abonnement tussentijds wijzigen | NS Community
beantwoord

abonnement tussentijds wijzigen

  • 9 February 2023
  • 15 reacties
  • 286 Bekeken

Ik heb een Dal Voordeel op saldo abonnement. Dat loopt van september tot september. Moet ik wachten tot september tot ik kan switchen naar een Flex abonnement? Of kan ik het tussentijds beëindigen vanaf het moment dat het Flex abonnement gaat gelden (en wordt het teveel betaalde abonnementsgeld dan teruggestort)?

 

icon

Beste antwoord door Andyret2 9 February 2023, 11:28

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4

Ik heb een Dal Voordeel op saldo abonnement. Dat loopt van september tot september. Moet ik wachten tot september tot ik kan switchen naar een Flex abonnement? Of kan ik het tussentijds beëindigen vanaf het moment dat het Flex abonnement gaat gelden (en wordt het teveel betaalde abonnementsgeld dan teruggestort)?

 

nee je kan gelijk overstappen als je vandaag dat doet dan word ook de vaste factuurdatum en het resterende bedrag die betaald heb aan dal voordeel word verrekend op u factuur 

Reputatie 7
Badge +1

De klantenservice kan het abonnement voor je stopzetten. Het betaalde bedrag wordt dan verrekend.

Hou er rekening mee dat je het oude abonnement na het stopzetten eerst ook nog bij een automaat van de OV-Chipkaart moet afhalen alvorens je een nieuw NS Flex abonnement kan afsluiten. Het NS Flex abonnement moet je na afsluiten (eenmalig) ook bij de automaat ophalen.

betekent dat dat het per se via de klantenservice geregeld moet worden, en ik niet gewoon online kan overstappen? En moet het oude contract eerst beëindigd worden (en verwijderd van mijn chipkaart) voor ik het andere abonnement kan afsluiten?

 

Reputatie 7
Badge +1

Omdat je overstapt van reizen op saldo naar reizen op rekening moet het oude contract eerst beëindigd worden en van de chipkaart verwijderd zijn. Pas dan kun je online een nieuw NS Flex abonnement afsluiten.

Het zou kunnen dat je het huidige abonnement ook via Mijn NS kan opzeggen, maar dat durf ik zo niet te zeggen. Bij mij kon dat destijds niet. Via de chat was het zo geregeld. Dat zou je moeten kunnen zien onder het kopje mijn producten.

Edit: Het hoeft niet via de klantenservice. Zie de reactie van Tochjo verderop in dit topic.

Reputatie 3

En hoe zit dat dan met eventuele Keuzedagen die je al hebt opgenomen?

Reputatie 7
Badge +3

En hoe zit dat dan met eventuele Keuzedagen die je al hebt opgenomen?

Wat bedoel je met al opgenomen? Die zijn dan toch al gebruikt? Klaarstaande keuzedagen blijven geldig tot verloopdatum. Voor nieuwe, nog niet klaargezette keuzedagen krijg je geld terug.

Badge +3

Het is wel mogelijk om direct online over te stappen op NS Flex. Contact met de klantenservice is niet nodig. Zie deze pagina met instructies:
 

Wijzigen van Reizen op saldo naar NS Flex

Heb je een Reizen op saldo-abonnement? Je kunt je abonnement dan wijzigen in een NS Flex-abonnement. Volg de volgende stappen:

  1. Log in op Mijn NS
  2. Kies 'Stap nu over naar NS Flex'
  3. Klik op de button ´Direct bestellen´
  4. Je ziet je oude en nieuwe abonnement naast elkaar. Kies ´Stap over naar NS Flex´
  5. Klik op de button ´Bevestigen´

Ga naar de NS-kaartautomaat of een OV-chipkaart-servicepunt om je nieuwe abonnement te activeren. En tegelijk je oude abonnement te beëindigen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat klinkt een stuk eenvoudiger dan hoe ik het destijds (vorig jaar) moest doen. Daar gingen de nodige dagen overheen omdat ik volgens de medewerker van de klantenservice pas de dag na het opzeggen het oude abonnement van mijn OV-Chipkaart kon halen en pas de dag daarna een nieuw Flex abonnement kon afsluiten…

De link naar het OV-Chipkaart-servicepunt op deze pagina werkt trouwens niet:

Ga naar de NS-kaartautomaat of een OV-chipkaart-servicepunt om je nieuwe abonnement te activeren. En tegelijk je oude abonnement te beëindigen.

Reputatie 3

En hoe zit dat dan met eventuele Keuzedagen die je al hebt opgenomen?

Wat bedoel je met al opgenomen? Die zijn dan toch al gebruikt? Klaarstaande keuzedagen blijven geldig tot verloopdatum. Voor nieuwe, nog niet klaargezette keuzedagen krijg je geld terug.

 

Als ik binnen een maand mijn 7 keuzedagen op maak, en vervolgens het abonnement op zeg. En als ik een paar dagen later weer een nieuw jaar abonnement neem en zo blijf doorgaan, kan ik per maand zeven keuze dagen opnemen.

 

Reputatie 7
Badge +3

En hoe zit dat dan met eventuele Keuzedagen die je al hebt opgenomen?

Wat bedoel je met al opgenomen? Die zijn dan toch al gebruikt? Klaarstaande keuzedagen blijven geldig tot verloopdatum. Voor nieuwe, nog niet klaargezette keuzedagen krijg je geld terug.

 

Als ik binnen een maand mijn 7 keuzedagen op maak, en vervolgens het abonnement op zeg. En als ik een paar dagen later weer een nieuw jaar abonnement neem en zo blijf doorgaan, kan ik per maand zeven keuze dagen opnemen.

 

O wacht, er is iets gewijzigd mbt keuzedagen. Ik krijg ze nog elke 2 maanden, maar nieuwe abonnementen krijgen ze nu alle 7 tegelijk. Dat zal de reden zijn waarom er een jaar gewacht moet worden. Benieuwd of je bij verlenging ook alle 7 tegelijk krijgt. Vind ik niet fijn, want ik heb nog voor bijna 1 jaar staan.

Je kunt wel een 2e abonnement van dal voordeel met keuzedagen naast het 1e nog lopende keuzedagenabonnement afsluiten. Of kan dat ook niet meer?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal de reden zijn waarom er een jaar gewacht moet worden.

Waar moet een jaar op gewacht worden?

 

Vind 't wel een interessante vraag die WimJ stelt. Zou me ergens niks verbazen als het nog werkt ook 🙂

Reputatie 6
Badge +2

 

Als ik binnen een maand mijn 7 keuzedagen op maak, en vervolgens het abonnement op zeg. En als ik een paar dagen later weer een nieuw jaar abonnement neem en zo blijf doorgaan, kan ik per maand zeven keuze dagen opnemen.

Dat werkt helaas niet. Stel je besteld nu een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen en na een maand beëindig je dit, dan kun je wel een nieuwe Dal Voordeel abonnement bestellen, maar pas na een jaar weer Keuzedagen toevoegen. Dat jaar wordt geteld vanaf de startdatum van het abonnement met de Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klinkt een stuk eenvoudiger dan hoe ik het destijds (vorig jaar) moest doen. Daar gingen de nodige dagen overheen omdat ik volgens de medewerker van de klantenservice pas de dag na het opzeggen het oude abonnement van mijn OV-Chipkaart kon halen en pas de dag daarna een nieuw Flex abonnement kon afsluiten…

De manier die Tochjo aangeeft kon al vanaf het begin van Flex, zelf heb ik het zo gedaan in juni 2019 om mijn klassieke Traject Vrij te wijzigen naar Flex Dal Voordeel. De handeling bij de automaat zorgt er dan voor dat het oude abonnement van de kaart wordt gehaald en gelijk het nieuwe Flex abonnement erop. Ik weet nog wel dat er toen in het MijnNS dashboard een wit vlak was met “Stap over naar NS Flex” waar nu de kostenteller staat en het “Hulp nodig” gedeelte.

Op die manier is het bovendien mogelijk om op elke gewenste dag te wijzigen, scheelde mij 10 dagen Traject Vrij die ik nog terugkreeg. Beëindig je een saldo saldo op de gewone manier dan kan dat namelijk alleen per de dag van de maand dat het ooit ingegaan was. En het was hiermee ook mogelijk om een doorlopend jaarabonnement die normaal niet het eerste jaar beëindigd konden worden wel gedurende het eerste jaar te beëindigen. Het was toendertijd een veel gegeven tip aan mensen die eerder van hun nieuwe jaarabonnement af wilden. Dat is niet meer nodig aangezien het enige doorlopende jaarabonnement wat nog verkocht wordt (Dal Voordeel) nu ook tijdens het eerste jaar kan worden opgezegd.

Badge +3

De link naar het OV-Chipkaart-servicepunt op deze pagina werkt trouwens niet:

Ga naar de NS-kaartautomaat of een OV-chipkaart-servicepunt om je nieuwe abonnement te activeren. En tegelijk je oude abonnement te beëindigen.

De website van OV-chipkaart is onlangs vernieuwd, waarbij oude url’s niet automatisch redirecten naar de nieuwe pagina's.

De nieuwe pagina zou https://www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker moeten zijn, maar probeer daar maar eens een resultaat uit te krijgen... 😥

Badge +3

Die link voor de servicepuntenzoeker werkte tijdelijk niet, maar OV-chipkaart heeft dat gefixt! 🎉

De locaties en openingstijden kloppen nog altijd van geen meter, maar dat is een ander onderwerp.

Deze staat gewoon in de AH (ma-za 08:00-22:00, zondag 09:00-20:00)

 

Reageer