beantwoord

Abonnement wijzigen niet mogelijk, nu extra kosten

• 14 februari 2019
  • 18 reacties
  • 217 Bekeken

Hallo,

Eind januari heb ik mijn trajectabonnement gewijzigd per telefoon. Kort na het gesprek kwam ik er achter dat een Altijd Vrij-abonnement maar 20 euro duurder is, aangezien ik ook buiten het traject regelmatig met de trein reis leek mij dit een goede deal. Zodoende belde ik dus 10 minuten na mijn eerste gesprek nogmaals met de vraag of het abonnement gewijzigd kon worden in een Altijd Vrij-abonnement. Vanwege voor mij onduidelijke redenen was dit mogelijk, maar dal wel pas met een ingangsdatum een maand later.

Achteraf baal ik hier enigszins van, omdat ik nu toch een hoop extra kosten maak in februari vanwege redenen die voor mij niet duidelijk en onlogisch zijn. In alle redelijkheid zou je, vind ik, mogen verwachten dat indien je binnen 10 minuten terugbelt er toch echt wel iets mogelijk zou moeten zijn. Sterker nog, volgens mij gaat het hier om een telefonische overeenkomst en dan heb je wettelijk gezien sowieso 14 dagen recht op bedenktijd.

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen en bekijken of het toch echt niet mogelijk is om het Altijd Vrij-abonnement alsnog per direct in te laten gaan?

Groet,

Terry
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 februari 2019, 21:27

Hallo Iphartley en welkom bij de NS Community.

Wanneer wij je abonnement wijzigen zetten we een bestelling in ons systeem die je dient op te halen. Ik vermoed dat je deze al hebt opgehaald. Hierdoor is een nieuwe wijziging niet meer mogelijk tijdens dezelfde contractmaand, zoals ook is aangegeven in de voorwaarden. Na afloop van deze contractmaand kunnen we het opnieuw wijzigen. Dat is hoe het zit voor reguliere abonnementen. Mocht je nu daadwerkelijk Altijd Vrij willen nemen is de overstap naar NS Flex je beste optie, zoals Robert B ook aangeeft. Dat kan namelijk altijd. Je kunt dit aanvragen via onze Klantenservice, kies voor Sociale Media voor een snelle reactie.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Als je pas kon wijzigen per een bepaalde datum van de maand dan ben je denk ik verkeerd geïnformeerd.

Je kunt op elk moment een NS Flex Altijd Vrij (€ 347,-) per maand aangaan op een bestaande kaart. Na ophalen bij een automaat (station heeft de voorkeur, maar kan ook in supermarkten e.d.) is dat meteen actief.

Wellicht betaal je dan voor je Traject Vrij dan wél nog de kosten van de (rest van) de lopende maand, dus in feite dubbel. Overstappen naar Flex kan je dus het beste pas rond de maanddatum van je Traject Vrij doen.
Bedankt voor je reactie. Dat snap ik. Maar het doel is dus om het abonnement te wijzigen zonder dubbele kosten.
Hallo Iphartley en welkom bij de NS Community.

Wanneer wij je abonnement wijzigen zetten we een bestelling in ons systeem die je dient op te halen. Ik vermoed dat je deze al hebt opgehaald. Hierdoor is een nieuwe wijziging niet meer mogelijk tijdens dezelfde contractmaand, zoals ook is aangegeven in de voorwaarden. Na afloop van deze contractmaand kunnen we het opnieuw wijzigen. Dat is hoe het zit voor reguliere abonnementen. Mocht je nu daadwerkelijk Altijd Vrij willen nemen is de overstap naar NS Flex je beste optie, zoals Robert B ook aangeeft. Dat kan namelijk altijd. Je kunt dit aanvragen via onze Klantenservice, kies voor Sociale Media voor een snelle reactie.
Badge +3
Dat kan je dus het beste doen op de (maand)einddatum van je Traject Vrij.

Ongebruikte maanden van een jaarabonnement krijg je namelijk terug bij een overstap naar Flex. Maar bij Traject Vrij is dat niet echt aan de orde, want je betaalt sowieso per (volle) maand.

Dus wat je verteld is klopt in feite gewoon. Je huidige maand Traject Vrij (of een deel ervan) zal je niet terug krijgen bij een overstap naar Flex Altijd Vrij.

Ik zou dus gewoon je Traject Vrij laten beëindigen (als je het al langer dan een jaar hebt) en dat bevestigen bij een ophaalpunt (je kunt het nog gebruiken tot de einddatum dan) en daarna Flex Altijd Vrij aanvragen. Dat is binnen een uur op te halen bij een ophaalpunt.

Heb je een jaarabonnement Traject Vrij en zit je nog in het eerste jaar? Dan over laten zetten naar Flex rond de (maand)datum van je factuur (liefst een paar dagen eerder).
"Ik vermoed dat je deze al hebt opgehaald. Hierdoor is een nieuwe wijziging niet meer mogelijk tijdens dezelfde contractmaand, zoals ook is aangegeven in de voorwaarden."

Dat snap ik. Maar ik heb het niet vrijwillig opgehaald, dit was volgens NS de enige manier. Ook voordat ik het had opgehaald was het volgens hen niet mogelijk om het abonnement te wijzigen.

Je belt met een wijziging, je bedenkt je binnen 10 minuten, en vervolgens zit je er een maand lang aan vast met extra kosten als gevolg. Dat vind ik onnodig star, bureaucratisch en klantonvriendelijk.
Om het vorige antwoord van Robert B volledig te maken: Je krijgt restitutie voor het deel van je Traject Vrij wat je niet gebruikt. Dat betekent dus dat je in feite geen dubbele kosten maakt.
Dat kan je dus het beste doen op de (maand)einddatum van je Traject Vrij.

Ongebruikte maanden van een jaarabonnement krijg je namelijk terug bij een overstap naar Flex. Maar bij Traject Vrij is dat niet echt aan de orde, want je betaalt sowieso per (volle) maand.

Dus wat je verteld is klopt in feite gewoon. Je huidige maand Traject Vrij (of een deel ervan) zal je niet terug krijgen bij een overstap naar Flex Altijd Vrij.

Ik snap dat het klopt, mijn punt is dat het klantonvriendelijk is. Ik belde eind januari met de wens voor een Altijd Vrij-abonnement en nu gaat dat pas maart in, met extra kosten in de tussentijd als gevolg.
Om het vorige antwoord van Robert B volledig te maken: Je krijgt restitutie voor het deel van je Traject Vrij wat je niet gebruikt. Dat betekent dus dat je in feite geen dubbele kosten maakt.
Is dat zo? In dat geval is dat een goede optie. Alleen Robert B zegt dat het juist niet geldt bij een Traject Vrij abonnement.

Om het vorige antwoord van Robert B volledig te maken: Je krijgt restitutie voor het deel van je Traject Vrij wat je niet gebruikt. Dat betekent dus dat je in feite geen dubbele kosten maakt.Is dat zo? In dat geval is dat een goede optie. Alleen Robert B zegt dat het juist niet geldt bij een Traject Vrij abonnement.

Dat is bij alle abonnementen het geval. We verrekenen de kosten van de periode die je niet gaat gebruiken. Ik wil je dan ook adviseren dit via onze Klantenservice aan te vragen, voor een snelle oplossing kies je voor onze Sociale Media.
Badge +3
Ik weet het niet 100% zeker (heb geen duur abonnement) maar als ik nu mijn Dal Voordeel (loopt tot de 25e van maand × in 2019) omzet naar Flex krijg ik alleen de ongebruikte (al betaalde) hele maanden à € 4,16 terug (als ik er € 50,- voor betaald had voor een jaar), en niet per dag volgens mij. Die klassieke abonnementen gaan dus echt per (hele) maand.

Dus als ik dat vanavond nog regel betaal ik gewoon mijn Dal Voordeel tot 25 februari (per maand opzegbaar want ik heb het al jaren), en heb ik morgen de Flex variant erbij. Dat is dus 15-25 februari dubbel betalen. Daarom zou ik dat pas op de 24e doen!

Met Traject Vrij denk ik dat het hetzelfde gaat, en zijn die bedragen per dag natuurlijk aanzienlijk hoger.
Ik wil wel een ding opmerken over mijn bovenstaande acties. Je kunt inderdaad overstappen naar NS Flex tenzij je de wijziging naar Altijd Vrij per 3 maart al hebt aangevraagd en opgehaald. In dat geval is er niks meer mogelijk tot 3 maart en kun je pas op dat moment overstappen.
Badge +3
Mijn vorige reactie nog wat aangepast. Volgens mij zijn we er uit!
Ik wil wel een ding opmerken over mijn bovenstaande acties. Je kunt inderdaad overstappen naar NS Flex tenzij je de wijziging naar Altijd Vrij per 3 maart al hebt aangevraagd en opgehaald. In dat geval is er niks meer mogelijk tot 3 maart en kun je pas op dat moment overstappen.
Dat is dus het geval. Echter is dat wel op aanwijzing van de NS gebeurd.

Erg jammer dat het allemaal zo stug is. Ik bedenk me eigenlijk direct, maar als er iets in het systeem is het klaarblijkelijk onmogelijk dat te wijzigen. Stom.

Desalniettemin bedankt voor jullie hulp.
Deze situatie is inderdaad zeer onhandig maar op dit moment is daar gewoon geen oplossing voor. Doordat je al hebt toegezegd dat je wilt overstappen, je hebt je nieuwe product (Altijd Vrij) opgehaald, staat dit al vast en kun je daar niet nog een wijziging bovenop leggen. Ik ben het wel met je eens dat dit voor problemen kan zorgen, zeker omdat je in feite extra kosten gaat maken bovenop je abonnement.
Reputatie 7
Badge +3

Ik wil wel een ding opmerken over mijn bovenstaande acties. Je kunt inderdaad overstappen naar NS Flex tenzij je de wijziging naar Altijd Vrij per 3 maart al hebt aangevraagd en opgehaald. In dat geval is er niks meer mogelijk tot 3 maart en kun je pas op dat moment overstappen.Dat is dus het geval. Echter is dat wel op aanwijzing van de NS gebeurd.

Erg jammer dat het allemaal zo stug is. Ik bedenk me eigenlijk direct, maar als er iets in het systeem is het klaarblijkelijk onmogelijk dat te wijzigen. Stom.

Desalniettemin bedankt voor jullie hulp.

Op het kopen van NS-abonnementen/kaartjes zit geen 14 dagen bedenktijd, maakt niet uit of je dit online, telefonisch of aan de balie doet. Soms kan de klantenservice wel iets doen als de bestelling nog niet is opgehaald. Dat heet dan coulance. Bestellingen blijven nog even staan als je deze niet gelijk kunt ophalen. Maar dat moet je net weten. Voor nu is het wachten tot 3 maart.
Badge +3
als ik nu mijn Dal Voordeel (loopt tot de 25e van maand × in 2019) omzet naar Flex krijg ik alleen de ongebruikte (al betaalde) hele maanden à € 4,16 terug (als ik er € 50,- voor betaald had voor een jaar), en niet per dag volgens mij.
Dat is onjuist. Ook het niet gebruikte deel van de huidige maand wordt terugbetaald bij een overstap naar NS Flex.
Reputatie 7
Badge +3
Doordat je al hebt toegezegd dat je wilt overstappen, je hebt je nieuwe product (Altijd Vrij) opgehaald, staat dit al vast en kun je daar niet nog een wijziging bovenop leggen.
Het product was nog niet opgehaald toen de wijziging aangevraagd werd.

Doordat je al hebt toegezegd dat je wilt overstappen, je hebt je nieuwe product (Altijd Vrij) opgehaald, staat dit al vast en kun je daar niet nog een wijziging bovenop leggen.Het product was nog niet opgehaald toen de wijziging aangevraagd werd.

Het aangevraagde product stond al wel klaar. Ook dan is het niet mogelijk om een aanpassing te doen. Je kunt dan of de wijziging ophalen of wachten tot deze vervallen is.

Reageer