Skip to main content

Eind mei 2025 heb ik op een bestaande OV-kaart een NS Flex Weekend Vrij-abonnement geactiveerd. De OV-kaart is geldig tot 2030 en bevatte aanvankelijk alleen een OV-fietsabonnement, dat ik begin februari heb toegevoegd. Hierdoor was het mogelijk om een NS-fiets op rekening te huren.

Na het toevoegen van het Flex Weekend Vrij-abonnement eind mei, ontving ik een e-mailmelding om dit te activeren, wat ik heb geprobeerd. Hoewel het lijkt alsof dit succesvol is, is er op de kaart geen enkele vermelding van het abonnement. Bij controle bij de automaat krijg ik enkel de melding dat Reizen op rekening trein is geladen, zonder enige referentie naar het NS Flex Weekend Vrij-abonnement.

Dit weekend heb ik gereisd met deze OV-kaart, waarbij er bij het inchecken €20 werd afgeschreven en bij het uitchecken uiteindelijk €0 werd afgeschreven. Dit suggereert dat het abonnement wel op de kaart staat.

Op de NS-website wordt het abonnement echter wel vermeld onder Mijn Producten. 

Desondanks kan ik geen spoor van de factuurnota terugvinden. Op de nota en in de correspondentie die ik via e-mail heb ontvangen, staan namelijk twee verschillende relatienummers (klantnummers) vermeld. De factuurnota voor NS Flex, Onbeperkt reizen in het weekend, ter waarde van €36,95 per maand, heeft een ander relatienummer dan het nummer dat op de website wordt weergegeven.

Graag hier meer duidelijkheid over, als dat mogelijk is.

De NS klantenservice kan jou duidelijkheid geven. Wij, reizigers, kunnen niet bij klantgegevens. 

Deze community wordt niet meer gemodereerd en stopt op 1 juni 2025.

Het product Reizen op rekening trein (en bus tram metro) is NS Flex.

Welk abonnement er actief is staat niet op de kaart, maar kun je zien in Mijn NS.

Alles is dus in orde, maar er zou geen 20 euro afgeschreven moeten worden van het saldo op de kaart. Dat saldo staat bij NS Flex op nul, zie de saldochecker op https://www.ov-chipkaart.nl 

Wellicht ging die 20 euro over een laatste keer automatisch opladen? Dat wordt namelijk pas enkele dagen later afgeschreven, zie je bankafschrift omschrijving voor datum en tijd.

Voor relatie/klantnummer, neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, Facebook), maar een overeenkomstnummer verandert altijd.

@Robert B Bij de saldochecker staat deze OV kaart op €0, maar nadat ik op het station de transacties nakeek, blijk dat bij het inchecken €20 euro staat, en bij het uitchecken €0 afgerekend. Wat ik uit het verleden nog herinner, is dat altijd op de OV kaart stond te lezen, welk abonnement daarop was.

Ook bij OV-chipkaart.nl staat bij deze kaart onder Producten Actief: Reizen op Rekening Trein, en niet NS Flex Weekend Vrij. Maar ook de nota is niet op mijn account te vinden, omdat deze onder een geheel ander Relatienummer (Klantnummer) staat, en dat zal ik inderdaad bij de Klantservice moeten navragen. Duidelijk is dat één en ander niet correct in de administratie wordt verwerkt, en dat verbaast mij. Zelfs als er meerdere klanten zijn met dezelfde naam, dan moet o.a. de bankrekening, adres en woonplaats toch het verschil in de administratie duidelijk maken.        

@Robert B Bij de saldochecker staat deze OV kaart op €0, maar nadat ik op het station de transacties nakeek, blijk dat bij het inchecken €20 euro staat, en bij het uitchecken €0 afgerekend. Wat ik uit het verleden nog herinner, is dat altijd op de OV kaart stond te lezen, welk abonnement daarop was.

Ah, dat klopt want die 20 euro is een virtuele transactie (en zal tussen haakjes staan). Dat werkt dus zoals bedoeld. Je kaart weet bij Flex niet welk abonnement je hebt, alleen dát je op rekening reist. Poortjes en paaltjes en apparaten in bus tram metro zullen dus ook geen meldingen over reiskosten of saldo geven.

Voor een afwijkend klant/relatienummer, neem contact op met de Klantenservice (had mijn vorige bericht nog aangevuld). Facturen met reiskosten zijn maandelijks, dus die zal eind juni volgen. Bij Mijn Reizen zal een transactie € Klanten service staan, dat is het saldo dat van je kaart verwijderd is bij de overstap naar NS Flex (jouw handeling bij een automaat).

Per 1 juni is deze Community helaas gesloten.

Reageer