beantwoord

abonnement voor toeristen

• 6 januari 2019
  • 11 reacties
  • 563 Bekeken

Hallo,

Wij, een gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen (leeftijd 13, 9, 5) verblijven van 31 maart tot 10 mei 2019 in Nederland. Naast de trein willen we met de bus onze bestemmingen bereiken.

Wij zijn flexibel in reistijd en dagen. We kunnen dus de spitsuren mijden, maar we willen wel doordeweeks en in het weekend kunnen reizen.

Wie kan ons adviseren welk abonnement wij het beste kunnen nemen en waar dat online te boeken is?

Met dank.
icon

Beste antwoord door Denice NS 6 januari 2019, 13:51

Hi Orawan. Welkom bij de Community!

Gezien je titel en je bericht begrijp ik dat je van oorsprong niet uit Nederland komt? Om online een abonnement af te kunnen sluiten dien je namelijk in het bezit te zijn van een Nederlandse bankrekening en daarbij internetbankieren én een Nederlands adres.

Via onze Klantenservice (telefonisch) kan je wel een abonnement afsluiten echter dien je dan in het bezit te zijn van een Europees rekeningnummer. Rekeningen van buiten de EU worden niet geaccepteerd helaas.

Bij de automaat op het station zijn helaas maar weinig abonnement opties verkrijgbaar. (Altijd Voordeel, Altijd Vrij). Dit betreft maandabonnementen. Deze kunnen worden afgerekend middels een Nederlandse pinpas of een credit card ((V PAY, Maestro, Mastercard, Visa en American Express)

In al deze gevallen dien je een persoonlijke OV-chipkaart te bezitten om een abonnement af te kunnen sluiten. Mits je een Nederlandse bankrekening en adres hebt kan je online een abonnement afsluiten en hierbij gelijk een nieuwe OV-chipkaart aanvragen. Woon je in België, Luxemburg of Duitsland dan kan je hier een OV-chipkaart aanvragen. Woon je in een ander land? Dan kun je bij een balie van RET, Arriva of Connexxion een aanvraagpakket kopen voor € 10,50. Met dit pakket vraag je een persoonlijke OV-chipkaart aan. De OV-chipkaart kun je dan naar een adres in Nederland laten sturen, bijvoorbeeld dat van je verblijfadres. Daarna kan je dus, als je een Nederlandse rekening + adres hebt, online een NS abonnement afsluiten. Of als je een Europese IBAN hebt, telefonisch een abonnement afsluiten.

Zoals je kan lezen is het afsluiten van een abonnement voor iemand die niet uit Nederland komt niet zomaar gedaan. Ik kan je overigens niet adviseren over abonnementen die geldig zijn bij de bus maar ook daarvoor heb je, in de meeste gevallen, in elk geval een persoonlijke OV-chipkaart nodig om het abonnement op te kunnen zetten.
Bekijk origineel

11 reacties

@Orawan,

NS denkt dat ze met Discover Hollland voldoende opties hebben voor toeristen.

Derden kunnen ook een chipkaart kopen voor anderen, zolang ze voldoende gegevens en een foto hebben. Het abonnement wordt wel best door de kaarthouder besteld. Anders moet die derde ook de abonnementen beëindigen.
Badge +3
De tijden van de "Holland Rail Pass" en "Benelux Tourrail" liggen ver achter ons. NS had toen zelfs vertegenwoordigingen in het buitenland om het reizen per trein in Nederland door toeristen te bevorderen.

Voor mensen die buiten de Benelux maar wel ergens in Europa wonen is er nog altijd de mogelijkheid om "Interrail Benelux" te kopen. Dat is misschien een interessante en flexible optie.
https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/one-country-pass/benelux

Ik verbaas me er overigens ook over dat NS (en de andere vervoerders) amper iets doet om het reizen met het OV aantrekkelijk te maken voor buitenlandse toeristen. Hetzelfde geldt voor de Museumkaart. Daar zijn ze ook totaal niet geïnteresseerd in niet-Nederlandse klanten. Het is blijkbaar voordeliger om buitenlanders een poot uit te draaien en ze overal vol tarief te laten betalen.
Reputatie 5
Een interrail pas voor de Benelux kan je als Nederlander, Belg of Luxemburger wel aanschaffen maar je mag dan alleen reizen in de twee landen waar je niet woont.
Reputatie 4
Wat ook nog kan en ook nog eens tegen een prima prijs is het groepsticket voor de drie personen > 11 jaar. (Vierde persoon vul je een nep-persoon in). Je betaalt dan 30 eur voor drie (vier) enkele reizen.
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/groepsticket-daluren

Voor de twee jongste kinderen een railrunner voor 2,50 p.p. per dag:
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner

Dan kun je beter één van de jongste kinderen ook op het groepsticket zetten: die ene is dan immers 'gratis' als vierde reiziger.
Hi Orawan. Welkom bij de Community!

Gezien je titel en je bericht begrijp ik dat je van oorsprong niet uit Nederland komt? Om online een abonnement af te kunnen sluiten dien je namelijk in het bezit te zijn van een Nederlandse bankrekening en daarbij internetbankieren én een Nederlands adres.

Via onze Klantenservice (telefonisch) kan je wel een abonnement afsluiten echter dien je dan in het bezit te zijn van een Europees rekeningnummer. Rekeningen van buiten de EU worden niet geaccepteerd helaas.

Bij de automaat op het station zijn helaas maar weinig abonnement opties verkrijgbaar. (Altijd Voordeel, Altijd Vrij). Dit betreft maandabonnementen. Deze kunnen worden afgerekend middels een Nederlandse pinpas of een credit card ((V PAY, Maestro, Mastercard, Visa en American Express)

In al deze gevallen dien je een persoonlijke OV-chipkaart te bezitten om een abonnement af te kunnen sluiten. Mits je een Nederlandse bankrekening en adres hebt kan je online een abonnement afsluiten en hierbij gelijk een nieuwe OV-chipkaart aanvragen. Woon je in België, Luxemburg of Duitsland dan kan je hier een OV-chipkaart aanvragen. Woon je in een ander land? Dan kun je bij een balie van RET, Arriva of Connexxion een aanvraagpakket kopen voor € 10,50. Met dit pakket vraag je een persoonlijke OV-chipkaart aan. De OV-chipkaart kun je dan naar een adres in Nederland laten sturen, bijvoorbeeld dat van je verblijfadres. Daarna kan je dus, als je een Nederlandse rekening + adres hebt, online een NS abonnement afsluiten. Of als je een Europese IBAN hebt, telefonisch een abonnement afsluiten.

Zoals je kan lezen is het afsluiten van een abonnement voor iemand die niet uit Nederland komt niet zomaar gedaan. Ik kan je overigens niet adviseren over abonnementen die geldig zijn bij de bus maar ook daarvoor heb je, in de meeste gevallen, in elk geval een persoonlijke OV-chipkaart nodig om het abonnement op te kunnen zetten.
Badge +3
Zo super jammer dat www.tripkey.nl niet meer actief is. Dat was ideaal voor toeristen!

Maar wellicht zijn er andere aanbieders van ov-chipkaarten die je in bruikleen kunt krijgen, met gewoon een factuur achteraf na het weer inleveren van de kaart?
Dank je voor je duidelijke en uitvoerige reactie. Het was me via internet al duidelijk geworden dat het moeilijk zou worden om een abonnement af te sluiten. Dat is wel heel erg jammer, want mogelijk wordt het voor ons te duur om met 5 personen met het openbaar vervoer te reizen. We overwegen nu dan maar een auto te huren.
Ik ben overigens wel verbaast dat het in Nederland niet makkelijker voor toeristen is om eenvoudiger en voordeliger met het openbaar vervoer te reizen. Toeristen reizen korte tijd behoorlijk wat af en elke beetjes helpen om de klimaatdoelen te halen. Toch?
Hetzelfde geldt voor de Museumkaart. Daar zijn ze ook totaal niet geïnteresseerd in niet-Nederlandse klanten.
Ik heb al enkele jaren als Belg een Museumkaart. Een Nederlands koppel heeft die 2 jaar voor mij in ontvangst genomen en naar België doorgestuurd.

Sinds eind vorig jaar ontvang ik de post wel in België. Ik kon mijn adres toen wel naar België wijzigen. Ik vermoed dat het privacygeschil met de Belastingdienst daar voor iets tussen zit.

Voor mensen die buiten de Benelux maar wel ergens in Europa wonen is er nog altijd de mogelijkheid om "Interrail Benelux" te kopen. Dat is misschien een interessante en flexible optie.https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/one-country-pass/benelux
Deze pass is niet te koop als je in de Benelux woont, vrees ik.

Er is ook een versie als je buiten Europa woont: https://www.eurail.com/en/eurail-passes/one-country-pass/benelux

Je betaalt zo wel veel veel meer dan 5 persoonlijke OV-kaarten, 2 Kids Vrij- en 3 Flex Dalvrij-abonnementen voor anderhalve maand.
Reputatie 6
Badge
Wat ook nog kan en ook nog eens tegen een prima prijs is het groepsticket voor de drie personen > 11 jaar. (Vierde persoon vul je een nep-persoon in). Je betaalt dan 30 eur voor drie (vier) enkele reizen.
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/groepsticket-daluren

Voor de twee jongste kinderen een railrunner voor 2,50 p.p. per dag:
https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/railrunner
Badge +3
Wellicht kunnen de mensen van Tripkey alsnog iets voor jullie doen (ik ben not affeliated!) via hun contactpagina...
Reputatie 6
Badge
Klopt, als dat kan is dat zeker aan te raden.

Ik dacht, dat het onder een bepaalde leeftijd niet lukte, groepslid op een groepsticket, maar als het dus wel kan is het weer iets makkelijker en voordeliger.

Reageer