beantwoord

Abonnement wijzigen: meerdere keren per jaar?

• 7 december 2015
  • 26 reacties
  • 1182 Bekeken

Ik heb meer dan een jaar een Traject Vrij abonnement (ruim 160 euro per maand). Omdat ik nu vooral in de daluren ga reizen, zou ik dit willen omzetten naar een Dal Vrij abonnement om kosten te besparen. Mogelijk verandert mijn werksituatie over 4-6 maanden weer, zodat ik toch weer in de spits moet reizen. In dat geval zou ik weer een Traject Vrij abonnement willen nemen.

Hierover heb ik 2x contact gehad met de klantenservice en 2x een ander verhaal gehoord. Als ik het goed begrijp, kan ik mijn abonnement nu wel zonder problemen wijzigen in Dal Vrij (aangezien het al langer dan een jaar loopt). Waar de twijfel over bestaat, is of ik het binnen een jaar weer terug kan wijzigen in Traject Vrij. De twee verhalen van de klantenservice:

1. Ja, ik kan mijn Dal Vrij gewoon weer wijzigen in een Traject Vrij, zonder dat ik dan opnieuw een jaar vast zit aan dat abonnement.
2. Nee, ik mag maar 1x per contractjaar wijzigen, wat in mijn geval dus de wijziging Traject Vrij naar Dal Vrij zou zijn. Wil ik over 6 maanden weer terug naar Traject Vrij, dan zou ik mijn Dal Vrij moeten opzeggen en een nieuw Traject Vrij moeten nemen waar ik dan weer een jaar aan vast zit.

Wat is de juiste informatie? Ik heb de "Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten" gelezen, maar kan niks vinden over hoe vaak per jaar je je abonnement mag wijzigen na het eerste jaar.
Als antwoord 1 juist is, hoe vaak kan je dan wijzigen zonder dat er een nieuwe abonnementsperiode van een jaar ingaat?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 7 december 2015, 17:30

Een upgrade is altijd mogelijk. Dus een wijziging van Dal Vrij naar Traject Vrij kan altijd, wanneer het traject duurder is dan het maandbedrag van Dal Vrij. Als het om technische redenen nodig is een abonnement te beëindigen zullen we een notitie maken dat het (nieuwe) product tussentijds mag worden opgezegd en niet pas na één jaar. Als je het prettig vindt mag je een beroep doen op een moderator Joris, hij of zij zal je altijd helpen.
Bekijk origineel

26 reacties

Badge +3
Verhaal 2 is juist, als we afgaan op dit bericht van moderator Thijs. Ik heb daar nog expliciet gevraagd of upgraden niet vaker mag, maar het gaat echt om één wijziging per contractjaar.

Merk op dat bij Traject Vrij het traject wel maandelijks gewijzigd mag worden, zowel in een duurder als in een goedkoper traject. Zou u na zes maanden opnieuw een doorlopend abonnement Traject Vrij afsluiten en het niet een heel jaar nodig hebben, dat u het traject kunt wijzigen in het goedkoopst mogelijke, van circa 30 euro per maand. Daarmee kunt u de kosten beperken als u het abonnement toch geen jaar meer nodig zou hebben.
Een upgrade is altijd mogelijk. Dus een wijziging van Dal Vrij naar Traject Vrij kan altijd, wanneer het traject duurder is dan het maandbedrag van Dal Vrij. Als het om technische redenen nodig is een abonnement te beëindigen zullen we een notitie maken dat het (nieuwe) product tussentijds mag worden opgezegd en niet pas na één jaar. Als je het prettig vindt mag je een beroep doen op een moderator Joris, hij of zij zal je altijd helpen.
Als het traject niet duurder is dan het maandbedrag van Dal Vrij, upgrade je eerst naar een duurder traject. Traject Vrij mag immers vervolgens wel weer ge-downgrade worden naar een goedkoper traject.
Badge +3
Een upgrade is altijd mogelijk.
In het bericht van Thijs waar ik naar linkte, zegt Thijs letterlijk: "Bij meerdere wijzigingen is er een nieuw abonnement nodig." Op mijn vervolgvraag of upgraden en downgraden dus even vaak mogelijk is, met het verschil dat downgraden in het eerste jaar niet mogelijk is, antwoordt Brian vervolgens ook nog bevestigend. Is dit het afgelopen jaar gewijzigd of hebben twee verschillende moderators onjuiste informatie gegeven? Informatie die ik al een jaar verder verspreid zonder daarbij gecorrigeerd te worden?
Als het traject niet duurder is dan het maandbedrag van Dal Vrij, upgrade je eerst naar een duurder traject. Traject Vrij mag immers vervolgens wel weer ge-downgrade worden naar een goedkoper traject.

Dat is inderdaad mogelijk. Moet je natuurlijk maar net willen.

... antwoordt Brian vervolgens ook nog bevestigend.

Ik zie het en hij heeft niet helemaal gelijk. Je kan na het eerste contractjaar één keer downgraden en niet downgrade of downgrade stapelen.
Badge +3
Nee, en Thijs heeft het ook niet bij het rechte eind, begrijp ik.

Het is me niet duidelijk wat je in je bericht precies bedoelt met "na het eerste contractjaar één keer downgraden en niet downgrade of downgrade stapelen". Begrijp ik goed dat upgraden elke maand mogelijk is vanaf de ingangsdatum en dat downgraden eens per contractjaar mogelijk is vanaf het tweede contractjaar, waarbij voor Traject Vrij geldt dat het traject elke maand vanaf de ingangsdatum gewijzigd kan worden, zelfs naar een goedkoper traject?

Deze verwarring had overigens eenvoudig voorkomen kunnen worden door hier heldere informatie over op de website of in de productvoorwaarden te plaatsen. Jorisx heeft gelijk als hij opmerkt dat die informatie nu nergens duidelijk vermeld staat, kennelijk ook niet voor medewerkers van de klantenservice. Kan iemand ervoor zorgen dat die informatie ergens vermeld wordt? Niets ten nadele van jou, Klaas-Jan, maar naar nu blijkt zijn zelfs moderators niet vrij van fouten en die hadden dan wel eerder opgemerkt kunnen worden.
Begrijp ik goed dat upgraden elke maand mogelijk is vanaf de ingangsdatum en dat downgraden eens per contractjaar mogelijk is vanaf het tweede contractjaar, waarbij voor Traject Vrij geldt dat het traject elke maand vanaf de ingangsdatum gewijzigd kan worden, zelfs naar een goedkoper traject?

Dat begrijp je helemaal goed.

EDIT: Ik ga hier bespreken hoe we dit duidelijker naar buiten toe kunnen communiceren, al is dit forum al een mooie eerste stap natuurlijk.
Badge +3
Nou ja, dat vond ik elf maanden geleden ook, maar toen bleek het dus foute informatie te zijn. En uit het eerste bericht volgt dat ook de telefonische klantenservice het niet altijd weet.
Ik zal het ook hier intern onder de aandacht brengen
Dank voor alle reacties! Mooi dat wat ik wil dus wel mogelijk blijkt te zijn, bedankt voor de verheldering Klaas-Jan.

En het zou inderdaad wel handig zijn als dit ergens op de website staat (en op z'n minst bekend is bij de telefonische klantenservice) 🙂
En het zou inderdaad wel handig zijn als dit ergens op de website staat (en op z'n minst bekend is bij de telefonische klantenservice)

Ik zal kijken wat ik hierin kan betekenen. Ben het met je eens.
Badge +3
Zijn er al concrete plannen om ergens op de website uitgebreide informatie over de mogelijkheden bij het wijzigen van een abonnement te geven?
Badge +3
Herinnering, daar er nog geen antwoord is gegeven op de vraag in mijn voorgaande bericht en de informatie voor gevorderden aangaande het up- en downgraden van abonnementen nog niet op de website te vinden is.
Ik ga dit nogmaals onder de aandacht brengen Tochjo, maar kan niet zeggen of de beheerders deze content willen delen. Edoch, ik ga mijn best doen.
Badge +3
Wie kan ons nou iets weigeren, Klaas-Jan? 😳
Wie kan ons nou iets weigeren, Klaas-Jan? :$

True
Ik ga dit nogmaals onder de aandacht brengen Tochjo, maar kan niet zeggen of de beheerders deze content willen delen. Edoch, ik ga mijn best doen.

Als ze daar bewust schimmig over willen doen, heb ik een tip voor ze: Herschrijf artikel 6.1 van de productvoorwaarden abonnementen consumenten in vagere bewoordingen, anders kunnen mensen er alsnog lucht van krijgen dat upgraden en downgraden tot de mogelijkheden behoort.
Badge +3
We zijn inmiddels een behoorlijke tijd verder. Hoe staat het inmiddels met het verzoek om duidelijke communicatie over de mogelijkheden abonnementen te upgraden en downgraden? (Zijn er toch mensen die ons iets kunnen weigeren, Klaas-Jan? :()
Terecht dat je hier op terugkomt Tochjo. Ik ga Klaas Jan even een bericht sturen en vragen of hij misschien toch iets meer te weten is gekomen.
Deze pagina is inmiddels aardig up-to-date. Wat mist hier nog?
Badge +3
Informatie voor gevorderden, zogezegd, waarin alle mogelijkheden en onmogelijkheden op een rijtje worden gezet. Daarbij denk ik onder meer aan het maandelijks kunnen upgraden naar een duurder abonnement, maar slechts eenmaal per contractjaar kunnen downgraden naar een goedkoper abonnement. Denk daarbij in het bijzonder aan de situatie die ik eerder dit jaar had: Dal Vrij 2e klas geüpgraded naar 1e klas en daarna in hetzelfde contractjaar weer willen downgraden naar de 2e klas bleek erg moeilijk en kon je slechts met een omweg realiseren.

Volgens mij kunnen dat soort zaken prima op deze pagina vermeld worden.
Badge +3
Herinnering zodat Klaas-Jan dit niet vergeet 🙂
Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen. Ik zet het op mijn prioriteitenlijst voor volgende week!
Goed nieuws. We gaan serieus kijken hoe we dit beter kunnen weergeven op onze website. Ik ben hierover intern in gesprek. Ik sluit dus voor mijzelf dit topic even, maar wanneer er een update is waar jullie iets aan hebben dan zijn jullie de eerste die het lezen.
Een update als gebruikerservaring:

Achtergrond: Jarenlang een WeekendVrij gehad. Deze in februari 2017 upgegrade naar DalVrij. Echter nu weer terug naar WeekendVrij. Dat was, zowel op de site, als via de klantenservice, niet mogelijk, omdat ik nog in het eerste jaar van mijn abonnement zat. De klantenservice-medewerker had dit ook nog nagevraagd.

Uiteindelijk heb ik met de voorwaarden in de hand "dit is geen nieuw abonnement, maar een gewijzigd abonnement" hem het nog een keer laten navragen, en uiteindelijk heeft de betreffende medewerker mij "tegemoet gekomen" door mijn huidige DalVrij op te zeggen (ondanks het zogenaamde 1e jaar) en dat ik dan een nieuw WeekendVrij aan kan vragen. Ik ben geholpen door deze oplossing, totdat ik in het komende jaar alsnog mijn WeekendVrij zou willen opzeggen (ben ik gelukkig niet van plan).

Maar het komt niet overeen met hierboven, want voor de medewerker was het toch niet duidelijk dat mijn gewijzigde abonnement gewoon al jarenoud is. Dus nog werk voor Klaas-Jan

Reageer