beantwoord

Abonnement wijzigen - opzegtermijn opnieuw 1 jaar?

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Goedemorgen,
Ik heb al een aantal jaar een vrij dure trajectkaart (zo'n 270,- euro per maand) die ik wil wijzigen naar het nog duurdere abonnement Altijd Vrij (346,- euro per maand voor een doorlopend jaarabonnement). Na het eerste jaar is de opzegtermijn van een doorlopend abonnement een maand. Nu begrijp ik dat de opzegtermijn bij een wijziging van het abonnement opnieuw een jaar is, en ik dus minimaal een jaar aan het gewijzigde abonnement gebonden ben. Gezien het feit dat ik al een aantal jaren een goed betalende klant ben, en een nog duurder abonnement aan ga schaffen, vind ik het erg vreemd dat mijn huidige opzegtermijn (van dus een maand) niet mee wordt genomen naar een gewijzigd abonnement.

Klopt dit inderdaad? Of wordt er in het systeem iets over het hoofd gezien?
icon

Beste antwoord door Rizana NS 7 juni 2019, 12:47

Beste LoW, welkom bij de NS Community.

Het klopt dat je na het eerste contractjaar je abonnement maandelijks kunt wijzigen. Maar zodra je je abonnement wijzigt, gaat er een nieuw contractjaar in. Daar zit je dan inderdaad weer een jaar aan vast.
Zoals eerder al genoemd wordt, is NS Flex Altijd Vrij misschien iets voor je. Meer informatie over NS Flex vind je hier. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust op de Community.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Normaal gezien was het zo dat de opzegtermijn maandelijks bleef, als u naar een duurder abonnement overgaat. Het eerste jaar heeft u met het traject vrij abonnement immers al gehad. Dit zou met de upgrade dus moeten kunnen.

Het kan zijn dat met de komst van NS Flex het een en ander veranderd is aan de klassieke abonnementen, daar weet ik helaas het fijne niet van.

U kunt eventueel ook kiezen voor de NS Flex variant van Altijd Vrij, dat is met achteraf betalen en heeft wat extra voordelen zoals een makkelijke klassewissel. Deze abonnementen zijn sowieso maandelijks opzegbaar. De Flex variant kost 1 euro per maand meer dan de jaarlijkse variant bij het klassieke abonnement.
Reputatie 7
Badge +4
Het was altijd zo dat je kon wijzigen naar een duurder abonnement en dat dan een jaar na de ingang van het oude abonnement opgezegd kon worden. Er spelen echter wat nadelige wijzigingen dus ik zeg het even onder voorbehoud. Na een uur of tien huppelen de moderatoren van NS hier binnen en die moeten maar even definitief uitslag geven.

De hele termijn van een jaar speelt in de praktijk niet meer zo omdat iedereen per direct een abonnement naar Flex over kan zetten. Dan zit u er nog niet aan vast, ook al heeft u een jaarcontract.
Reputatie 7
Badge +2
In het verleden was het zo dat bij het wijzigen naar een ander abonnement er werd gekeken naar de oorspronkelijke ingangsdatum van je eerste abonnement. Had je dat eerste abonnement al langer dan een jaar en kon je dus maandelijks opzeggen, dan kon je ook maandelijks opzeggen met het abonnement waarnaar je gewijzigd had.
Volgens mij was het ergens vorig jaar dat hier door de moderators is aangegeven dat dit niet meer het geval is. Bij wijzigen naar een ander abonnement gaat weer een nieuwe periode in en kun je het eerste jaar niet maandelijks opzeggen.

Maar er is wel een andere mogelijkheid, namelijk je abonnement (ook in het eerste jaar) omzetten naar NS Flex.
Of je kiest gelijk voor NS Flex met Altijd Vrij. Dat kost dan €347 (€1 euro meer) maar deze kun je al na 1 maand weer wijzigen en zit je dus niet 1 jaar aanvast.
Beste LoW, welkom bij de NS Community.

Het klopt dat je na het eerste contractjaar je abonnement maandelijks kunt wijzigen. Maar zodra je je abonnement wijzigt, gaat er een nieuw contractjaar in. Daar zit je dan inderdaad weer een jaar aan vast.
Zoals eerder al genoemd wordt, is NS Flex Altijd Vrij misschien iets voor je. Meer informatie over NS Flex vind je hier. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust op de Community.
Wel slim dat de NS iets heeft bedacht zodat ik 12,- euro per jaar extra betaal, voor iets dat voorheen gratis mogelijk was (namelijk een abonnement upgraden en de opzegtermijn van een maand behouden) en ze het ook nog zo weten te brengen dat het lijkt alsof het alleen maar voordelen heeft. Maar dank voor de tips!
Badge +3
Wel slim dat de NS iets heeft bedacht zodat ik 12,- euro per jaar extra betaal, voor iets dat voorheen gratis mogelijk was (namelijk een abonnement upgraden en de opzegtermijn van een maand behouden)
Valt mee hoor, je kunt gewoon je abonnement upgraden en kan daarna (óók als je nog in een nieuw eerste 'contractjaar' zit) gewoon op elk moment overstappen naar Flex Basis (€0 per maand) of een andere Flex variant.

Dat verhaal over een nieuw jaarcontract kan je dus negeren of in ieder geval eenvoudig omzeilen. Het zou bizar zijn als je bijv. een paar maanden Altijd Vrij zou willen daar € 424,- i.p.v. € 346,- voor te moeten betalen!
Reputatie 7
Badge +4
Het is moderne communicatie. Uw twaalf euro is een bijdrage in de administratiekosten.

Een e-ticket is ook niet een euro goedkoper, het kaartje uit de automaat is gewoon een euro duurder. Het is zo geformuleerd dat het wel lijkt te kloppen, en toch niet helemaal waar is.

Het houdt de forumleden, die het mogen uitleggen, van de straat. 😀
Het is zeker geen moderne communicatie, het zijn marketingtrucs uit lang vervlogen tijden.
Modern is het voeren van een beleid dat leidt tot duidelijke, eerlijke en transparante marketingcommunicatie.
Reputatie 7
Badge +2
Je kunt het ook in je voordeel gebruiken want omdat je op elk willekeurig moment kunt overstappen naar NS Flex ook in het eerste jaar van een klassiek jaarabonnement heb je in feite de mogelijkheid om dagelijks op te zeggen en zit je niet meer aan een jaar vast, je zit niet eens meer vast aan de vaste datum in de maand waarop je abonnement ooit is ingegaan.

Dus je hebt maar bv maar 4 maanden + 2 weken een Altijd Vrij nodig. Je neemt een jaarabonnement en precies na 4 maanden en 2 weken wijzig je die naar NS Flex zonder abonnenent of desnoods Flex Dalvoordeel. Dan ben je van je jaarabonnement af en je krijgt nog niet gebruikte weken van je 5e al vooruitbetaalde maand terug. Wie neemt er zo nog een veel duurder maandabonnement?
Badge +3
Is dat wel zo?

Volgens mij loopt je klassieke abonnement dan gewoon de huidige maand uit, toch?

Net als bij een datum om te 'upgraden' of wijzigen in iets anders. Dat kon/kan alleen per maand, dus hoe zit dat dan met een overstap naar Flex bij een lopend (jaar)abonnement?

Ongebruikte (hele) maanden krijg je inderdaad terug, dat kan ik bevestigen.

Ikzelf heb mijn klassieke abo opgezegd (kon alleen met einddatum X van de lopende maand) en enkele weken daarna pas Flex aangevraagd, dus kan het niet testen.

@Momo zou dat nog wel kunnen, binnenkort 😥
Bovendien krijg je volgens mij bij het afsluiten van een klassiek jaarabonnement niet de garantie dat je lopende het jaar altijd naar Flex zult kunnen overstappen.
Dat kan op dit moment maar kan het straks ook ?
Je kunt het ook in je voordeel gebruiken want omdat je op elk willekeurig moment kunt overstappen naar NS Flex ook in het eerste jaar van een klassiek jaarabonnement heb je in feite de mogelijkheid om dagelijks op te zeggen en zit je niet meer aan een jaar vast, je zit niet eens meer vast aan de vaste datum in de maand waarop je abonnement ooit is ingegaan.
Inderdaad,

Je kan op elk moment overstappen van een klassiek abonnement naar Flex. Je krijgt dan de niet gebruikte dagen pro rata temporis terug.

Mijn klassieke abonnement is op de 26ste ingegaan. Ik ben overgestapt naar Flex op de 15de. Ik kreeg onderstaande bedrag terug.

Opgelet: het kan zijn dat de NS dit ondertussen aangepast heeft, maar ik denk het niet.

Badge +3
Als dat inderdaad zo werkt, keurig!

Had eigenlijk verwacht dat je Weekend Vrij gewoon tot 15.10.2018 door zou lopen (die hele maand dus nog).

Dus voor @LoW in dat geval heb je die whopping € 12,- per jaar voor Flex er al meteen uit, met je (dure) Traject Vrij!

Reageer