beantwoord

Abonnement tijdelijk overzetten op anonieme kaart

Begin chatgesprek
14:40
Ik had een verkeerde geboortedatum op mijn OV kaart staan. Nu is deze door de conducteur ingenomen. Ik heb op advies van jullie servicemedewerker de kaart geblokkeerd en een vervangende kaart aangevraagd. Nu ontvang ik pas over een paar dagen de nieuwe kaart en kan ik mijn juiste geboortedatum niet telefonisch doorgeven, maar per post, wat betekent dat ik waarschijnlijk weer een verkeerde kaart krijg. Ook moet ik dagelijks reizen, dus zou graag het abonnement op een tijdelijke anonieme kaart zetten. Ik kan nergens vinden waar ik dat kan doen. Help!
icon

Beste antwoord door LauraR NS 3 april 2016, 16:28

Hoi maartjev170467, welkom op het serviceforum van NS.

Voor het tijdelijk overzetten van je abonnement naar een andere (anonieme) kaart kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij kunnen dan Tijdelijk reisrecht op de anonieme kaart zetten voor een periode van drie weken. Contact opnemen kan 24/7 per telefoon (030- 751 51 55), via Twitter en via Facebook. We kunnen dan direct ook controleren of je geboortedatum bij ons wel juist in het systeem staat.

Verder is de procedure voor het aanvragen van een nieuwe kaart bij een fout op de oude kaart iets anders dan de normale procedure voor het aanvragen van een duplicaat. Op deze pagina lees je hoe dit in zijn werking gaat. Ik begrijp dat je nu eerst telefonisch een duplicaat hebt aangevraagd en vervolgens ook via het formulier in de link? Dan verwacht ik eigenlijk dat je eerst een vervangende kaart met de verkeerde geboortedatum ontvangt en daarna, na ongeveer twee weken, een vervangende kaart met de goede geboortedatum.

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi maartjev170467, welkom op het serviceforum van NS.

Voor het tijdelijk overzetten van je abonnement naar een andere (anonieme) kaart kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij kunnen dan Tijdelijk reisrecht op de anonieme kaart zetten voor een periode van drie weken. Contact opnemen kan 24/7 per telefoon (030- 751 51 55), via Twitter en via Facebook. We kunnen dan direct ook controleren of je geboortedatum bij ons wel juist in het systeem staat.

Verder is de procedure voor het aanvragen van een nieuwe kaart bij een fout op de oude kaart iets anders dan de normale procedure voor het aanvragen van een duplicaat. Op deze pagina lees je hoe dit in zijn werking gaat. Ik begrijp dat je nu eerst telefonisch een duplicaat hebt aangevraagd en vervolgens ook via het formulier in de link? Dan verwacht ik eigenlijk dat je eerst een vervangende kaart met de verkeerde geboortedatum ontvangt en daarna, na ongeveer twee weken, een vervangende kaart met de goede geboortedatum.
Dit is interessant. Mag de conducteur dat doen, innemen van een kaart op basis van een foutje?
Ik heb een foutief geslacht op mijn kaart staan, en TLS is van mening dat ik daar geen problemen mee zal krijgen, dus het gewoon zo mag laten. Deze casus baart mij echter zorgen...
Reputatie 7
Badge +4
Als ik u was zou ik toch mijn geslacht, althans op de kaart 😉, laten veranderen. Dat kost weinig moeite en formeel is uw kaart niet geldig. Het criterium of u er al dan niet problemen mee krijgt, puur op grond van een u welgevallige inschatting, kunt u hanteren maar het is natuurlijk niet vreemd als uw kaart wordt ingenomen. Persoonlijk zou ik zo niet willen reizen, het is een boel gedoe als u de kaart kwijtraakt op deze wijze.

De conducteur mag dat natuurlijk doen, het is geen foutje. Uw kaart is niet in orde en strikt genomen reist u met een kaart waarop de gegevens niet overeenkomen. Het gegeven dat een collega dat misschien niet doet, daar kunt u zich niet op beroepen.

U voorkomt ellende als u het even aanpast, het is zo geregeld.
Bedankt voor je reactie.
In verschil wel van mening over het "weinig moeite": Het kost 7,50 aan een anonieme OV chipkaart, kosten en tijd aan verzenden en twee keer tijd om het abonnement over te zetten. Ik heb de fout niet gemaakt, waarom zou het mij geld en tijd moeten kosten?
TLS heeft aangegeven dat ik er geen problemen mee zal krijgen. Als ik dat zwart op wit heb, kan ik ze toch aansprakelijk stellen als ik dat wel krijg?
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet niet of u het heeft geprobeerd maar het zou me niet verbazen als de houding bij een dergelijke klaarblijkelijke fout sympathiek zou zijn. U moet met een geldige kaart reizen en heeft daar zelf een verantwoordelijkheid in, zelfs als u de fout niet heeft gemaakt. Ik kan het topic zo snel niet vinden maar in een vergelijkbaar geval werd het goed opgelost. Beroepen op een verklaring en veel gedoe, lijkt mij niet aantrekkelijk.
Hoi JHBonarius. Vervelend dat er iets mis is met jouw kaart. Toen je de kaart ontving, heb je Translink toen meteen gebeld over deze fout? Zij kunnen namelijk checken wat er is opgegeven tijdens de bestelling en het geslacht ook meteen wijzigen. Je hoeft dan niet het risico te lopen dat jouw kaart wordt ingenomen. Ik denk ook niet dat dit laatste zal gebeuren, maar ik zou zelf het risico niet nemen en je kaart toch laten dupliceren met de juiste gegevens. De keuze is echter natuurlijk aan jou.

Succes!
Beste Sivan,
Zoals ik hierboven al zei heb ik al contact gehad met TLS. Ook met de NS servicedesk. Het foute geslacht komt bij de NS vandaan (ik ben om één of andere reden dubbel in het systeem gezet, is blijkbaar nu gecorrigeerd). Maar NS geeft aan dat ik het zelf met TLS moet corrigeren. Dat vind ik gek, aangezien ik met het afsluiten van het abonnement een contract ben aangegaan met de NS.
TLS geeft mij nu 3 opties:
1) Kaart terugsturen en ik krijg een nieuw na twee weken: dat kost mij 2*5*17=170 euro aan vervangende treinkaartjes.
2) Het Dal Vrij abonnement overzetten op een anonieme OV Chipkaart en verder optie 1). Dat kost mij 7,50 aan een kaart+verzendkosten+regelwerk
3) het laten zoals het is, aangezien ik er volgens TLS geen problemen mee zal krijgen.

Nu lees ik op de link die LauraR NS noemt ook nog dat het vervangen van een kaart nog eens 11 euro zal kosten (wat ik absurd vind). Dus dat komt ook nog eens bij de kosten van 1) erbij.

Ik vind het raar dat ik kosten moet maken voor de fout van iemand anders. Vandaar dat ik het liefst voor optie 3) kies. Dat kost mij geen tijd en geld. Maar dan moet de kaart niet ingenomen worden.
Klopt, toen je jouw abonnement hebt gekocht, zijn deze gegevens doorgezet naar TLS. Het komt eigenlijk nooit voor dat het bij de bestelling ergens technisch misgaat en het geslacht verkeerd wordt verwerkt: meestal heeft de besteller een vergissing gemaakt (bijvoorbeeld te snel geklikt). Op het einde van de bestelling krijg je alle gegevens nog te zien, en je krijgt van NS een bevestiging van de bestelling.

Wanneer je gegevens niet kloppen, dien je inderdaad via het formulier een duplicaat te bestellen. Daarvoor staat twee weken maar dit is bijna altijd veel sneller geregeld. Het klopt dat deze nieuwe kaart 11 euro kost.

Zou je mij een privébericht willen sturen met jou adres en geboortedatum? Dan kijk ik even naar je bestelling. Een privébericht stuur je door op mijn naam en 'stuur bericht' te klikken.
Ik heb de gegevens ontvangen, waarvoor dank.

Ik zie dat je op 13 april 2015 nog als man in ons systeem staat. In april 2016 bestel je een nieuw abonnement en hierop is 'vrouw' aangekruist. Alle mailingen die vanaf dan worden verstuurd, spreken je aan als 'mevrouw [...]'. Deze berichten zijn verstuurd op 15, 20 en 22 april. Op 29 april bel je ons vervolgens om te melden dat het verkeerde geslacht bij ons is vermeld. Omdat wij hier vervolgens niks mee doen heb je langer dan nodig met een verkeerde kaart moeten lopen/reizen. Omdat ik dit geen gewenste afhandeling vind, zal ik zorgen dat Translink kosteloos een duplicaat voor je maakt. Jij hoeft hier verder niets meer voor te doen.
Beste Sivan,

Fijn dat het op deze manier opgelost wordt.

Wel wil ik nog wat rechtzetten: Ik heb alleen een e-mail op 15 april ontvangen betreffende het abonnement. Daar staat inderdaad "mevrouw" (mij toen niet opgevallen) en Relatienummer 21993516. Maar dat lijkt het relatienummer gekoppeld aan de NS-Business Card die [foutief] is aangevraagd door mijn werkgever.
Op 20 april heb ik een e-mail ontvangen van NS Zakelijk op een heel ander e-mailadres (namelijk mijn werk e-mailadres) over een heel ander onderwerp. Er werd daarin wel verwezen naar hetzelfde relatienummer zag ik achteraf. Daar is mij het gebruik van "mevrouw" wel opgevallen, maar aangezien ik niets met de NS Business Card ging doen, heb ik daar toen geen gevolg aan gegeven.
Ik zeg dit omdat ik er heilig van overtuigd ben dat de fout is gemaakt bij het aanvragen van de NS Business Card en niet bij het aanvragen van het DalVrij Abonnement op de persoonlijke kaart. Ik kijk formulieren altijd goed na, zeker wanneer er geld bij gemoeid is.
Tenslotte heb ik de kaart op 22 april ontvangen, en diezelfde dag de fout gemeld via het contactformulier op de site, dus niet pas op 29 april. 29 april is de datum dat ik pas reactie van de klantenservice kreeg. Die reactie was overigens toen "wij gaan je niet helpen, los het zelf maar op met TLS".

Nogmaals: ik ben erg dankbaar dat het zo opgelost wordt
Geen punt, ik kan me voorstellen dat zoiets niet opvalt en het was ook niet bedoeld als een verwijt naar jou. Ik kan zelf niet met zekerheid achterhalen waar het is misgegaan en om die reden kom ik je graag tegemoet.

Hopelijk heb je de kaart snel. Veel reisplezier alvast!
Ik heb een reactie van klantenservice OV Chipkaart
"[...]Zojuist heb ik uw geslacht aangepast in ons systeem. Ook heb ik het streepje in uw achternaam weggehaald. [...]Vervolgens heb ik een kosteloze vervanging van uw kaart aangevraagd."
Waarom hebben ze nu weer het streepje weggehaald? Nu is het eigenlijk *nog* niet goed :(

"[...]Voor het aanmaken en versturen van de kaart worden drie werkdagen gerekend.[...] Om een kaart te kunnen vervangen, moet de oorspronkelijke kaart geblokkeerd worden.[...] De NS medewerker die ik sprak, vertelde mij dat ik u mocht laten weten dat u reiskosten die u in de tussentijd zal maken, mag declareren bij NS.[...]"
Oh, dit had ik graag van tevoren gehoord. Fijn dat ik mag declareren, maar hoe gaat dit declareren in zijn werk?
Om dat streepje hoef je je niet druk te maken wat betreft de controle. Waarom ze dat hebben gedaan, kan ik je echter niet vertellen.

Dat is goed nieuws, dat wist ik zelf ook niet (anders had ik je dit gemeld). De restitutie geldt echter alleen voor de periode tussen vandaag (moment van duplicaatbestelling) en het moment van ontvangst. Je kunt de declaratie indienen per brief of e-mail.

Succes!

Reageer