beantwoord

Abonnement rotterdam - amsterdam

• 9 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 145 Bekeken

Hallo,
Ik verhuis binnenkort van België naar Rotterdam en ga werken in Amsterdam. Ik ben op zoek naar het beste abonnement voor di traject. Ik zou elke weekdag de reis moeten doen. Het eenvoudigste zou een Traject Vrij zijn maar dit is ook geldig in het weekend. Dit is niet nodig. Is er een abonnement voor enkel in de week?

bedankt,
Hanne
icon

Beste antwoord door Tamzin 9 oktober 2019, 21:41

Nee, het weekend krijgt u er gratis bij. Overigens is een Altijd Vrij abonnement bij deze afstand even duur als een Traject Vrij en dat is 24/7 onbeperkt geldig in heel Nederland. Dat is handig als u bijv. ook een keer naar België wil of andere tripjes wil maken.

Dit alles is onder de aanname dat u in de spits reist. Reist u buiten spits dan zijn er veel goedkopere opties.

Overigens als u gebruik wil maken van de Intercity Direct moet u nog een additioneel toeslagabonnement aanschaffen. Tussen Rotterdam en Schiphol geldt voor die treinen namelijk een toeslag.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, het weekend krijgt u er gratis bij. Overigens is een Altijd Vrij abonnement bij deze afstand even duur als een Traject Vrij en dat is 24/7 onbeperkt geldig in heel Nederland. Dat is handig als u bijv. ook een keer naar België wil of andere tripjes wil maken.

Dit alles is onder de aanname dat u in de spits reist. Reist u buiten spits dan zijn er veel goedkopere opties.

Overigens als u gebruik wil maken van de Intercity Direct moet u nog een additioneel toeslagabonnement aanschaffen. Tussen Rotterdam en Schiphol geldt voor die treinen namelijk een toeslag.
Reis je tijdens de spitsuren?
ik moet op het werk zijn van 9 tot 18u. Rijd ik dan in de spits?
Reputatie 7
Badge +3
De spits is van 6:30 tot 9:00 en van 16:00 tot 18:30.
Jouw reistijden vallen dan in de spits waardoor Traject Vrij of (Altijd Vrij) zoals je eerder al aangaf het meest geschikt is. Dit is inderdaad ook geldig in het weekend, maar er is geen apart doordeweeks abonnement.
zou ik ook morgen vragen of de meeste bedrijven in Nederland een NS abonnement terug betalen? Of wordt dit vaak door de reiziger zelf betaald?
Reputatie 7
Badge +3
In de meeste gevallen geeft de werkgever in Nederland een belastingvrije reiskostenvergoeding die de treinkosten geheel of gedeeltelijk dekt. Soms is het ook zo dat je een abonnement via de werkgever kunt krijgen.

Als de werkgever geen reiskostenvergoeding betaalt of slechts een deel van de kosten betaalt is het deel dat je zelf moet betalen aftrekbaar van de inkomstenbelasting, tenminste als je in Nederland belasting betaalt.

Ik begrijp dat je dit bij je sollicitatie niet hebt besproken (wat in Nederland wel gebruikelijk is). Ik zou nog even contact opnemen met je toekomstige werkgever om te vragen of er een reiskostenregeling is en zo ja welke. Te meer daar de trein in Nederland veel duurder is dan in België omdat de spoorwegen hier niet gesubsidieerd worden.

Houd er verder rekening mee dat je een abonnement tijdig moet aanvragen.

Reageer