beantwoord

Abonnement omzetten en is nieuw abo dan per maand opzegbaar?

• 16 augustus 2019
  • 23 reacties
  • 364 Bekeken

• Intercity
  • 13 reacties
Mijn Dal Vrij abo heb ik alvast opgezegd. Het loopt tot 6/9 en heeft een looptijd van een jaar. Kan ik - omdat het nog geen 6/9 is - dit abo omzetten naar een Weekend Vrij abo, met dien verstande dat het dan per maand opzegbaar is?
Hoor net via Klantenservice dat dit alleen kan als je de activatie nog NIET heb opgehaald via de automaat. Dat vind ik een erg rigide, achterhaalde en niet klantvriendelijke regel van NS, want het is nu nog 3 weken tot de einddatum van het abonnement!!! De medewerker vertelde dat ze een deactivatie niet kunnen terugdraaien. Wie heeft er een tip, behalve een (klacht)brief sturen?
Enige tip van de Klantenservice is overstappen op NS Flex abo.
icon

Beste antwoord door Momo 16 augustus 2019, 15:49

Wanneer je een klassiek jaarabonnement opzegt en een ander klassiek jaarabonnement neemt, of het ene klassieke jaarabonnement wijzigt in een andere klassiek jaarabonnement dan kun je pas na 1 jaar dat nieuwe abonnement weer opzeggen. Daar helpt een klachtbrief sturen niet aan.
In het verleden was het wel zo dat bij wijzigen van het ene naar het andere andere abonnement de oorspronkelijke ingangsdatum werd aangehouden en kon je het nieuwe abonnement wel gelijk maandelijks opzeggen.

Maar dat is dus alleen wanneer je niet al opgezegd heb en de deactivatie ook niet al opgehaald hebt. Heb je dat eenmaal gedaan dan is het definitief

Beste optie is inderdaad overstappen naar NS Flex.
Je kunt wel een nieuw klassiek jaarabonnement nemen en wanneer je die niet meer nodig hebt op dat moment wijzigen in Flex, dat kan ook in het eerste jaar (garantie tot aan de deur, want dit kan natuurlijk altijd een keer veranderd worden).
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je maandelijks wil opzeggen is Flex weekendvrij de beste optie.
Dank, maar dat is niet de kern vd vraag maar een zgn. 'workaround' en het is geen antwoord op de vraag. 😉 En ik kan niets vinden als ik zoek op 'Flex weekendvrij'. Er komen alleen resultaten voor Weekend Vrij of NS Flex.
Badge +3
Het abonnement is niet meer te wijzigen, omdat het al beëindigd is, maar ook als het nog niet beëindigd was, was het nieuwe abonnement niet direct maandelijks opzegbaar geweest. Bij een wijziging van abonnement gaat u een nieuw contract aan met een minimale contractduur van een jaar.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je een klassiek jaarabonnement opzegt en een ander klassiek jaarabonnement neemt, of het ene klassieke jaarabonnement wijzigt in een andere klassiek jaarabonnement dan kun je pas na 1 jaar dat nieuwe abonnement weer opzeggen. Daar helpt een klachtbrief sturen niet aan.
In het verleden was het wel zo dat bij wijzigen van het ene naar het andere andere abonnement de oorspronkelijke ingangsdatum werd aangehouden en kon je het nieuwe abonnement wel gelijk maandelijks opzeggen.

Maar dat is dus alleen wanneer je niet al opgezegd heb en de deactivatie ook niet al opgehaald hebt. Heb je dat eenmaal gedaan dan is het definitief

Beste optie is inderdaad overstappen naar NS Flex.
Je kunt wel een nieuw klassiek jaarabonnement nemen en wanneer je die niet meer nodig hebt op dat moment wijzigen in Flex, dat kan ook in het eerste jaar (garantie tot aan de deur, want dit kan natuurlijk altijd een keer veranderd worden).
Reputatie 7
Badge +3
En ik kan niets vinden als ik zoek op 'Flex weekendvrij'. Er komen alleen resultaten voor Weekend Vrij of NS Flex.

Klik dan eens verder op de NS Flex pagina, dan vind je een overzicht met de beschikbare Flex abonnementen waar Flex Weekendvrij gewoon bij staat.
https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Dank voor de reacties. Mbt reactie Momo: "In het verleden was het wel zo dat bij wijzigen van het ene naar het andere abonnement de oorspronkelijke ingangsdatum werd aangehouden en kon je het nieuwe abonnement wel gelijk maandelijks opzeggen." Erg jammer dat dit is veranderd. Dat lijkt puur een verdienmodel, want het is niet echt klantvriendelijk te noemen.
Reputatie 7
Badge +3
Mogelijk is deze wijziging er gekomen vanaf de introductie van NS Flex, of in mijn herinnering redelijk kort in de buurt van de introductiedatum. Want zoals aangegeven kun je wel, ook in het eerste jaar van een jaarabonnement, een jaarabonnement wijzigen in NS Flex, wat zelfs nog flexibeler is. Een jaarabonnement kan na een jaar maandelijks worden opgezegd, maar alleen per de datum van de maand dat deze ooit is ingegaan en wijzigen naar Flex kan elk moment. Doe je dit bv 10 dagen voor de ingangsdatum dan krijg je nog van 10 dagen restitutie.

Ik kon bv mijn Traject Vrij wat al bijna 5 jaar liep op de "normale" manier alleen per de 25e opzeggen (ooit ingegaan op 25 augustus), maar dmv wijzigen naar Flex Dalvoordeel kon ik dit al per 15 juni doen.
Dit kostte de NS €40. Dus niet de NS maar ik als klant verdiende hieraan.
Wanneer je maandelijks wil opzeggen is Flex weekendvrij de beste optie.
Begrijp ik het zo goed: kan ik dus NS Flex nu nemen (voor 6/9) en daarbinnen bv WeekendVrij en dat na een maand opzeggen en dan blijft NS Flex gewoon van toepassing? Dit zegt de NS-site ook op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten, maar het klinkt haast te mooi om waar te zijn aangezien je bij een jaarabonnement pas na een jaar en een maand looptijd per maand kunt opzeggen.

Pff, ingewikkeld allemaal. Veel kleine lettertjes. Als ik bovenstaande had geweten, dan had ik in mei al mijn DalVrij abo via Flex omgezet naar bv WeekendVrij. Je moet echt overal helemaal induiken. NS vertelt je dit echt niet allemaal per mail o.i.d. Wie denkt er nu aan NS Flex als je een ander abo hebt?
Reputatie 7
Badge +3
Dat begrijp je goed. Je kan op 6/9 via MijnNS NSFlex met Weekendvrij aanvragen en dit direct ophalen bij de automaat. Een maand later kun je weer in MijnNS je NS Weekend Vrij wijzigen in NS Flex zonder abonnement. Je kunt daarna pas weer een maand later weer iets wijzigen (bv weer wijzigen in Weekend Vrij of een ander abonnement).
Het abonnement is niet meer te wijzigen, omdat het al beëindigd is, maar ook als het nog niet beëindigd was, was het nieuwe abonnement niet direct maandelijks opzegbaar geweest. Bij een wijziging van abonnement gaat u een nieuw contract aan met een minimale contractduur van een jaar.
Dit weerspreekt trouwens wat de Klantenservice mij vertelde: Mijn Dal Vrij abo heb ik alvast opgezegd. Het loopt tot 6/9 en heeft een looptijd van een jaar. Kan ik - omdat het nog geen 6/9 is - dit abo omzetten naar een Weekend Vrij abo, met dien verstande dat het dan per maand opzegbaar is? Hoor net via Klantenservice dat dit alleen kan als je de activatie nog NIET heb opgehaald via de automaat.
Lastig, tegenstrijdige info. Hoe zit het nu?
Dat begrijp je goed. Je kan op 6/9 via MijnNS NSFlex met Weekendvrij aanvragen en dit direct ophalen bij de automaat. Een maand later kun je weer in MijnNS je NS Weekend Vrij wijzigen in NS Flex zonder abonnement. Je kunt daarna pas weer een maand later weer iets wijzigen (bv weer wijzigen in Weekend Vrij of een ander abonnement).
Dank. Voor de goede orde: dit had ik dus ook al maanden geleden kunnen doen?
Badge +3
Hoe zit het nu?
Na een wijziging is het nieuwe abonnement pas na een jaar maandelijks opzegbaar. Als de klantenservice anders beweert, dan hebben zij het fout. De klantenservice kan wel in het eerste jaar besluiten het abonnement te beëindigen, maar daar heeft de klant geen recht op. Het is dan uit coulance, bijvoorbeeld bij onvoorzien ontslag.

Voor de goede orde: dit had ik dus ook al maanden geleden kunnen doen?
Ja.
Reputatie 7
Badge +3
Lastig, tegenstrijdige info. Hoe zit het nu?

Niet alleen klanten zien soms door de bomen het bos niet meer, klantenservice heeft daar ook wel eens last van.
Als ik nu al NS Flex neem, dan blijft DalVrij toch geldig tot vervaldatum abo, dus 6/9?

Na een wijziging is het nieuwe abonnement pas na een jaar maandelijks opzegbaar. Als de klantenservice anders beweert, dan hebben zij het fout. De klantenservice kan wel in het eerste jaar besluiten het abonnement te beëindigen, maar daar heeft de klant geen recht op. Het is dan uit coulance, bijvoorbeeld bij onvoorzien ontslag.

Voor de goede orde: dit had ik dus ook al maanden geleden kunnen doen?Ja.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je niet nu al NS Flex kan nemen, in ieder geval niet op de kaart waar je Dal Vrij nu nog opstaat en wat dus tot 6/9 nog geldig is.
Flex gaat bovendien op een bestaande kaart direct in. Mocht je nog een andere persoonlijk OV-chipkaart hebben en je zet daar nu vandaag Flex dan gaat Flex ook vandaag in en heb je 2 actieve abonnementen, waar je dus tijdelijk dubbel voor betaalt.
Dank, ik zie idd dat je de ingangsdatum niet kunt aanpassen voor NS Flex, jammer, dat zou wel handig zijn!. Dan maar even wachten. 😉
Badge +3
Ik zou het als volgt doen (omdat je dus niet niet je Dal Vrij per 6/9 omgezet hebt naar Weekend Vrij, wat het simpelst was geweest) maar dus opgezegd hebt en dit al bevestigd hebt bij een automaat. Had je dat laatste nog niet gedaan (ophalen beëindiging) dan had de Klantenservice eenvoudig die wijziging nog voor je kunnen doorvoeren.

Het feit dat na een abonnementswijziging weer een nieuw contractjaar ingaat is relatief nieuw, voorheen bleef je nieuwe abonnement dan ook per maand opzegbaar.

Wat je nu het beste kunt doen is óf op 6/9 een Flex Weekend Vrij nemen (gaat per direct in, maar moet je eenmalig wel ook even ophalen) óf ergens in de komende weken een klassiek Weekend Vrij bestellen en als ingangsdatum 6/9 kiezen (of welke datum je het wilt gaan gebruiken). Die overstap naar Flex kan óók in het eerste (contract)jaar. Best handig dus.😅

Dit kan je vervolgens op elk moment (ook na bijv. 6 weken) altijd per direct omzetten naar Flex Basis (geen abonnement) of een andere Flex variant. Ongebruikte dagen krijg je dan terug (of maanden, als je het een jaar vooruit betaald hebt).
Reputatie 7
Badge +3
Ja, op een bestaande kaart gaat het direct in. Bestel je het met een nieuwe kaart dan is de ingangsdatum een week later, en dan moet je maar afwachten of je die kaart ook op tijd binnen hebt, TLS wil nog wel eens een achterstandje hebben en je zit ook met postbezorging.
Badge +3
Ja, op een bestaande kaart gaat het direct in. Bestel je het met een nieuwe kaart dan is de ingangsdatum een week later, en dan moet je maar afwachten of je die kaart ook op tijd binnen hebt, TLS wil nog wel eens een achterstandje hebben en je zit ook met postbezorging.
Ik heb het idee dat het wel vlotjes gaat de laatste tijd. PostNL is de grootste onzekere factor heb ik het idee, en bij Sandd was het blijkaar zo'n drama dat ze daar maar weer vanaf gestapt zijn.

Mijn laatste twee nieuwe kaarten (eind 2018 en daarna nog eentje in mei 2019) had ik ruim op tijd binnen, een dag of 3-4.
Reputatie 7
Badge +3
Ik had mijn nieuwe kaart in mei ook op tijd binnen, maar daarbij kwam het ook niet op een paar dagen aan om het om een kaartvervanging ging en de oude kaart nog zeker 6 of 7 weken geldig was.
Maar vooral bij nieuwe kaarten die bij een abonnement aangevraagd zijn komen hier wel eens klachten voorbij dat de kaart niet op tijd binnen is. Juist dan is het belangrijk om de kaart echt binnen een week binnen te hebben, het abonnement is dan al ingegaan maar je kan het niet gebruiken want de kaart is nog niet ontvangen.
Maar inderdaad, de laatste weken minder van dit soort klachten.
Badge +3
Klopt. TLS zei altijd strak 3 werkdagen maar hanteert tegenwordig binnen 6 werkdagen (effectief dus een week), maar ik lees af en toe inderdaad nog berichten "het gaat morgen in, waar blijft 'ie?"... of erger, mensen die al 2 weken wachten. Maar dan zal er wel iets anders mis gegaan zijn vermoed ik (kaart niet eens geproduceerd dus).

Ik verwacht eigenlijk ook nog wel wat achterstanden vanwege nieuwe studenten e.d. die nog geen persoonlijke ov-chipkaart hadden. Dat is jaarlijkse kost.
Reputatie 7
Badge +3
In de tijd dat ik mijn Traject Vrij aanvroeg (5 jaar geleden) op een nieuwe kaart moest dat tenminste 2 weken van te voren. Eerdere ingangsdatum kon je niet kiezen bij aanvraag. Maar dat is dus op een gegeven moment terug gebracht naar 1 week, waarbij het vaker voorkomt dat dat niet gehaald wordt.
Ik heb idd een bestaande kaart vanwege het huidige abo, dus ik denk dat ik een van Robert B's adviezen opvolg. Dank allen! De info voor als je een nieuwe kaart bestelt, is natuurlijk handig voor forumlezers voor wie dat evt. geldt 😉

Reageer