beantwoord

Abonnement wijzigen

Is het qua voorwaarden mogelijk om op maandelijkse basis je abonnement te veranderen (bijvoorbeeld een wisseling van 1e naar 2e klas, van 2e naar 1e klas, het toevoegen van BTM of het weglaten van BTM) wanneer je in het bezit bent van een Altijd Vrij 1e klas + BTM abonnement dat al langer dan een jaar loopt? Ik zou graag willen weten of het antwoord op deze vraag ja of nee is en waarom.
icon

Beste antwoord door Denice NS 30 april 2018, 11:37

Het wijzigen van je abonnement naar een duurdere variant kan altijd. Het wijzigen van je abonnement naar een goedkopere variant kan 1 keer per contractjaar en om te kunnen wijzigen naar een goedkoper abonnement dient je abonnement ook reeds minimaal 1 jaar te hebben gelopen.

Vanaf komende zomer gaan we NS Flex aanbieden. Met NS Flex heb je de mogelijkheid om een abonnement elke maand aan te passen. Meer info kan je hier vinden.
Bekijk origineel

14 reacties

Het wijzigen van je abonnement naar een duurdere variant kan altijd. Het wijzigen van je abonnement naar een goedkopere variant kan 1 keer per contractjaar en om te kunnen wijzigen naar een goedkoper abonnement dient je abonnement ook reeds minimaal 1 jaar te hebben gelopen.

Vanaf komende zomer gaan we NS Flex aanbieden. Met NS Flex heb je de mogelijkheid om een abonnement elke maand aan te passen. Meer info kan je hier vinden.
Dag Denice,
dank je. Echter, je antwoord komt niet overeen met dat van de klantenservice: mij is (herhaald) verzekerd dat ik met een Altijd Vrij 1e klas + BTM er voor kan kiezen eerst BTM te laten vervallen en enkele maanden later naar 2e klas te switchen (dat heb ik ook al deels gedaan; anders had ik dat in 1 keer gedaan). Zijn er andere regels wanneer de wijziging 2 verschillende aspecten (zoals BTM en klasse) betreft?

groet,
Mieke
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Mieke,

Dit is de zoveelste keer dat je dezelfde vraag stelt, of niet? Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/wijziging-langlopend-abonnement-48247.
NS ziet jouw situatie als twee abonnementen: OV Vrij bestaat uit Altijd Vrij en BTM Vrij. Voor de twee abonnementen zijn twee verschillende voorwaarden van toepassing.

Voor Altijd Vrij gelden de productvoorwaarden abonnementen. Zoals Miriam NS in het gelinkte topic aangaf kun je na één jaar vrijelijk van klasse wisselen. Dat staat volledig los van het wel of niet hebben van BTM Vrij.

Voor BTM Vrij gelden deze voorwaarden: link. BTM Vrij is een soort bijproduct naast Altijd Vrij. In de Voorwaarden staat letterlijk "BTM Vrij Particulier kan niet in het eerste jaar na de ingangsdatum worden beëindigd". Dat zou erop duiden dat u niet zomaar iedere maand BTM Vrij kunt toevoegen of verwijderen.

Wat de situatie hier complex maakt is dat jij technisch gezien nog in het eerste abonnementsjaar zit. Bij de klantenservice kan men natuurlijk zien dat je eerder hetzelfde abonnement had. Maar de praktische consequentie is dat je niet gemakkelijk zelf je klasse regelmatig kunt wijzigen. Daarvoor heb je dan iedere keer de telefonische klantenservice nodig.
Hi keuzereiziger,

Dit is zeker al wel de 10e keer dat ik deze vraag stel (niet alleen op dit forum maar ook via andere kanalen)! Ik heb inmiddels alle mogelijke schriftelijke (en ook mondelinge) antwoorden gekregen variërend van “na het eerste jaar kun je maar 1 wijziging uitvoeren (onafhankelijk van of het een wijziging in BTM of klasse betreft)” naar “je kunt na het 1e jaar maandelijks wisselen”. Zelfs de antwoorden hierboven (bij dit topic) verschillen: Denice zegt: “Het wijzigen van je abonnement naar een goedkopere variant kan 1 keer per contractjaar”; jij zegt: “Zoals Miriam NS in het gelinkte topic aangaf kun je na één jaar vrijelijk van klasse wisselen. “
Helaas wordt in de productvoorwaarden NIETS gezegd over wijzigingen na het eerste jaar. Er wordt gesproken over opzeggingen na het eerste jaar en over wijzigingen voordat het eerste jaar is verstreken (paragraaf 6.1) maar er wordt helemaal niets gezegd over wijzigingen na het 1e jaar (laat staan over wijzigingen in BTM en/of klasse). Kortom: De duidelijkheid mis ik toch echt en dat vind ik best wel verbijsterend, nog los van mijn situatie waarin ik zoals je goed opmerkt “ technisch” (maar niet in de werkelijkheid) nog in mijn eerste jaar zit.
groet,
Mieke
Hoi Mieke, ik ben hierin nog het één en ander voor je aan het uitzoeken. Dit neemt even wat tijd in beslag, maar zodra ik meer duidelijkheid hierin heb laat ik je dit weten.
@Mieke Ik ben op dit moment in overleg met de afdeling die hier verantwoordelijk voor is en verwacht deze week een definitieve terugkoppeling. Deze zal ik dan ook in het andere topic plaatsen om het overzichtelijk te houden.
Reputatie 2

Die link werkt niet meer. Waar is die pagina gebleven?
Badge +3
Die link werkt niet meer. Waar is die pagina gebleven?
Gewoon ns.nl/flex gebruiken, die wijst naar de goede pagina.
Reputatie 2
Ja, dat is weer vreselijk ingewikkeld allemaal, overstappen op reizen op rekening. Ik heb weekendvrij 2e klas, en wil in de zomervakantie een maand dalvrij, eventueel 1e klas. Kan dat nou niet eenvoudiger?
Badge +3
U kunt (bij de reguliere abonnementen) uw abonnement maandelijks wijzigen in een duurder abonnement per dezelfde dag van de maand als het oorspronkelijke abonnement is ingegaan. Is uw Weekend Vrij-abonnement dus ooit op de 1e van de maand ingegaan, dan kunt u uw abonnement wijzigen in een Dal Vrij-abonnement per 1 augustus. Dit gaat eenvoudig in Mijn NS.

U kunt een abonnement wijzigen in een goedkoper abonnement nadat het eerste abonnementsjaar voorbij is. Is uw abonnement dus ingegaan op of vóór 1 september 2017, dan kunt u daarna uw Dal Vrij-abonnement weer omzetten in een Weekend Vrij-abonnement. Toen ik enkele jaren geleden een maand mijn Dal Vrij 2e klas-abonnement had gewijzigd in een 1e klas-abonnement, bleek dit downgraden wel ingewikkelder te zijn dan het upgraden; mijn abonnement werd beëindigd en ik kon weer een Dal Vrij 2e-klas abonnement aanvragen, en ik kreeg ook nog een brief thuis waarin werd bevestigd dat mijn nieuw aangeschafte abonnement direct maandelijks opzegbaar was. Hopelijk voor u is deze procedure nu eenvoudiger.

Overigens ben ik zelf overgestapt op NS Flex en dat heb ik zeker niet als vreselijk ingewikkeld ervaren, eerder als erg soepel.
Reputatie 2
Bedankt voor het antwoord. Of het nu eenvoudiger is is me nog niet duidelijk. Als een NS-medewerker dit zou kunnen bevestigen en vertellen hoe kan ik er zonodig naar verwijzen, maar er wordt blijkbaar niet naar een al beantwoord onderwerp gekeken. Anders stel ik de vraag maar opnieuw in een nieuwe draad.
Hallo Alex1, ik kijk graag even met je mee. Waar kan ik je op dit moment nog bij helpen? Ik begrijp dat je de overstap naar NS Flex nog niet hebt gemaakt. Als ik je situatie zo lees lijkt dit wel ideaal, want je kunt maandelijks je abonnement wijzigen.
Reputatie 2
Het lijkt me nogal omslachtig om op een heel ander betaalsysteem over te stappen alleen om van abonnement te kunnen veranderen. Reizen op saldo bevalt me wel. Dan zie ik tenminste meteen wat een reis kost.
Ja dat begrijp ik, iedereen ervaart dit anders. Als je één maand wilt wisselen van abonnement is NS Flex wel de enige optie.

Reageer