medewerkster vertelde me dat er iets mis was gegaan en dat ze het abonnement met terugwerkende kracht stop zou zetten maar dat dit alleen kon op de einddatum, dus op 17 september 2014. Ook zou ik 60 euro voor het komende jaar moeten betalen en dit zou ik dan terugkrijgen. Dit is natuurlijk belachelijk want ik had namelijk al 29 euro voor het Weekend Vrij abonnement betaald en bovendien zou ik volgens de bovenstaande informatie geld van de NS moeten krijgen, ongeveer 5 euro.

Vandaag, 2 oktober 2014, heb ik een brief ontvangen van de NS met het verzoek de 60 euro binnen 14 dagen te betalen omdat zij anders genoodzaakt zijn de incasso uit handen te geven aan een incassobureau.
Ik heb dus weer gebeld met de klantenservice. De medewerkster kon zien dat ik op 22 september had gebeld maar zei ook dat het abonnement nog niet beëindigd was. Ze zou dit alsnog met terugwerkende kracht doen, maar ook zij kon dit alleen maar doen per 17 september. Ook kon zij me alleen maar vertellen dat ik MOET betalen, omdat het anders via een incassobureau zou gaan. Dit geld zou ik vanzelf terug moeten krijgen zodra alles in het systeem verwerkt is.

Ik heb nu dus toch maar 60 euro betaald, terwijl ik dit niet eens heb op dit moment dus ik moet rood staan waardoor ik ook nog rente betaal aan de bank, om te voorkomen dat dit alles via een incassobureau gaat en ik nóg meer zou moeten betalen maar dit is toch te gek voor woorden? Ik ben zó boos en enorm teleurgesteld!

Ik heb dus twee abonnementen op mijn OV Chipkaart staan, betaal voor twee abonnementen, terwijl het oude Voordeelurenabonnement automatisch zou stoppen met het ingaan van Weekend Vrij.
Op dinsdag 30 september heb ik zelfs buiten de daluren gereisd en kreeg ik niet de 40% korting die ik bij het oude Voordeelurenabonnement wel gehad zou hebben. Ik heb gewoon 100% betaald voor de enkele reis van Middelburg naar Goes.

Bij deze teken ik dan ook bezwaar aan over de betaling van 60 euro en verzoek u de incassoprocedure stop te zetten en mij het bedrag zo spoedig mogelijk terug te storten. Ook ontvang ik graag een bevestiging per post en per e-mail van de beëindiging van het Voordeelurenabonnement per 31 augustus en ontvang ik ongeveer 5 euro over de periode 1 september – 16 september. Mijn contact- en bankgegevens staan bovenaan deze brief vermeld.

Ik hoop zo dat ik hier snel een positieve reactie op krijg waardoor mijn vertrouwen terugkomt want het voelt erg ongemakkelijk om verplicht te worden tot het doen van een betaling voor iets wat ik niet eens zou moeten hebben! Net alsof ik de Hema in ben gelopen en zonder iets te kopen weer naar buiten ben gegaan maar wel moet betalen voor iets wat ik niet eens gekocht heb...

2 reacties

Welkom op het Serviceforum, Newberlin. Je Voordeelurenabonnement wordt normaal gesproken na activatie van je Weekend Vrij inderdaad beëindigd. Ik snap dat het vervelend is dat dit nu zo gelopen is. Ik zal je een privébericht sturen om het zo snel mogelijk op te lossen.
Bedankt, ga nu het berichtje lezen en reageren.

Reageer