beantwoord

Abonnement wijzigen van dal voordeel naar vrij traject niet mogelijk

• 12 augustus 2018
  • 6 reacties
  • 279 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Momenteel heb ik een Dal Voordeel abonnement. Dit abonnement loopt eind september af. Ik wil echter al per 13 augustus 2018 een jaarabonnement Traject Vrij afsluiten. Ik zou daarom mijn Dal Voordeelabonnement willen omzetten naar een jaarobennement per 13 augustus, omdat dit feitelijk een uitbreiding is. Via het bestelproces loop ik echter tegen tweetal zaken aan. Het is op de eerste plaats niet mogelijk om dit abonnement af te sluiten, omdat ik al een dal voordeel abonnement heb, terwijl aangegeven wordt of je het abonnement bijvoorbeeld wil uitbreiden. Het tweede is: ik zie dat een korting wordt geboden aan andere hoofdabonnementhouders (50%) bij het afsluiten van dit abonnenement, en wanneer je dit abonnement voor het eerst afsluit, terwijl dit blijkbaar voor abonnementhouders met bijvoorbeeld een Dal Voordeelabonnement niet opgaat. Vanwaar het onderscheid? Ik hoop dat u mij verder kan helpen. Met vriendelijke groet, Emek Tops-Cinar
icon

Beste antwoord door Iris NS 13 augustus 2018, 21:41

Hoi Emek,

Jij hebt een Dal Voordeel abonnement, dus geen Voordeelurenabonnement. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken 🙂 Een bijabonnement kan inderdaad door een hoofabonnementhouder extra worden besteld voor een gezinslid.

Als je je abonnement per de 28e kan wijzigen dan betekent dit dat je abonnement op de 28e is in gegaan. Daarom kun je maandelijks per de 28e het abonnement wijzigen of opzeggen. Wat je nog zou kunnen doen, is bij onze klantenservice navragen of er een uitzondering voor je kan worden gemaakt door het abonnement met terugwerkende kracht per 28-7 stop te zetten. Dit zodat daarna de kaart "vrij" is om een nieuw abonnement erop te bestellen. Dan zou je het dus per 13 augustus in kunnen laten gaan.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ik zou even bellen met 030 751 5155 (24 uur per dag) en vragen wat de mogelijkheden zijn. Die 50% korting voor een Traject Vrij komt me overigens niet bekend voor.. 🤔
Hallo Emek, welkom op onze Community!

Het is lastig voor mij om hier iets over te zeggen, omdat ik geen inzicht heb in je gegevens. Zoals Robert B aangeeft is het het beste dit even via de klantenservice na te gaan. Het gaat hier om een wijziging naar een duurder abonnement en dit is naar mijn idee gewoon mogelijk. Of dat ook per vandaag mogelijk is durf ik niet aan te geven. Waar heb je de informatie over deze korting gevonden? Ook mij komt dit namelijk niet bekend voor. Laat je even weten hoe dit afloopt?
Beste Robert en Miriam,

Bedankt voor jullie reactie. Vandaag heb ik opnieuw naar het aanvraagproces gekeken; ik heb vandaag 3 opties erbij gekregen. Dit was gisteren niet te zien. Ik kan dus inmiddels mijn abonnement wijzigen/omzetten, maar zo te zien pas per 28-08 of 28-09 (omdat mijn abonnement 28-09 afloopt). Waarom kan dit niet per direct worden omgezet, omdat je normaal wel in een dag tijd een abonnement kunt afsluiten?

Voor wat betreft het kortingsverhaal: Als je het abonnement wil afsluiten na aanklikken "sluit direct af", dan zie je de volgende tekst staan: "Bent u hoofdabonnementhouder, dan kunt u dit ook als bij-abonnement bestellen. Vink dan deze optie aan. Let op: heeft u een Voordeelurenabonnement, vink (om technische redenen) deze optie dan niet aan en klik meteen op 'Verder'". Als je dit aanvinkt, dan krijg je vervolgens te zien dat het abonnement 156 euro bedraagt en niet 333 euro. Onder het bedrag 156 euro staat vermeld "het eerste jaar". Duidelijk een kortingsverhaal. maar dit gaat niet op voor mensen met een voordeelurenabonnement, terwijl je dit alleen om 'technische redenen' niet moet aanvinken als je een voordeelurenabonnement hebt. Ik begrijp inmiddels uit de consumenten voorwaarden dat een bijabonnement enkel ka worden afgesloten worden voor een tweede gezinslid.

Ik wacht graag jullie reactie graag af.
Hoi Emek,

Jij hebt een Dal Voordeel abonnement, dus geen Voordeelurenabonnement. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken 🙂 Een bijabonnement kan inderdaad door een hoofabonnementhouder extra worden besteld voor een gezinslid.

Als je je abonnement per de 28e kan wijzigen dan betekent dit dat je abonnement op de 28e is in gegaan. Daarom kun je maandelijks per de 28e het abonnement wijzigen of opzeggen. Wat je nog zou kunnen doen, is bij onze klantenservice navragen of er een uitzondering voor je kan worden gemaakt door het abonnement met terugwerkende kracht per 28-7 stop te zetten. Dit zodat daarna de kaart "vrij" is om een nieuw abonnement erop te bestellen. Dan zou je het dus per 13 augustus in kunnen laten gaan.
Hi Iris,

Bedankt voor je reactie en het meedenken. Met deze informatie kan ik zeker iets mee. Fijne avond!

Met vriendelijke groet,

Emek Tops
Badge +3
Als je traject zo lang is dat je het maximum betaalt (€333) dan kan je beter een NS Flex Altijd Vrij abonnement nemen voor €334 per maand.

Voordeel is dat je dit kunt bestellen op een nieuwe ov-chipkaart (die is gratis), je kunt door heel Nederland reizen en bovendien is je abonnement na een maand dagelijks te wijzigen, je zit er dus geen jaar aan vast. Handig om tijdelijk stop te zetten (of bijv. om te zetten in Dal Vrij) tijdens vakanties e.d.

Let wel op dat tussen opeenvolgende wijzigingen wel minimaal een maand moet zitten, dus je vakantie moet dan dus 4 weken of langer zijn.

Een Flex abonnement op een nieuwe kaart gaat 1 week na bestellen in. Maar volgens mij kan je ook vandaag al overstappen naar Flex Altijd Vrij op je huidige kaart, waarbij je Dal Voordeel abonnement per direct beëindigd wordt (óók als je nog in het eerste jaar zit!). Dat is binnen een uur geregeld. Let wel op met streekvervoer abonnementen (bus/tram/metro) want die gaan (nog) niet samen met Flex op dezelfde kaart.

Zie ns.nl/flex

Reageer