beantwoord

Abonnement tijdelijk stopzetten i.v.m. vakantie

• 4 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 7398 Bekeken

Ik heb een Traject Vrij maandabonnement. Nu ga ik in september twee weken met vakantie en reis in die periode dus niet met de trein op mijn vaste traject. Nu vraag ik mij af of ik mijn abonnement gedurende die twee weken kan opschorten/tijdelijk beeindigen? Ik kan daar in mijn account op mijn ns niets over terug vinden.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 4 augustus 2014, 13:24

Hallo Kluffie. Ik heb de titel van je topic een klein beetje aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Wat Thom zegt klopt inderdaad. Een Traject Vrij Maandabonnement loopt echt één maand en die kunnen we niet twee weken stopzetten. Om daar geen last van te hebben kan je het beste goed kijken naar de ingagnsdatum zodra je het abonnement weer opnieuw besteld. Mocht het niet uit kunnen om voor een hele maand te betalen dan kan je wellicht beter op vol tarief of met bijvoorbeeld een Altijd Voordeel Maandabonnement gaan reizen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je hebt een contract voor een maand afgesloten, daar zit zowel jij als NS een maand aan vast. Als het in september is, heb je genoeg tijd om voor die twee weken geen abonnement af te sluiten maar er zal dan toch een periode kunnen zijn dat je niet kunt reizen. Opschorten is niet mogelijk. Ik vraag me af of je een jaarabonnement hebt en per maand betaalt. Dan kan het zeker ook niet.
Nee, ik heb een maandabonnement.

Je hebt een contract voor een maand afgesloten, daar zit zowel jij als NS een maand aan vast. Als het in september is, heb je genoeg tijd om voor die twee weken geen abonnement af te sluiten maar er zal dan toch een periode kunnen zijn dat je niet kunt reizen. Opschorten is niet mogelijk. Ik vraag me af of je een jaarabonnement hebt en per maand betaalt. Dan kan het zeker ook niet.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, dan is het een kwestie van de ingangsdatum. Je hebt voor die periode nog geen contract afgesloten dus je moet dan zien wanneer het huidige eindigt en kijken wanneer na je vakantie het opnieuw afgesloten moet worden. Het kan betekenen dat je wat losse kaartjes zult moeten kopen maar dat is meestal goedkoper dan je abonnement twee weken onbenut te laten.
Hallo Kluffie. Ik heb de titel van je topic een klein beetje aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Wat Thom zegt klopt inderdaad. Een Traject Vrij Maandabonnement loopt echt één maand en die kunnen we niet twee weken stopzetten. Om daar geen last van te hebben kan je het beste goed kijken naar de ingagnsdatum zodra je het abonnement weer opnieuw besteld. Mocht het niet uit kunnen om voor een hele maand te betalen dan kan je wellicht beter op vol tarief of met bijvoorbeeld een Altijd Voordeel Maandabonnement gaan reizen.
ik moet nog een Traject Vrij abonnement aanschaffen en vraag me af of ik per maand of per jaar moet afnemen. Het jaarabonnement blijkt geen financieel voordeel meer te hebben. Met een Jaartrajectabonnement had ik een maand gratis reizen (= de vakantieperiode)

Mijn vraag is dus of ik met een Traject Vrij abonnement Maand heet abonnement tijdelijk kan stopzetten en weer makkelijk kan activeren na 4 weken vakantie. Ik voel er namelijk weinig voor om 3-4 weken door te betalen zonder gebruik te maken van het OV.
Bij de trajectkaart was het maandabonnement even duur als het maandelijkse bedrag voor het jaarabonnement. Ter compensatie hoefden jaarkaarthouders slechts voor 10 maanden te betalen.
De nieuwe abonnementen zijn in feite geen jaarabonnementen meer maar doorlopende abonnementen voor onbepaalde tijd. Daarom betaalt u voor Traject Vrij Jaar nu dus 12 maanden in plaats van 10, maar is het maandbedrag verlaagd ten opzichte van Traject Vrij Maand. Dit lagere bedrag zorgt er (in combinatie met de mogelijkheid om het abonnement desgewenst te kunnen wijzigen in een goedkoper traject) in de praktijk voor dat zelfs wanneer u slechts vijf maanden van plan bent het abonnement te gaan gebruiken het goedkoper zal zijn om voor het jaarabonnement te kiezen. In het door u genoemde voorbeeld zullen 11 maandabonnementen (van opzeggen is in dat geval geen sprake, Traject Vrij Maand stopt automatisch na een maand wanneer u het steeds opnieuw moet aanvragen) aanzienlijk duurder zijn dan 12 maanden Traject Vrij Jaar.
Bij de trajectkaart was het maandabonnement even duur als het maandelijkse bedrag voor het jaarabonnement. Ter compensatie hoefden jaarkaarthouders slechts voor 10 maanden te betalen.
De nieuwe abonnementen zijn in feite geen jaarabonnementen meer maar doorlopende abonnementen voor onbepaalde tijd. Daarom betaalt u voor Traject Vrij Jaar nu dus 12 maanden in plaats van 10, maar is het maandbedrag verlaagd ten opzichte van Traject Vrij Maand. Dit lagere bedrag zorgt er (in combinatie met de mogelijkheid om het abonnement desgewenst te kunnen wijzigen in een goedkoper traject) in de praktijk voor dat zelfs wanneer u slechts vijf maanden van plan bent het abonnement te gaan gebruiken het goedkoper zal zijn om voor het jaarabonnement te kiezen. In het door u genoemde voorbeeld zullen 11 maandabonnementen (van opzeggen is in dat geval geen sprake, Traject Vrij Maand stopt automatisch na een maand wanneer u het steeds opnieuw moet aanvragen) aanzienlijk duurder zijn dan 12 maanden Traject Vrij Jaar.

Dank voor uw bericht maar de redenatie klopt niet om twee redenen:

1) Een Traject Vrij Maand kost 272,30 en een Traject Vrij Jaar 3267,60. Dat is 12x het maandbedrag.
2) Vorig jaar kostte mij een Jaartrajectkaart minder dan een Traject Vrij Jaar van 3267,60.

Ik begrijp daarom uw redenatie niet omtrent het verlaagde maandbedrag voor een Traject Vrij Jaar vs Maand.
Om met het tweede punt te beginnen:
Wanneer u uw Jaartrajectkaart vorig jaar ineens betaalde is Traject Vrij inderdaad duurder geworden, door het wegvallen van de korting bij het ineens betalen (NS ontkent dat deze korting is weggevallen, maar berekent dat die nu aan iedereen wordt doorberekend, ook aan de mensen die per maand betalen, dit is echter onzin getuige het hogere bedrag voor de mensen die ineens betalen). Daar komt nog eens bij dat het product ook inhoudelijk op diverse manieren is uitgekleed (zo krijgt u in de avondspits geen korting meer op reizen buiten uw traject, moet u verplicht gaan in- en uitchecken, moet u de NS machtigen om de kosten voor de reizen buiten uw traject automatisch te incasseren zonder dat zij duidelijkheid verschaffen over de wijze waarop deze kosten worden berekend et cetera).

Dan het eerste punt:
Ik vermoed dat u niet het bedrag van Traject Vrij Maand noemt, maar het bedrag van Traject Vrij Jaar in geval van een jaarlijkse betaling. Wellicht kunt u aangeven om welk traject het gaat?
Gilze-Rijen > Rotterdam
Als ik in de reisplanner zoek op dat traject krijg ik de volgende bedragen te zien:

Traject Vrij Maand: € 339,30
Traject Vrij Jaar: € 272,30

Reageer