beantwoord

Abonnement op Hoekse Lijn

• 1 februari 2017
  • 25 reacties
  • 693 Bekeken

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart van NS
Per 1 April rijden er geen treinen meer naar Schiedam, maar komt er in September de Hoekse Lijn van RET.
Kan ik met mijn Ov-kaart dan nog gebruik maken van de metrolijn?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 februari 2017, 16:19

Hallo becomir en welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp heel goed dat er onduidelijkheid is over deze trajectovername door RET.

Met jouw OVchipkaart zul je ook bij RET welkom zijn. Elke OVchipkaart is te gebruiken bij de binnenlandse treinvervoerders, maar ook het metro-, bus- en tramvervoer.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Hallo becomir en welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp heel goed dat er onduidelijkheid is over deze trajectovername door RET.

Met jouw OVchipkaart zul je ook bij RET welkom zijn. Elke OVchipkaart is te gebruiken bij de binnenlandse treinvervoerders, maar ook het metro-, bus- en tramvervoer.
Reputatie 7
Badge +4
Becomir: Heb je er een abonnement,dat (ook) geldig is voor deze lijn, op staan?
Reputatie 7
Badge +3
Per 1 April rijden er geen treinen meer naar Schiedam, maar komt er in September de Hoekse Lijn van RET.

Als je op saldo reist, kun je dat ook bij de RET doen. In de periode dat de Hoekse Lijn wordt omgebouwd, kun je op saldo reizen met de vervangende bussen van de RET.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/metro/hoekselijn/vervangend-vervoer-per-1-april-2017.html

Informatie over tarieven en reisproducten die geldig zijn op de Hoekse Lijn per 1 april 2017 is hier te vinden:
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/metro/hoekselijn/vragen-over-reisproducten.html

Als je op saldo reist, kun je dat ook bij de RET doen. In de periode dat de Hoekse Lijn wordt omgebouwd, kun je op saldo reizen met de vervangende bussen van de RET.
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/metro/hoekselijn/vervangend-vervoer-per-1-april-2017.html

Informatie over tarieven en reisproducten die geldig zijn op de Hoekse Lijn per 1 april 2017 is hier te vinden:
https://www.ret.nl/home/reizen/dienstregeling/metro/hoekselijn/vragen-over-reisproducten.html
Wel jammer dat 65 plussers dan geen korting meer krijgen zoals bij de NS
Reputatie 7
Badge +3
65+'ers krijgen op metro/tram/bus tarief sowieso een leeftijdskorting van 34%. Daarnaast heeft de RET spotgoedkope dagkaarten voor 65+.
Reputatie 7
Badge +4
Alle reizigers met een een Dal Vrij/ WeekendVrij /AltijdVrij-abonnement of met keuzedagen dan wel een dagkaart worden natuurlijk wel degelijk en zonder meer benadeeld als je niet meer zonder verdere kosten naar Hoek van Holland kunt reizen. Met deze kaarten was het gratis en bij de RET moet je betalen.

Het was bepaald geen prettig publiek op de Hoekse lijn maar gratis uitwaaien in Hoek van Holland is er ook mooi niet meer bij. Behoorlijk kostbaar voor deze groep en zeker voor gepensioneerden. Hoe je het ook wendt of keert, deze mensen zijn allemaal duurder uit en het had voor hen waarschijnlijk ook niet gehoeven. De houders van Vrij-abonnementen zijn pas op leeftijd geholpen met deze voorzieningen van RET. Comfortabeler reizen in de eerste klas is er ook niet meer bij op het voorgevormde metaal van RET. Tel uit je verlies.

Het zou zo moeten zijn dat je met bovengenoemde kaarten gebruik zou kunnen blijven maken van de Hoekse lijn, ondanks de overname door de RET. Ik reken er niet op.

NS-conducteurs zijn wel blij vanwege de gezelligheid daar, ze mochten vaak met twee man reizen, maar dat terzijde
Reputatie 6
Badge
Wel jammer dat 65 plussers dan geen korting meer krijgen zoals bij de NS

65-ers uit Rotterdam en enkele omliggende plaatsen reizen (altijd) gratis met RET. Voor hen is dit dus eigenlijk een verbetering.
Helaas valt Maassluis hier niet onder, wat ik wel belachelijk vind. Wel Hoek van Holland en Rozenburg omdat die onder de gemeente Rotterdam vallen.
Maassluise ouderen zouden hier ook gebruik van moeten kunnen maken. Zeker nu we geen korting meer krijgen bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
@becomir
De gemeenteraad van Maassluis wil niet betalen voor gratis vervoer voor 65+.
Je krijgt overigens wel de gewone 34% leeftijdskorting.
Reputatie 3
Volgend jaar maart zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad.
Informeer van te voren welke partijen voor gratis OV voor 65+ers zijn en stem daar op.
Geldt die korting ook voor de metrolijn?
Mij is verteld van niet door een dame van de NS.
Reputatie 7
Badge +3
De metro valt gewoon onder het srads- en streekvervoer dus daar krijgt 65+ leeftijdskorting.
Reputatie 6
Badge
65 Plussers reizen voor bijna niks bij de RET. De hele dag op Metro, Tram en Bus voor 3,75 euro.
Ik heb dus slechte informatie gekregen bij de NS. Die dame snapte er ook niet veel van.
Reputatie 7
Badge +3
Het is al vaker opgemerkt dat NS-ers weinig kaas hebben gegeten van ander openbaar vervoer en daar dus maar beter geen uitspraken over kunnen doen. 😃
Zo maken ze het wel verwarrend.
Reputatie 7
Badge +3
Valt wel mee. Gewoon de pagina's van de RET lezen en NS vergeten vanaf 1 april 2017.
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo verwarrend? De RET kan je zo de juiste informatie geven.
Reputatie 1
Does anyone know if we will be able to use RET day cards for €7.50 on the replacement buses to Hoek v. Holland? I'm asking because I know there's a special restriction on not being able to use them for metroline E to Den Haag.

Thanks in advance, 🙂
Reputatie 2
Does anyone know if we will be able to use RET day cards for €7.50 on the replacement buses to Hoek v. Holland? I'm asking because I know there's a special restriction on not being able to use them for metroline E to Den Haag.

Thanks in advance, :)

Hello,

off course we don't have a glass bol, so we can't predict the future. But based on the rules at this moment for the RET daycard, it will be ok to travel:

Waar te gebruiken en waar geldig?
Geldig in alle bussen, trams en metro’s van de RET.
Niet geldig in de BOB-bus en niet geldig bij andere OV-bedrijven

Where to use and where valid?
Valid in all buses, trams and metro's from the RET
Not valid in the (night) Bob-bus and by other public transport companies
Source: https://www.ret.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Productvoorwaarden/2017-02-08_RET_1_dag_op_datum_-_productvoorwaarden_2017.pdf

So in theory the card is valid, especially because RET themself has leased extra busses for this replacement service.
Reputatie 7
Badge +3
@Jake_89
You have outdated information, day tickets are valid on the entire line E.
Reputatie 1
Really? Oh ok , I do know it was like that a while ago however long. I never looked back because I'd always use NS (and still do). Thanks both of you.

I guess then in the near future, a day card of €7.50 to combine with a day out in Rotterdam would be the best deal to visit Hoek v Holland for a day. Travelling on credit on a bus that long would get awfully expensive, unless there's a special fare, but we'll see!
Reputatie 6
Badge
It's also possible to use the 1 hour ticket for 3 euro's (each). Two hours tickets are available for 3,50 each.
In the Rotterdam, The Hague region there is also a tourist Day ticket availble at the price of 13,50 euro. With this ticket you can travel by bus, tram and metro in this region

Reageer